Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kledingkeuze - Pokemon-Ninjago


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-06-2022 om 14:30

Nova1982 schreef op 17-06-2022 om 14:28:

Het enige wat hier pertinent niet binnenkomt (het liefst tot haar 18e) zijn jassen met bontkragen. Echt bont is natuurlijk not done, maar van die neppe bontkragen... wat verschrikkelijk lelluk. Vooral als de regen er een keertje overheen is geweest veranderd het in een kraag met trollenhaar

Die kun je uitborstelen, is ie weer mooi en fluffy

Battle-Royale schreef op 17-06-2022 om 14:30:

[..]

Die kun je uitborstelen, is ie weer mooi en fluffy

Ah, dat wist ik niet Maar dan nog, nope. 

Irregular_Choice schreef op 17-06-2022 om 14:00:

[..]

Dat jij dat niet belangrijk vind, wil niet zeggen dat iedereen dat vind natuurlijk. Ik vind het wel belangrijk hoe ze gekleed is. En dat mag gewoon hè.

Tja de meeste ouders vinden belangrijker dat hun kind zich gelukkig voelt in wat hij/zij aan heeft. Niet of dat door de rest van de wereld als netjes of mooi bestempeld wordt. 

Op het werk een ouder gehad die vond dat haar kind echt niet zo vies mocht worden. Want wat moeten mensen wel niet denken van een  kind dat in vieze kleren loopt....Ik werk op een buiten BSO 🤣. Geen kind gaat hier schoon naar huis. Wij ook niet trouwens. Vond het sneu voor dit kind. 

En dit gevoel krijg ik ook bij ouders die het zo belangrijk vinden wat hun kind aan heeft.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-06-2022 om 14:38

PinkFlower schreef op 17-06-2022 om 14:33:

[..]

Tja de meeste ouders vinden belangrijker dat hun kind zich gelukkig voelt in wat hij/zij aan heeft. Niet of dat door de rest van de wereld als netjes of mooi bestempeld wordt.

Op het werk een ouder gehad die vond dat haar kind echt niet zo vies mocht worden. Want wat moeten mensen wel niet denken van een kind dat in vieze kleren loopt....Ik werk op een buiten BSO 🤣. Geen kind gaat hier schoon naar huis. Wij ook niet trouwens. Vond het sneu voor dit kind.

En dit gevoel krijg ik ook bij ouders die het zo belangrijk vinden wat hun kind aan heeft.

Maar ook jij vindt bepaalde kledingstukken niet kunnen, als je dochter in een stringbikini naar het zwembad wil denk ik dat je ook niet zegt dat dat wel goed is omdat het haar eigen keuze is en zij het moet dragen of wel? 

Kort geleden hadden we hier ook een draadje over keuze in kapsels. Dat ging ongeveer hetzelfde als hier. 
Ouders van de ik betaal dus ik bepaal visie en ouders bij wie de kinderen (binnen bepaalde grenzen) vrije keuzes hadden. 
Wij hebben altijd opgevoed met het idee dat,  binnen bepaalde grenzen, door de kinderen vrij gekozen mocht worden. Zonder jas naar school als het weer op het randje was, prima ervaar het maar als het koud wordt en je moet buiten spelen in je trui. 
Ook met kleding kopen, geen wapens als afbeeldingen,  binnen het maximaal aan te schaffen aantal shirts ook een paar effen shirts.  
Altijd minimaal 1 set kleding waarmee je naar een uitvaart zou kunnen. 
Hoe en wanneer ze alle kleding aantrokken was aan hen.  
Ze moesten keuzes leren maken en dat begint klein, met wat je op je boterham wilt en wat voor kleding je draagt. Daar komt later bij of je een roze of een groene fiets wilt en als je 12 bent mag je een middelbare school kiezen.

Hoe moet een kind leren kiezen als het niet eens de kleding binnen bepaalde grenzen zelf mag kiezen? Als grenzen kun je aangeven dat een shirt en bepaald bedrag mag hebben maar ik vind niet dat je kunt zeggen dat een print wel een plaatje van Dora mag zijn maar geen Ninjago.

Battle-Royale schreef op 17-06-2022 om 14:38:

[..]

Maar ook jij vindt bepaalde kledingstukken niet kunnen, als je dochter in een stringbikini naar het zwembad wil denk ik dat je ook niet zegt dat dat wel goed is omdat het haar eigen keuze is en zij het moet dragen of wel?

Ze is 6 en als ze van de glijbaan komt zit dr broekje regelmatig in de billen. 

Maar ja ook dat zou ik goed vinden, afhankelijk van haar leeftijd. Naar school in kort minitopje en minibroekje? Nee liever niet. Niet omdat het niet mooi is maar omdat het niet gepast is. Dat is toch even heel iets anders dan je kind verbieden wat aan te trekken met een plaatje dat JIJ niet mooi vind. Mag aannemen dat je dat verschil wel begrijpt. Je gaat ook niet pjyama naar een begrafenis. Dat idee. Ongepast. 

