Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Late losfietser- welke fiets?

Ik heb een klein fietsvraagje: zoonlief is 4,5 en kan nog niet los fietsen. Hij is licht hypermobiel en zn motoriek nog niet zo sterk.
Hij rijdt met zijwieltjes op een 12" maar daar wordt hij met 107 cm echt te groot voor.
Wat moet ik nu kopen? Een 14" zodat hij straks wel met zn voeten bij de grond kan als ie zonder wieltjes gaat proberen? Want een 16" lijkt me dan te groot. Of juist wel een 16" ervanuit gaande dat het nog wel even duurt voordat ie los gaat en dan dus ook weer gegroeid is? Of een loopfiets kopen die geschikt is voor bijna 5 jarigen maar dan weet ik weer niet welk merk want al die loopfietsjes zijn zo klein....

Kortom: wat te doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

04-01-2010 om 19:24

Winkel

Het handigste is gewoon om langs een fietsenwinkel te gaan en je te laten voorlichten. Je hoeft niet meteen een fiets te kopen uiteraard maar je hebt dan wel advies wat bij je zoon past.

Hier ook een late fietser, pas met 5,5 jaar had ze het trucje door. En mijn jongste van bijna 4, tja daar is het nog nooit van gekomen om überhaupt te proberen. Geen haast wat mij betreft, ze kunnen nog hun hele leven fietsen

marie

marie

04-01-2010 om 19:36

Helemaal niet laat?

Hallo
Onze meiden - met een normale motoriek - konden ook pas met 5,5 jaar los fietsen. Ze fietsten toen trouwens op een 18 inch fiets. Eerst met zijwielen en later zonder.
groetjes

amk

amk

04-01-2010 om 19:36

16 inch met zijwielen

die zijn er ook.
Mijn 4 jarige fietst dan wel los, maar bij de fietsenwinkel werd aangegeven dat je tot 16 inch gewoon zijwielen kon krijgen.

Wij hebben de 14 inch overgeslagen. Dochterlief is nu 104 en dat gaat best met een klein hupje maar ze heeft het trucje best door. Nu nog even leren dat je vooruit moet blijven kijken anders knal je in de berginggang tegen de muur. (ideale plek om te leren fietsen, geen verkeer, altijd droog en erg overzichtelijk)

Tango

Tango

04-01-2010 om 20:27

Niet laat

Ik vind 4,5 jaar ook niet laat hoor. Tangodochter fietste los toen ze 5 jaar en 4 maanden was. Fietste toen nog op een 12.5 inch, maar een week later kon ze het ook op een 16 inch (had ze zichzelf geleerd op de camping met een leenfiets). Daarna kreeg ze dus thuis ook een 16 inch. Ze was toen denk ik 110 cm.
Tangozoon was iets vlotter, mede door de loopfiets die hij met 4 jaar kreeg. Toch was ook hij ruim 4,5 toen hij los fietste. Inmiddels is hij ruim 5 maar hij vindt het nog eng. Bij hem zijn we denk ik iets te snel overgestapt op de 16 inch. Maar meefietsen met ons op een 12,5 inch vonden we ook niets, gaat wel erg langzaam. Aanvankelijk kon hij er nog maar net op met zijn 104 cm. Inmiddels gaat het wel goed.
16 inch heb je inderdaad ook met zijwielen. Die zou je dus kunnen kopen. 14 inch zou ik inderdaad overslaan of je moet aan een goedkoop exemplaar kunnen komen via marktplaats o.i.d. Van een 16 inch kan ze zeker nog 1 1/2 jaar plezier hebben.
Een loopfiets is een goed idee voor het evenwicht, maar ik zou geen nieuwe kopen. Je hebt van Puky wel een model voor iets grotere kinderen, maar die zijn erg duur nieuw (ongeveer 99 euro). Als je er van iemand een kan lenen is dat meegenomen. Heel lang zal ze er w.s. niet mee doen, inderdaad omdat ze klein zijn. Tangozoon rijdt (nog steeds met plezier) op een Puky van een maatje kleiner. Deze staat inmiddels bijna op de hoogste stand. Maar goed, Tangozoon is denk ik nu zo'n 107 cm, dus niet echt groot.

jopi

jopi

04-01-2010 om 20:46 Topicstarter

Goed om te horen!

Goed om te horen dat mijn zoontje niet afwijkend laat is. Vriendinnetjes, vriendjes, neven en nichten van dezelfde leeftijd of jonger fietsen inmiddels los dus vandaar dat ik aannam dat ie later is.

Ik heb me inmiddels verdiept in het loopfietsen-aanbod en ik kan een grotere kopen voor 200 euries maar dat gaat me echt te ver (zeker na de feestdagen en Sinterklaas!). Ook 2e hands niets gezien. De Puky XL heb ik ook gezien, maar ook op Marktplaats nergens te vinden.... iedereen heeft zn meuk in december verkocht vermoed ik.

Ik denk dat ik maar voor de 16" ga met zijwielen. En dan maar gewoon door laten fietsen totdat ie vanzelf aangeeft dat die zijwieltjes eraf mogen?

