Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

20-06-2011 om 11:14

Kleuters en digitaal speelgoed

Ik sta ervan te kijken hoe snel mijn dochter (6, groep 2) nieuwe spelletjes onder de knie krijgt. Bij haar vader heeft ze een Ipod met foto's, filmpjes en muziek. Gisteren had ze hem meegenomen en liet zien wat erin stond. Dan scrollt ze razendsnel van de het ene naar het andere menu, en door de lijst met honderden liedjes om net dat ene liedje te zoeken dat ze wilde laten horen. Feilloos, terwijl ze normaal gesproken nog niet de ondertiteling van films kan volgen (wat op zich dan weer niet vreemd is, omdat ze pas 6 is).
Bij mij heeft ze een DS. Als ze daarvoor een nieuw spelletje heeft, leest ze niet eerst de handleiding (wat ik zou doen), maar gaat direct aan de slag en heeft dan binnen een half uur door hoe het werkt.
Heb ik nou zo'n slim kind, of zijn alle kleuters zo snel met dat soort speelgoed? (Je zou er natuurlijk een discussie over kunnen voeren of het wenselijk is, en of kleuters niet gewoon moeten kleuren of kleien?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

20-06-2011 om 13:08

Ja, normaal

Hier ook een dochter die ik ooit in een grijs verleden in drie minuten de muis heb leren bedienen. She never looked back, haha. Ze is ongelooflijk competent op de computer, terwijl ze feitelijk nog analfabeet is.
Ik been die leerhonger nauwelijks meer bij, ze slaat alles op wat haar verteld wordt. Prachtig om mee te maken, wel jammer dat ik nu niet zoveel tijd heb om samen met haar projectjes te draaien. In de zomervakantie komt dat hopelijk weer (als broertjelief een ritme vindt en houdt).
Groetjes
Massi

Sera

Sera

20-06-2011 om 13:21

Eens met pelle

Wat Pelle zegt heb ik ook gemerkt. Als ze iets willen leren dan gaat het zo vlug. Niet alleen bij electronica maar ook bij andere dingen. Het kwartje moet even vallen.

Mijn oudste kinderen hebben geen spelcomputer of gewone PC aangeraakt tot ze ergens op de basisschool zaten. toch hadden ze het binnen no time door. Mijn jongste kinderen hebben het voorbeeld van de twee oudsten en vanaf hele jonge leeftijd hebben ze al door hoe een PC werkt en de Nintendo.

Mijn 6 jarige kan al sinds minstens twee jaar heel goed overweg met simple programma's als paint en spelletjes. Ik vind het niet zo geweldig dat ze al zo jong achter de computer zitten maar dat is het nadeel van kinderen van verschillende leeftijden hebben. De jongsten komen eerder met dingen in aanraking dan de oudsten.

Sera

Sera

20-06-2011 om 13:24

Handleidingen

De enige van de kinderen die standaard de handleiding leest is mijn oudste zoon. Die pluist de handleiding helemaal na. Op zich een hele goede gewoonte want hoe vaak ik in mijn leven al iets verkeerd heb gedaan met electronica instellen of aansluiten door de handleiding heel eigenwijs niet te lezen. Inmiddels ben ik ook zo slim geworden om toch de handleiding maar eens open te na te lezen voor ik iets ga doen.

Gaat zo makkelijk en snel

hier een vierjarige meid die sinds een jaar met een iPad "omgaat" en het aan de volwassenen uitlegt.
De term intuitief slaat wat dit betreft echt op peuters/kleuters; ze lijken zo maar wat te doen en weten al heel snel exact hoe iets werkt.
En er zitten lastige spellen bij hoor!
Gelukkig vindt ze kaarten (pesten) en Mens erger je niet ook nog erg leuk en dan ook nog winnen he.......

ayla

ayla

21-06-2011 om 09:16

Ja hoor

Hier een 4 jarige die binnen 5 minuten weet hoe de WIJ van nichtje werkt, alle spellen van de DS kan bedienen en in zijn eentje de PC aanzet naar internet scrollt, favorieten opent en daar zijn eigen spellen uitzoekt en opent. Ik moet wel zeggen, vergeleken met hem is ayladochter echt een nitwit op electronica gebied. Hij is veel handiger ermee

Handleiding lezen?

nee joh, gewoon het spelletje erin doen, dan kom je er ook vanzelf uit. ik heb nooit iets hoeven uit te leggen, het gaat vanzelf. maar gelukkig houdt hij ook nog van schaken en andere bordspelletjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.