Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderpostzegels

Zoon had vandaag de envelop mee voor de verkoop van de kinderpostzegels. Hij was in tranen want de kinderen van de verschillende scholen waren als gekken uit school alle huizen langs gegaan. Hij was net te laat.

Dan de opa's en oma's maar.... Maar ik vind het eigenlijk helemaal niks. De goedkoopste optie is ruim 4.50 euro. Wat een geld!

Ik denk er sterk over om de envelop terug te brengen naar de juf met de mededeling dat ik het jammer vind dat er geen goedkopere opties zijn.

Mijn vertrouwen in de goede doelen is ook behoorlijk afgenomen na berichten in de media over de salarissen van de directies van verschillende goede doelen.

Zomaar even nieuwsgierig: Zijn er meer die net als ik moeite hebben met de kinderpostzegelactie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

23-09-2009 om 23:38

Juist geen moeite

Ik heb wel moeite met de groteclubactie. Ik wil niet dat mijn kinderen leuren om geld voor hun club. Maar ik heb geen moeite met landelijke goede doelen. Kinderpostzegels is daarom de enige actie waar mijn kinderen de buurt mee rond mogen.
Je zegt dat de goedkoopste optie 4,50 kost. Heb je daar ook de kostprijs van de postzegels vanaf getrokken? Veel mensen kiezen voor de kinderpostzegels. De echte kosten zijn dan lager. De postzegels houden immers hun waarde als postzegels.
Oh, en ook de dag na de start verkoop kun je nog zegels verkopen hoor. Het is echt niet zo dat alle mensen thuis zijn op de 1e dag. Laat je kind gewoon goed zoeken naar de zegeltjes op de deur. Dan zijn er genoeg nieuwe adressen te vinden.

Ilva

Ilva

24-09-2009 om 11:08

Kinderpostzegels

Dere, kijk eens op de site van kinderpostzegels. Www.kinderpostzegels.nl Hier kan je vinden wat zij allemaal doen met het geld wat binnenkomt. Vorig jaar waren ze bezig met een project om pleegzorgboerderijen op te zetten of extra te ondersteunen. Een heel goed plan en dit is dan maar 1 van de vele vele projecten die ze doen. En kinderen verkopen de postzegels en kaarten niet alleen maar kinderen mogen ook meepraten waar het geld aan wordt besteed. De site is erg mooi en je kan alles goed bekijken, wat binnenkomt en wat er uit gaat en waar naar toe.

Guinevere

Guinevere

24-09-2009 om 12:44

Leuren

Ik vind het prima om geld te geven voor een goed doel. Maar dat geleur langs de deur of alle familieleden, daar doen wij niet aan mee. Nu 3 dingen tegelijk, Jantje Beton, Clubactie én kinderpostzegels! Ik gooi liever gelijk 5,- in een verzamelbus die bij de sportclub of op school staat, dan dat ik mijn kind langs de deuren stuur. Wat een tijdverspilling, uren lang bezig voor een schamele opbrengst. Dan liever hoppa, een storting doen en de tijd leuker besteden.

reina

reina

24-09-2009 om 16:56

Lorwyn

Betaalbare sport voor kinderen is belangrijk, ja, maar er gaat ook een deel naar de clubs zelf, ook als het rijke clubs zijn. Het verplichtende karakter vind ik vervelend en ik vind de loten best duur ( ik heb ook niks met loterijen). Kinderpostzegels koop ik liever, die postzegels zijn in elk geval te gebruiken.

Annet

Annet

24-09-2009 om 17:42

Ik koop dus echt geen clubactie loten

Helaas hebben we zelf 2 verplichte loten (oudste) en een blanco verkoopformulier van jongste. Daar gaan we dus ook 2 loten van kopen. Maar hij mag de straat niet langs om te leuren. Familie wil ik het ook besparen.
Ik wil best aan goede doelen geven (en dat doe ik ook) maar ik weiger geld te geven aan de club waar buurmeisje toevallig op zit. Hetzelfde geldt voor de sponsorloop van de school van het andere buurmeisje.
Als er een nationale sportcollecte komt zodat kansarme/arme kinderen ook kunnen sporten, dan geef ik direct.

Fatima

Fatima

24-09-2009 om 17:46

Helemaal eens met annet

Ik had een draadje geopend over de Grote Club Actie in Off-Topic. Hier zijn twee hele rijke clubs met gloednieuwe accomodatie die er aan mee doen. Ik lees van Pelle dat 2,60 naar de club gaat van de 3 euro. Ik begrijp nu ook goed waarom er zo gepusht wordt om maar veel te verkopen. Het is bij die actie wel degelijk een wedstrijd tussen de verschillende clubs.

