Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
sipie

sipie

30-03-2009 om 09:40

Klachten: dochter gedraagt zich te jong.

Onze dochter van 10 jaar zit in groep 7. Ze wordt pas begin groep 8 11. Ze is dus een jonge leerling. Veel kinderen in haar klas zijn al ruim een jaar, soms wel bijna 2 jaar, ouder. Op zich zou dit geen probleem hoeven zijn, maar dochter is ook nog maar 1.42 cm, dus een ukkie. De laatste tijd hoor ik van diverse kanten dat dochter zich echt meer als een groter kind moet gedragen. Ze is te kinderlijk! Ik hoor dat van de juf op school, van de gymjuf, van andere ouders etc. Dochter begint echt buiten de boot te vallen en is het pestobject van de klas aan het worden. Ze was altijd wel een beetje het mikpunt, maar nu loopt het uit de hand. Ze heeft in groep 6 al een cursus sociale vaardigheden en weerbaarheid gevolgd, maar daar heeft ze nu eigenlijk niets aan. Ze is gewoon nog niet met bepaalde dingen bezig, maar haar reacties met name zijn te jong. Ze is snel in paniek, gaat snel huilen etc. Veel kinderen in haar klas zijn aan het puberen, dochter nog niet. op zich begint ze wel belangstelling te krijgen voor mak-up, muziek en kleding ,maar verder niet. Wij vinden ook wel dat ze zich nog jong gedraagt, maar ze is de oudste thuis en voor ons gaat het al best hard allemaal. We zien wel dat ze vast gaat lopen op school en daar maken we ons wel zorgen over. We proberen haar wat meer vrijheden te geven en verantwoordelijkheden. Maar de ene keer pakt het goed uit en de volgende keer helemaal niet.
Mijn vragen: wie heeft dit ook meegemaakt en wat deed je toen? Kun je een kind "groter" krijgen en hoe? Wat kan de school hieraan doen? Hoe gaan we met dit probleem om. Dochter is ook erg verdrietig dat ze op school zo er uit ligt. Ik maak me ook zorgen over de midelbare school, ik hoop echt dat ze een sprong kan gaan maken, want anders zou het ook in de bruglas wel eens heel erg fout kunnen gaan. We willen haar zo graag helpen, maar hoe? Wie heeft advies??????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wel wat herkenning

Hier wel wat herkenning, maar het ging/gaat om een zoon en niet om een dochter. Vorig jaar in groep 7 kon ik me er nog niets bij voorstellen dat hij nu na de zomer naar het vo zou moeten. Maar eind groep 7 en zeker vanaf begin groep 8 werd het gewoon een heel ander kind. Hij is ondertussen echt aan het vo toe.
Misschien eens gewoon een open gesprek met je dochter, waarom ze zo snel in paniek raakt en dingen op denkt te kunnen lossen met huilen. En wat het pesten betreft ligt de grootste taak toch bij school denk ik om dat in de gaten te houden en zo nodig in te grijpen. NIETS mag een reden zijn om een ander te pesten, ieder mens is nu eenmaal verschillend en dat hebben we te accepteren zonder getreiter.

Lili

Lili

30-03-2009 om 11:33

Zelfvertrouwen moet omhoog

Beste Sipie,

Mijn dochter is 10 jaar, zit in 5de leerjaar (België) = groep 7, is 1.36 mtr. en nog verre van een tiener.
In België ligt de gemiddelde lengte beduidend lager, dus ze is niet de kleinste, wel klein. Ze loopt ook in mijn ogen wel wat achter in haar mentale ontwikkeling in vergelijking met leeftijdsgenootjes, maar niets waar ik of zij zich zorgen om maakt. Ze is gelukkig op school en staat sterk in haar schoenen, ondanks haar meer kinderlijke ontwikkeling.

Bij jou dochter is er duidelijk wel een probleem, maar of dat probleem bij jou dochter ligt of bij de school en de klasgenootjes vraag ik mij af. Ze is duidelijk niet gelukkig op school en komt wellicht in een neerwaartse spiraal terecht. Haar zelfvertrouwen moet omhoog gekrikt worden niet haar maturiteit, die puberteit komt wanneer ze er aan toe is, mijns inziens.

Mijn dochter haalt ook veel plezier uit haar hockey en haar jeugdorkest waar ze mee bezig is, dit gaat goed en geeft haar ook zelfvertrouwen. Zoek iets wat ze leuk vindt en waar ze zich goed voelt, zodat ze weer in een spiraal omhoog kan gaan.

Succes ermee,

Lili

KGO

KGO

30-03-2009 om 14:31

Middelbare school

Hallo,

Of ze problemen gaat krijgen op de middelbare school hangt m.i. ook erg af van naar welke school en vooral naar welk niveau ze zal gaan. Op de basisschool zitten kinderen van allerlei pluimage. Ook al zullen er zeker uitzonderingen zijn, maar in de regel zie je dat op het VMBO kinderen veel 'verder' zijn dan bijv. op een gymnasium. Kortom, zou ze op zo'n laatste school terecht komen dan kan ze misschien meer 'gelijkgezinden' (kinderen die minder ver zijn, nog kinderlijker zijn) tegenkomen en is het probleem ook minder groot.

