Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderfeestje in Ikea


Ik was van het weekend bij Ikea Haarlem en daar was Smaland gewoon open. 
Met die moeder in gesprek gaan lijkt mij ook het handigste. 

Het tuincentrum bij ons in de buurt heeft een forse koffiehoek met een speelopstelling (met glijbaan en klauterdingen) voor kleine kinderen. Dat tuincentrum had vroeger een verjaarsdagarrangement: drinken en taart in de koffiehoek, spelen in de speelhoek, daarna naar de konijntjes etc, en klaar. Inmiddels hebben ze daar geen knaagdieren meer, alleen nog vissen, en ze hebben die verjaardagsregeling ook niet meer, maar ik vond het erg slim bedacht. 

Ik krijg sterk het gevoel uit het verhaal over Ikea en minibieb dat deze moeder misschien echt weinig geld heeft en daar misschien niet graag voor uit wil komen? Je kunt het vreemd gedrag vinden, maar als ze eigenlijk geen geld voor een feestje of cadeautjes heeft, zoekt ze creatieve manieren om haar kind toch een feestje te geven, met een cadeautje bij anderen te kunnen komen. 
Zelfs verjaardagen van je kinderen niet/nauwelijks kunnen vieren is (ook) een schrijnende kant van armoede. En er zijn -zeker in deze tijd- veel mensen die zich schamen voor hun armoede. Steeds meer ook middenklasse gezinnen raken in de problemen.

Ik ga geen feestjes voor andere mensen organiseren. Zoals al gezegd; het hoeft niet duur te zijn. Desnoods zet je thuis een film aan. Kost niks en geen moeite. 
Ik zou wel mijn bezwaren bespreken voor het kind. Ik zou het lullig vinden als er niemand komt of dat andere ouders daarna niet meer willen dat hun kind daar speelt omdat de moeder onvoldoende haar verantwoordelijkheid neemt.

Verbindingisnooitzwartwit schreef op 31-08-2022 om 08:31:

Ik krijg sterk het gevoel uit het verhaal over Ikea en minibieb dat deze moeder misschien echt weinig geld heeft en daar misschien niet graag voor uit wil komen? Je kunt het vreemd gedrag vinden, maar als ze eigenlijk geen geld voor een feestje of cadeautjes heeft, zoekt ze creatieve manieren om haar kind toch een feestje te geven, met een cadeautje bij anderen te kunnen komen.
Zelfs verjaardagen van je kinderen niet/nauwelijks kunnen vieren is (ook) een schrijnende kant van armoede. En er zijn -zeker in deze tijd- veel mensen die zich schamen voor hun armoede. Steeds meer ook middenklasse gezinnen raken in de problemen.

Dat denk ik ook maar de ikea is creatief maar het mag niet en is ook onnodig. Je kan ook naar een speeltuin om de hoek gaan, naar een veldje om daar te spelen, gewoon thuisblijven. Wij zijn de eerste jaren altijd thuisgebleven met feestjes.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-08-2022 om 08:41

MamaE schreef op 31-08-2022 om 08:32:

Ik ga geen feestjes voor andere mensen organiseren. Zoals al gezegd; het hoeft niet duur te zijn. Desnoods zet je thuis een film aan. Kost niks en geen moeite.
Ik zou wel mijn bezwaren bespreken voor het kind. Ik zou het lullig vinden als er niemand komt of dat andere ouders daarna niet meer willen dat hun kind daar speelt omdat de moeder onvoldoende haar verantwoordelijkheid neemt.

Kost niks en geen moeite vind ik altijd zo’n dooddoener, natuurlijk kost dat ook geld en moeite of moet ze die kinderen met een rijstwafel en een glas water voor de buis zetten? Voor een filmfeestje thuis moet je meer boodschappen doen dan voor een gratis feestje. En in plaats van je bezwaren uit te spreken kun je ook gewoon vragen of je haar ergens mee kunt helpen zonder er meteen een oordeel aan te hangen. Echt die wijzende vinger hier ook altijd.

Battle-Royale schreef op 31-08-2022 om 08:41:

[..]

Kost niks en geen moeite vind ik altijd zo’n dooddoener, natuurlijk kost dat ook geld en moeite of moet ze die kinderen met een rijstwafel en een glas water voor de buis zetten? Voor een filmfeestje thuis moet je meer boodschappen doen dan voor een gratis feestje. En in plaats van je bezwaren uit te spreken kun je ook gewoon vragen of je haar ergens mee kunt helpen zonder er meteen een oordeel aan te hangen. Echt die wijzende vinger hier ook altijd.

