Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
angel3

angel3

05-01-2009 om 12:27

Kleuter moe

Ik wil toch eens toetsen bij andere ouders of mijn kleuter nu uitzonderlijk is qua moeheid of dat het eigenlijk best normaal is.
Zoon is bijna 6 en zegt vaak dat hij moe is. Hij ligt over het algemeen tussen 19 en 19.30 uur in bed en slaapt dan meteen. Hij is dan rond half 7 weer wakker (uit zichzelf). Hij slaapt dus circa 11 uur.
Eigenlijk is half 7 te vroeg dus willen we dat hij iets later naar bed gaat maar hij komt echt om half 8 vragen of hij naar bed mag. Zo ook in de vakantie.

Overdag heeft hij niet de neiging te gaan slapen maar is soms wel wat hangerig. Soms denk ik ook weleens dat hij zegt: ik ben zo moe en dan eigenlijk bedoeld dat hij zich verveelt.... Maar goed ik twijfel dus.
Ik ben al eens bij de huisarts geweest en die zag geen aanleiding tot verder onderzoek. Gewoon normaal om moe te zijn als je op school zit.

Hoe is dat bij jullie kleuters? altijd blakend en actief?? hij ziet er sowieso altijd moe uit vanwege witte huid en donkere kringen dat helpt ook niet...

Ben benieuwd
groet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Soms

mijn dochters slaapt aanzienlijk minder en is daarom dan regelmatig moe, dan haalt ze het opeens weer in en slaapt dan weer uit.

Misschien is hij niet moe maar is hij slap, neemt hij alle voedingsstoffen goed op ? Mijn dochter heeft de neiging te weinig te drinken (vraagt zelf nooit om drinken), dan zit ze ook er zo slapjes bij en moet ik er weer meer op letten en ik geef vitaminepilletjes omdat ze ook niet altijd zo geweldig eet. MIsschien moet je hem een tijd vitaminepilletjes erbij geven.

Mamvantwee

Mamvantwee

05-01-2009 om 13:03

School en winter

Hier ook hoor. Mijn dochter is ook vaak moe. Net voor de vakantie was het extreem, maar dat was volgens de juf bij zowat alle kleuters het geval.

Mijn moeder herinnert zich ook dat de periode rond kerst en het begin van het nieuwe jaar een zware periode is: wij waren in deze periode ook erg moe zegt ze.

Mijn dochter eet normaal, eet ook zeker voldoende en ze slaapt ook zowat 11-12 uur per nacht. Ik merk ook dat ze niet de hele dag door moe is, maar duidelijk een middagdip heeft, 's morgens het bed niet uit wil (maar ja, ik ook niet) en 's avonds om 19:00 uur snel in slaap valt. Maar tussendoor is ze wel actief en op school gaat het ook goed. Het hoort er dus gewoon bij.

Ik zou me geen zorgen maken. Hooguit wat rust in de vrije tijd inbouwen, dus niet het hele weekend op stap en op woensdagmiddag eropuit, maar gewoon thuis aanrommelen.

ayla

ayla

05-01-2009 om 13:15

Hier niet

Mijn dochter van 4 is maar zelden moe, kan met gemak tot half negen opblijven en staat dan de volgende ochtend toch weer om 6 uur vrolijk naast ons bed. Als die vroeg naar bed wil dan heeft ze meestal iets nder de leden. Echter, jouw verhaal hoor ik wel weer veel van moeders van klasgenoten. Kinderen die op woensdag en vrijdagmiddag nog vaak een uurtje slapen en 's avonds echt uitgeput in slaap vallen. Raar is het dus niet

koentje

koentje

05-01-2009 om 13:42

Hoezo?

Waar staat geschreven dat 18.30 te vroeg is om moe te zijn?

