Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Laat slapen of niet willen slapen (lang)

Beste allen,

Ik ben er nu een beetje flauw van hoor! Het is 22:07 en nog slapen ze (tweeling, bijna 5, bij elkaar op de kamer) niet. Ik ben al 4 keer boven geweest, zij in verschillende samenstellingen een aantal keer beneden.

"Boehoehoe, het is te warm"; "Boehoehoe, ik kan niet slapen"; "boehoe, het is te licht"; "boehoehoe, het is te donker"; "boehoehoe, dinges praat mij na"; "boehoehoe, dinges wil niet slapen".

Afijn, je kent het wel. Punt is dat dit toch al zeker 2 weken zo gaande is (niet zozeer het geklier, maar dat ze laat slapen). Net die warme periode dus. Eerder liet ik ze maar wat begaan; ze speelden nog zeker een uurtje op hun kamer en gingen dan zelf slapen. Maar het werd wel steeds later, en op het laatst duurde het zelfs tot 21:00. En iedere ochtend gewoon vroeg wakker hè?

Aan hun gedrag merkte ik dat ze steeds vermoeider werden (hitte, hier in het zuiden 35 graden, speelde uiteraard ook mee). Dus greep ik de laatste dagen in. Nou dat helpt dus voor geen meter. Het deed me ook erg herinneren aan de taferelen vroeger bij ons thuis als mijn zusje en ik aan kletsen waren in bed. 100x keer binnen komen "en nu is het afgelopen"; "en nu is het genoeg geweest"; "en NU ben ik er FLAUW van!!!"; "SLAPEN!!!!!!!".

Moet ik ze maar gewoon op tijd naar bed laten gaan (tussen 19:00 en 19:30 was eerder gangbaar), en ze het zelf uit laten zoeken? Ook al wordt het 21:00? Want ze spelen wél lief en ze gaan uiteindelijk wél zelf slapen. Maar ik vind dat ze dan wel te weinig slaap krijgen. Of zou dat wel mee vallen?

Of toch ingrijpen als de boze boe-man. Slapen is slapen!

Nou dat was weer lang! Het is inmiddels 22:20. Ik hoop op herkenning en tips.

Dank jullie en groeten,
Linda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Cindy

Cindy

07-07-2009 om 07:12

Te weinig

Ach, zo lang ze nog goed te spreken zijn zullen ze genoeg slaap hebben. Onze zoon (nu 6) slaapt vrijwel nooit voor half tien... maar is wel altijd goed wakker 's morgens vroeg!

Rafelkap

Rafelkap

07-07-2009 om 12:20

Hetzelfde

Maar gisteren een drukke dag (schooluitstapje) en toen ging mijn kleuter wel snel slapen. Dus: laat ze lekker moe worden!

Hes@

Hes@

07-07-2009 om 14:47

In elk geval niet kwaad worden

hoi Linda,

de boze boe-mama werkt in elk geval niet. We stonden ooit op een camping naast een gezin met een moeilijk slapen jongetje en dat kreeg een paar fikse tikken als hij riep of huilde. Elke avond! Hoe kun je dan nog gaan slapen?

Maar goed, zo gek maak jij het vast niet.

Slapen ze normaal wel goed en snel in? Bofkont!

Bedenk dat alle kinderen wel eens een moeilijkere periode hebben. Nu was het warm en de zomervakantie komt er aan dus ze zijn vermoeid en het is spannend.

Als je reageert op niet slapen dan moet het in één keer goed zijn. Anders kun je beter niet reageren. Kids hebben namelijk snel door dat ze met bepaald gedrag aandacht kunnen krijgen. Ook negatieve aandacht is aandacht.

Waar reageren je kids goed op? Mijn oudste moest je met rust laten. Als je je met haar gaat bemoeien gaat ze nooit meer slapen, veel te gezellig. Ze wordt vanzelf een keer zo moe dat ze weer eerder gaat slapen. De jongste kun je wel helpen. Bij haar ga ik er wel eens bijzitten of liggen of ik kom elke 10 minuten even welterusten wensen.

