Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderfeestje

Miepjecody schreef op 17-03-2026 om 12:24:

[..]

Alsnog hebben genoeg mensen meer dan 2 a 3 vrienden waarbij ze altijd terrecht kunnen

Jaja, ik zeg ook dat ik begrijp waar Fruitmoeder haar veronderstelling vandaan heeft, niet dat ik het er volledig mee eens ben. Ik heb even wat opgezocht omdat ik wel eens had gehoord over een maximaal aantal vrienden en kennissen wat je kunt hebben, op verschillende niveaus van nabijheid. Dat was het getal van Dunbar, een theorie van een of andere antropoloog:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_getal_van_Dunbar

voor wie het interessant vindt....

troelahoep schreef op 17-03-2026 om 13:11:

[..]

Jaja, ik zeg ook dat ik begrijp waar Fruitmoeder haar veronderstelling vandaan heeft, niet dat ik het er volledig mee eens ben. Ik heb even wat opgezocht omdat ik wel eens had gehoord over een maximaal aantal vrienden en kennissen wat je kunt hebben, op verschillende niveaus van nabijheid. Dat was het getal van Dunbar, een theorie van een of andere antropoloog:

voor wie het interessant vindt....

Interessant! Robin Dunbar’s theory blijft fascinerend! Grappig hoe die limieten nog steeds herkenbaar zijn in ons dagelijks sociale leven.

Het getal van Dunbar is inderdaad een mooie theorie, al is er ook wel kritiek op de exacte getallen. In de praktijk zie je dat mensen tegenwoordig veel meer "zwakke verbindingen" onderhouden via social media, maar of die echt meetellen als vriendschappen is de vraag.

Voor kinderfeestjes gaat het overigens andersom: hoe kleiner de groep, hoe meer echte verbinding er mogelijk is.

Ik vind het altijd zo overdreven als men zegt dat ze een hechte vriendenclub hebben van wel 10 vrienden. En dat geldt ook voor kinderen. Als ik naar mijn dochter kijk, zie ik in haar klas geen kinderen die zoveel vriendjes hebben. Hooguit 3 of 4 waar ze regelmatig mee omgaan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.