Karen

bobbit

bobbit

30-03-2009 om 16:13

"'probleem van de leerkracht""

Inderdaad herkenbaar. Als het goed is moet een leerkracht weten dat het ene kind eerder gaat puberen dan de ander en dat diegene die nog niet pubert jonger overkomt. Voor iedereen moet een plek in de klas zijn. Heel vervelend voor die leerkracht, maar die moet dat weten als hij/zij les geeft in de bovenbouw.
Het zal zeker niet helpen als je kind niet mag zijn wie het op dit moment is. Ga hierover in gesprek met de leerkracht.

In haar eigen tempo

Ik vind het wel raar om te horen dat er "klachten"zijn over het jonge gedrag van je dochter. Je kunt dat kindtoch niet veranderen? Ze is een laatbloeiertje. En wat is er heerlijker als een kind nog lekker speelt?
Maar wat wel een probleem is, is dat ze gepest wrodt. Maar komt dat door haar kinderlijkheid? Het snel huilen zou ermee te maken kunnen hebben. Dit is ook een lastig punt om te veranderen, maar misschien kan ze leren dat emotilnele gevoel adners te uiten: bv door te zeggen wat haar dwars zit. maar ja, de een is natuurlijk emotioneler dan de ander, dat haal je er niet zomaar uit.
Hoe gaat het met haar op sport of andere clubjes? Het kan goed voor haar zelfvertrouwen zijn om in haar vrije tijd iets te doen waar ze echt goed in is.
Is het een mogelijkheid om haar een jaartje in groep 7 te houden? zou ze dat zelf willen? Dat is misschien en nieuwe kans om vriendinnetjes te maken, en omdat ze dan wat meer op dezelfde leeftijd zit voelt dat misschien ook prettiger.

sipie

sipie

01-04-2009 om 11:38

Reactie

Bedankt voor jullie mening en tips.
Op zich heb ik er geen moeite mee dat dochter nog wat kinderlijker is. Soms denk ik wel eens; kom op nu. Maar dat is meer om haar te beschermen tegen haar omgeving.
Een jaar over doen in groep 7 is geen optie, want dochter is daar echt te slim voor. Bovendien zijn de kinderen die nu in groep 6 zitten nog erger dan haar eigen klas.
Gelukkig heeft ze buiten school wel een heel leuk buurmeisje die iets jonger is en waar ze heerlijk kinds mee kan spelen. Ze zit op 2 leuke sporten, waar ze haar hele ziel en zaligheid in kwijt kan. Het speelt dus vooral op school. Jammer dat ze daar zoveel tijd moet doorbrengen eigenlijk!

MaximeM

MaximeM

01-04-2009 om 15:07

Herkenbaar

Oh ik was vroeger ook een laatbloeier hoor, en mij is door klasgenoten ook wel eens verweten dat ik van die kinderachtige spelletjes wilde doen. Scheelt misschien wel dat ik voornamelijk met jongens speelde vroeger en die zijn gelukkig vaak ook nog wat kinderlijker dan de meiden, dus met hen ging ik dan vaak nog verstoppertje doen, voetballen en hutten bouwen in de tuin. Toch is het op de middelbare school snel goed gekomen hoor, ik vond daar een nieuwe leuke vriendin en kregen toen samen een andere (misschien wel kinderachtige hobby) want wij deden na ons huiswerk altijd spelletjes,voornamelijk monopoly en risk, ik geloof dat ik zo mijn gehele eerste schooljaar heb gespeeld Ach en uiteindelijk sluit je gewoon weer aan bij de rest.
Het enige wat ik dan niet had was het snel huilen, en het feit dat ze gepest wordt. Daar moet wel wat aan gedaan worden maar dat is niet de taak van je dochter om te veranderen maar de juf die de rest moet aanspreken. Iedereen mag zijn zoals hij is.
Wel hebben ze bij ons op de lagere school klassikaal kanjertraining gehad (google daar maar eens op) en dan kwamen er ook gedragingen naar voren, sommige kinderen zijn de clown van de klas, of de ruzie zoeker, of het slachtoffer (allemaal gedragingen die eigenlijk niet gewenst zijn) dus ook het slachtoffer spelen (snel huilen) is geen oplossing. Zij zal ook moeten leren dat ze dingen moet zeggen als ze niet gaan zoals ze wil, of accepteren dat inderdaad niet alles gaat zoals je wilt, maar dat het wel mogelijk is om met elkaar compromissen te sluiten.
Maar nogmaals, dit is voornamelijk een taak van de juf, jullie kunnen haar uiteraard wel stimuleren om op een andere manier voor zichzelf op te komen.

Maxime

Marjoleine64

Marjoleine64

01-04-2009 om 22:46

Sterkamp!