Misschien heb je hier iets aan? Zorg er in elk geval voor dat het niet gaan slapen voor de kinderen geen winst oplevert. Als jij kwaad of geïriteerd wordt, is dat voor de kinderen hele dikke winst (raar maar waar). Dan wordt het dus steeds erger.

Mamvantwee

Mamvantwee

07-07-2009 om 16:28

Geef ze geen macht

Als ze op hun kamer spelen, en verder stil zijn, zou ik er geen aandacht aan besteden. Pas bij zeurgedrag kom ik in actie.

Maar ik ga dan 1 of 2 keer duidelijk zeggen dat het klaar is en tijd om te slapen. Daarna ga ik er niet meer op in. Al breekt boven de hel los (máááámááá! Je MOET KOMEN!) ik blijf beneden. Na verloop van tijd stopt het vanzelf. Als ik later als ikzelf ga slapen nog even ga kijken, zie ik vaak een restant van het protestgedrag: kind ligt ondersteboven in bed, kussens door de kamer gesmeten...

Mamvantwee

Mamvantwee

07-07-2009 om 16:29

Maar...

...die van mij komen ook niet naar beneden, dat maakt wel verschil.

Inge M

Inge M

07-07-2009 om 21:14

Kunnen ze apart?

in ieder geval totdat ze slapen.
Ik ben het eens met bovenstaande adviezen. Laat ze rommelen zolang ze rustig blijven liggen.
Maar jouw kinderen zijn met z'n tweeën. Dat laten rommelen houdt een stuk eerder op als ze apart liggen.
Je zou ook nog kunnen aankondigen dat je ze ná 20.30 apart legt als ze dan nog niet slapen. Niet als straf maar als hulpmiddel om te kunnen slapen.

LindaJ

LindaJ

08-07-2009 om 20:16 Topicstarter

Laten gaan... gaat vanzelf weer over (hoop ik)

Beste allen,

Dank voor jullie reacties. Toevallig had ik er ook net met vaders een discussie over. Ook hij vond dat ze best mochten spelen nadat ze in bed lagen en dat 20:30 op zich helemaal niet laat was voor die leeftijd. Nu vind ik dat eigenlijk wél, maar da's een andere discussie.

Ik laat ze voorlopig maar denk ik. Want er iets van zeggen, -wat onherroepelijk leidt tot kwaad worden (nee, nee er wordt niet gemept hoor)-, helpt echt niet. Maar ik merk dus wel vermoeidheid rond etenstijd. Hetgeen dus een uur later als sneeuw voor de zon weer is verdwenen.

Ik ga er maar van uit dat het ook een fase is. De lol is er een keer af (net als keukenkastjes plunderen), en dan gaan ze braaf slapen. En naar mate het weer vroeger donker wordt gaan ze hoop ik ook eerder slapen.

Apart... ik heb geen zin in gesleep met kinderen. Dus dat is wat mij betreft geen optie. Mocht blijken dat ze elkaar echt teveel zitten op te jutten dat ze niet gaan slapen, dan zijn geheel aparte kamers misschien een oplossing.

Ik kijk er in ieder geval weer wat luchtiger tegen aan. En daarvoor dank ik jullie allen.

Groetjes,
Linda

Mover

Mover

10-07-2009 om 22:19

Je hoeft niet te slapen, maar

ik wil wel dat a) je op je kamer blijft, of b) je geen herrie maakt, c) niet naar beneden komt, d) vul maar in.
Consequent blijven benoemen dat ze boven in bed/op hun kamer blijven zonder dat ze de boel afbreken en om de haverklap boven aan de trap staan. Dat is wat wij hebben gedaan. En inderdaad, ze vallen vanzelf wel een keer in slaap. Soms onder het eten (haha), soms op een normaal tijdstip in hun bed.
Maar maak er geen strijd van door te zeggen "je moet nu gaan slapen". Dat werkt voor jezelf ook niet, toch?! Het zijn periodes die vanzelf weer over gaan. Maar idd het zou makkelijker zijn als je van te voren wist hoe lang zo'n periode zou duren...
Succes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.