Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderfeestje

Hier zit ook zo'n entertainment-center in de buurt.

Maar het lijkt me dat je daar perfect kan zeggen dat je bijvoorbeeld alleen samen gaat bowlen of samen trampoline gaat springen. Of dat er misschien een formule is die iets van activiteit combineert met een portie friet.

Aan kind dan de keuze wat ie het liefste doet daar.
Zomaar even eerst bowlen, dan springen, dan nog wat spelletjes, ... en dan nog een portie friet is natuurlijk geen optie.

Dan kan je nog altijd selecteren hoeveel kinderen je mee wil.

Ii vond dat eten altijd een dingetje, mijn zoon at geen friet, nog steeds maar heel beperkt hoor, dan zit je qua eten al snel een stuk duurder. Laatste feestje van zoon was bij jumpxl. Of Jumpsquare gingen ze met zijn 3en geen, daarna zelf iets van de kaart uitzoeken. 

Kampeerder schreef op 15-03-2026 om 21:39:

[..]

Dit kunnen kleuters nog helemaal niet. Dit lukt vanaf ongeveer tien jaar. Het vereist nogal wat vaardigheden: oog-/handcoördinatie, vastknopen van draad etc.

Vanuit een bepaalde expertise doe ik dit soms semi-professioneel. Ik knutsel wel op de sportvereniging als extra activiteit soms. Als je dit met zes tien-jarigen wil doen is het bijna twee uur werk met één begeleider.

Ik bedoelde ook niet perse dit knutselwerkje bij kleuters maar meer dat je gaat knutselen met kleuters op een feestje, kleuters zijn voor veel activiteiten te jong dus dan kan ik me een thuisfeestje voorstellen. Voor oudere kinderen is dit idd leuk op een club; bij scouting hebben ze ook weleens zoiets gemaakt, maar voor een feestje , nou nee. Dan kiezen ze, vanaf groep 3, vaak toch liever een activiteit als bios, zwemmen, jumpen, bowlen etc. is mijn ervaring.

Gingergirl schreef op 16-03-2026 om 06:27:

[..]

Ik bedoelde ook niet perse dit knutselwerkje bij kleuters maar meer dat je gaat knutselen met kleuters op een feestje, kleuters zijn voor veel activiteiten te jong dus dan kan ik me een thuisfeestje voorstellen. Voor oudere kinderen is dit idd leuk op een club; bij scouting hebben ze ook weleens zoiets gemaakt, maar voor een feestje , nou nee. Dan kiezen ze, vanaf groep 3, vaak toch liever een activiteit als bios, zwemmen, jumpen, bowlen etc. is mijn ervaring.

Ze? In het algemeen of specifiek jouw kinderen? 

Wij hebben best veel knutselfeestjes gedaan en ikzelf ook wel bij anderen zoiets georganiseerd. Wel altijd dingen die te complex waren voor op school en dingen die kinderen niet zo snel zelfstandig kunnen. 

Moet je wel heel goed voorbereiden, zodat je zelf als ouder niet voor verrassingen komt te staan. 

Deto schreef op 16-03-2026 om 03:16:

Betreft hier kind in groep 6

Persoonlijk vind ik 10 kinderen (11 met de jarige erbij) ook erg veel. Toch is deze groep een hecht groepje vrienden wat ook buiten schooltijd veel met elkaar speelt. Zelf wordt onze zoon ook regelmatig uitgenodigd voor een kinderfeestje waardoor hij het ontzettend lastig vind om een keuze te maken wie wel/niet uit te nodigen.
Toch zie ik dat het aantal kinderen op kinderfeestjes wel is toegenomen tov voorgaande jaren. Het meest recente kinderfeestje waar hij was uitgenodigd telde ik ook 10 kinderen.

Hij wilt graag naar een entertainment Centrum waar de kids dan verschillende activiteiten kunnen doen. We hebben nog niks geboekt, gereserveerd of uitnodigingen de deur uitgestuurd. Zitten nog in de oriënterende fase, maar ik neig er toch steeds meer naar om het aantal kinderen te beperken tot 8 (ivm vervoer) en samen een goedkopere activiteit te bedenken.

