Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
marina

marina

14-04-2009 om 22:24

Koppeltje duiken

Ik heb een dochter van 9 jaar en die kan nog steeds niet koppeltje duiken aan het duikelrek. Ze vindt het zelf heel akelig, maar ze durft het gewoon niet. Ook met gym heeft ze het vaak moeilijk met over de bok springen. Wat kan ik doen? Moet ik uberhaupt iets doen? Ik probeer haar weleens te helpen in de speeltuin, maar dat helpt niet en ze schaamt zich dan ook voor de omstanders.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

15-04-2009 om 10:53

Sport extra of gymles

Hallo
Je zou haar op gymnastiekles kunnen doen. Dan kan ze het onder begeleiding leren.
En anders is "Sport Extra" of "Gym Extra" wellicht een optie. Daar kunnen kinderen die motorisch wat onhandig zijn in groepsverband aan hun motoriek werken.
Kijk anders even in de gemeentegids van je gemeente of dat er bij jullie in de buurt is of Google even op "Sport Extra".
succes

Schoolgym

Via de basisschool is mijn zoon beland op extra schoolgym. De naam "schoolgym" slaat nergens op, want heeft niets met school te maken. Maar enfin, zo heet het echt. De juffrouw heeft mijn zoon aangemeld voor deze extra gym en na een paar weken ontving ik een brief van de gemeente dat hij kon gaan gymmen op de donderdagmiddag. Is speciaal voor kids die motorisch onhandig zijn en ze leren er een heleboel. Het is absoluut geen straf voor mijn zoon om er naar toe te gaan. Hij vindt het heerlijk, zit in een groep met allerlei kinderen die "niks durven" en het wordt zo leuk gedaan! Echt gericht op meer zelfvertrouwen in het bewegen. En inderdaad ook het koppeltje duikelen doen ze. Hij durft het nu, weliswaar met hulp. Overigens is mijn zoon 6 jaar. Maar voor hem zit een groepje kinderen die ouder zijn.
Succes.

Oja

Het is nog gratis ook. Daar stond ik van te kijken. Wat is er tegenwoordig nog gratis?

Primavera

Primavera

15-04-2009 om 17:31

Moet je dat dan kunnen?

Ik ben 39 en kan het nog steeds niet
Gym is voor mij altijd een crime geweest op school, ik kon het niet, vond het niet leuk en wilde het ook helemaal niet kunnen. Lichamelijke oefening OK, maar waarom dat op de lagere school perse in koppeltje duiken, bokspringen e.a. ellende moest bestaan is mij een raadsel. Ik geloof niet dat dat nou vaardigheden zijn die je in de rest van je leven nog nodig hebt of zult doen. ik zie maar weinig volwassenen nog ondersteboven aan een klimrek hangen.
Persoonlijk zou ik haar liever op een leuke sport doen waar ze wel aanleg voor heeft dan na schooltijd iets onbenulligs bij moeten schaven. Liever jong leren om je eigen voorkeuren te ontwikkelen dan veel moeite doen om dingen te leren die je eigenlijk niet liggen alleen maar om 'erbij' te horen.
Groetjes Primavera

Is het een idee

als ze het zlef heel graag wil om een keer op een stil moment te oefenen zonder dat anderen het zien?
Of laten helpen door een ouder kind/buurmeisje/nichtje of zo?
Ik kan me voorstellen dat ze het niet wil waar anderen bij zijn.
Of een rek in je tuin zetten? Dan kan ze zelf oefenen wanneer ze wil.
Wij hebben houten palen met een stuk steigerpijp er door heen.Dochter kon eerst ook niets en vond het wel erg leuk om te oefenen( alleen), nu kan/durft ze veel meer.

Hillary

Hillary

16-04-2009 om 09:12

Is het belangrijk?

Mijn dochter kan het ook niet, ook 9. Vindt het zelf wel apart. Ik was een regelrechte ramp met gym, zowel met balspellen als met dingen als handstand of radslag, maar dat koppeltje duikelen kon ik wel en al vanaf heel jong, een jaar of 4/5 denk ik. Mijn dochter is een goede sporter, met de shuttle run test was ze de op een na hoogste van de klas (ze is wel bijna de jongste en de kleinste), ze zit op voetbal en laat zich daar prima gelden, ze kan zelfs de radslag en de handstand. Maar waarom kan ze die koprol dan niet? Ze heeft 2 jaar geleden ofzo ook op turnen gezeten en daar hebben ze het ook geprobeerd. Ik maak me er niet zo druk over, ze is al zo'n stuk beter in sport dan ik ooit was, dan maar geen koprol hoor. Maar nu ik lees over extra gymles enzo en al eerder was er een topic over minimale eisen op het VO en onvoldoendes voor gym en daardoor zitten blijven etc, maak ik me toch zorgen. Moet ik toch met haar gaan oefenen dan?

