Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
alleen

alleen

28-12-2009 om 11:36

Kinderen die te veel speelgoed hebben

en daar niet mee spelen. Ik heb 2 kinderen, 7 en 10 jaar.
Ze willen altijd van alles qua speelgoed maar er mee spelen ho maar. Voor sinterklaas hebben ze lege starwars gekregen, dit is ook graag wat ze wouden. Ze zetten het inelkaar en dat is het en dan wordt het weggezet en niet meegespeeld, dit gaat altijd zo als ze iets krijgen, ook van lego technic enz. ze vinden het leuk om in elkaar te zetten maar meer niet. Kent iemand dit en wat doen jullie kinderen als ze gaan spelen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

28-12-2009 om 11:43

Lego

Hier wordt er ook niet met Lego gespeeld. Het wordt in elkaar gezet. Daarna gaat het in de grote bewaarkrat en worden er fantasiedingen van gebouwd. Wij hebben dan ook genoeg Lego en meer wil ik er niet bij hebben (heb ik Sint ook verteld).
Ik zou er niet zo'n probleem mee hebben als het dient als kunstobject. Je kunt volgens mij ook helemaal niet goed spelen met Lego, het valt dan uit elkaar...

Lego

hier veel lego en er worden voornamelijk fantasie-objecten van gemaakt. Voorbeeld: gisteren zijn we naar Amsterdam geweest, o.a. rondvaart gemaakt. Vanochtend zag ik dat ze rondvaartboten hadden gemaakt, grachten van kapla en ze waren aan het varen, compleet met toelichting op wat voor een bezienswaardigheden onderweg te zien waren.
Ze maken dus eigenlijk nauwelijks nog de originele objecten. Ik weet eigenlijk niet goed hoe je ze hier in zou kunnen stimuleren. Hier gaat dat vanzelf. Misschien zou je de bouwwerken kunnen afbreken, alles in een doos en dan maar afwachten of ze beginnen.

Ik merk wel trouwens dat ze hier beter spelen als er niet teveel staat. Hier staat nu beneden de bak met kapla (600 plankjes), de doos met lego en de bak met autootjes. Dat combineren ze nu. Als er meer staat is mijn ervaring dat er minder lang doorgespeeld wordt.

groetjes van Purk

Guinevere

Guinevere

28-12-2009 om 12:52

Hier ook hoor

Ik was al aan het denken om hier een draadje over te starten.
Onze hele zolderetage (kamer zoon van 7) staat inmiddels volgebouwd met Lego-bouwsels. Het is een volledige stad geworden met straten, speeltuin en helicopter-landingsplaats. Erg leuk gemaakt. Maar ja, er mag NIETS van gesloopt worden. Dus ik zie het nog gebeuren dat het er over 10 jaar nog staat. Ik verwacht grote heibel als ik het een keer zelf afbreek. Er wordt niet echt mee gespeeld maar zoon bewondert het geheel elke dag.
Dus hoe krijg ik 'm zo ver dat het kapot mag? Per ongeluk een keer de stofzuiger laten uitschieten?

emma43

emma43

28-12-2009 om 13:23

Hier ook

Zoon bouwt vee lmet de basissteentjes.Hij heeft ook 2 huizen,die staan in elkaar,maar ook de brandweerkazernemet extra branweerwagens etc plus het politiebureau,en doosjes met racers(auto's.Die zijn uit elkaar en de steentjes liggen in de basisdozen,die krijgen we dus nooit meer in elkaar.Zoon heeft nu een telescoopheftrukachtig machine gekregen van technics,die heeft hij 1 dag in elkaar gezet en nu speelt hij er al heel de dag mee.Hij heeft ook nog een 3 in 1 doos,die is echt favoriet,daar kan hij een dinosaurus van maken ,een krokodil of een grote spin,er zit een motortje bij en is dan op afstand bedienbaar.Die haalt hij om de zoveel tijd uitelkaar en maakt er weer een ander dier van.ik vind die 3 in 1 dozen ideaal.Dat nodigt uit om eens af te breken en opnieuw te bouwen.Het gaat mijn zoon om het bouwen,niet om het spelen.
Guinevere,ik moet ook p mijn tenen tussen de bouwsels op zoon zijn kamer.Ik heb geen advies,het klinkt wel heel gaaf een heel dorp op jullie zolder.

