Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


hoi enveloppe en skippybal  :cheer 

sterkte Jtm, ik duim dat de Corona test negatief is.

bij ons heeft de jongste koorts, we hebben een paar spooknachten gehad. Ik heb met moeite een halve dag vrij kunnen regelen met werk.

we merken wel dat dochter moet wennen aan de BSO, daar gaat het super goed maar thuis is ze dwarser. Ze geeft ook wel aan het nog wel spannend te vinden.

Mijn zoon van ruim 4,5 (nov '16) gaat na de vakantie trouwens opnieuw naar groep 1. Ze beschouwen het voorgaande jaar als groep 0, omdat hij later instroomde en er ook nog corona lockdowns waren natuurlijk. Ze zien dat hij zich lekker thuis voelt in de klas, al prima durft te praten en een erg goede werkhouding heeft. Om die reden mag hij ook naar een speciale uitdaging-kleuterklas. Het is sowieso een serieus, rustig jochie. Wat hij nog wel spannend vindt is om buiten schooltijd te spelen. Hij wil dat heel graag, maar durft andere kinderen nog niet te vragen. Ik verwacht dat dit in het nieuwe jaar snel zal komen.
Maar ik ben wel huiverig nu dat we er verkeerd aan doen om nog twee jaar te gaan kleuteren. Mijn oudste is (waarschijnlijk) hoogbegaafd en hoewel ik dat bij de ander niet vermoed, wil ik niet nog eens de fout maken met een kind te lang laten kleuteren, waardoor ze zich op den duur gaan vervelen. Het leidt er bij mijn oudste kleuter nu toe dat hij van school moet wisselen voor groep 3. Ik ga het volgend jaar na de herfstvakantie met de juf bespreken, of ze hem inderdaad een groep 1 kind vinden of dat hij meer in groep 2 past. 

Hebben jullie ervaringen met grensgevallen (oktober/november/december) en kort of juist lang kleuteren?


Ik vind het wel een lastige leeftijd trouwens. Veel zeuren, beter weten en altijd willen winnen.

Zo heeft elke leeftijd wel wat denk haha.

Ik vond het eerste half jaar van 4 zijn ook lastig. Kleuter werd heel zelfstandig en autonoom. Dat was erg wennen. Nu weten we allemaal beter onze weg er in te vinden. Oftewel, ik heb meer leren loslaten. 

Voor degene die het vroeg: geen ervaring met lang kleuteren. Kleuter is precies begin van het schooljaar gestart.

PhilDunphy schreef op 21-07-2021 om 20:26:

Mijn zoon van ruim 4,5 (nov '16) gaat na de vakantie trouwens opnieuw naar groep 1. Ze beschouwen het voorgaande jaar als groep 0, omdat hij later instroomde en er ook nog corona ......

Hebben jullie ervaringen met grensgevallen (oktober/november/december) en kort of juist lang kleuteren?

Oudste van man is van februari. Bleef na zomervakantie in groep 1 maar ging halverwege het jaar naar groep 2. En in zomer door naar groep 3.


Onze kleuter is van februari en blijft in groep 1 nu. Maar volgens rapport loopt hij in meeste dingen paar maanden voor, dus ben benieuwd hoe dat zich ontwikkelt. 

Dochter is van januari 2016. Zit nu 1,5 jaar in de kleuterklas en kan best dat er nog een jaar bij komt. Dat bekijkt en beoordeeld juf pas na januari. En dan wordt het noget ouders besproken wat wij vinden.
Ik vertrouw de juf op haar oordeel daarover.
Liever langer kleuteren dan later nog een klas over doen. 

Hier spreken ze niet van groep 0,1,2 maar van kleuterklas. Iedereen zelfde klas. Wel zijn er oudste kleuters, vanaf 5 jaar. Die gaan op dienst tot 14.30 naar school ( andere dagen van 8.20 uur tot 12.50 uur). Ja gekke tijden, maar vrije school werkt soms net iets anders.

Persoonlijk zou ik niet met juf nu al bespreken of hij een groep 1 of een groep 2 kind is. Maakt het uit? Ik zou lekker kijken hoe hij zich gaat ontwikkelen straks. Ze hebben zoveel school gemist dat je het bijna niet kan tellen als een schooljaar.
Ik zou het eerst een half jaar aan kijken en met het 10 min gesprek eens laten vallen.

Als hij een groep 2 kind zou zijn zou hij met 5,5 al naar groep 3 gaan. Lijkt me te vroeg.
Of reken ik verkeerd?

Daarbij zou ik ook oppassen dat je hem niet teveel met je oudste gaat vergelijken. Omdat het voor de oudste minder heeft uitgepakt betekend dat niet dat dit ook voor de jongste geldt.

Hier geen rapporten trouwens. Ik vind het heerlijk. Gewoon lekker kind zijn en spelend leren. 

Dochter is van januari. Zij is begonnen in een instroomklas en na de zomervakantie in een 1/2 groep begonnen. Ze zit nu anderhalf jaar op school en zit na de vakantie dus in groep 2. Voor haar is het goed, 2.5 jaar kleuteren. Ik zou haar nog niet in groep 3 zien nu, daar is ze nog te speels voor.

PinkFlower schreef op 22-07-2021 om 00:10:

Als hij een groep 2 kind zou zijn zou hij met 5,5 al naar groep 3 gaan. Lijkt me te vroeg.
Of reken ik verkeerd?

Daarbij zou ik ook oppassen dat je hem niet teveel met je oudste gaat vergelijken. Omdat het voor de oudste minder heeft uitgepakt betekend dat niet dat dit ook voor de jongste geldt.