Tirza G.

Tirza G.

16-04-2009 om 13:16

Nou kijk

Of het belangrijk is, daar zijn de heren geleerden het niet over eens. Het is wél een onderdeel van het vaste LO-programma op een middelbare school. Je wordt geacht het te kunnen en zo niet, dan krijg je (als je mazzel hebt) LO-RT aangeboden.
Of het belángrijk is? Tja. Is topo belangrijk? Frans? Wiskunde?

Tirza

Jolijt

Jolijt

16-04-2009 om 13:17

Hillary

hier een dametje van 14 in 3vwo die net de profielkeuze heeft gedaan. Slechts voor 1 vak heeft ze een negatief advies en dat is voor gym. Dus er wordt haar afgeraden de uitbreiding van het vak gym te kiezen; dat deel is bv voor mensen die een sport-gym opleiding willen gaan volgen. De motivatie is dat de motoriek gewoon onvoldoende is. (klopt allemaal). Toch heeft ze nog nooit een onvoldoende gehaald voor gym. Ze wordt altijd nog gered door het cijfer voor inzet. Ik zou me er echt niet druk om maken... niet iedereen heeft een wiskundeknobbel... niet iedereen is even goed in gym.

Hillary

Hillary

16-04-2009 om 14:11

Tirza

Was inderdaad een beetje open vraag. Zelf lijkt het me volkomen onbelangrijk. Maar ik bedoelde dus met de vraag of het belangrijk is of het ergens op enigerlei moment verplicht is om het te kunnen. Het antwoord hierop blijkt dus ja te zijn. Moeten we toch maar eens gaan oefenen dan.

Tja

of het belangrijk is zou ik niet kunnen zeggen. Ik heb een kind dat juist helemaal niets met een bal kan. Trefbal is ze dan weer goed in, ze kan namelijk als de beste die enge bal ontwijken
Ik heb uren met het kind geoefend, maar we werden er allebei niet blij van. Dochter kan erg goed dansen, maakt zo een radslag op de evenwichtsbalk en kan dus wel koppeltje duikelen. Niks mis met die motoriek, behalve als het om ballen gaat. Met gym is het wel lastig, maar hoe minder aandacht ik er aan besteed, hoe minder dochter ermee zit. De irritante gymmeester doet alleen aan balsporten en dochter heeft dus altijd maar net een voldoende, voor inzet. Ik heb haar uit de feestwinkel een medaille voor dansen gegeven, zo'n blikken ding met nummer 1 erop. Kind blij, moeder blij.

T Slingerland

T Slingerland

16-04-2009 om 17:23

Zo stijf als een plank

Mijn oudste dochter (10) is ook geen ster in gym. Ballen vindt ze eng en gaat ze het liefst uit de weg, en ze is zo stijf als een plank. De koprol gaat nog net, maar dan heb je het ook wel ongeveer gehad. Maar, gooi haar in het water, en ze is helemaal in haar element. Ze kan duiken als de beste, zwemmen met een bal (dan wel!), snorkelen, reddingszwemmen, etc. Ze is bijna letterlijk een vis in het water. Als je met haar gaat zwemmen kan je geen gesprek met haar voeren, want ze zit meer onder dan boven water!

Oftewel; zoek een sport met haar die ze leuk vind en waar ze wel goed in is. Dat is goed voor haar zelfvertrouwen, en gewoon leuk. Bewegen is gezond, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk. En die koprol? Zoals iemand al zei: je kan heel oud worden zonder de koprol te kunnen!

marina

marina

18-04-2009 om 11:31

Fijn

Fijn om te horen dat dochter niet de enige is, dat doet al goed. En verder, stof om na te denken. Dochter is wel vrij goed in sporten als hardlopen, schaatsen en skaten. Ze blijft gewoon graag met beide benen op de grond . Ik denk dat we misschien toch eens op een vroege zondagochtend naar dat klimrek gaan, maar ons verder vooral gaan richten op die sporten waar ze wel van houdt.