Als het een hecht vrienden clubje is, lijkt minder me inderdaad niet handig. Vervoer kan je ook met behulp van een extra ouder oplossen. Maar dan wel iers voordeligers kiezen inderdaad.

Kampeerder schreef op 16-03-2026 om 06:48:

[..]

Ze? In het algemeen of specifiek jouw kinderen?

Wij hebben best veel knutselfeestjes gedaan en ikzelf ook wel bij anderen zoiets georganiseerd. Wel altijd dingen die te complex waren voor op school en dingen die kinderen niet zo snel zelfstandig kunnen.

Moet je wel heel goed voorbereiden, zodat je zelf als ouder niet voor verrassingen komt te staan.

Hier in de omgeving zijn thuisfeestjes echt uitzonderlijk, doet bijna niemand; te chaotisch, weinig ruimte en  kinderen kiezen meestal toch liever een activiteit. Hier in de stad is de keuze ook reuze qua activiteiten. Vroeger toen ik zelf op de basisschool zat (jaren 80)waren feestjes ook eigenlijk altijd buiten de deur, op slaapfeestje na. Als jouw kind graag een knutselfeestje wil, prima toch. Ik herken het alleen niet zo van mijn omgeving. De enkeling die dat doet is het vooral de keus van ouders dan van de jarige zelf. Niks mis met knutselen maar dat doen ze al zo vaak op school bv ook op de bso en kan ook gewoon op woe middag.

ik herinner me voor eigen kind ook veelal de feestjes buitenshuis. Wijzelf kozen bewust voor buitenshuis, anderen grotendeels ook. De ruimte, maar ook de chaos, waren daar voor ons de reden voor. Maar de feestjes die niet buitenshuis waren, waar de ouders zich moeite hadden gedaan met speurtocht, spelletjes zoals koekhappen en pannenkoeken of cake versieren werden niet minder enthousiast ontvangen. Kind kwam dan ook hartstikke enthousiast thuis.

Ik vind het overdreven om te zeggen dat je zoon 10 goede vrienden heeft. Dat heeft namelijk niemand. Als hij die activiteit wil, dan moet hij maar gaan snijden in zijn contacten. Anders, als hij echt met die hele club wil gaat hij maar iets budgets-vriendelijker bedenken. Trouwens TO je beseft toch wel als je dit toestaat dat het hek van de dam is en dat hij volgend jaar nog iets spectaculairders wil. En daar hangt dan net zo'n prijskaartje aan.

De enige persoon die hier knutselfeestjes geeft heeft daar een ruimte voor aan huis. En dat zijn meisjes. Knutselen met jongens en zeker een hele middag is echt geen optie. Een ander kind woont buitenaf en heeft dus alle mogelijkheden (en bijvoorbeeld ook gereedschap en materialen) om hutten te bouwen of echt te knutselen in het groot. 

Ik zou in het geval van to duidelijke keuzes maken. 10 beste vrienden is erg veel. Komt hij op alle feestjes en spelen die jongens ook bij jou thuis bijvoorbeeld? Ga voor 8 personen (of wat in 2 auto's kan). En laat hem 1 activiteit uitzoeken op die locatie. Dan kan je vooraf thuis taart of cake eten. En achteraf thuis patat of pannenkoeken. 

Hoe doen de andere 10 ouders dit dan? 

FruitMoeder schreef op 16-03-2026 om 09:55:

Ik vind het overdreven om te zeggen dat je zoon 10 goede vrienden heeft. Dat heeft namelijk niemand. Als hij die activiteit wil, dan moet hij maar gaan snijden in zijn contacten. Anders, als hij echt met die hele club wil gaat hij maar iets budgets-vriendelijker bedenken. Trouwens TO je beseft toch wel als je dit toestaat dat het hek van de dam is en dat hij volgend jaar nog iets spectaculairders wil. En daar hangt dan net zo'n prijskaartje aan.

wat een onzin; zoveel mensen hebben dat aantal goede vrienden, ook kinderen hoor. Misschien (her)ken jij dat niet maar dat wil niet zeggen dat het niet voorkomt. Net zoals dat het niet gezegd is dat een kind volgend jaar perse iets nog groters/spectaculairder wil. Kun je ook afspraken over maken met je kind.

Zoals met zoveel dingen: het is net wat je gewend bent en wat in je omgeving gebruikelijk is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.