Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Luci Fers

Luci Fers

10-03-2009 om 16:01

Klasgenootje heel vaak alleen thuis

Hallo,

Bij mijn dochter zit een meisje (9) in de klas die heel vaak alleen thuis is met haar zus (10). Tussen de middag en na school is er meestal geen ouder thuis. Als dat meisje bij ons komt, belt ze naar huis, maar geen ene keer wordt er opgenomen! Er is dus nooit iemand die weet waar ze is. Haar zus is niet thuis, staat zij voor een gesloten deur. Ze mag haar moeder niet op haar werk bellen, het nummer van haar vader weet ze niet....

Ik vind het heel vreemd, zelf zou ik graag willen weten waar mijn kinderen zijn. Als ze met iemand willen afspreken, moeten ze dat laten weten.

Zijn die ouders nu heel gemakkelijk of ben ik zo bezorgd?

Luci Fers

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippie

Pippie

10-03-2009 om 20:27

Zelf

Mijn ouders hadden vroeger ieder een eigen winkel. Bij ons in de straat. Wij waren ook vaak alleen thuis. Maar mijn ouders waren wel beschikbaar. Ik moet zeggen dat ik er wel erg zelfstandig door ben geworden. Maar als ik terugdenk was ik ook wel eens eenzaam. Mijn ouders waren beschikbaar, maar er was weinig ruimte om je verhaal even te doen. Mijn zus werd bijvoorbeeld erg gepest op school. Ze kon dit echt niet kwijt bij mijn ouders.

Aan de andere kant heb ik ook veel vrijheid ervaren.

Ik zou het als moeder ook niet doen. 10 of 11 jaar, je kan dan best alleen thuis zijn, misschien zelfs om even een boterham naar binnen te proppen en weer naar school te gaan. Maar wel met het telefoonnummer van de ouders voor als het mis is. Het zou toch zeker niet mijn stijl zijn hoor.

Wel moeilijk om te beoordelen. Want inderdaad. Wie weet hoeveel zorg de moeder heeft, maar het niet anders kan? Moeilijk.

Pippie

Pippie

Pippie

10-03-2009 om 20:29

Ik druk op zenden en plots herinner ik me dat wij ook vaak alleen waren op vakantie. Op de camping. Mijn ouders wilden dan dat we er lekker uit waren. Soms wisselden ze elkaar af. Later bleven we ook nachtjes alleen. De dagen in ieder geval wel.

Oeh... het was omdat ze het ons zo gunde. Maar ik moet er echt niet aan denken om dat met mijn kinderen te doen hoor.
Ik vraag me nu af of ze hebben kunnen slapen als wij daar alleen in die tent lagen.

Pippie

Annet

Annet

10-03-2009 om 22:06

Wel alleen, maar niet zo lang

Dochter van 11 past 1x per week op zoon van 6. Ze komen na school zelf naar huis. Bellen mij dan op om zich te melden zodat ik zeker weet dat het samen goed gaat (dochter kan echt knopje omschakelen: nu ben ik oppas. Ze is dan zeker geen vervelend grote zus).
Een uur tot 1,25 uur later ben ik zelf thuis. Ik ben altijd bereikbaar per mobiel.
Dochter past ook op voor ouderavonden en andere schooldingen op loopafstand. Uiteraard hebben we dan mobiel bij ons.
Dochter gaat tussen de middag wel alleen lunchen thuis, 2x per week. Ze heeft geen zin meer in de overblijf. Broertje blijft dan wel over. Ook tijdens lunchtijd belt ze mij altijd op zodat ze wel haar verhaal kwijt kan.

jj

jj

10-03-2009 om 22:12

Vind ik zielig

Die van mij zijn ook wel eens alleen, maar niet zo vaak en lang en 1 ding: ik ben dan ALTIJD bereikbaar. Dat lijkt me wel het minste. Zoals jij het beschrijft vind ik het een beetje zielig klinken, ik kan me voorstellen dat het je opvalt.

Weet hier ook

een gezin waar de kinderen al op behoorlijk jonge leeftijd alleen thuis waren na school. Maar moeder was wel bereikbaar. Ze hoefden zich overigens niet te melden, maar ik geloof dat ze het wel doorgaven als ze naar een vriendje gingen, maar dat weet ik ook helemaal niet zeker.
Ik ben zelf in de bevoorrechte situatie dat dit niet nodig is, maar vind echt dat pa of ma bereikbaar moet zijn hoor!

Mijn dochters

mijn kids vinden de overblijf verschrikkelijk en willen liever thuis eten, wij zijn niet altijd thuis tussen de middag, ze lopen samen naar huis eten en gaan weer terug naar school, we bellen wel altijd even hoe het gaat
ze zijn 8 en 11 jaar en vanaf begin dit schooljaar eten dus regelmatig alleen thuis en tot nu gaat het harstikke goed, wij zijn altijd bereikbaar en als het moet is er altijd iemand zo thuis

Monique D*

Monique D*

14-03-2009 om 21:12

Alleen thuis, maar wel bereikbaar

Ik werk full-time en de kinderen hebben vanaf dat ze 8 en 10 jaar waren een sleutel. Zij wilden niet meer overblijven. Ook zorgde ik ervoor dat ik altijd bereikbaar was. Mijn mobiel stond op mijn werk altijd aan op trilstand. Ik vind dat wel belangrijk dat de kinderen en de school mij dan moeten kunnen bereiken.
Stel dat er iets heel naars gebeurt en niemand kan de ouders bereiken? Dat lijkt mij heel erg. Dat wil ik koste wat kost voorkomen.

Luci Fers

Luci Fers

16-03-2009 om 12:58

Reactie

Hallo allemaal,

Ik vind het ook best zielig voor die twee meiden. Al konden ze maar één van de ouders gewoon bellen als ze ergens willen eten/spelen, dan zou het al weer heel anders zijn. Maar ze kunnen dus niemand bereiken!

Het kan heus geen kwaad als kinderen af en toe alleen thuis zijn, mijn kinderen blijven soms ook alleen thuis. Maar dat zij hun ouders niet kunnen laten weten waar ze zijn...dat snap ik niet. Ik moet er niet aan denken als ik niet weet waar mijn kinderen uithangen!

Bedankt voor alle reacties. Ik hoop maar dat het klasgenootje er geen problemen door zal ondervinden. Verder kan ik er niets aan doen.

Groeten, Luci Fers

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.