Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kindermonopoly of kinderen van catan? (welk spel kies ik)

Ik wil een spel kopen en ben via eliminatie tot deze 2 opties gekomen.
Ik houd van spellen waarbij je (al is 't maar een beetje) invloed hebt op de uitkomst, volgens mij geldt dat wel voor allebei. Ik heb bijv. een enorme hekel aan spellen als ganzebord.
Mijn vraag: welk spel zouden jullie kiezen, en waarom?
Meeste stemmen gelden

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anneque

Anneque

06-01-2009 om 18:28 Topicstarter

Oja

Mijn oudste kind is 5½ jaar.

mama 78

mama 78

06-01-2009 om 21:56

Hier

Mijn dochter is ook 5 en vond de Kinderen van Catan erg leuk om te doen. Maar toch is dat ook een 'geluksspel'met de dobbelsteen, het gaat ero dat je goederen in je wagentje verzamelt, en als je karretje vol is kun je eenhuisje bouwen. Wie als eerste het stadhuis bouwt, heeft gewonnen. Het is een mooi spel, maar je hebt geen invloed op de uitkomst, zeg maar. En het is vrij eenvoudig, misschien dat je kind er toch snel op uitgekeken is (ik ken jekind natuurlijk niet). Monopoly lijkt me dan toch wel uitdagender.

Ervaring catan

Wij hebben ook Kinderen van Catan en het is een prachtig vormgegeven spel, maar ik vind het helaas wel behoorlijk saai. Het is inderdaad met een dobbelsteen gooien en je karretje volladen zodat je een huis kunt bouwen. Mijn zoon van 4,5 heeft er niet genoeg geduld voor.

Van Sinterklaas heeft hij wie-is-het gekregen en dat vind ik wel een uitdagend spel voor kleuters. Je moet echt proberen slimme vragen te stellen om zoveel mogelijk gezichten te elimineren. Maar je kan het natuurlijk maar met 2 personen spelen, dat kan een nadeel zijn.

Een andere leuk spelletje dat je wel met meer personen kan spelen vind ik Halli Galli: een kaartspel met hele eenvoudige regels maar wel heel dynamisch en humoristisch om te spelen. Je draait steeds kaartjes om met daarop 1, 2, 3, 4 of 5 stuks van een bepaalde soort fruit. Iedere speler heeft steeds 1 kaart open liggen. Bij 3 spelers liggen er dus 3 kaarten open. Als de kaarten bij elkaar 5 stuks van één soort fruit laten zien (kan dus 1 kaart zijn met 5 citroenen, maar ook 1 kaart met 1 aardbei en 2 kaarten met 2 aardbeien) dan moet je zo snel mogelijk op een bel slaan. Degene die eerst (en terecht!) op de bel slaat mag alle omgedraaide kaarten hebben. Winnaar is degene met de meeste (of alle) kaarten.

Jesse_1

Jesse_1

06-01-2009 om 23:11

Bij kindermonopoly...

... heb je totaal géén invloed op het verloop. Nog minder dan bij echt Monopoly, want daar is het nog meer strategie welke straten je koopt en waar je huizen neer zet.
Kindermonopoly is overigens wel zeker leuk voor kinderen van een jaar of 4 tot 6, en duurt precies lang genoeg voor een leuk kinderspel (niet te kort, maar ook niet 'oneindig' lang).
Jesse

toja

toja

07-01-2009 om 10:06

Kindermonopoly

kun je best wel een beetje beinvloeden hoor. Je hoeft toch zelf niet alle kassa´s te kopen. Ik probeer het op die manier een beetje te sturen... (een beetje dus). Ik vind het leuker dan catan. Dat is puur een geluksspelletje, zoals hierboven ook al gezegd is. Het is wel goed te doen voor deze leeftijd. Mijn dochter van net 5 vind monopoly nog een beetje moeilijk (vooral het geld), maar wel heel leuk.

Anneque

Anneque

07-01-2009 om 15:33 Topicstarter

Hmmm

Als ik zo mijn posting herlees, lijkt het net of ik uitgebreid onderzoek had gedaan voor ik deze 2 uitkoos. Dat valt wel mee en ik was denk ik te snel met de keuze beperken tot deze 2. Ik ben er eerlijk gezegd een beetje vanuit gegaan dat (m.n.) Catan wel elementen van het volwassen spel in zich zou hebben, bijv. het onderhandelen. Ik stelde me voor dat je wel je waren kon ruilen of zo, moet voor kinderen toch wel te vatten zijn? Maar ik begrijp nu dat het voor 100% een geluksspel is. Dat vind ik saai. Ik bedoel met beïnvloeden idd dat je eigen beslissingen het spelverloop (op zijn minst mede-)bepalen.
Die site van Pelle is erg informatief, ik ga daar eens verder grasduinen en ik houd me aanbevolen voor tips. Wat is bijv. jouw favoriete spel, Pelle?
En is er niet een Risk voor kinderen of zo?

