Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderfeestje

Miepjecody schreef op 17-03-2026 om 12:24:

[..]

Alsnog hebben genoeg mensen meer dan 2 a 3 vrienden waarbij ze altijd terrecht kunnen

Jaja, ik zeg ook dat ik begrijp waar Fruitmoeder haar veronderstelling vandaan heeft, niet dat ik het er volledig mee eens ben. Ik heb even wat opgezocht omdat ik wel eens had gehoord over een maximaal aantal vrienden en kennissen wat je kunt hebben, op verschillende niveaus van nabijheid. Dat was het getal van Dunbar, een theorie van een of andere antropoloog:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_getal_van_Dunbar

voor wie het interessant vindt....

troelahoep schreef op 17-03-2026 om 13:11:

[..]

Jaja, ik zeg ook dat ik begrijp waar Fruitmoeder haar veronderstelling vandaan heeft, niet dat ik het er volledig mee eens ben. Ik heb even wat opgezocht omdat ik wel eens had gehoord over een maximaal aantal vrienden en kennissen wat je kunt hebben, op verschillende niveaus van nabijheid. Dat was het getal van Dunbar, een theorie van een of andere antropoloog:

voor wie het interessant vindt....

Interessant! Robin Dunbar’s theory blijft fascinerend! Grappig hoe die limieten nog steeds herkenbaar zijn in ons dagelijks sociale leven.

Het getal van Dunbar is inderdaad een mooie theorie, al is er ook wel kritiek op de exacte getallen. In de praktijk zie je dat mensen tegenwoordig veel meer "zwakke verbindingen" onderhouden via social media, maar of die echt meetellen als vriendschappen is de vraag.

Voor kinderfeestjes gaat het overigens andersom: hoe kleiner de groep, hoe meer echte verbinding er mogelijk is.

Ik vind het altijd zo overdreven als men zegt dat ze een hechte vriendenclub hebben van wel 10 vrienden. En dat geldt ook voor kinderen. Als ik naar mijn dochter kijk, zie ik in haar klas geen kinderen die zoveel vriendjes hebben. Hooguit 3 of 4 waar ze regelmatig mee omgaan.

FruitMoeder schreef op 18-03-2026 om 14:37:

Ik vind het altijd zo overdreven als men zegt dat ze een hechte vriendenclub hebben van wel 10 vrienden. En dat geldt ook voor kinderen. Als ik naar mijn dochter kijk, zie ik in haar klas geen kinderen die zoveel vriendjes hebben. Hooguit 3 of 4 waar ze regelmatig mee omgaan.

Dat is helemaal niet overdreven, het kunnen  ook vrienden zjjn zonder dat het een club is. Gewoon vrienden die niet bij elkaar horen

Miepjecody schreef op 18-03-2026 om 15:51:

[..]

Dat is helemaal niet overdreven, het kunnen ook vrienden zjjn zonder dat het een club is. Gewoon vrienden die niet bij elkaar horen

Natuurlijk maar echt hecht zul je maar 3 of 4 mensen zijn. 

Decembermamma schreef op 18-03-2026 om 15:52:

[..]

Natuurlijk maar echt hecht zul je maar 3 of 4 mensen zijn.

Euh nee?

Dat jij het niet kent wil niet zeggen dat het niet bestaat he?

Miepjecody schreef op 18-03-2026 om 15:55:

[..]

Euh nee?

Dat jij het niet kent wil niet zeggen dat het niet bestaat he?

Mensen waar je alles mee bespreekt? Zowel de goede als slechte dingen in je leven? Die je in de nacht opbelt als er iets goed mis is? Er zijn er vast wel een stuk of 10 waarbij je dat kunt doen, maar in de praktijk begin je standaard bij de degenen waar je echt een hele hechte band mee hebt. Bij mij komen er 3 in mijn hoofd, met anderen heb ik prima band we vertellen elkaar veel maar die zou ik echt niet uit bed bellen bij nood.

Decembermamma schreef op 18-03-2026 om 16:12:

[..]

Mensen waar je alles mee bespreekt? Zowel de goede als slechte dingen in je leven? Die je in de nacht opbelt als er iets goed mis is? Er zijn er vast wel een stuk of 10 waarbij je dat kunt doen, maar in de praktijk begin je standaard bij de degenen waar je echt een hele hechte band mee hebt. Bij mij komen er 3 in mijn hoofd, met anderen heb ik prima band we vertellen elkaar veel maar die zou ik echt niet uit bed bellen bij nood.

Jij misschien niet, maar een ander heeft dat dus wel. Kan ook he, bij iedereen gaat dat anders.

Decembermamma schreef op 18-03-2026 om 16:12:

[..]

Ja allemaal ja. En ze stonden ook allemaal op de begrafenis van mijn moeder.

Misschien is het anders als je veel broers en zussen oid hebt?  Maar ik heb maar 1 broer en daar geen contact mee

Van Mans kant ook niet veel hechte familie.

Dus onze volwassen kinderen en aanhang, en vrienden zijn het belangrijkste 

waar gaat het eigenlijk over? Moeten mensen elkaar de loef af steken met het aantal contacten/vrienden/ mensen die je je diepste geheimen durft toevertrouwen?

Overigens begrijp ik wel dat je bij 10 kinderen niet gaat roepen dat er 2 moeten afvallen als het kinderen zijn waar regelmatig contact mee is. Dat is toch hartstikke sneu voor die kinderen die buiten de boot vallen? Dan zou ik eerder kiezen voor een goedkoper alternatief of iets waar ouders de kinderen zelf naartoe brengen en ophalen. Die optie is er ook nog als vervoer het probleem is.

Euphoria schreef op 18-03-2026 om 16:53:

waar gaat het eigenlijk over? Moeten mensen elkaar de loef af steken met het aantal contacten/vrienden/ mensen die je je diepste geheimen durft toevertrouwen?

Overigens begrijp ik wel dat je bij 10 kinderen niet gaat roepen dat er 2 moeten afvallen als het kinderen zijn waar regelmatig contact mee is. Dat is toch hartstikke sneu voor die kinderen die buiten de boot vallen? Dan zou ik eerder kiezen voor een goedkoper alternatief of iets waar ouders de kinderen zelf naartoe brengen en ophalen. Die optie is er ook nog als vervoer het probleem is.

Heeft niets met de loef afsteken te maken

Ik reageer op iemand die zegt dat je nooit meer dan 3 of 4 vrienden kan hebben,  ook als volwassene niet.

Miepjecody schreef op 18-03-2026 om 16:41:

[..]

Ja allemaal ja. En ze stonden ook allemaal op de begrafenis van mijn moeder.

Misschien is het anders als je veel broers en zussen oid hebt? Maar ik heb maar 1 broer en daar geen contact mee

Van Mans kant ook niet veel hechte familie.

Dus onze volwassen kinderen en aanhang, en vrienden zijn het belangrijkste

Hier met uitvaart van ons pap waren meer dan 300 man. Mijn pa runde een garage in het dorp en kende zo onderhand het hele dorp. Vaak vind ik het lastig dat ik wordt herkend als de zoon van en soms ben ik heel erg trots dat ik er een van Robben ben

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.