Ik heb dit hier al vaker geschreven: Sterkamp was voor onze zoon echt een eye-opener. Hij is nu (11 jaar, groep 7) nog steeds wat sociaal onhandig, maar al veel minder dan 'vroeger'. Vorig jaar zomer is hij een week op Sterkamp geweest, een supergaaf kamp waar ze de hele dag bezig zijn met verschillende activiteiten die deels ongemerkt bijdragen aan sociale vaardigheden en assertiviteit van de kinderen. Een groep van 30 kinderen met 15 professionele begeleiders! De begeleiders zijn allemaal vrijwiliggers (behalve de psycholoog van de stichting en de hoofdorganisatie), en allemaal getraind in werken met kinderen. Er zijn psychologen, pedagogen, sporters, acteurs etc. Onze zoon heeft er echt veel aan gehad, en gaat in de meivakantie naar het vervolg, Maankamp. Zie Sterkamp.nl voor meer info.
Marjoleine

dijota

dijota

02-04-2009 om 02:50

Waarom

Waarom wil je dat je kind groter wordt?
Daar is ze al mee bezig..muziek luisteren, make-up, kleding, ze begint met puberen, Ok ze is kleiner en jonger... je geeft aan dat de leeftijd in haar groep geen probleem hoeft te zijn toch begrijp ik uit jouw verhaal dat deze 1 to 2 jaar ouder zijn.
Dit is voor haar denk ik dus wel het probleem.

Paula B

Paula B

02-04-2009 om 21:08

Komt vast goed!

Er is maar één advies: wachten en haar haar eigen tempo laten bepalen. 'te' jong, wat een achterlijk commentaar zeg. Het kind ís nog jong en heeft haar eigen ontwikkelingstempo. Zolang ze niet stilstaat in haar ontwikkeling is er helemaal niets aan de hand en is het niet de taak van school en de gymjuf om haar te bekritiseren maar de anderen die zich negatief tegenover haar gedragen. Zijn ze nou helemaal raar!

Dan nog onze ervaring met zoon, nu 12. Altijd een jong kind, net als jouw dochter een jonge leerling én jong in gedrag en gevoel voor zijn leeftijd. Op de basisschool, zeker het laatste jaar, was dat niet leuk. Maar de overstap naar de middelbare school heeft echt wonderen gedaan! In zijn klas zitten meer jonge kinderen, qua leeftijd en qua ontwikkeling. Hij vindt de lessen interessant (al zal hij dat natuurlijk nooit toegeven ) en heeft aansluiting in zijn klas. Wij hebben vorig jaar advies ingewonnen en zijn hem beter gaan begeleiden. Dat wil zeggen: geen aandacht meer besteden aan wat ándere kinderen van zijn leeftijd kunnen en doen, maar alleen letten op zijn eigen ontwikkeling en behoeften. En vooral de positieve dingen benoemen en meegaan in zijn interesses.
Vanavond zat hij aan tafel te vertellen over onderlinge plagerijen in zijn klas, waarvan ook hij de dupe was. Het verschil met vorig jaar was zó groot! Hij haalt nu zijn schouders erover op en kan er zelfs om lachen.

Mijn advies zou zijn om je dochter vooral te steunen en haar niet groter te 'maken' dan ze is. Beter andersom, zodat ze zich zekerder gaat voelen.

Fraz

Fraz

02-04-2009 om 22:16

Marjoleine64

goeie tip. Ziet er goed uit. Ik denk dat dat echt iets voor mijn dochter is. Hier dus ook een dochter van 9 jaar groep 6 die in vergelijking met haar klasgenoten erg jong is. Nu zit ze op een jenaplanschool en zit ze nu in de bovenbouwstamgroep (groep 6/7/8) en dat is best pittig voor haar. Ze komt eigenlijk het best tot haar recht als oudste (dus toen ze in groep 5 zat). Maar zo'n sterkamp zag er erg goed uit !!

sipie

sipie

02-04-2009 om 22:24

Dat kamp

Ik heb al eerder over het sterkamp gelezen in de J/M. Ik heb toen de site bekeken en bij mijn favorieten gezet. Ik had nl. al heel erg het idee dat dat wel eens wat voor onze meid zou kunnen zijn. Misschien dat we het kunnen doen als ze in groep 8 zit. Ik zag dat ze ook speciale kampen hebben om kinderen voor te bereiden op de middelbare school. Deze site blijft dus nog wel even bij mijn favaorieten staan. Maar bedankt voor det ip Marjoleine.

En ik ga nog meer op het positieve in. Ze is goed zoals ze is!!! Blijft wel dat ik vind dat andere kinderen zo naar doen tegen haar. Vandaag werd ze ook weer buitengesloten. Het snijdt door mijn ziel om haar dan zo alleen te zien. Binnenkort ga ik ook in gesprek met de juf op school en dan mijn mening eens even goed geven!!
Bedankt voor jullie steun!

Fraz

Fraz

11-04-2009 om 22:03

Sterkamp

nou heb mijn dochter ingeschreven voor de zomervakantie. Ze was er zelf ook wel enthousiast over dus ben benieuwd hoe het gaat en of het haar helpt. Bedankt in ieder geval voor de tip.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.