We vergelijken niet. Constateren alleen, onze kleuter is altijd al vlug geweest. 

Onze school houdt grens van 1 januari aan trouwens, dus genoeg kinderen die met 5,5 naar groep 3 gaan hier.  Kleuter zegt zelf dat hij naar groep 2 gaat maar dat is ook wel omdat hij nu in groep 1 zit en zijn vriendjes zijn half jaar ouder dus gaan naar groep 2. De logica dat hij nog in groep 1 blijft gaat er niet in.

Gelukkig Zijn er tegenwoordig wel sowieso meer opties voor snelle of trage leerlingen. Toen ik zelf op basisschool zat had je dat niet zover ik me herinner.  

Beterschap JTM, maandag gewoon starten gaat vast goed komen.

Dochter is van februari en volgens mij krijgen wij geen rapport. Op het kdv hadden ze dat wel maar dat ging meer over hoe de kinderen in de groep mee bewegen, wat ze leuk vinden etc. nu werd dat (beknopt) verteld bij het 10 min. gesprek.

Deze week zijn er allerlei dingen voor het laatst. Dinsdag laatste keer gym met een feestje, gisteren afscheid juf 1 voor de zomervakantie en een soort feest en musical voor en door de kinderen die volgend jaar naar groep 3 gaan, vandaag feest op de BSO, morgen laatste schooldag met spelletjes en daarna nog een bbq en camping in de wijk om de start van de schoolvakantie te vieren... Ben benieuwd of ze daar ook wat slaap mee gaat pakken in de tent of dat ze vooral wil blijven feest vieren, zal wel een kort nachtje worden. 

Vind dat er altijd veel te doen is voor kinderen, gelukkig lijkt ze er weinig last van te hebben en vind ze het allemaal prachtig, we gaan dit weekend het maar eens rustig aan doen.

JtM

JtM

22-07-2021 om 08:54 Topicstarter

Phil, geen ervaring mee, zoon moet nog starten op de basisschool. Persoonlijk zou ik het even aankijken en kan je later het schooljaar alsnog bespreken met de juf of meester.

Hier een drama nacht gehad, zoon had opeens flinke oorpijn. Zetpil lukte niet dus zoon overstuur. Net de HA gebeld en daar kunnen we eind van de ochtend terecht. De assistente dacht aan een oorontsteking. Net voordat ik de HA belde heb ik hem een ibuprofen (kleine) gegeven omdat we niks anders in huis hadden. Nu voelt hij zich zichtbaar beter, is ook aan het spelen en voelt niet meer zo heet aan. Straks ook maar even paracetamol voor hem halen...

PinkFlower schreef op 22-07-2021 om 00:13:

Hier geen rapporten trouwens. Ik vind het heerlijk. Gewoon lekker kind zijn en spelend leren.

Dat is hier ook. 

PinkFlower schreef op 22-07-2021 om 00:10:

Als hij een groep 2 kind zou zijn zou hij met 5,5 al naar groep 3 gaan. Lijkt me te vroeg.
Of reken ik verkeerd?

Daarbij zou ik ook oppassen dat je hem niet teveel met je oudste gaat vergelijken. Omdat het voor de oudste minder heeft uitgepakt betekend dat niet dat dit ook voor de jongste geldt.

Kinderen verschillen zo enorm, 5,5 hoeft zeker niet te vroeg te zijn.

Due-scimmie schreef op 22-07-2021 om 08:12:

[..]

We vergelijken niet. Constateren alleen, onze kleuter is altijd al vlug geweest.

Onze school houdt grens van 1 januari aan trouwens, dus genoeg kinderen die met 5,5 naar groep 3 gaan hier. Kleuter zegt zelf dat hij naar groep 2 gaat maar dat is ook wel omdat hij nu in groep 1 zit en zijn vriendjes zijn half jaar ouder dus gaan naar groep 2. De logica dat hij nog in groep 1 blijft gaat er niet in.

Gelukkig Zijn er tegenwoordig wel sowieso meer opties voor snelle of trage leerlingen. Toen ik zelf op basisschool zat had je dat niet zover ik me herinner.

Hier ook 1 januari grens. Val je er net buiten, zoals dochter van begin januari, dan nemen ze die ook mee om te kijken of ze er al aan toe is. Maar ze moeten dan wel 6 jaar zijn. Officieel is er geen grens meer maar als je op internet zoekt vind je dat de meeste scholen 6 jaar aanhouden.

Heel eerlijk: ik ben blij dat mijn dochter niet op de school van je zoon zit. Ik vind 5,5 jaar naar groep 3 echt niet normaal jong. Ze moeten al zoveel naar school en leren. Laat ze eerst maar even kind zijn en lekker veel spelen voor ze in de schoolbanken zitten en gaan lezen, schrijven, rekenen. 

JtM schreef op 22-07-2021 om 08:54:

Phil, geen ervaring mee, zoon moet nog starten op de basisschool. Persoonlijk zou ik het even aankijken en kan je later het schooljaar alsnog bespreken met de juf of meester.

Hier een drama nacht gehad, zoon had opeens flinke oorpijn. Zetpil lukte niet dus zoon overstuur. Net de HA gebeld en daar kunnen we eind van de ochtend terecht. De assistente dacht aan een oorontsteking. Net voordat ik de HA belde heb ik hem een ibuprofen (kleine) gegeven omdat we niks anders in huis hadden. Nu voelt hij zich zichtbaar beter, is ook aan het spelen en voelt niet meer zo heet aan. Straks ook maar even paracetamol voor hem halen...

Wij gebruiken al tijden kauwtabletten voor kleuter. Ze vind ze nog lekker ook. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.