Sascha2

Sascha2

05-01-2009 om 13:46

Hihi mamvantwee

Mijn moeder zei het vorige week nog! De tijd tussen kerst en half januari is een erg vermoeiende tijd voor kinderen, wij waren kennelijk ook altijd op in die periode

Sascha2

Sascha2

05-01-2009 om 13:50

Mijn zoontje

Hij is net vier geworden in december en heeft zojuist zijn eerste schoolvakantie meegemaakt. De eerste weken op school waren supervermoeiend voor hem, maar hij doorstond ze prima. Alle indrukken natuurlijk, die hem enthousiast maakten. Maar 's avonds en in het weekeinde....pffff af en toe geen land met hem te bezeilen! Ook gisteren nog, na twee weken vakantie, hij is nog steeds moe. Verveelt zich snel, is snel aangebrand en soms herken ik hem helemaal niet! Is het ineens een driftkikker die al schreeuwend door de kamer heen springt. Heel vermoeiend, niet alleen voor hemzelf Hij ligt er rond 19.15 in en komt er met moeite "pas" om 06.30 uit. Met moeite, want als het aan henm ligt, is hij er een uurtje eerder uit. Dit slaappatroon heeft hij al ruim een jaar, dat is niet van de laatste tijd. Hij eet redelijk goed. In ieder geval voldoende fruit en voldoende drinken. Maar o, wat denk ik vaak: zat er maar een knop op, die hem weer vrolijk en gezellig maakt...

Vind het zelf ook vermoeiend

in de 2 weken dat we hier vrij waren (alle 3 waren we vrij, zo gezellig) hebben we het drukker gehad dan in een gemiddeld weekend. Zo ontzettend veel afspraken, vrienden, familie, speelafspraken die eindelijk moesten. Ook afgelopen weekend weer.

Eigenlijk hebben we maar 2 dagen met ons drieen doorgebracht, elke avond was het laat, drukte spanning kadootjes gedoe. Nog een weekje vakantie zou niet slecht zijn

En ja hoor

de juf belt dat dochter de hele dag niet lekker is en nu opgehaald moet worden...

gaan we weer...

Sascha2

Sascha2

05-01-2009 om 14:07

Manda rijn

Beterschap voor je dochter! Ik herken je opmerking dat een extra weekje vrij niet slecht zou zijn. Afgelopen september zijn we op vakantie gegaan, na een erg hectische periode en maanden onderbroken nachten. We kwamen erg vermoeid aan en gingen nog vermoeider terug... Het was erg leuk geweest, en we hebben echt genoten van ons allen, maar o, het was vermoeiend! Ik heb tegen partner geroepen dat we de volgende keer eerst zelf een week vrij moeten nemen om daarna pas met zijn allen op vakantie te gaan

Tango

Tango

05-01-2009 om 14:11

Ik vind

Moeheid van een kleuter van net 4 wel iets anders dan moeheid bij een kleuter van 6 zoals die van Angel3. Natuurlijk zijn kleuters van 4 (inclusief die van mij) moe en zeker in deze periode met alle feestdagen. Mijn zoon van 4 kon je voor de vakantie ook opvegen, zo moe was hij en overal om huilen. Wij hebben dan ook in de vakantie heel weinig gedaan (dus geen speelafspraken, weinig familiebezoek en lekker thuis spelen) Het heeft hem goed gedaan, hij ging vanmorgen weer vrolijk naar school.
Bij een kleuter van 6 vind ik het anders, daar kan inderdaad meer aan de hand zijn. Is hij de hele dag moe of is het inderdaad meer vervelen. Daar zou je naar kunnen kijken. Omdat hij ook bleek is en kringen heeft zou een keertje bloed laten prikken ofzo echt geen kwaad kunnen. Wie weet komt hij toch iets tekort. Zou het gewoon nog een keer aankaarten bij de HA.

angel3

angel3

05-01-2009 om 14:27

Eet goed

Ja dat is ook mijn twijfel....hij is bijna 6 en zit al bijna 2 jaar op school en slaapt al sinds zijn 2,5e jaar niet meer overdag en doet dat verder ook niet, zelfs niet in de auto.
Hij eet heel goed, ook fruit en groente en krijgt ook vitamines....
Ik vind het lastig te beoordelen zeker omdat we net vakantie hebben gehad. We hebben juist een vrij rustige keutelvakantie gehad, lekker veel buiten.