Nog 1 laatste vraag: iemand ervaring met het Renn Rad 18"? Is nu een loopfiets maar kan daarna omgebouwd worden tot gewone fiets....

amk

amk

04-01-2010 om 21:12

Wachten tot je een ons weegt

tot hij het gaat aangeven. Want je moet wel oefenen zonder zijwieltjes om het te leren. Tjee wat heb ik regelmatig die wielen er weer op en af gedaan.

Hier werd zeker 1x per week geoefend zonder zijwielen, al was het maar 5 of tien minuten. Of van de voor- naar de achterdeur.
en ook nu ze net lost fietst doen we dat bijna elke dag in de gang van de berging om het trucje onder de knie te houden.

Tango

Tango

04-01-2010 om 21:50

Ja maar

Ik zou voor nu wel even wachten tot bijv. het voorjaar en dan weer gaan proberen op die 16 inch. Het is nu niet echt weer om elke dag even te oefenen.
Steeds de wielen erop en eraf hebben wij inderdaad bij Tangodochter ook gedaan. Uiteindelijk toen ze er weer een tijd op zaten, gaf ze zelf aan zonder zijwielen te willen fietsen, toen reed ze ook zo weg.
Tangozoon had het zetje wel nodig, zoals wel bij meer motorische dingen. Bij hem moesten we ze er wel afhalen zonder dat hij het eigenlijk wilde. We wisten dat hij het zou kunnen, maar zelf had hij dat vertrouwen niet.
Ervaring met een runrad(? heette het zo?) 18" heb ik niet, maar 18 inch lijkt me wel weer te groot om los mee te leren fietsen. W.s. kan ze dan niet goed met de voeten bij de grond.
Kun je geen loopfiets lenen van iemand, Jopi? Ik zou je de onze graag lenen, maar denk dat ik ruzie met Tangozoon krijg. Hij is helemaal weg van dat ding, rijdt er nu het buiten koud en glad is gewoon binnen op.

Niet laat idd

Mijn oudste was net 7 toen hij kon fietsen. Vierenhalf vind ik niet oud. Ik zou zelf toch voor een loopfiets kiezen, dat is echt veel beter dan zijwielen.Grote kans dat hij na een paar weken op een loopfiets zo wegfietst. Die loopfiets verkoop je dan zo weer.

Damajo

Tango

Tango

05-01-2010 om 09:07

12,5 inch

Je zou natuurlijk ook van die 12,5 inch de trappers eraf kunnen halen zodat het een loopfiets is. En dan daarnaast een 16 inch kunnen kopen met zijwielen.

ayla

ayla

05-01-2010 om 09:18

Hier

Dochter is nu 5,5 en kan sinds kort losfietsen, op haar 12 inch fietsje wel te verstaan. De 16 inch durft ze niet, want die is zo hoog en dan kan ik vallen mama. Het gaat nog allemaal erg wiebelig en ze remt nog vaak met haar voeten maar ach ze komt vooruit.
Ik heb weken met haar geoefend en het lukte maar niet, tot ze op een middag op het fietsje stapte en zo maar begon te fietsen. Wist niet wat ik zag. Vanaf toen ging het telkens beter. Vraag me alleen af hoe het straks in het voorjaar gaat als ze een tijd niet gefietst heeft

angel3

angel3

05-01-2010 om 10:55

Laat?

onze zoon was 5 geweest toen hij los ging fietsen. Hij fietste op een 16 inch. Helemaal laag.
We hadden de zijwielen iets omhoog gezet zodat de fiets steeds erg scheef ging als een wieltje de grond moest raken. Wel de zekerheid van de zijwielen maar uiteindelijk ging hij zelf steeds meer rechtop zitten.
Probeer wat 16 inch fietsen uit zou ik zeggen. Een 14 is ie echt zo uitgegroeid.

100%mama

100%mama

05-01-2010 om 12:12

Buurjongetje

is 5,5 en fietst ook nog met zijwielen. Geeft er ook nog niet om om het los te proberen en daar zou ik zelf persoonlijk wel op wachten.

Hier een vroegbloeier, maar ik denk omdat zijn vriendinnetje met 3 los fietste en daar wilde hij, hoe klein ook, niet voor onder doen. Hij zei zelf op de zondag (in de knetterende regen) mama, nu wil ik leren fietsen en hoptjop, binnen 1 rondje was het hem gelukt. Ik zie eigenlijk nog veel kindjes van rond de 5 hier in de straat met zijwielen dus ik denk zelf dat je kind nog niet "achter loopt".

Tango

Tango

05-01-2010 om 12:57

O ayla

Wat lijken die kinderen van ons toch op elkaar. Tangozoon vindt dat fietsen ook nog steeds maar eng en moet iedere keer weer iets overwinnen om het toch weer te doen. Hij rijdt wel op 16 inch, maar alleen maar omdat we zijn 12,5 inch verkocht hebben aan een ander, anders zou hij er nog op fietsen.
Omdat ik dus ook bang was dat hij het zou verleren na een tijd niet fietsen heb ik hem zondag maar weer eens op die fiets gezet. Drama in eerste instantie, maar hij kon het nog prima.