Guinevere

Guinevere

28-12-2009 om 13:27

Wel een bouwer

Mijn zoon is juist typisch een bouwer. Playmobil heeft ie een schurfthekel aan, toen hij klein was heeft hij eens iets gekregen en hup, zó de vuilnisbak ingekieperd.
Maar zijn creaties zijn zoooooo mooi, die moeten blijven staan. Voor eeuwig. Ik vermoed dat ie in een vorig leven Imhotep is geweest (hij bouwt ook graag pyramides met de lego dus dat zal wel kloppen dan).
Nee, nieuwe lego moet er van hem komen, om zijn stad nóg groter te maken. Die staat overigens redelijk stofvrij, en buiten de "doorloop" maar helemaal ideaal is de situatie niet op deze manier.

emma43

emma43

28-12-2009 om 13:28

Oeps,guinevere

ik lees net dat het zelfs een stad is ,geen dorp.....
Als zoon het nog iedere dag bewondert ,geniet hij er toch ook van.misschien kun je hem overtuigen om deel voor deel uit elkaar te halen,de blokjes te wassen en samen weer in elkaar te zetten????

Selah

Selah

28-12-2009 om 13:29

Hier juist wel veel spelen met lego

Wij hebben ook heel veel lego. Mijn kinderen spelen heel veel met de lego. We hebben alle gebruiksaanwijzingen bewaard en die heb ik in plastic hoesjes gedaan en in een map gestopt met tabbladen er tussen. Als ze een model willen bouwen kunnen ze dus heel vlug op zoeken.
Verder heb ik alle Lego goed gesorteerd. Dat is heel belangrijk heb ik gemerkt want als het teveel door elkaar ligt willen ze er niet mee spelen omdat ze dan niet alle stukjes makkelijk kunnen vinden. Ik heb dus aparte bakken voor bijvoorbeeld poppetjes, wieltjes, meubels, schuine stenen en verschillende kleuren steen. Ze kunnen alles zo heel makkelijk weer vinden.

Hier bouwen ze vaak iets van lego zoals bijvoorbeeld een groot huis of een kasteel of iets anders. Daarna spelen ze er enkele dagen of weken mee. Vervolgens halen ze het weer uit elkaar en beginnen aan iets anders. Met de wegplaten hebben ze ook een lego stad gemaakt en die staat nu al wat langer maar ze bouwen er vaak wat bij of halen een huisje weg en zetten er dan weer een ander huisje neer.

Met de lego figuurtjes gaan ze vaak ook hele verhalen naspelen. Lego valt niet zo vlug uit elkaar heb ik gemerkt. Ze kunnen er hier in elk geval wel echt mee spelen zonder dat het veel uit elkaar valt.

Sommige lego thema dozen zoals de politie en lego star wars hebben ze meestal ook zo opgebouwd staan. Af en toe verbouwen ze het dan maar meestal willen ze die in originele form laten spelen. Er wordt wel veel mee gespeeld.

Star Wars vind mijn zoontje geweldig dus die heeft daar al meerdere dozen van. De in elkaar gezette dozen staan opgesteld op zijn kamer maar hij speelt er ook wel mee. Dan valt er wel eens iets uit elkaar bij te wild spel maar hij heeft het dan ook zo weer in elkaar gezet.

Playmobil is trouwens ook heel leuk. Daar hebben we ook veel van. Mijn kinderen vinden leuk aan playmobil dat je meer verschillende soorten poppetjes hebt en ook bijvoorbeeld dieren en veel kleine spulletjes. Ze vinden het wel jammer dat je met playmobil minder zelf kan beslissen hoe een huis in elkaar moet worden gezet. Ze kunnen verder ook met playmobil leuk spelen.

emma43

emma43

28-12-2009 om 13:31

Guinevere

Ken je het Lego-magazine?Misschien een leuk idee om een foto van je zoon en zijn stad te maken en op te sturen,die wordt vast geplaatst.Er staan ieder keer foto's in van kinderen met hun eigen bouwwerken.