Carcassonne

vind ik ontzettend leuk met kinderen.

Omdat je het op heel veel niveau's kunt spelen. Gewoon samenwerken, of elkaar tegenwerken, of bewust strategieen uitproberen om aan het eind de meeste punten te hebben.

Bijkomend voordeel is dat je niet eerst een kinderversie hoeft te kopen.

Ik heb niet zoveel ervaring met de kinderspelvarianten die je noemde, daarom had ik me eerst niet in dit draadje gemengd maar toen ik je start las dacht ik meteen dat Carcassonne wat voor je zou zijn...

Maylise

Maylise

07-01-2009 om 17:08

Monopoly junior

Monopoly Junior is best een leuk spel vind ik. Ja, het is wel grotendeels een geluk spel maar je kan natuurlijk elementen als ruilen ed introduceren waardoor het wat strategischer wordt.
Het spel speelt zich af op een kermis (althans de versie die wij hebben).

Risk lijkt me wel moeilijk voor een kind van vijf. Ik weet niet of er een kinderversie is.

Betoverde doolhof is ook leuk en ook wel een spel waarbij wat strategisch denken vereist is. Je kan anderen dwarszitten bijvoorbeeld. Deels is het ook wel een geluksspel maar je hebt vrij veel invloed op het resultaat.

Verder misschien Rummicub voor kinderen? Die bestaat wel.

Maylise

Jesse_1

Jesse_1

07-01-2009 om 22:00

Skip bo

Vind ik ook erg leuk, de jongens zijn er ook gek van en onze jongste van 4 kan het ook al spelen.
Het is een kaartspel.
Voor de Doolhof is wat meer strategie wel vereist. Zoon van 6 vind het nog erg moeilijk. Wel vinden ze het erg leuk om het poppetje over de paden te laten wandelen, maar ja, dat is niet echt een doel op zich
Jesse

Anneke

Anneke

08-01-2009 om 14:45

Carcassonne en andere spelletjes

Kon de jongste hier met net 6 jaar. Daar zou ik dus nog heel eventjes mee wachten, dan kan je gelijk aan de volwassen versie.

Absolute hits waren bij ons kroko-loko, dat kan je met maximaal 4 mensen spelen. Je moet met de dobbelsteen gooien, dus wel een geluksfactor, maar je moet ook het juiste kaartje pakken (liggen ondersteboven). Als ik een kind wel eens wilde laten winnen kon ik nog altijd expres het verkeerde kaartje pakken. Het is geen duur spel, maar wel heel leuk.

Wat ook helemaal kapot gespeeld is is Stratego junior, zit ook weer een geluksfactor in door het gooien met een dobbelsteen (prinses, dwerg, tovenaar, soldaat en nog 2), maar je moet dan ook wel precies die prinses of zo weten af te pakken van de tegenstander. Mocht je per ongeluk winnen kan je aan het eind nog altijd de bom pakken, dan moeten alle torentjes weer terug.

Op zich vind ik niet dat kinderen altijd hoeven te winnen hoor, mocht dat zo lijken, maar zo nu en dan willen ze ook winnen. Met memory winnen ze altijd, dat blijft leuk.

Anneke

Anneke

08-01-2009 om 14:47

het staat er een beetje raar. Ik bedoel dus dat jongste Carcassonne kon spelen met 6 jaar. Misschien wel iets eerder dan gemiddeld, maar dat komt omdat zijn oudere broer het graag (en vaak) speelde.

