Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderverjaardagen

hoi allemaal,

Mijn man en ik hebben twee kinderen (3 en 5) en hebben oprecht een gelukkig gezinsleven. Wat me toenemend bezig houdt is de rest van de familie en de band met onze kinderen. Die is er nauwelijks. We hebben beiden jongere broers die nog geen kinderen hebben (let wel: allen dertigers) en zij doen eigenlijk nooit iets met onze kinderen. De ouders van mijn man wonen welliswaar op ruim een uur rijden, maar laten zich ook zelden zien buiten feesten/feestdagen. De uitzondering is mijn moeder, die ook op de kinderen past. Zij spaart kosten noch moeite om de kinderen een leuke tijd te geven en ziet hen meerdere keren per week. 
Nu begint het mij langzamerhand wat tegen te staan om met de kinderverjaardagen nog al deze familie uit te nodigen voor een feest. Mijn 5 jarige moest recent op school een stamboom maken en was één oom en tante zelfs in zijn geheel vergeten. Waarschijnlijk omdat hij ze alleen ziet met verjaardagen en kerst. Dit zegt wel wat voor mijn gevoel. Waarom moeten ze wel allemaal een stuk taart komen eten als de kinderen jarig zijn, als er de rest van het jaar totaal geen interesse in hen wordt getoond? We hebben bij de laatste verjaardag van mijn zoontje specifiek gevraagd hem een activiteit/uitje cadeau te doen in plaats van nog meer speelgoed voor op de berg. Dit is ruim een maand geleden en er is nog geen enkel initiatief getoond. Ik bemerk dat ik er zo dus weinig zin meer in heb en ik kan wel leukere dingen bedenken om de verjaardag van mijn kinderen in te vullen (dagje zwembad/pretpark, gewoon met het eigen gezin). Nu merk ik wel dat ik deels natuurlijk word gestuurd door teleurstelling en misschien wat wrokkigheid over het gebrek aan interesse gedurende de rest van het jaar, maar ik denk niet dat mijn kinderen dit 'feestje' zoals het nu ingevuld wordt zouden missen. Ik wil aan de andere kant ook weer niet passief agressief overkomen door de familie niet meer uit te nodigen. Ik ben benieuwd naar meningen, mensen die misschien een soortgelijke situatie meegemaakt hebben. 

Bedankt.
A-F


Hoe was de band voor er kinderen waren?

Als je hiermee stopt wordt het contact nóg minder. Je wilt eigenlijk meer contact dus dan "straf" je indirect je kind en jezelf. Het lijkt ook een keuze uit emotie. Daar kun je spijt van krijgen  

tja, als je geen kinderen hebt, dan hecht je daar soms minder aan. De een heeft daar nu eenmaal minder mee dan de ander. 
En verder ben je niet verplicht om mensen uit te nodigen. 

En ik kan, als tante, echt wel leukere dingen bedenken dan de verjaardagen van neefjes en nichtjes afgaan.

Dus, als de ooms en tantes komen op een kinderverjaardag, wees dankbaar en count your blessings.

Wat jammer, als tante is het zo leuk om een goede band met je neven/ nichten te hebben. Altijd leuk als ze spontaan langskomen. Zelfs nu het tieners zijn. 

Al weet ik dat bijv mijn broer überhaupt minder aan de familie en contact denkt. Hij vraagt of ik hem een seintje wil geven bij verjaardagen. 

Het zal een combinatie van factoren zijn. Je kan het hen hoogstens vragen. 

wat doe je zelf om het contact goed te hebben? Hoeveel belangstelling heb jij voor hun levens?

het zijn jullie kinderen, niet die van jullie broers. Die zijn als dertigers daar helemaal niet mee bezig. Je maakt de fout te denken dat iedereen jouw kinderen ook de leukste mensen op aarde vinden, maar dat zijn ze alleen voor jullie.
Minder verwachten, dan heb je ook minder teleurstelling. 
En jullie broers dwingend vragen om met jullie kinderen een uitje te doen vind ik buitenproportioneel.  Natuurlijk hebben ze geen zin om met een driejarige die ze amper kennen op pad te gaan. 
een vijfjarige die een stamboom moet maken en dan iemand vergeet, ligt dat niet meer aan het kind? Hij is vijf, geen genealoog! 

Rhonda schreef op 05-05-2023 om 22:49:

het zijn jullie kinderen, niet die van jullie broers. Die zijn als dertigers daar helemaal niet mee bezig. Je maakt de fout te denken dat iedereen jouw kinderen ook de leukste mensen op aarde vinden, maar dat zijn ze alleen voor jullie.
Minder verwachten, dan heb je ook minder teleurstelling.
En jullie broers dwingend vragen om met jullie kinderen een uitje te doen vind ik buitenproportioneel. Natuurlijk hebben ze geen zin om met een driejarige die ze amper kennen op pad te gaan.
een vijfjarige die een stamboom moet maken en dan iemand vergeet, ligt dat niet meer aan het kind? Hij is vijf, geen genealoog!