Missch toch maar weer es langs de huisarts...

Mayte*

Mayte*

05-01-2009 om 14:43

Veel slaap

Ter vergelijk: onze dochter van 5,5 jaar slaapt 12 uur per nacht (van 7 tot 7) en hangt na school ook altijd een uur op de bank (zo moe). Maar als ik zie hoe vreselijk hard ze gegroeid is het afgelopen half jaar vind ik dat helemaal niet vreemd. Ik maak me er in ieder geval geen zorgen over.

Als je geen verklaring kan vinden voor het vermoeide gedrag zou je inderdaad toch kunnen aandringen op een bloedonderzoek.

Mijn zoontje

Is nu 4 jr en 2,5 maand en slaapt ook veel (nu even niet, zie draadje wat hoger in deze rubriek). Normaal gesproken slaapt hij van 19.15 tot 19.30, klokje rond dus! Als hij 's middags uit school komt is hij ook moe, moet echt even bijkomen op de bank met wat drinken en de tv, daar kikkert hij dan wel weer van op.
In het weekend opper ik nog wel eens dat hij 's middags een tukkie kan gaan doen, maar dan kijkt hij me echt aan van... MAM?! Ik ben 4 hoor, dan slaap je toch niet meer 's middags hahaha

judiths mama

judiths mama

05-01-2009 om 19:46

Dochter ook zo moe

Nou ja, ze zegt het niet, maar is snel boos, in tranen en heeft inderdaad donkere kringen onder haar ogen. Ik heb het idee dat ze op school zo haar best doet, dat ze daar al haar energie verbruikt en dan thuis bijna niets meer overheeft. En thuis is altijd de veiligste plek om even dwars te liggen natuurlijk! Ze is overigens ook bijna 6. ("nog 12 nachtjes mama!")

Ik zou trouwens voorzichtig zijn met later naar bed brengen, in de hoop dat hij dan langer slaapt. Vaak werkt het averechts, bij mijn kinderen wel, tenminste. 's ochtends is hier wel de regel dat ze tot 19.00u in bed liggen en dan pas op hun kamer mogen spelen.

Als jij er ongerust over bent, dan zou ik nog eens langs de huisarts gaan.

Groetjes, Saskia

Hier ook moe

Mijn oudste zoon (5,5jr) is ook vaak moe,
maar hier spelen luchtwegproblemen mee.
Een middagdip (bij zoon rond 14:00pm) is ook heel herkenbaar.

De huisarts constateerde aanvankelijk ook dat er niets aan hoefde worden te gedaan, zolang er geen klachten zijn (anders dan moe)...het is nu eenmaal normaal dat kinderen van die leeftijd veel moe zijn.

De jeugdarts gaf dat ook aan en benadrukte dat een kind van nog geen 6 jaar daarom af en toe extra thuis kan worden gehouden. Dat hoef jij natuurlijk niet te doen.
Ik bedoel het alleen maar als geruststelling dat moeheid blijkbaar veel voorkomt en zolang er geen andere klachten zijn (slecht slapen, slecht eten, slecht groeien, ademhalingsproblemen etc.), je je er dan geen zorgen over hoeft te maken.

Ik neem aan dat de huisarts al goed heeft gekeken naar de oren, amandelen, longen etc.?
Als je je toch zorgen blijft maken, zou ik zeker nogmaals naar de HA gaan.

Luchtwegproblemen komen veel voor bij kinderen rond 4-6 jaar, maar die zijn niet altijd zo makkelijk op te lossen. Vaak gaat het beter zodra kinderen ouder worden...

Kleuter hier is irritant brutaal en kwakkelend

gisteren heb ik haar moeten ophalen uit de klas, het ging echt niet en ze was af en toe heet.