Mijn kinderen hadden op de basisschool wel een paar shirts met Cars, daarna met Minecraftplaatjes. Zo erg waren die plaatjes niet.
Er zijn wel grenzen natuurlijk Badslippers, voetbalshirts, trainingspakken en jassen met bontkragen en zo zou ik nog steeds niet kopen, maar gelukkig talen ze ook niet naar dat soort dingen en verkeren ze ook in een andere omgeving.

PinkFlower schreef op 17-06-2022 om 14:33:

[..]

Tja de meeste ouders vinden belangrijker dat hun kind zich gelukkig voelt in wat hij/zij aan heeft. Niet of dat door de rest van de wereld als netjes of mooi bestempeld wordt.

Op het werk een ouder gehad die vond dat haar kind echt niet zo vies mocht worden. Want wat moeten mensen wel niet denken van een kind dat in vieze kleren loopt....Ik werk op een buiten BSO 🤣. Geen kind gaat hier schoon naar huis. Wij ook niet trouwens. Vond het sneu voor dit kind.

En dit gevoel krijg ik ook bij ouders die het zo belangrijk vinden wat hun kind aan heeft.

Ja joh, mijn kind voelt zich zooooo vreselijk ongelukkig  gelukkig hangt het geluk van onze dochter niet af van de kleding die ze draagt.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

17-06-2022 om 15:33

Battle-Royale schreef op 17-06-2022 om 13:23:

[..]

En in welke zin belemmer je de ontwikkeling als je gewoon zegt dat je dit soort dingen spuuglelijk vind en zeker geen geld aan uit wil geven? Want hier word je dan meteen afgeschilderd als geen goede ouder want kind heeft geen eigen keus en en wat de ouders willen is het belangrijkst. En dat vind ik dan onzinnig dat goed ouderschap blijkbaar afhangt van of je kind lelijke ninjago en pokemon shirts aan mag. Je kunt een kind ook gewoon leren dat ze niet alles krijgen of mogen wat ze willen.

Waarom is wat jij mooi vindt belangrijker dan wat je kind mooi vindt? Een kind moet ook de kans krijgen om zijn eigen smaak te ontwikkelen ipv die van zijn/haar ouders alleen omdat zij degene zijn die betalen. Jij vindt een t-shirt van ninjago en pokemon lelijk, ik vind de manier waarop jij omgaat met de keuze van je kind lelijk. 

Leene

Leene

17-06-2022 om 15:47

Tickel schreef op 17-06-2022 om 15:33:

[..]

Waarom is wat jij mooi vindt belangrijker dan wat je kind mooi vindt? Een kind moet ook de kans krijgen om zijn eigen smaak te ontwikkelen ipv die van zijn/haar ouders alleen omdat zij degene zijn die betalen. Jij vindt een t-shirt van ninjago en pokemon lelijk, ik vind de manier waarop jij omgaat met de keuze van je kind lelijk.

Ik heb even getwijfeld maar ga het nu toch zeggen: STEL JE NIET AAN.

De manier waarop jij omgaat met de keuze van  je kind is lelijk. Nou nou... Wat een beschuldiging.    Van mij mogen kinderen best een eigen smaak hebben ( met wat kleine sturing van ons). Andere ouders sturen iets meer So what?? 

Echt bizar dat je je druk maakt daarover. Daar maak ik me dan weer druk over. 


Leene schreef op 17-06-2022 om 14:07:

[..]

Ja dat zou ik ook wel willen en ik koop wel duurzame kleding voor mijzelf. Maar voor kinderen... ieks zo duur..dat moet je dan wel kunnen ophoesten en ik heb geen zin, geen tijd en niet zoveel talent omdat allemaal tweedehands bij elkaar te shoppen. En kinderen zijn zo overal uit.
Verder is het wel een bepaalde stijl, ik kocht het wel eens maar zo rond de 5e groep wilden beide kinderen dit soort kleding niet meer aan. Want niemand anders droeg het. Dus ja.. zal er van af hangen op welk soort school en ik welke wijk je kind zit.
Zo zit er in de klas van zoon ( groep 8)niet één jongen met lang haar. Maar op de school van neefjes wel. Die willen nu ook lang haar. Ben al lang blij dat hij dat niet wil want heel dik stug haar... dat wordt een drama om dat te laten groeien.

Dat is natuurlijk voor iedereen anders, of er budget is/tijd om het tweedehands te scoren. Ik heb mijn adresjes en methodes om het de moeite waard te vinden. Maar ik begrijp zeker al je overwegingen, ik heb natuurlijk helemaal geen idee of zoon deze kleding op de basisschool nog aan wil. Ik zal dan ook niet weigeren om naar zijn input te luisteren, maar hoe we dat precies oplossen, zal dan moeten blijken. Ik ben het verder overigens ook volledig eens met jouw andere posts.

