Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
alleen

alleen

09-02-2010 om 19:30

Kinderen die je vaak niet uit laten praten met anderen

Ik heb een zoon van 10 jaar en heel vaak als ik met iemand aan het praten ben dan praat hij er door heen. Ik heb al vaak gezegd dat dat niet zo hoort en ook niet zo netjes is.
Maar ook als hij bij de nso is en een van de leider/sters praat dan wil hij er ook vaak doorheen praten en dat is zeer irritant. Heeft iemand van jullie een idee zodat ik met iemand rustig kan praten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gebaar

Bij ons op school leren de kinderen een paar handgebaren. Een gebaar voor 'juf is bezig, ga maar naar je plek, ik heb je gezien en kom zo' (dat is een hand omhoog als 'halt'), een ander gebaar is de wijsvinger omhoog wat betekent dat 'juf bezig is, maar het duurt niet lang, wacht eventjes'.

Aangezien ik zelf 4 kinderen heb, die allemaal letterlijk aangeven dat ze praten leuk vinden, en ik door een lichte concentratiestoornis niet in staat ben geluiden te scheiden, gebruik ik die gebaren nu ook. Het werkt wel (uiteindelijk)...

Jons

Marlou H.

Marlou H.

09-02-2010 om 21:59

Hier ook

Niet echt gebaren. Maar we hebben de kinderen geleerd dat als ze wat willen zeggen als ik met iemand aan het praten ben ze even op m'n arm tikken. Dan kan ik afhankelijk van de situatie het gesprek even onderbreken , afronden of nee schudden als het even echt niet kan.
En ook hierin geldt dat je het wel even moet volhouden.

Maxime.M

Maxime.M

09-02-2010 om 23:37

Zeggen

Meestal zeg ik het gewoon tegen mijn 11 jarige. Dat hij even moet wachten, want ik ben nu met juf aan het praten. Stug volhouden op dat moment en meestal vraag ik naderhand wel waarom hij er persé tussendoor moest. (dan krijg ik een sorry mam, te horen) Het gaat hier wel steeds beter hoor.

Maxime

Ja volhouden

Dat is het enige dat helpt.

Overigens zeg ik tegen mij dochter standaard nee als ze met een vraag komt terwijl ik in gesprek ben.

En ik maak ook wel eens een gebaar van even wachten (inderdaad de opgestoken vinger).

Tineke

Tineke

10-02-2010 om 20:46

Oma-wijsheidje

Mijn oma zei: "als een kind je stoort, komt het omdat je het niet hoort". Vrije vertaling: als een kind aandacht vraagt op een ongelegen moment, moet je kind op ander moment meer aandacht geven, het komt aandacht tekort.

Mmm kaatje

Daar moet ik eens even over nadenken.

Volgens mij is dat bij ons niet zo, het is eerder zo dat het mondje van dochter nooit stil staat. Ook niet op ongelegen momenten dus.

Maar ik zal er eens op broeden.

Puck

Puck

10-02-2010 om 22:48

Kaatje

Ik denk dat het wel op gaat wat je oma zei, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan ter plekke het probleem opgelost hebt. Een kind moet ook leren dat het niet op alle momenten de aandacht op kan eisen en ook eens op zijn beurt moet wachten wat dat betreft.

Nasha 1st

Nasha 1st

10-02-2010 om 22:56

Sterker

in mijn jeugd werd er korte metten gemaakt met je als je de euvele moed had om door volwassenen heen te praten en dat was in oma's tijd nog erger....

Lucretia Martina

Lucretia Martina

11-02-2010 om 08:16

Kaatje (ot) wiens oma?

Mevrouw heksenvet? wiens oma zei dat? ahhaahah ik geloof dat je mijn rol overneemt.

liefs Lucretia

Kaatje

Nouhou, eigenlijk wilde ik iets soortgelijks zeggen. Idd volhouden dat door een ander heen kletsen niet kan, maar als je dan zelf je verhaal heb afgemaakt of degene met wie je praat, geef dán ook de volledige aandacht aan je kind. Die heeft gewoon iets te melden, en als er een gaatje valt in je eigen gesprek, waarom zou je dan niet even naar je kind luisteren? Ik merk nl wel eens dat sommige volwassenen dan maar door blijven praten met de andere volwassene over ditjes en datjes en het kind helemaal niet gunnen om wat te zeggen. Lijkt me ook frustrerend voor het kind.

En andersom

Idd gewoon volhouden. Het is idd irritant maar al een stuk minder (zeker voor degene met wie je staat te praten) als je tegen je kind zegt dat hij even moet wachten tot je uitgepraat bent.

En laat je kind ook merken dat voor volwassenen hetzelfde geldt. Als ik met mijn dochter van 7 in gesprek ben en er praat een volwassene doorheen (en dat gebeurt ook verbazingwekkend vaak) dan zeg ik ook tegen die volwassene dat ik even met mijn dochter aan het praten ben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.