Monique D*

Monique D*

18-04-2009 om 16:24

Zo heeft ieder zijn talent bij sport

.. de een is goed in balspelen, de andere in turnen, weer een ander in zwemmen of schaatsen..
Ik wist als kind niet echt raad met een bal en was kwaad tijdens een gymles dat ik nòòòòit de bal kreeg. Ik rende maar een beetje mee. Balsporten waren niet aan mij besteed. Zwemmen heb ik heel laat (òp bijna volwassen leeftijd) geleerd, omdat ik enorme last van watervrees had, waar er in die tijd helemaal niets mee gedaan werd. Fietsen had ik ook erg laat onder de knie en (rol)schaatsen was ik erg bang voor. Stel dat je valt en wat breekt.. Ik vond het vervelend als we weer verplicht moesten gymen (ook werd ik regelmatig bij balspelen als laatste gekozen). Vanaf de middelbare school begon ik toen te spijbelen, waardoor een 5 voor Lichamelijke Opvoeding op mijn rapport prijkte. Gelukkig telde het in die tijd niet mee bij de bevordering naar de volgende klas of bij het eindexamen! Dan was ik zeker gezakt!
Het enige wat ik een beetje leuk vond bij gym was turnen. Alleen het springen over de bok: ik ben een keer lelijk ervan af gevallen (ik deed het een keer alleen, zonder dat er begeleiding was) en vanaf toen was ik bang. Het was altijd een probleem om daarover heen te gaan! Ringen vond ik wel leuk en niet te vergeten de rekstok! Als kind vond ik het wel leuk om mijn been over zo'n stang op een speeltuin te doen, stopte mijn jas tussen de stang en mijn knie en tolde dan in het rond (vooruit of achteruit). Mijn vriendinnen en ik probeerden elkaar toen te overtreffen. En koppeltje duikelen op de lange mat (voor- en achteruit) was ook geen probleem.
Wat mijn kinderen betreft: mijn zoon wil iets met sport doen (sportleraar of sportjournalist) en is zelf heel goed in gym en zit in een sportklas. Dat bevalt hem heel erg goed. Dat heeft hij zeker niet van mij, maar van zijn vader! Hij zal zeker voor gym kiezen.
Mijn dochter houdt van turnen, maar balspelen (korfbal) vindt ze ook leuk. En je kan ze allebei blij maken met een zwembad.
Tja, verschil moet er zijn! Maar omdat hun mama op dit moment te weinig beweging heeft (ze hoeft niet meer verplicht naar gym) zou een extra gymles nu wel goed zijn (zeker ook voor stuntelige vrouwen van 40 jaar en ouder)!

Monique D*

Monique D*

18-04-2009 om 16:26

Extra schoolgym, vraagje aan kooiker

Ik heb zelf geen kinderen die extra gym nodig hebben, maar ben wel benieuwd hoe je je kind kan aanmelden voor dat Extra Schoolgym. Of moet de juf van de school je doorverwijzen?

Monique en: is het belangrijk?

Hoi Monique, er moet een verwijzing zijn vanuit de schoolarts of in ons geval van de fysiotherapeute van mijn zoon. Daarmee ga je naar de juffrouw en die regelt dan dat je aangemeld wordt.
Even nog over of het belangrijk is dat een kind "koppeltje moet kunnen duikelen". Ik vind ook van niet, als het kind lekker in zijn vel zit en zich er zelf ook niet druk over maakt. Maar als het kind op motorisch gebied vaak het gevoel heeft "slecht" te zijn of niet mee te kunnen doen met de rest, terwijl hij/zij dat wel zou willen, kan extra schoolgym het kind helpen om "letterlijk" lekkerder in zijn vel te zitten. Meer zelfvertrouwen in je lichaam en de mogelijkheid om te bewegen is superbelangrijk voor kinderen. We hoeven niet allemaal turn-talenten te zijn, maar gewoon lekker bewegen en "een beetje" je grenzen verleggen, lijkt mij wel goed. Als ik kijk naar mijn zoon, zie ik hoe goed het hem doet en hoeveel meer zelfvertrouwen hij krijgt.

Tirza G.

Tirza G.

20-04-2009 om 22:25

Is het belangrijk?

Mmmmm, ja en nee. Natuurlijk kun je 100 worden en veel voor de mensheid betekenen zonder te kunnen koppeltjeduikelen. Mijn zoon heeft in de brugklas RT gehad voor gym omdat hij bepaalde dingen niet kon. Ik vond dat toen zwaar overdreven (vind trouwens heel het vak LO overdreven, maar goed), maar wat Kooiker ook al schrijft: voor zijn zelfbeeld/zelfvertrouwen was het wel goed. Dat is toch al niet zo top in de puberteit als alles ongewenst door begint te schieten enzo
Afgelopen decemberperiode (hij zit nu in de 3e) gingen ze met de hele klas schaatsen. Zijn leraar LO viel bijna van haar schaatsen toen hij dat fantastisch bleek te kunnen. Niet zo gek, hij kan namelijk heel behoorlijk skaten en skateboarden. Maar dát hoef je nooit bij LO.

Tirza

Ook schaatsen!

Mijn dochter bleek ook goed te kunnen schaatsen. Ze kan én goed skaten én goed dansen (goed evenwicht) en bleek op de kunstschaatsen een echte Joan Haanappel te zijn. Zonder ooit geoefend te hebben draaide ze pirouettes en schaatste ze sierlijk achteruit. Je had de kop van die ellendige gymmeester moeten zien! En dan vlak daarna gewoon weer een 6 op haar rapport geven, l**.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.