Guinevere

Guinevere

28-12-2009 om 13:34

Emma

Leuk te lezen dat jij ook zo'n "geval" hebt. Die 3 in 1 dozen ken ik, daar hebben we nu een groot huis van gegeven met Sinterklaas. In de hoop dat hij dan nieuwe bouwkundige ideeën zou opdoen, zodat die stad 'ns plat mag om een nóg mooiere te bouwen. Maar helaas, het heeft niet gewerkt, zelfs dat 3 in 1 huis mag niet uit elkaar...

Guinevere

Guinevere

28-12-2009 om 13:48

Lego-magazine?

Nee, ik heb zelfs nog nooit gehoord van een lego-magazine. Wat staat daar zoal in?

emma43

emma43

28-12-2009 om 15:21

Lego-club-magazine

Guinevere,als je naar www.lego.nl gaat kun je rechtsboven bij nieuw .legoclub aanklikken en kun je inschrijven.Het is gratis en je krijgt 5 keer per jaar een tijdschriftje thuis met bouwideeën ,natuurlijk nieuwe producten,maar ook posters,spelletjes enz.Ik heb een keertje gebeld om kwijtgeraakte blokjes bij te bestellen en toen werd me gevraagd of zoon lid wilde worden.Het is altijd feest als het tijdschriftje op de mat ligt.Iedere keer staan er foto's in van kinderen met hun bouwwerken.
Ik heb net de motor set gekocht die bij zijn nieuwe voertuig kan,hij gaat hem er zo inbouwen.Ik ben blij dat hij zich met lego kan bezighouden.

Tango

Tango

28-12-2009 om 17:14

Hier ook geen logokinderen

Allebei houden ze meer van playmobil. Ze spelen er veel fantasiespel mee. We hebben er dan ook bergen van staan, alles wordt regelmatig tevoorschijn gehaald.
Tangozoon wil weleens wat bouwen met lego en er dan mee spelen en dan valt het dus weer uit elkaar. Zo had hij een brandweerauto die inmiddels nog maar half in elkaar zit. Het bouwen lukt hem ook nog niet erg, dus de bak met lego staat meestal maar wat in zijn kamer te staan. Was eigenlijk van plan deze kerstvakantie wat met hem te gaan bouwen, maar het is er nog niet van gekomen.
Met knex eigenlijk hetzelfde verhaal, wordt ook weinig mee gespeeld.
Ik las dat iemand playmobil in de vuilnisbak gooide, was zeker een grapje? Lijkt me zonde, want zo goedkoop is het niet.

Guinevere

Guinevere

28-12-2009 om 19:17

Nee nee tango

Degene die Playmobil in de vuilnisbak gooide was mijn indertijd 3-jarige zoon. Van een peuter kan je een oerreactie verwachten toch?
Natuurlijk heb ik het er onmiddelijk weer uitgevist, inmiddels speelt zijn broertje er af en toe mee.

Annet

Annet

28-12-2009 om 20:50

Kritischer zijn met speelgoed geven dus.....

Mijn kinderen (7 en 11) zijn geen bouwers, zeker niet met lego. Lego betekent ergernis omdat het uit elkaar valt zodra je ermee wilt spelen (in plaats van bouwen). Wij hebben daarom Playmobil. Met Kapla bouwen ze wel, ondersteunend bedoeld voor het spel met Playmobil.
Ik koop dus geen speelgoed meer waarvan ik weet dat ze er toch niet mee spelen. Zoon wil al heel lang Lego Brandweerspul. Ik weet dat dit niet is omdat hij die dingen wil bouwen maar omdat hij zijn brandweercollectie wilt uitbreiden. Niet doen dus!
Misschien is het tijd voor zakgeld voor je kinderen. Laat ze zelf sparen en dingen kopen.Dan leren ze dat ze er vervolgens niet mee spelen. Zo kwam hier ooit een Furby in huis, zelf gekocht door dochter van toen 9. Dat was zo leuk, praten met een Furby. Binnen enkele dagen had ze door dat een Furby helemaal niet leuk is, hij zegt altijd hetzelfde. Maar daarna heeft ze wel geleerd hoe Marktplaats werkt en heeft ze haar Furby leuk verkocht. Sindsdien heeft ze door dat speelgoed niet altijd geeft wat het belooft op de plaatjes.