Hier ook

een jochie van 5 dat nog met zijwielen op een 12,5" fietst, hij durft gewoonweg niet. Ook hij is licht hypermobiel en zijn grove motoriek is niet zo sterk. Daarbij is hij domweg bang. Hij wil echt niet zonder zijwielen leren fietsen... Toch gaat hij er dit voorjaar aan geloven (en wij ook dus) want dan is hij 5,5 en wordt het wel tijd. Als hij zonder zijwielen kan fietsen krijgt hij een grote fiets hebben we al beloofd. Kijken of dat helpt haha

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

06-01-2010 om 16:49

Hier ook ruim 5

Veel oefenen, dan gaat het opeens. Wij zijn met bijna 5 pas begonnen. Toen het lente werd.
Wat ik handige tip vond: een sjaal bij de uiteinden aan elkaar knopen, en dan beide armen erdoor zodat je een "handvat" op de rug hebt. In het begin kan je dat heel stevig vasthouden, en dan steeds losser, maar wel snel weer te grijpen.

jopi

jopi

06-01-2010 om 20:53 Topicstarter

Dank

voor alle tips!

Ik ga een 16" kopen met zijwielen, en ga inderdaad veel met m oefenenen als het weer verbeterd is.

Bizar dat in onze omgeving alle kinderen van zijn leeftijd al los kunnen fietsen, terwijl het dus helemaal niet raar is als dat met 5 nog niet het geval is. Na ja, misschien doen ze iets in het kraanwater...Ik ga in ieder geval eens bij ze rondvragen of zij nog een oude loopfiets hebben liggen die wat groter is.
En als je zoontje er genoeg van heeft Tango hou ik me van harte aanbevolen!
gr Jopi

Loopfiets loopfiets loopfiets!

Jopi,

Hier twee vroege fietsers dus ik hem me ingehouden bij dit draadje, maar nu je toch die loopfiets overweegt zeg ik: "doen!"..

Het wordt namelijk leuk, ze hoeven niet meer te oefenen. Ze racen gewoon op die loopfiets en op een dag stappen ze over. Gewoon, zomaar in vijf minuten.

En met die loopfiets doen ze de engste dingen, scherpe bochten, plotselinge stops... die er wel eng uitzien maar niet zo voelen omdat ze elk gewenst moment met hun voeten bij de grond kunnen. Zo groeit hun vertrouwen en vooral ook hun gevoel voor evenwicht, ze ontwikkelen echt hun balans. Ze weten wat er gebeurt als je met je lijf naar links of rechts leunt.

Het grootste voordeel is dus dat iedere vorm van oefenen wegvalt. Ze rijden gewoon lekker op de loopfiets, dan zien ze die grote fiets staan en als ze eraan toe zijn rijden ze daarop weg.

Tango

Tango

07-01-2010 om 09:51

Leuk

Om te lezen, jouw enthousiasme over de loopfiets, Rodebeuk. Hier is het ook een enorm succes. Wat dat betreft ben ik het zeker met je eens. Tangozoon durft op de loopfiets veel meer dan op de gewone fiets. Aan de andere kant vind ik dit dus ook een nadeel. Tangozoon pakt nog steeds liever de loopfiets dan zijn gewone fiets, gewoon omdat hij onzeker blijft over dat echte fietsen. In de buurt zie je hem dus echt niet op zijn gewone fiets rijden, alleen op de loopfiets. Zal misschien wel komen, maar nu nog niet.
Wij hebben destijds heel erg getwijfeld of we Tangozoon op zijn 4e verjaardag de loopfiets zouden geven, we vonden hem er eigenlijk al iets te oud voor. Maar hij was er zo enthousiast over (een jongetje uit de buurt dat een jaar jonger is, had er een). We hebben er zeker geen spijt van gehad, maar het 'voordeel' bij ons was dan ook dat Tangozoon niet zo groot is. Ik kan me voorstellen dat Jopi voor haar zoon van 4,5 jaar niet meer een nieuwe loopfiets aanschaft, want daar is hij zo uitgegroeid, als hij het al niet is.

jopi

jopi

09-01-2010 om 18:17 Topicstarter

Loopfiets it is!

Na zoveel loopfiets promotie ben ik overstag gegaan, gegoogled naar loopfiets met grotere hoogte, geknipperd met de ogen bij de prijs en ben m gaan halen. Zoonlief bere-blij en fiets zit/past als gegoten! Hij kan er zeker nog een jaar danwel 2 jaren op fietsen/lopen.
Nu maar wachten tot de sneeuw smelt en karren maar!
Die 16 " wordt dan in het voorjaar voor een prikkie van marktplaats gehaald...
Zo, moeders heeft haar best gedaan voor de fietscarriere van haar kind !

Bedankt voor alle adviezen!

Rafelkap

Rafelkap

09-01-2010 om 19:38

Trappers erafhalen moeilijk?

Gefeliciteerd jopi!
Ik heb nog een vraag: weet iemand of het lastig is de trappers van een fietsje af te halen? Ik zou best tijdelijk een loopfietsje willen maken van mijn zoontjes' fiets.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.