Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ochtend stress

ochtend stress

15-05-2009 om 09:33

Kinderen naar hun klas brengen, (3 kinderen)

Even een vraagje over de kinderen naar hun klas brengen.
Ik heb 3 kinderen, de oudste dochter zit in groep 2 en haar zusje in groep 1. Ik breng eerst de middelste naar haar klas. Daarna de oudste. Ondertussen rent de jongste dochter alle kanten op en pakt van alles uit de kast. Loopt ook de school weer uit. De oudste luisterd nog niet echt goed. Komt steeds haar klas uit en hangt aan mijn benen. Dit niet elke dag ongeveer 2 a 3 keer per week heeft ze zo'n bui. Gevolg heel veel stress! Ook heb ik hierdoor geen tijd om aandacht voor de kinderen als ze in de klas zijn. Loop alleen maar achter twee jarige aan. Of oudeste luisterd niet en heb ik mijn handen vol aan haar.
Gelukkig dat de middelste wel in haar klas blijft netjes op haar stoeltje

Ik heb geprobeerd om jongste in haar buggy te laten. Buggy mee de klas in, sta ik enorm in de weg. Buggy op de gang (kind gaat gillen) ook al blijf ik maar een minuut weg en kan ze me zien vanuit de buggy. En ook alle opmerkingen van andere ouders. Arm kind haar moeder laat haar alleen, zucht. Wie heeft er tips?
Groetjes Anita

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

15-05-2009 om 09:50

Idee

Hoi,

Misschien eerst de middelste brengen, dan de oudste instrueren op de gang bij de buggy te blijven. Dan met buggy en oudste naar haar klas/ Schreeuwen, huilen en andere ouders verder negeren.

Tevens zo snel mogelijk oudste zelf naar de klas laten gaan en beneden of op het schoolplein afscheid nemen.

Succes!

Liora

Mamvantwee

Mamvantwee

15-05-2009 om 09:54

Aha

Anita,

Tips op een forum zijn per definitie niet op alle situaties toepasbaar, maar ik doe een poging.

Ten eerste (en dit geldt altijd): probeer je niets aan te trekken van de opmerkingen van andere ouders. Krijsend kind in buggy in de gang? Als jij weet dat het niet anders kan, en je hebt je handen vol, jammer dan. Je jongste houdt er geen trauma aan over, en de andere ouders zoeken het maar even uit met hun kritiek.

Ten tweede: tijd om de teugels aan te trekken en goede afspraken te maken met je kinderen. De oudste moet het hang-gedrag afleren en dat kun je het beste vantevoren met haar afspreken (dus niet met 1 been in de klas, maar voordat je de school binnengaat of liever nog thuis).

De middelste gedraagt zich goed, haar kun je extra complimentjes geven zodat je haar gedrag als voorbeeld voor je oudste stelt.

Ik weet niet hoe oud de jongste is, maar als die als een ongeleid projectiel gaat rondrennen, is de buggy een goed idee.

Jij bent hun mama, dus ze moeten naar jou luisteren. Geef zelf de grenzen van hun gedrag aan.

groet, Mamvantwee

ayla

ayla

15-05-2009 om 10:12

Hier

ik heb wel maar 2 kinderen maar ik doe het zo. peuter van 2 hier is nogal een ontsnappingsgevaar. Die gaat dus in de buggy en hij mag pas eruit als wij naar huis gaan lopen. Oke hij gilt wel en hij wordt soms zo woest dat zijn schoenen uit vliegen maar pech hebben. Leren leven met teleurstellingen zeg ik maar.
Ik breng dus jongste naar de klas, ik laat de buggy voor de klas deur staan. Ik ga niet ect mee de klas in, geef bij de deur een kus en kijk nog even. Op die manier kan de jongste mij altijd zien.

De oudste zou ik eens wat strenger aanpakken, die zit in groep 2 en moet beter weten. Bij ons mag je die nog niet eens meer naar de klas brengen.