Guinevere

Guinevere

28-12-2009 om 21:27

50 jaar

Toen ik zojuist voorstelde aan mijn zoon om iets groots en nóg mooiers te bouwen van de huizen in zijn Legostad, kondigde hij aan dat hij het laat staan totdat hij 50 is. En dan gaat hij het slopen en mogen zijn kinderen er iets nieuws van bouwen. Nog 43 jaar te gaan dus.
Ik denk trouwens niet dat het erom gaat dat er voortdurend iets nieuws mee wordt gedaan. Sommige kinderen zijn nou eenmaal verzamelaars. Zolang ze er op die manier van genieten is het toch prima? Tenzij het achteloos in een hoek wordt gesmeten, dan is het inderdaad zonde. Dan is het waarschijnlijk beter om het speeltype van je kind zorgvuldig te bestuderen en het speelgoed daarop te laten aansluiten. Of ze een tijdje met "niks" te laten spelen: takken en dekens enzo.
Wie weet dat trouwens op internet te vinden, die "speeltypes" van kinderen?

Annet

Annet

28-12-2009 om 21:36

Speeltypes hier

Hier een artikel, maar er zijn er nog veel meer te vinden als je googlet op de types.
http://www.jmouders.nl/Nieuwsartikelpagina/Speelgoed.WelkSpeeltypeIsUwKind.htm
Op basis van deze indeling zijn mijn kinderen wel bouwers, alleen vond ik altijd dat bouwers bouwen (lego en zo) en dat doen mijn kinderen niet. Wat ze wel doen, is precies wat in de beschrijving staat.
Ik las ook in de krant rond Sinterklaastijd dat bouwers vooral veel speelgoed nodig hebben, oftwel veel Kapla, Geomag, etc. Zodat ze al hun fantasie kunnen gebruiken.

koentje

koentje

29-12-2009 om 09:22

Klinkt niet logisch

Ik las ook in de krant rond Sinterklaastijd dat bouwers vooral veel speelgoed nodig hebben, oftwel veel Kapla, Geomag, etc. Zodat ze al hun fantasie kunnen gebruiken.

Kinderen met fantasie hebben juist minder speelgoed nodig lijkt mij...

koentje

koentje

29-12-2009 om 09:41

Ik heb een onbetwistbare

rauwer, met veel fantasie...
Die heeft weinig nodig om zijn spel mee te bedenken, maar echt iets maken: ho maar.

Ach ja, ieder kind is anders.........gelukkig!

Tango

Tango

29-12-2009 om 11:14

Hmm

Wat schreef ik nou weer als titel voor mijn laatste posting: logokinderen???? Moest natuurlijk legokinderen zijn.
Overigens hier een rauwer, Tangozoon, heeft veel ruimte nodig, speelt het liefst met alles tegelijk en kan inderdaad niet stilzitten. Stukje schouwer zit er ook in, want hij verzamelt werkelijk alles.
Tangodochter is een echte bouwer en dan niet het letterlijke bouwen dus, maar het verhaal opbouwen. Daar is ze heel goed in. Ze neemt dan ook echt de leiding, maar andere kinderen vinden het vaak wel heel leuk. Niet altijd natuurlijk en dan krijg je soms ruzie.

Guinevere

Guinevere

29-12-2009 om 16:15

Letterlijke bouwer

Mijn zoon is meer een letterlijke "bouwer". In die beschrijvingen op de J/M site herken ik hem helemaal niet. Ik heb wel eens ergens een andere categorisering van speelgedrag gezien waar ik meer uit kon halen, maar grrrr, wat was dat nou? Bouwer zat er in elk geval wel bij, maar dat was veel letterlijker.
Pelle, ik ben wel steenrijk natuurlijk, heb je niet gelezen dat er een hele stad op mijn zolder past?