En dan zit je met een chagerijnige aandacht vretende aansteller op de bank die dan opeens wel weer energie heeft en op de bank springt.

En vandaag bleek ze zich vervelend gedragen te hebben bij een ander kind thuis, baal ik van want ik heb zelf ook een hekel aan brutale speelkinderen. Verder ziet ze er wat bleekjes uit en hopelijk slaapt ze dan vannacht goed en wordt ze niet weer om 6 uur wakker.

Best wel slopend vind ik het zelf, ik word er zelf zo chagerijnig van.

Gnome

Gnome

06-01-2009 om 20:25

Spanning of toch niet...

Dit soort dingen is altijd erg moeilijk, helemaal na de drukke en spannende decembermaand.

Maar... Ik was zelf zo'n kindje dat veel moe was, dokters vonden eigenlijk niets en vonden moeder maar een overbezorgde mams...

op mijn 26e (ja je leest het goed!) heeft een arts in opleiding eens de moeite genomen mijn verhalen serieus te nemen: uiteindelijke conclusie, aangeboren afwijking aan mijn hart: lekkende kleppen en een atopisch syndroom (astma, eczeem en allergieen, ook aangeboren)

niet om je bang te maken, maar ik zou even afwachten tot februari en dan toch aandringen op een goed onderzoek!

*bella*

*bella*

06-01-2009 om 22:54

Bijtanken

Ik zou eens kijken hoe het met hem gaat als hij meer slaapt. Slaapbehoeftes zijn zo enorm individueel, daar is echt niets over te zeggen. Zeker als hij gelijk inslaapt, misschien doet hij dat ook wel als je hem een week om 18.30 op bed legt.
Doe ik soms wel eens, bij echt slaaptekort. Maar helpt hier niet altijd omdat de kinderen hier vaak niet zo snel inslapen. In jouw geval zou ik het zeker proberen.
Zoon hier is altijd vroeg wakker. Vrijwel onafhankelijk van tijdstip van inslapen.
Als meer slapen bij vermoeiheid niet helpt zou ik me zorgen gaan maken, eerder niet.

marie

marie

06-01-2009 om 23:07

Herkenbaar - amandelen?

Hallo
Onze oudste zag als kleuter ook altijd wit en was ook altijd moe (van kleins af aan). Ook veel slapen, in het weekend vaak nog een middagdut, etc. Ook eens een ijzerkuurtje gehad, i.v.m. iets te laag HB. Ging het daarna wel iets beter, maar om nou te zeggen dat ze weer topfit was, nou nee. Ze was wel een "orenkind" trouwens.
Maar ze bleef maar wit zien, niet veel energie, zo nu en dan wat keelpijn. Je kent het wel: allemaal wat "vage klachten".
Totdat ze met 7 jaar weer keelpijn had en toen hebben we een doorverwijzing naar de KNO-arts gevraagd en die heeft toen voorgesteld om de keelamandelen te verwijderen.
Nou dat had dus 3 jaar eerder gemoeten! Toen ze na de operatie weer was opgeknapt had ze ineens veel meer energie! Kreeg meer kleur op de wangen en kon ineens ook eens opblijven 's avonds, ze kreeg een groeispurt en ze ging veel beter eten.
Ik weet dat tegenwoordig keelamandelen niet zo snel meer gepeld worden, maar ik heb soms het idee dat er te lang gewacht wordt en er te lang "omgeprutst" wordt.
Mijn tip is dus (gezien onze eigen ervaring): laat toch eens naar de keelamandelen kijken.
succes

toja

toja

07-01-2009 om 10:18

Laat

Hoi,
het is me niet helemaal duidelijk waarom hij pas om half 8 naar bed mag? Ik vind dat laat. Mijn kinderen van 8 en 5 liggen elke dag om 19.00 in bed. En de oudste slaapt ook nog meteen! Hij is elke dag ook echt moe, maar dat heeft wel een oorzaak. (Heeft autisme, overprikkeld en een lage spierspanning). Zelf was ik ook een kind die meer slaap nodig had.
Geef eens toe aan zijn vermoeidheid en laat hem lekker naar boven gaan als hij wil. En hou je twijfels kun je altijd nog naar de huisarts. Mijn jongste van 5 wordt heel brutaal en vervelend als ze moe is. En bij haar hoor ik van iedereen dat ze zo gegroeid is. Verklaard haar buien weer van de afgelopen tijd.