Bij kinderpostzegels maakt het niet uit van welk kind je het koopt. Een nationale sportcollecte of groteclubactie voor alle clubs lijkt me ook beter.

Christientje

Christientje

24-09-2009 om 23:33

Ja ik!

Ja, ik heb er moeite mee. Ik heb dit jaar gekozen voor de feestkaarten, omdat dit het goedkoopste was. De postzegels a 7.95 euro neem ik echt niet. Ik bleek overigens een van de weinigen te zijn die het goedkoopste nam. De meesten namen de dure postzegels EN gaven nog een extra donatie. Oef,
Christientje

Annet

Annet

24-09-2009 om 23:42

De goedkoopste optie is dus toch niet 2,64

Ik heb geen kaarten gekozen want daar doe ik vervolgens niets mee.
De postzegels heb ik vandaag gekocht van een schoolkind. Die zijn bijna 8 euro. Er zitten maar 8 postzegels op zo'n vel dus die zijn 3,50 waard. Dat betekent dat ik 4,5 euro doneer. Toch wat hoger dan ik eerst dacht.

Sancy

Sancy

25-09-2009 om 07:29

Annet, dat klopt niet wat je schrijft

De postzegels kosten 7,92 euro voor 2 velletjes à 6 stuks, dus je krijgt 12 postzegels voor 66 cent per stuk. Daarvan gaat 22 cent per postzegel naar de actie, dus je doneert écht maar 2,64 euro hoor.

Annet

Annet

25-09-2009 om 09:30

Oh, gelukkig maar.

Ik heb een korte blik geworpen op het pakket. Ik had niet in de gaten dat het twee velletjes waren.

Jade

Jade

25-09-2009 om 09:52

Hier...

....lopen de kinderen van groep 7 hun eigen route die ze ook lopen als ze het dorpsblad langsbrengen. Vind ik wel goed bedacht....

Oh je vroeg of er meer mensen zijn die moeite hebben met kinderpostzegels: ik niet eigenlijk, dus verdwijn ik weer

Tineke

Tineke

25-09-2009 om 12:49

Kinderpostzegels

Zoon wil niet langs de deuren met de kinderpostzegels. Op school is er een heel betoog tegen hem gehouden, dat het zeer egoïstisch zou zijn om het niet te doen. Als hij het er niet voor over heeft, moet Oscar nog steeds iedere dag stenen hakken.
Maar zoon wil nog steeds niet. Om van het 'gezeur' af te zijn, heb ik maar wat familie gebeld, en zo heeft hij toch nog wat bestellingen binnen.

Bastet

Bastet

25-09-2009 om 13:00

Wat erg

wat erg dat er zo op een kind ingepraat wordt,ik zou dit de school echt kwalijk nemen.
Groetjes,bastet

maan.

maan.

25-09-2009 om 13:29

Plezier

Oudste is met veel plezier gaan rondlopen, hier in deze straat weinig kinderen dus weinig concurrentie, bovendien kent ze het rijtje erg goed en de mensen kennen haar en sommigen zaten al bij wijze van spreken op haar te wachten..

Leerkracht heeft dit jaar een heel verhaal gehouden, dat het voor een goed doel is en dat het vrijblijvend is; de mensen hoeven niet te kopen maar als ze willen kopen dan is dat gewoon heel fijn. En het maakt niet uit wie er verkoopt of jij dat bent of een klasgenoot of een kind van een concurrerende school want het geld gaat hoe dan ook toch naar het goede doel.

Ik denk dat deze aanpak motiverender werkt dan de eerdergenoemde 'oscar die stenen moet blijven hakken als jij niet loopt'.

Ohja, oudste was in eerste instantie bang dat anderen haar voor waren geweest (ivm ziekenhuisbezoek op postzegeldag) maar juist omdat ze eind van de middag ging trof ze sommige mensen nét thuis.

dere

dere

27-09-2009 om 19:57 Topicstarter

Toch nog een beetje opgelost

Zoon heeft met tegenzin toch nog wat klantjes kunnen vinden voor de kinderpostzegels.

Ik heb op het formulier gezien dat je een 'extra donatie' kunt doen. Omdat ik zelf geen postzegels of kaarten nodig heb heb ik voor de donatie gekozen (dus niet extra). Voelt wel lekker eigenwijs om mijn eigen geldbedrag te kiezen. En ik neem aan dat het wel van mijn rekening wordt afgeschreven .

Als het werkt voel ik me hier prettiger bij. Kan ik nu ook alle buurkindertjes die aanbellen blij maken met een klein bedragje. Ipv dat ik er één blij maak met een groot bedrag.