Uhh...bij smaland krijg je niks te eten of te drinken en de ijsjes bij ikea zijn dan wel goedkoop maar niet gratis. En je moet ook nog naar de ikea toe rijden. Een grote zak chips kopen, ranja erbij, het hoeft allemaal niet heel uitgebreid. 

En zelfs al ga je naar een gratis locatie...Dan kun je wel de verantwoordelijkheid nemen om erbij te blijven. Blijkbaar gaat mevrouw winkelen. Dat kost ook geld. En moeite...als erbij blijven al te veel moeite is, moet je geen feestje organiseren. Ik wil niet wijzen om het wijzen maar wel die moeder wijzen op haar verantwoordelijkheid.

PinkFlower schreef op 31-08-2022 om 07:41:

[..]

Ik heb een minibieb en bij mij mag je gewoon pakken. Minibiebs zijn nou juist een mooie mogelijkheid voor iedereen om te kunnen lezen. Ook de mensen die geen geld hebben voor de bibliotheek, en dat zijn nou ook vaak de mensen die niks hebben om in de bieb te zetten.

De minibieb uit je straat is gelukkig een uitzondering bij de meesten mag je gewoon pakken.

Hier zit zo'n mini bieb in de wijk; je mag pakken en hoeft niet perse iets terug te zetten. Het is wel de bedoeling dat je de boeken na het lezen weer terug zet. Logisch bij een bieb leen je. Het is niet de bedoeling om ze te houden. Die moeder heeft waarschijnlijk weinig te besteden dat ze het wel zo doet.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-08-2022 om 09:07

MamaE schreef op 31-08-2022 om 08:48:

[..]

Uhh...bij smaland krijg je niks te eten of te drinken en de ijsjes bij ikea zijn dan wel goedkoop maar niet gratis. En je moet ook nog naar de ikea toe rijden. Een grote zak chips kopen, ranja erbij, het hoeft allemaal niet heel uitgebreid.

En zelfs al ga je naar een gratis locatie...Dan kun je wel de verantwoordelijkheid nemen om erbij te blijven. Blijkbaar gaat mevrouw winkelen. Dat kost ook geld. En moeite...als erbij blijven al te veel moeite is, moet je geen feestje organiseren. Ik wil niet wijzen om het wijzen maar wel die moeder wijzen op haar verantwoordelijkheid.

Ja ik voel die behoefte om andere ouders op te voeden naar mijn maatstaven niet zo. Als ik het onverantwoord vind gaat mn zoon er niet heen, ik heb 0 zin om iemand anders te wijzen op haar verantwoordelijkheid, ze is volwassen dus ik ga ervan uit dat dat niet nodig is.

Gingergirl schreef op 31-08-2022 om 09:02:

[..]

Hier zit zo'n mini bieb in de wijk; je mag pakken en hoeft niet perse iets terug te zetten. Het is wel de bedoeling dat je de boeken na het lezen weer terug zet. Logisch bij een bieb leen je. Het is niet de bedoeling om ze te houden. Die moeder heeft waarschijnlijk weinig te besteden dat ze het wel zo doet.

Bij mij mag je ze ook houden. Dat is bij de meeste biebjes die ik ken zo. Ik ben ook deel van een geocashroute. Dan neem je bij de ene bieb een boek mee en stop je bij de volgende weer het boek erin en neem je weer een mee naar de volgende bieb. In elke bieb zit een hint voor de "grote schat". Heel leuk en zo rouleren de boeken ook. 

PinkFlower schreef op 31-08-2022 om 09:26:

[..]

Bij mij mag je ze ook houden. Dat is bij de meeste biebjes die ik ken zo. Ik ben ook deel van een geocashroute. Dan neem je bij de ene bieb een boek mee en stop je bij de volgende weer het boek erin en neem je weer een mee naar de volgende bieb. In elke bieb zit een hint voor de "grote schat". Heel leuk en zo rouleren de boeken ook.

Ja klopt, bij een andere mini bieb neerzetten is ook prima. Maar het is niet de bedoeling dat het een soort gratis shoppen wordt om je boeken kast te vullen of cadeau te gaan geven. Hier hebben we ook een mini bieb specifiek voor kinderboeken, werd door een dame leeggehaald die het vervolgens op een FB site te koop zette, dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Verbindingisnooitzwartwit schreef op 31-08-2022 om 08:31:

Ik krijg sterk het gevoel uit het verhaal over Ikea en minibieb dat deze moeder misschien echt weinig geld heeft en daar misschien niet graag voor uit wil komen? Je kunt het vreemd gedrag vinden, maar als ze eigenlijk geen geld voor een feestje of cadeautjes heeft, zoekt ze creatieve manieren om haar kind toch een feestje te geven, met een cadeautje bij anderen te kunnen komen.
Zelfs verjaardagen van je kinderen niet/nauwelijks kunnen vieren is (ook) een schrijnende kant van armoede. En er zijn -zeker in deze tijd- veel mensen die zich schamen voor hun armoede. Steeds meer ook middenklasse gezinnen raken in de problemen.