bertje1

bertje1

07-01-2009 om 10:26

Mijne van 4,5

mijn zoontje blaakt werkelijk van de energie. (nu overigens in de winter slaapt ie iets langer) maar meestal is hij van 7-19.30 vol energie.
herken het dus niet. Ieder kind is uiteraard anders, maar als ik jouw verhaal lees, is het niet extreem maar ook niet helemaal 'top' zeg maar. Is een bloedonderzoek niet mogelijk?

Mamba

Mamba

07-01-2009 om 18:50

Wat hier helpt

is wat extra eiwitten (meestal in de vorm van noten of kwark) te geven. Vaak is hij 's avonds zo moe dat hij slecht of niet eet. Het zit 'em meestal niet in de vitamines of de koolhydraten.

angel3

angel3

07-01-2009 om 19:22

Toja en bedtijd

half 8 voor een kind van bijna 6 is op zichzelf niet echt laat. Het wisselt, zoals vandaag ligt hij er om 19 uur in, maar soms halen we dat simpelweg niet na een dag BSO en werk (2 dgn in week). Als hij naar bed wil mag hij naar bed. Ik ga niet zitten rekken...
Maar dan nog uiteindelijk slaapt hij 11 uur in totaal. Dat is sinds een half jaar zijn slaaptotaal. Daarvoor zat hij nog op 12 uur maar dat doet hij dus niet meer. Als hij om 19 uur slaapt wordt hij iets na 6en wakker (ook als we dit langere tijd doen)....en dan wordt het einde van de dag nog moeilijker. Het lijkt daar dus niet aan te liggen.
Hij eet supergoed, echt heel goed voor een kleuter. Hij eet alles. Zo n 4 boterhammen per dag, 2 stuks fruit, behoorlijk bord vol avondeten incl flinke schep groente en vlees/vis/vega.
Huisarts zag niet direct aanleiding in bloedprikken en ik denk dat zij het belastend voor kind vindt als het niet direct nodig is, dat snap ik wel. Bloedprikken is niet echt een pretje voor een kind.
Ook amandelen zijn het niet want onder controle bij KNO vanwege buisjes (nu 1 jaar geleden. Hij is verder geen orenkind qua ontstekingen of loop oren maar hoorde wel slecht (vacuum getrokken trommelvlies en beetje vocht/troebel)
Ik hou het maar weer
in de gaten Dank voor meedenken!

toja

toja

07-01-2009 om 20:26

Angel

Hoi,
tja dan wordt het lastig. Ik heb geloof ik een beetje vertekend beeld van wat een normale bedtijd is Maar ja, zolang de mijne van 19.00 tot 7.00 slapen vind ik het niet erg, heb zo een heerlijke lange avond. Van minder horen kun je trouwens ook heel moe worden, maar dat kan het ook niet zijn. Misschien gaat het beter nu de drukke maand(en) weer voorbij zijn? Sterkte met je mannetje.

Bloedprikken

Tja, ik weet het niet, mijn dochter van bijna 6 is al vaaf begin december aan het kwakelen,veel slapen, ziek, moe, hoofdpijn... Heeft een kuurtje gehad voor een beginnende longontsteking, maar begint nu weer opnieuw te klagen. Vanochtend huisarts gebeld en mocht vandaag meteen op bloedarmoede prikken. Eén prikje in d'r vinger en klaar. Bij haar is het ietwat aan de lage kant en ik heb voor vrijdag een afspraak staan. Dus dat zou je toch nog kunnen proberen?
Veel succes in ieder geval, groetjes krik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.