Heirthe

Heirthe

28-09-2009 om 21:00

Kinderarbeid

Dat vind ik er van. De grote clubactie, kinderpostzegels en een paar jaar geleden moesten mijn kinderen geld inzamelen voor de vernieuwing van het schoolplein door setjes kaarten te verkopen..
Ik zeg er niets van maar laat mijn kinderen niet langs deuren leuren, koop zelf gewoon wat, een lot of postzegels of een setje kaarten, de oma's kopen wat en that's it.

Puck2

Puck2

30-09-2009 om 12:03

Nou foske

... om dit soort acties direct als kinderarbeid te bestempelen dat vind ik wat overdreven. Dan kun je alle goede doel-acties waar kinderen zich voor inzetten wel gaan afschaffen terwijl ik vind dat ze ook best eens iets voor een ander kunnen doen.
Overigens vinden mijn kinderen het juist hartstikke leuk om langs de deuren te gaan om loten te verkopen e.d.

Jacoline29

Jacoline29

01-10-2009 om 13:53

Geen kinderzegels

Bij ons komen ze er niet in.Het kost idd veel geld en vaak gaat er maar een gedeelte naar een goed doel en krijgen de directeuren grote bonussen.Als ze die bonussen nou eens naar het goede doel stopte,zou er in veel minder mate loterij,collecte of wat dan ook nodig zijn.Denk ik.

Heirthe

Heirthe

01-10-2009 om 22:45

Puck

Als het door school verplicht wordt, zoals hier, noem ik dat kinderarbeid.
Ik ben het met je eens dat kinderen best iets voor een ander over mogen hebben, maar dat moet dan wel vrijwillig.

Heirthe

Heirthe

02-10-2009 om 09:35

Morele verplichting

Want iedereen loopt er mee en als jij niet mag van je ouders ben je de uitzondering in de klas, dus moreel is je kind verplicht om er mee te lopen.
Ik maak er nou ook weer niet zo'n drukte van hoor, maar ik hou gewoon niet van dit soort acties en ervaar het zelf als kinderarbeid omdat het moet want anders sta je buiten de groep.

Sancy

Sancy

02-10-2009 om 11:36

Morele verplichting?

Ik vind het geen morele verplichting hoor, tenzij je je kinderen wilt opvoeden als kuddedieren die altijd met de massa moeten meelopen

Lou

Lou

02-10-2009 om 13:55

Nou

Misschien niet zozeer morele verplichting, maar toch wel een sterke sociale druk. Ik vind dat ook vervelend, mijn dochter verkoopt dan nog geen kinderpostzegels maar wel af en toe lootjes voor school en ze zoekt ook eens per jaar sponsors voor de sponsorloop, ook voor school. Ik los het op zoals Pelle: portemonnee trekken tot een acceptabel bedrag, alles zelf invullen en klaar. Ik verwacht dat het met de kinderpostzegels volgend jaar ook zo gaat.

groet,

Lou

Heirthe

Heirthe

02-10-2009 om 16:27

Zelf kopen

En dat vind ik dus ook weer zo irritant dat je wel verplicht bent om zelf postzegels en loten en weet ik veel te kopen. Zo zat ik een aantal jaren geleden met drie kinderen die elk 10 setjes kaarten moesten proberen te verkopen omwille van de herinrichting van het schoolplein..
Toen moest ik dus van alle drie een setje kopen en die kaarten liggen er nu nog want ze zijn niet eens mooi en ik stuur bijna nooit een kaart..
Ik vind sowieso verplichtingen om aan goede doelen te geven irritant, sommige goede doelen vind ik niet zo goed en ik bepaal liever zelf waar ik wat aan geef, als ik al wat geef want we kunnen het geld eigenlijk niet zo goed missen.. Ik heb dit jaar trouwens nee gezegd tegen de kinderpostzegels maar volgend jaar mag zoonlief er mee lopen dan moet het weer

Plien

Plien

02-10-2009 om 23:16

Hier

Ook weer loten meegekregen van de zwemvereniging. Ik begin er niet meer aan, de kinderen zijn te jong om dit in hun eentje te doen en zelf heb ik daar echt geen tijd voor.
Ze verplichten overigens niks, gelukkig, wel wordt er af en toe (met briefjes of mondeling) herinnerd aan de loten. Dat vind ik al vervelend genoeg.
Maar wat ik van een andere zwemmoeder hoorde sloeg alles: haar kinderen zaten ook nog op een andere sportclub en die moesten verplicht 12 (TWAALF!) loten per kind verkopen. Idioot. Dat los je niet meer op met opa, oma en tante.

Kinderpostzegels lopen vond ik zelf vroeger erg leuk weet ik nog. Gevaarlijk was het ook: je kreeg handje contantje geld mee, daar liep ik dan met meer dan 100 gulden over straat. Oef. Ik ben erg blij dat dát tegenwoordig anders gaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.