Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Krentenbaard of niet

iemand ervaring ermee ? Mijn dochter regelmatig koortslip, vorige week had ze er ook een deze inmiddels bijna weg. Nu is donderdag boven ook een plekje gekomen dag erna zat er al kortsje op wat wel beetje gelig lijkt, nu twijfelen we over koortslip of krentenbaard. Alleen tot nu toe is het niet verder gegaan dan dat ene plekje hoort krentenbaard zich niet sneller te verspreiden  ? Het is ook niet een heel grote plek. 

Het kan, ik heb het zelf ook zo gehad. Eén plekje wat gelukkig niet uitbreidde. Foto gestuurd naar de huisarts via de app en die zag het meteen.

Reload94

Reload94

27-09-2025 om 09:29 Topicstarter

Fiorah schreef op 27-09-2025 om 09:21:

Het kan, ik heb het zelf ook zo gehad. Eén plekje wat gelukkig niet uitbreidde. Foto gestuurd naar de huisarts via de app en die zag het meteen.

Ah ja je ziet meestal natuurlijk veel erger, maar dan is de kans dus waarschijnlijk ook groot dat het zich niet verder uitbreid aangezien we nu ookal 2 dagen verder zijn en er korst op zit 

mijn dochter had een grote plek op haar botstkast. Dat bleek krentenbaard te zijn, dat kan dus ook op andere plekken dan het gezicht zitten. 

Mijn collega heeft ook vaak een gele korst op haar koortslip.
Wij hadden op de groep 2 nichtjes met krentenbaard in knieholtes en billen. Dat breidde zich erg snel uit.
Ik zou morgen even een foto sturen naar de huisarts.

Knutselkei schreef op 27-09-2025 om 12:17:

Mijn collega heeft ook vaak een gele korst op haar koortslip.
Wij hadden op de groep 2 nichtjes met krentenbaard in knieholtes en billen. Dat breidde zich erg snel uit.
Ik zou morgen even een foto sturen naar de huisarts.

Als het is ingedroogd en zich niet uitbreidt, hoef je er in principe niet veel mee te doen. Er vanaf blijven en niet al te innig knuffelen, maar dat geldt natuurlijk ook voor een koortslip. Als je graag wilt weten wat het is, zou ik even tot maandag wachten met die foto. Niet nodig om dat in het weekend te doen.

Reload94

Reload94

27-09-2025 om 13:00 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 27-09-2025 om 12:34:

[..]

Als het is ingedroogd en zich niet uitbreidt, hoef je er in principe niet veel mee te doen. Er vanaf blijven en niet al te innig knuffelen, maar dat geldt natuurlijk ook voor een koortslip. Als je graag wilt weten wat het is, zou ik even tot maandag wachten met die foto. Niet nodig om dat in het weekend te doen.

Oke, ja ze kreeg het donderdag en zit nu korst op, kans is dus groot dat het ook gewoon hierbij blijft ? 

Reload94 schreef op 27-09-2025 om 13:00:

[..]

Oke, ja ze kreeg het donderdag en zit nu korst op, kans is dus groot dat het ook gewoon hierbij blijft ?

Dat is wel mijn ervaring. Ik heb het helaas zelf wel eens. Zou eigenlijk niet moeten kunnen als volwassene, maar helaas. Als het teveel in het zicht zit, haal ik een zalfje bij de huisarts maar gelukkig is dat niet vaak nodig.

Dochter heeft wel eens een grote uitbraak gehad op haar benen. Toen was ze ook al een puber. Dat was echt sneu. Het waren enorme blazen die later open wonden werden. Er zijn vier verschillende antibioticakuren nodig geweest om er vanaf te komen.

MMcGonagall schreef op 27-09-2025 om 12:34:

[..]

ooo sorry,heel de dag idee dat t zondag is. Ik bedoel natuurlijk na het weekend.

mijn kind heeft deze zomer 2 grote uitbraken gehad op verschillende plekken van lichaam en 1 kleine vlek in het gezicht, deze laatste breidde gelukkig niet verder uit. Ik heb het ook in mijn gezicht gehad. Waren 2 vlekjes die niet uitbreidde maar was wel echt krentenbaard. 

Ik zou morgen voor de zekerheid wel even een foto sturen. Je wil er echt op tijd bij zijn als het krentenbaard is. 

Ik las dat iemand schreef dat het gewoonlijk niet bij volwassenen voorkomt maar dat klopt niet helaas. Krentenbaard is geen kinderziekte maar komt bij alle leeftijden voor. Wel verspreidt het vaak sneller bij kinderen omdat zij anders met elkaar omgaan op bijvoorbeeld school. Het is dan ook voor je hele gezin om extra op hygiëne te letten. Handen wassen, maar even niet kussen, uitkijken met knuffelen enz. Ook niet dezelfde handdoek gebruiken

Reload94

Reload94

29-09-2025 om 09:03 Topicstarter

duizel schreef op 28-09-2025 om 19:32:

mijn kind heeft deze zomer 2 grote uitbraken gehad op verschillende plekken van lichaam en 1 kleine vlek in het gezicht, deze laatste breidde gelukkig niet verder uit. Ik heb het ook in mijn gezicht gehad. Waren 2 vlekjes die niet uitbreidde maar was wel echt krentenbaard.

Ik zou morgen voor de zekerheid wel even een foto sturen. Je wil er echt op tijd bij zijn als het krentenbaard is.

Ik las dat iemand schreef dat het gewoonlijk niet bij volwassenen voorkomt maar dat klopt niet helaas. Krentenbaard is geen kinderziekte maar komt bij alle leeftijden voor. Wel verspreidt het vaak sneller bij kinderen omdat zij anders met elkaar omgaan op bijvoorbeeld school. Het is dan ook voor je hele gezin om extra op hygiëne te letten. Handen wassen, maar even niet kussen, uitkijken met knuffelen enz. Ook niet dezelfde handdoek gebruiken

Zijn net heen geweest, indd krentenbaard en zalfje gekregen maar tot nu toe nog steeds alleen dat ene plekje 

Reload94 schreef op 29-09-2025 om 09:03:

[..]

Zijn net heen geweest, indd krentenbaard en zalfje gekregen maar tot nu toe nog steeds alleen dat ene plekje

Dat kan ook gewoon hè. Dat het daarbij blijft. Dat hoop ik ook voor jullie. Bij mij breidde het ook niet uit gelukkig.

Het is denk ik geluk hebben en de locatie kan ook meezitten. Bij mijn dochter begon het onder haar oksel, echt een plek waar het goed kan broeien een uitbreiden midden in de zomer blijkbaar. Dat ging echt heel snel. Het plekje op haar kin bleef bij dat plekje en werd snel kleiner met de zalf. Zo kan het ook gewoon gaan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.