Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

18-03-2009 om 12:53

Kookfeestje

Mijn dochter is binnenkort jarig, en dus komt er een kinderfeestje. (Ze wordt 8 jaar.) Nu hadden we bedacht om het lekker thuis te vieren, en er een kookfeestje van te maken. Na het taart eten, limonade drinken en cadeautjes uitpakken wil ik ze dan een placemat laten versieren (die ze ook meekrijgen naar huis) en zelf het feestdiner laten bereiden d.m.v. van kleine hapjes. Het wordt dan dus een beetje een buffet-idee. Wat is leuk voor die kinderen om te maken? Ik zat te denken aan
* broodjes (brooddeeg) (moet dus in de oven)
* kleine pizzaatjes (ook oven)
* evt. (kleine) saucijzenbroodjes (weer oven)
* spiesjes van kaas/ worst/ uitje/ mandarijntje/ ....
* .......
Iemand nog meer ideeen?
Of zijn er nog andere ideeen m.b.t. kookfeestje i.p.v. alleen hapjes en placemat maken?
In de tijd dat ze moeten wachten tot alles gaar (oven) is, gaat er waarschijnlijk een film op.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Saartje

Saartje

18-03-2009 om 13:35

Servet of kookschort versieren

Hoi Rieneke

Bij ons mochten ze een servet versieren, ook leuk is een koookschort versieren met verf of stiften. (te koop bij Hema of pippoos) en dan vaak vinden ze het ook leuk om de tafel mooi te dekken zelf. Placemats kan ook maar dan is het leuk als je een lamineerapparaat hebt.

succes

saar

groet

sandra

angel3

angel3

18-03-2009 om 13:45

misschien zelf menuukaartjes knutselen tijdens het wachten. Tafel dekken en leuk maken bijv met wijnglazen met ranja (kinderwijn).
Qua eten kun je denken aan wraps gevuld met bijv roomkaas en een plakje zalm. Of iets anders. Verder wat rauwkost snijden en erbij.
Zoiets?

Ook gedaan

wij begonnen met n wijnglas met suiker op de rand en cassis erin, ze mochten zelf een grote taartbodem versieren met: de ene helft van de taart chocopasta met plakjes banaan en slagroom en hageslag erop. De andere helft aardbeienjam en plakjes aardbeien en slagroom erop.(slagroom laten kloppen olv volwassene).
Darna zelf grote pizza laten maken, eerst de tomaat, kaas,salami, olijven,ham etc laten snijden en daarna ieder pastasaus smeren, en laten beleggen. We hebben ijs gegeten, mochten ze zelf versieren en uit de bakken scheppen. Onder de pizzabkken film gekeken en tussendoor levend ganzenborden gedaan (zelf gemaakt).

Voor n buffet is het mss n idee om appelmoes (compote) in bladerdeeg te doen, met losgeklopt ei te besmeren en er suiker over te strooien.Soepstengels van bladerdeeg maken met geraspt kaas erop?
Of tomaatjes vullen met roomkaas, met peterselie erdoor?Wrap met kipfilet en mayonaise?
veel (voor) pret gewenst en alvast van harte!!

Gourmetten

Wij hebben ook ooit een kookfeest gedaan en hebben toen gegourmet. Allemaal een schort meebrengen, koksmuts kregen ze hier. Ze mochten zelf alles klaarmaken, dus komkommer snijden, gehaktballetjes draaien, ei klutsen, sausjes roeren, alles mooi in bakjes doen e.d. Daarna aan tafel. Wie uitgegeten was ging bankhangen met een dvd in de recorder.
Was een groot succes, er is nog lang over nagepraat.
Ohja, en zorg naast de berg ingrediƫnten ook vooral voor appelmoes, haha! We hadden zoooooo veel op tafel staan, en waar vroegen ze naar? Juist!

lennest

lennest

19-03-2009 om 15:13

Gourmet

En vergeet voor deze 'doelgroep' ook het pannenkoekenbeslag niet. Lekker met kaas of spekjes of appel of rozijntjes of...

Inge M

Inge M

19-03-2009 om 17:49

Proeven

Laat ze geblindoekt proeven, ruiken en voelen van allerlei producten zoals kruiden, ketchup, mayo, sausjes, thee, groenten en fruit, etc.

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

25-03-2009 om 10:01

Bedankt

Bedankt voor jullie reakties. Er zitten zeker dingen bij die gemaakt gaan worden.
Zou het een idee zijn om een pan soep te laten maken? (De kinderen zijn 8/ 9 jaar oud.) Of is dat nog te gevaarlijk? Mijn man is waarschijnlijk ook thuis, dus zijn we met 2 volwassenen (en in totaal 8 kinderen, mijn eigen kids meegerekend).

De placemats die gemaakt gaan worden zijn van stof, dus die hoef ik alleen te strijken om de stift te fixeren.

Het blindproeven lijkt mij oom leuk om te doen.

Vreemde succesnummers

Bij ons waren er een paar vreemde succesnummers. Bij wijze van voorgerechtje mochten ze een dikke schijf komkommer uithollen tot een bakje en daar een lik pindakaas in doen. Het geheel garneren met een besje, zo'n kogeltje of takje peterselie oid. Het klinkt meer dan verschrikkelijk, maar het ging erin als koek.
Verder deed kruidenboter maken het heel goed. Ik had een aantal kruiden al fijngeknipt in kommetjes, maar van ieder kruid had ik ook een takje heel gehouden, waar ze aan mochten ruiken en voelen (en kijken). Als je de boter ruim op tijd uit de koelkast haalt, is dat blijkbaar een reuze leuk werkje om die kruiden er doorheen te jassen.
Ik had de tafel gedekt met damastpapier en een flinke pot stiften op tafel gezet. Het idee dat je zomaar op het tafelkleed mocht tekenen, was ook heel feestelijk.
Veel plezier op het feestje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.