Toch is het dan wel jammer om geen ander goedkoop alternatief te zoeken, zoals een speurtocht in het bos met picknick bij de speeltuin (of neem een bal mee en wat ander speelgoed). 6-jarigen zijn nog best tevreden met een niet te ingewikkeld feestje.

Gingergirl schreef op 31-08-2022 om 09:31:

[..]

Ja klopt, bij een andere mini bieb neerzetten is ook prima. Maar het is niet de bedoeling dat het een soort gratis shoppen wordt om je boeken kast te vullen of cadeau te gaan geven. Hier hebben we ook een mini bieb specifiek voor kinderboeken, werd door een dame leeggehaald die het vervolgens op een FB site te koop zette, dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dat laatste is wel heel triest inderdaad.

Maar de meeste mensen hebben eerder boeken over dan tekort (ik hoef bij een 2e hands winkel echt niet met mijn boeken aan te komen). Dus er stiekem boeken in leggen waar je zelf af wil hoor ik ook best veel...

(nee, dat hoeft niet altijd troep te zijn. Ik heb nog aardig wat goede boeken dubbel van toen mijn moeder overleed, en ben steeds aan het speuren naar plekken om ze achter te laten. De kringloop hoeft ze niet).

PinkFlower schreef op 31-08-2022 om 09:26:

[..]

Bij mij mag je ze ook houden. Dat is bij de meeste biebjes die ik ken zo. Ik ben ook deel van een geocashroute. Dan neem je bij de ene bieb een boek mee en stop je bij de volgende weer het boek erin en neem je weer een mee naar de volgende bieb. In elke bieb zit een hint voor de "grote schat". Heel leuk en zo rouleren de boeken ook.

Die cache klinkt leuk!! Waar kan ik die vinden? Mag ook in pb

Niet alle reacties gelezen maar ik vind het wel een goeie grap! Niet zo'n goed doordacht plan inderdaad, want wat ga je doen als de kinderen al na een half uurtje uit de ballenbak gegooid worden.... broodjes knakworst eten en softijsjes tappen?

Wie weet was het wel de wens van de jarige om naar de Ikea te gaan? Lijkt me typisch iets voor kleuters om dat heel erg leuk te vinden en dan hebben ze een meegaande ouder die ingaat op het initiatief van het kind .

Dat het onverantwoord zou zijn omdat er geen toezicht is, lijkt me enigszins overtrokken. Er is toch een medewerker (of meerdere? Geen idee eigenlijk) die daar de boel in de gaten houdt?  Als je naar zo'n binnenspeeltuin gaat zitten de meeste ouders ook maar op een terrasje achter hun telefoon of tijdschrift, en heel overzichtelijk is zo'n ballenbak ook niet. Veel lawaai ook nog, dus als er een gaat huilen hoor je dat ook niet meteen. Mijn kind is wel eens uitgenodigd voor een schaatsfeestje met 12 kinderen (van een jaar of 9) en maar 2 ouders, dat zou ik eerder een beetje spannend vinden. 

Verbindingisnooitzwartwit schreef op 31-08-2022 om 08:31:

Ik krijg sterk het gevoel uit het verhaal over Ikea en minibieb dat deze moeder misschien echt weinig geld heeft en daar misschien niet graag voor uit wil komen? Je kunt het vreemd gedrag vinden, maar als ze eigenlijk geen geld voor een feestje of cadeautjes heeft, zoekt ze creatieve manieren om haar kind toch een feestje te geven, met een cadeautje bij anderen te kunnen komen.
Zelfs verjaardagen van je kinderen niet/nauwelijks kunnen vieren is (ook) een schrijnende kant van armoede. En er zijn -zeker in deze tijd- veel mensen die zich schamen voor hun armoede. Steeds meer ook middenklasse gezinnen raken in de problemen.

Volgens mij is het misschien wel goedkoper om thuis een feestje te doen met cake versieren ipv taart, spelletjes buiten/binnen, filmpje etc. - ipv naar de Ikea te rijden met ijsjes aan het eind. Maar goed, misschien is het thuis ook zodanig dat ze geen kinderen kan/durft ontvangen (levend op kaal beton of zo).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.