Guinevere

Guinevere

15-05-2009 om 10:50

Buggy

Ja, inderdaad, toch die buggy meenemen. Gewoon uit veiligheidsoverwegingen, stel je voor dat de jongste écht de school uitloopt en de straat op gaat! Dat lijkt me veel zieliger dan haar protesten. Eventueel kun je een tuigje proberen, dan krijg je weer commentaar dat het geen hond is. De buggy met de kleine nam ik vorig jaar toen oudste zoon in groep 2 zat trouwens lekker toch mee de klas in, ik wilde de jongste ook liever niet zonder toezicht op de gang laten zitten. Dan maar een beetje hordenlopen, het is toch altijd een chaos bij aanvang van de lessen, kan die buggy er ook nog wel bij. Overigens is mijn ervaring dat de ouders die bij de kleuterlokalen rondhangen zich af en toe behoorlijk schijnen te vervelen en dus op de stomste dingen commentaar leveren. Ik kreeg bijvoorbeeld (indirect ook nog) commentaar over de speen van mijn jongste zoontje van net 2 ("dat is voor baby's"). Dan denk ik "heb je echt niets beters te doen?". Oudste zit inmiddels in groep 3 en nu gaat het een stuk gemakkelijker met wegbrengen, want in groep 3 beginnen de kinderen het zo langzamerhand niet meer te waarderen als je ze persoonlijk in de klas aflevert. Ik word nog nét niet disciplinair verwijderd door mijn zoon. Dus nog even een paar maanden volhouden tot je oudste in groep 3 zit, dan gaat het vast beter!

Guinevere

Guinevere

15-05-2009 om 11:30

Pelle

Haha Pelle, bij ons op school is het een komen en gaan van ouders tot en met groep 8 hoor, het is altijd een lekkere chaos daar. Maar mijn zoon stuurt mij zélf de klas uit, niet zijn juf.... "Ga nou maar weg, mama, kssjjt, kssjjt.".

Yaron

Yaron

15-05-2009 om 13:55

Hier

Soms laat ik jongste even op de gang in de buggy, andere keren neem ik haar mee aan de hand of op mijn arm, wordt intussen wel zwaar. Ik ga één of twee keer per week mee de klas in en de rest van de week geef ik een kusje bij de deur, wacht tot zoon gaat zitten en dan ga ik weg. Ouders mogen alleen mee met groep 1 en 2, daarna alleen bij uitzondering. Reacties van andere ouders hoor ik niet eens.

Tango

Tango

15-05-2009 om 14:35

Pff, daar hebben wij dus nooit last van

Bij ons gaan de kinderen vanaf groep 1 al zelfstandig naar binnen, behalve als ze echt net op school zitten, maar dat duurt niet langer dan ongeveer 2 weken. Bij de buitendeur vangt een juf ze op, geven ze haar een hand en kun je evt. info over je kind doorgeven.
Toen Tangodochter naar groep 1 en 2 ging, ging haar broertje aanvankelijk op de arm en daarna lopend mee. Zodra hij liep vond hij het geweldig om ook de juf een handje te geven. Hij begreep echter al heel gauw dat hij weer mee moest en zijn zus naar binnen ging.
Ik vind het een ideale manier voor zowel ouders als kinderen. De kinderen komen veel rustiger binnen en de juf hoeft nooit ouders weg te sturen die evt. te lang in de klas blijven hangen.
Na schooltijd is er altijd tijd om even een kort woordje met de juf te spreken.

ochtend stress

ochtend stress

18-05-2009 om 16:03

Minder druk maken

Bedankt voor jullie reacties. Ik zie dat het bij elke school er weer anders aan toe gaat met brengen. Nu denk ik maar over een paar jaar kan ik er om lachen. Ga me inderdaad niet meer druk maken over opmerkingen van anderen over huilend kind in buggy. De tip om een beetje strenger te zijn zal ik ook proberen. Jongste loopt weg gevolg in de buggy. Beloning voor middelste omdat zij zo goed luisterd. Oudste wil dan waarschijnlijk ook wel een beloning en gaat hopelijk zich anders gedragen.
Groetjes Anita

Hier

Hier 2 kids die mee moeten om de 3e naar school te brengen. Ik doe het als volgt. Ik zet de baby op de grond helemaal achterin de klas, in de speelhoek, middelste kind (2 jaar en wegloper) erbij. Dan neem ik even tijd voor de oudste, jas/tas ophangen, evt. gymschoenen aan enz. Oudste zoekt haar stoeltje op, ik geef een dikke kus, haal middelste ergens uit de klas, pak de baby en ga weg.

Ik merk dat 3 dingen veel uitmaken:
- elke dag hetzelfde patroon aanhouden en duidelijk zeggen wat je gaat doen
- niks aantrekken van andere ouders of in de stress raken. Dat maakt het alleen maar erger
- op tijd weggaan van huis. Klinkt simpel, maar scheelt veel stress, Ik probeer echt tussen 10 en 5 voor half 9 in de klas te zijn.

Succes. Wiggie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.