MariaV

MariaV

08-01-2009 om 16:12

Carcassonne

Dat speelt onze oudste al vanaf zijn 5e. Wel pasten we toen nog niet alle regels toe. We begonnen alleen de steden te tellen met 1 punt per tegel (hij noemde het "kastelen bouwen"), daarna ook de wegen, de kloosters, en we zijn nu net begonnen met de boeren. Kunnen vermenigvuldigen is wel handig voor de officiële telling, maar niet noodzakelijk voor het spel. Wij als ouders kunnen immers helpen met tellen of je telt gewoon 1 punt per tegel/afgebouwde stad.
Is Jagers en Verzamelaars ook een idee?
Maria

Anneque

Anneque

08-01-2009 om 17:24 Topicstarter

Ik denk

dat ik toch voor Monopoly Junior ga. Zal het nog eens goed bekijken. Uno, verrek, dat speelde ik in mijn studententijd met eigen regels. Gegild van het lachen hebben we, alleen weet ik die eigen regels niet meer
Caracssonne, dat lijkt me idd een erg leuk spel. Ziet er ook mooi uit, dat spreekt me ook aan. Jammer dat we nog niet kunnen risken, en dan lekker allemaal bondjes sluiten waarbij de ander zich niet benadeeld voelt maar het wél is....ik kan haast niet wachten
Ik ga alle tips nog eens goed bekijken - bedankt in ieder geval!

Jagers en verzamelaars viel hier wat tegen

..zijn daarmee begonnen en hebben later pas de oerversie gekocht. Die vind ik net wat afwisselender door de kloosters, die spreken meer tot de verbeelding dan die rivieren van J&V.

Bovendien kun je bij de oerversie extra uitbreidingen kopen, die bestaan niet voor J&V.

Het zakgeldspel

is hier helemaal favouriet.
Ik heb een half uur staan dubben in de winkel, maar het is een absolute topper, ook voor volwassenen.
Ze leren met geld omgaan, tellen, geld op de bank zetten, iets in de winkel kopen, wat is duur en goedkoop.
Ik had er nog nooit van gehoord maar het is een leuk spel. Wij houden ook niet van mens erger je niet en ganzebord.
Onze kinderen zijn 5 1/2 en bijna 7.

Misschien een tip voor je.

Janet

Anneque

Anneque

13-01-2009 om 16:18 Topicstarter

En het is geworden....

...tadaaaa: Stratego junior. Tenminste, ik heb het besteld bij Bol. Ben benieuwd, het lijkt me erg leuk. Verder leek Carcassonnne me zo leuk, dat ik het alvast maar gekocht heb Kunnen we allicht in de loop vh jaar eens proberen. En verder kan ik dat zelf ook nog spelen, als mijn familie hier is of zo. Weer es wat anders dan Catan.

J o l a n d a

J o l a n d a

14-01-2009 om 22:36

Catan saai

Kinderen van Catan is erg saai........ zou i kdus nooit kiezen!

wel halli galli
uno
set
fazantenbal

dat soort spelletjes dus!

Anneque

Anneque

18-01-2009 om 12:49 Topicstarter

Gespeeld!

Heb een paar keer Stratego gespeeld. Er zijn 2 manieren om het te spelen, een zeer eenvoudige (Zoektocht) en het wat uitdagendere Statego Zegetocht. De Zoektocht is wel een goeie manier om erin te komen. Ik vind het er mooi uitzien (vind ik ook wel leuk bij een spel) en het belangrijkste natuurlijk: mijn kleuter was zeer enthousiast! Nog een paar keer, dan kunnen we de Zegetocht gaan doen (mag je ook gaan lopen met die stukken en zo) en dan ga ik het zelf denk ik ook nog leuk vinden. Een succes dus!
Verder: ook Carcassonnne gespeeld (niet met kleuterzoon hoor), erg leuk idd, goede tip!

Anneke

Anneke

19-01-2009 om 12:09

Over stratego junior

Ik lees in jouw berichtje dat je het op 2 manier kan spelen. Dat heb ik echt nooit geweten, hier hebben we altijd met de dobbelsteen gegooid en dan zo'n torentje omgedraaid. Ik zit nu op mijn werk en ga toch vanavond het spel er eens bij pakken.

In elk geval is het leuk dat het een succes was. Enne, wat ik ook prettig vind is dat je de moeite hebt genomen iedereen op de hoogte te houden. Er worden zoveel draadjes geopend met vragen waarbij de 'opener' dan nooit meer reageert. Dat vind ik jammer.

Anneque

Anneque

20-01-2009 om 09:16 Topicstarter

Anneke

Hoi,
Op Bol werd het de nieuwe versie genoemd, dus ik denk dat Stratego junior is aangepast?
Ja, ik vind het ook jammer als je nooit meer iets hoort van een opener, m.n. als je net een heel persoonlijk verhaal hebt zitten intikken. Maar goed, ik zal het zelf vast ook wel eens vergeten.

Anneke

Anneke

21-01-2009 om 07:51

Hier niet

Onze versie, van een jaar of 7 geleden, heeft maar één mogelijkheid om te spelen. Ik zal eens googlen voor die andere spelregels.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.