Dit. Niet iedereen van (in de) 30 is dol op kinderen. 

Nou ik zou ook echt niet blij worden van zo'n verplichting om een klein kind een dagje mee te nemen op een uitje als verjaardagskado. Ik vind echt dat je hele hoge verwachtingen hebt van je kinderloze familieleden.

Ik denk eigenlijk dat je dertigers zonder kinderen een groot plezier doet door hen niet uit te nodigen. En het scheelt jou een paar stukken taart. 
Hoe staat het met jouw interesse in hen en hun levens? 

Dutchgirly schreef op 05-05-2023 om 23:15:

Nou ik zou ook echt niet blij worden van zo'n verplichting om een klein kind een dagje mee te nemen op een uitje als verjaardagskado. Ik vind echt dat je hele hoge verwachtingen hebt van je kinderloze familieleden.

Ik zou als kinderloze dan weer iets hebben à la "kom dan zelf als ouder maar met ideeën af en dan zal ik wel sponsoren en eventueel meegaan".

Weet ik immers veel wat geschikt is / wat jij geschikt acht qua uitjes voor een 3- of een 5-jarige. En wat die 5-jarige die ik 4 keer per jaar zie graag doet.

Ik sleep ze met veel liefde mee naar pakweg een dierenpark, maar dan moeten ze dus wel van dieren houden, een hele dag op stap aan kunnen (geen slaapjes-gedoe en liefst ook geen pampers) en niet doodsbang zijn of liever naar een speeltuin willen. Of toch dat stuk speelgoed willen ondanks jouw protest  .

En ik verkies een weekdag in de zomer. Geen zondag met kans op giet-weer in april.

(En als ouder mag je mee. Want ik heb niets aan een huilende kleuter van 5 die niet zonder zijn moeder op stap wil / durft. Betaal ik met veel liefde jouw ticket ook.)

Ik vier zelf op de dag van de verjaardag het kinderfeestje. Ik vind het voor mijn kinderen namelijk leuk dat ze die dag met hun eigen vriendjes optrekken, niet met mijn vrienden.
Als de verjaardag onhandig valt qua planning, gaan we wat leuks doen. 

In het weekend omliggend nodig ik familie of vrienden uit. Daar zitten mensen bij waar ik dezelfde band mee heb als wat jij omschrijft. Ik denk dat het mijn kind niks uitmaakt of die mensen komen, maar ik heb geen zin om vanwege een kinderverjaardag alle familiebanden (verder) op spanning te zetten. Dus bijvoorbeeld ook de oma die haar kleinkind 2x per jaar ziet, krijgt gewoon een uitnodiging. Er zijn ook mensen die niet komen, ook dat is prima.

Verder heb ik geleerd dat je niet altijd krijgt wat je vraagt en zou ik dat dus loslaten. Iemand die zich niet aan het idee van "een uitje als cadeau" houdt, heeft alsnog met goede bedoelingen iets leuks uitgezocht voor je kind. Dus ik zou dankbaar zijn om de intentie. En tja, dan heb je nog meer meuk in huis. Of iets waar je kind niets om geeft. Dat is dan maar zo.

Ik denk dat ik toen ik 5 was ook wel een paar ooms of tantes vergeten zou zijn als ik een stamboom had moeten maken. En trouwens als ik een stamboom zou maken zou dat alleen in rechte lijn zijn: ik ouders grootouders en zo verder

nlies schreef op 05-05-2023 om 23:49:

Ik denk dat ik toen ik 5 was ook wel een paar ooms of tantes vergeten zou zijn als ik een stamboom had moeten maken. En trouwens als ik een stamboom zou maken zou dat alleen in rechte lijn zijn: ik ouders grootouders en zo verder

Ik heb 25 ooms en tantes*. Waarvan ik de meerderheid 3 keer per jaar zag.

Veel kans dat ik de helft vergeten was .

Alleen "de belangrijkste" ooms en tantes (meter en peter en mijn moeder haar tweelingszus) werden uitgenodigd op mijn verjaardagsfeestjes. En na een tijd werden het gewoon kinderfeestjes en uit eten met mijn ouders en zus.

Mijn grootouders hadden overigens ook betere dingen te doen dan 30 verjaardagsfeesten per jaar af te lopen. Die kwamen standaard alleen bij de 1ste verjaardag van een kleinkind.


*Mam heeft 6 zussen en 1 broer, pap had 2 zussen en 5 broers. Plus aanhang.

prima toch om je broers en zussen niet meer uit te nodigen voor kindverjaardagen?  Die lekker met gezin en grootouders doen samen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.