Ik zie hier inderdaad ook twee kampen, kamp kind kiest zelf, of kamp ik betaal en bepaal wat ik mooi vind. Maar mijn eigen overwegingen liggen toch wat breder dan dat. Ik koop bijvoorbeeld ook zijn speelgoed en zijn eten. Tuurlijk kijk en luister ik naar zijn behoeften en voorkeuren. Maar wij hebben zelf onze normen en waarden, betreft wat er hier het huis in komt. Onze boodschappen doen we biologisch en thuis eten we geen vlees. Zoon mag zelf kiezen wat hij wil eten, maar het aabod bepalen wij. Speelgoed hetzelfde verhaal: wij zorgen voor educatief verantwoord speelgoed, van duurzame materialen. Ook al zou zijn voorkeur misschien zijn om vooral plastic spul te hebben, dat halen wij minimaal in huis. Zo zie ik het met kleding ook.

Nou is mijn zoon echt niet zielig hoor, hij mag heus wel eens plastic, kipnuggets of een voetbalshirtje  maar voor mij valt dit toch ook onder het kopje opvoeding.


Tickel schreef op 17-06-2022 om 15:33:

[..]

Waarom is wat jij mooi vindt belangrijker dan wat je kind mooi vindt? Een kind moet ook de kans krijgen om zijn eigen smaak te ontwikkelen ipv die van zijn/haar ouders alleen omdat zij degene zijn die betalen. Jij vindt een t-shirt van ninjago en pokemon lelijk, ik vind de manier waarop jij omgaat met de keuze van je kind lelijk.

Ik vind dat ouders daar best een beetje in mogen sturen. Ook dan ontwikkel je smaak. 
Veel ouders sturen ook gewoon zonder dat ze het weten. Mag kind wel een Ninjago shirt aan, maar niet eentje die nét te korte mouwen heeft, of een broek met een gat erin, of een joggingbroek. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-06-2022 om 16:29

Tickel schreef op 17-06-2022 om 15:33:

[..]

Waarom is wat jij mooi vindt belangrijker dan wat je kind mooi vindt? Een kind moet ook de kans krijgen om zijn eigen smaak te ontwikkelen ipv die van zijn/haar ouders alleen omdat zij degene zijn die betalen. Jij vindt een t-shirt van ninjago en pokemon lelijk, ik vind de manier waarop jij omgaat met de keuze van je kind lelijk.

Ja je kunt natuurlijk overal een zwaar probleem van maken maar dat is het gewoonweg niet, kind heeft nog jaren om zn eigen stijl te ontwikkelen en ik denk niet dat dat belemmerd word doordat we geen shirtjes met pokemons en ninjago goedkeuren, dan is de manier waarop we met zijn keuze omgaan maar lelijk volgens jou maar ik denk niet dat mn zoon er nou zo ernstig onder lijd als jij hier nu schetst

Irregular_Choice schreef op 17-06-2022 om 15:26:

[..]

Ja joh, mijn kind voelt zich zooooo vreselijk ongelukkig gelukkig hangt het geluk van onze dochter niet af van de kleding die ze draagt.

Je leest met je neus. Ik zeg niet dat het kind zich dan zoooo vreselijk ongelukkig voelt en dat het geluk van kleding af hangt. 

Maar het is gewoon een feit dat je je beter en gelukkiger voelt in kleding waar je je prettig bij voelt en wat jij mooi vind. Ik voel me in een mantelpakje ook niet prettig, dat heeft wel degelijk invloed op iemands geluksgevoel. Dat geldt ook voor kinderen. 

PinkFlower schreef op 17-06-2022 om 18:06:

[..]

Je leest met je neus. Ik zeg niet dat het kind zich dan zoooo vreselijk ongelukkig voelt en dat het geluk van kleding af hangt.

Maar het is gewoon een feit dat je je beter en gelukkiger voelt in kleding waar je je prettig bij voelt en wat jij mooi vind. Ik voel me in een mantelpakje ook niet prettig, dat heeft wel degelijk invloed op iemands geluksgevoel. Dat geldt ook voor kinderen.

Waar dochter hier net zo makkelijk in een jurk als een broek naar school (ze is 20) gaat en een houding heeft van een keer zonder make-up kan best zorgt ze ervoor dat ze bij een mogelijke presentatie tip top uitziet.  Presentatie is toch al niet haar favoriet dus je kan er dan maar beter goed uitzien.  In 6 vwo was dat weleens lastig.  Iedereen een presentatie voorbereid en dan konden er dat lesuur 3 worden gehouden dus de volgende keer dat dat vak op het rooster stond weer tip top naar school. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.