emma43

emma43

29-12-2009 om 22:57

Vreemd

Die speeltypes.Mijn zoon is een echte bouwer,maar de beschrijvind die erbij staat klopt helemaal niet.Hij is geen regelaar,is absoluut niet degene die regels maakt.juist meer erg onzeker.Hij is dan meer een douwer,een uitvinder,hij zoekt overal een oplossing voor,is geduldig en kan goed alleen spelen.
Toch speelt hij alleen met lego.Plymobiel vindt hij niets,Hij stalt het uit en is verdrietig als er iets omvalt,dus dat staat in de kast.
Van de week wilde hij een schommel voor zijn knuffeltje,gaat hij de schuur in,pakt hout,zaag,hamer enz,belt z'n pa wat hij mag gebruiken en zet zelf een schommel in elkaar.Dan ben ik zo trots op hem.we hebben katoenendraad om vriendinnenarmbandjes te vlechten,komt hij dat binnen vragen,om zijn schommel mee op te hangen,verzint hij allemaal zelf.Zo leuk.

angel3

angel3

30-12-2009 om 10:39

Hier ook lego 'probleem'

Hier een zoon van 7 die wel ook playmobil erg leuk vindt en graag legoot. Het liefst inderdaad het in elkaar zetten. Hij wil er ook graag mee spelen a la playmobil maar dan valt er weer een steentje af en dan raakt er een friemeltje kwijt van de lego en dan wil ie het niet meer. Het is dan niet meer 'compleet'... heel vreemd want met playmobil heeft hij dat niet en daar raken voortdurend kleine friemeldingen kwijt. Ook heeft hij enorm veel fantasie maar met lego MOET het compleet zijn. Dus wordt er niet mee gespeeld maar naar gekeken ha ha.

Bouwen met duplo

en het kleine spul is om naar te kijken.
Ik dacht altijd dat het aan mij lag Ben de allergrootste bouwer in huis en het liefst bouw ik met duplo of kapla. Lego is klein, duurt lang en vaak is het een bouwpakket met details (alhoewel we twee tonnen blokjes hebben). Het ridderkasteel is door zoonlief en mij in elkaar gezet en staat nu al weer een hele lange tijd netjes in de kast.
Als er nu ridder wordt gespeeld dan wordt er notabene een kasteel gebouwd van duplo (we hebben dan ook afschuwelijk veel duploblokken, inmiddels van 3 generaties).

Overigens lego wordt hier niet gemengd, herkenning jullie dat ook. Kapla wordt gecombineerd met Schleichdieren en knex maar lego blijft lego.

Rafelkap

Rafelkap

30-12-2009 om 17:26

Bouwkind wil playmobiel-dilemma

Ik loop vreemd in deze rubriek, mijn oudste is iets jonger, bijna 5 en een echt "bouwkind" (blokken/kapla/lego/baufix) Van sinterklaas kreeg hij wat playmobielpoppetjes en daar zit een foldertje bij. Nu vindt hij alles prachtig! Hij wil een kasteel, een politiestation, dolfijnentheater, een poppenhuis enz. enz. Maar ik vrees dus dat hij er echt niet mee gaat spelen! We kunnen beter kasteelblokken geven oid. Iemand een idee wat we hem kunnen geven? (zo'n kasteel is ook wel belachelijk duur en we hebben niet veel plek dus in dat opzicht zie ik het ook niet zitten)

*bella*

*bella*

31-12-2009 om 00:36

Hier ook allebei

Zoon hier lijkt van alles wel wat te hebben qua type kind. Dol op playmobiel, speelt daar ook veel mee. Maar speelt ook veel met zijn lego, ook al moet hij daar dan wat voorzichtiger mee omgaan want tja, compleet moet het iid blijven. Er worden ook wel eigen creaties gemaakt maar niet zoveel. (wel weer met ander materiaal, fantasie genoeg)
We hebben hier de plek niet (helaas of gelukkig?) anders hadden we vast ook een lego stad. We hebben echt, echt geen plek. Op zijn (gezamenlijk met dochter) slaapkamer is nauwelijks plek om te spelen. Gespeeld wordt altijd (joepie) in de woonkamer. Het staat hier altijd vol met lego bouwsels. Gelukkig is de woonkamer dan weer best ruim dus lopen kunnen we nog. Het kost me altijd weer moeite zoon zo ver te krijgen dat hij toch echt weer iets moet afbreken. (en dan komen er weer nieuwe bouwsels, of oude weer opnieuw gebouwd) Hij verzamelt iid fors en zou het liefst alles laten staan.
Dochter is bij lego alleen maar geïnteresseerd in de poppetjes haha, leuk die verschillen. Ze heeft zelfs een prinsessenkasteel van lego en broer is altijd weer blij als ze dat uithaalt want dan mag hij bouwen.

Rafelkap

Rafelkap

31-12-2009 om 08:53

Cobi - en wat moeten we nou geven?

Het probleem is dat hij de folder heeft gezien en nu elke dag erom vraagt. En ik weet gewoon zeker dat hij er niet mee gaat spelen. Hij is de hele dag aan het bouwen en tekenen.
Maar wij willen hem geen nieuwe viltstiften geven (heeft ie al gehad van sinterklaas) en we hebben veel lego van ons vroeger.
En meneer wil nu playmobiel. Ik heb hem al geprobeerd wijs te maken dat dat grote plastic dingen zijn waarmee je niet kan bouwen en zo weer stuk zijn
Wat moeten we nou geven?? (idd. kasteelblokken is niet nodig en legodozen moeten we zelf in elkaar zetten, daarna haalt hij het weer uit elkaar en maakt er iets anders van)

Guinevere

Guinevere

31-12-2009 om 10:57

Rafelkap

Die playmobielboekjes zijn inderdaad erg mooi en verleidelijk. Wij gebruiken ze als kijkboeken.
Misschien kun je je zoon lekker maken met een Lego-boek? En veel Legosetjes zijn ook heel aantrekkelijk om te geven. Als je het kan betalen kun je toch bij gelegenheid wel een klein setje nieuwe Lego geven? Ook al verzuipen we hier zowat in de Lego, we geven toch af en toe iets nieuws erbij om zoon een beetje te blijven prikkelen. Bovendien heeft de Lego van nu veel meer mogelijkheden dan de oude, basalere Lego.
En als ie écht, écht die Playmobil wil, dan kan hij daar voor sparen, verjaardagsgeld voor vragen etc. Dat ie het dan wellicht niet gebruikt als ie het eenmaal heeft is dan een wijze les voor hem.

amk

amk

31-12-2009 om 11:23

Ja maar, ja maar,

het is toch ook de bedoeling dat je het weer uit elkaar haalt en er iets heel anders van bouwt.

quote"daarna haalt hij het weer uit elkaar en maakt er iets anders van"

Dat is toch de lol van lego en vooral van veel lego. Nog veel leuker wordt het als je er dingen bij gaat gebruiken als batterijen, losse electriciteitsdraden, schroevedraaiers etc.

Die ontwerpen die lego bedenkt zijn zo afgezaagd. Nee je eigen vuurtoren met echt knipperend licht is veel leuker en dan de volgende dag ombouwen tot een auto met aandrijving. Dus ze spelen er wel mee, maar anders dan je zelf verwacht.

Guinevere

Guinevere

31-12-2009 om 12:46

Rafelkap - deel 2

Je kunt natuurlijk ook gewoon een hele mooie Duploset kopen voor je zoon. Hij is pas 5, en die Duplosets komen best dicht in de buurt van Playmobil. Momenteel zijn er hier 2 7-jarigen bezig de Duplo die klein broertje van Sinterklaas heeft gekregen slijtplekken te bezorgen. Er zijn héél veel leuke Duplosetjes, en daar kan hij best nog een paar jaar mee bouwen/spelen.

Rafelkap

Rafelkap

31-12-2009 om 13:05

Lego of geomag?

Ik denk dat het sowieso geen playmobiel wordt. Hoogstens een politieauto van de oma's en opa's. Duplo hebben we al genoeg, de bijna jarige heeft ook een jonger broertje. We hebben dus al van alles - en een klein huis, dus idd mag hij later sparen voor zo'n enorm plastic geval. Hij zat vanochtend met baufix te spelen en zou ook wel een doos daarvan willen. Volgens mij gaat het hem ook vooral om de dozen Geomag is meer vanaf 7 jaar toch? Of zou een handige 5 jarige al hier wat mee kunnen doen?
Ik denk dat het uiteindelijk iets van lego wordt, het nadeel is dan dat ik het in mekaar moet zetten - en hij het weer gaat demonteren (dat laatste vind ik niet erg hoor, dat eerste wel)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.