Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

"leef je nog in de hemel?"

Zoon van bijna zeven voert beneden een conversatie met zijn even oude buurmeisje over doodgaan en de hemel. Op een gegeven moment vraagt hij aan mij boven: "Leef je nog in de hemel?".

Ik zeg hem dat je op aarde dood bent en dat je ziel nog leeft in de hemel. "Ja maar, lééf je nog in de hemel?", zegt hij zeer geïrriteerd. Ik probeer het nog een paar keer, maar hij blijft deze vraag herhalen.

Hoe kan ik dit concept het beste aan hem uitleggen (zonder te zeggen dat ik zelf niet in de hemel geloof)?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

08-06-2011 om 18:28

Nee

Je gaat pas naar de hemel als je dood bent. Ik geloof zelf niet in iets verder, maar mijn kinderen hebben van gelovige familieleden wel gehoord over de hemel. Daar hoeven ze geen concreet beeld van te hebben, het is ook ontastbaar. Jij hebt het dus gehad over je ziel, of je geest. Dan kun je zeggen dat die zweeft in de hemel, maar dat het lichaam dood is.

merel

merel

08-06-2011 om 19:45

Wat ik altijd zeg bij dat soort vragen:

Goh wat een goede vraag zeg ik dan terug, en dan gewoon heel eerlijk; 'ik weet het eigenlijk niet' (of erbij, want ik ben nog nooit doodgegaan ) wat denk je zelf? En dan laat ik ze mee fantasteren. Soms vertel ik wat ik denk, of wat ik zou willen dat het was, bijvoorbeeld. Ik zou wel op een eigen wolkje willen wonen, of zouden ze daar ook lekker eten hebben? Fantaseer..fantaseer.... meestal nemen ze daar genoegen mee. Ik ben toch ook eerlijk...ik weet het eigenlijk ook niet. (of de hemel niet bestaat, dat weet je ook niet, dus ik zou het een beetje open houden)

Muizemeis

Muizemeis

09-06-2011 om 11:36

Wij hebben het boek van zowel de sterrekinderen als De kleine prins, en zo is het er ongeveer denken mijn kinderen.
Muizemeis

Wilma

Wilma

09-06-2011 om 16:37

Hier net als bij merel

Hier wordt het ook meestal een tweegesprek met de meest geweldige fantasieën. En ook ik zeg altijd eerlijk dat ik 't niet weet, maar dat dat best wel heel handig zou zijn als je 't wél zou weten.

Groetjes,
Wilma

Marc

Marc

12-06-2011 om 20:31

Gewoon eerlijk zijn.

Ik ben zelf een groot voorstander van dialoog met mijn kinderen (zoals merel ook al aangeeft).

Ook ik vertel heel eerlijk wat ikzelf denk, leg dan vaak uit dat er anderen zijn die er andere ideeen op na houden en laat haar dan zelf uitmaken wat ze daar van vindt.

Zeggen dat je het zelf ook niet weet, lijkt me ook een hele wijze.

Marc

+ Brunette +

+ Brunette +

12-06-2011 om 21:17

Computer-parabel

Bij dit soort ingewikkelde vragen gebruik ik vaak het computergeheugen als voorbeeld. Ik weet niet in hoeverre dit bij jouw kind bruikbaar is maar in dit geval zou ik denk ik het lichaam vergelijken met de laptop en de geest met internet. Laptop is stuk en onbruikbaar maar de info zweeft nog wel ergens.

Wilma

Wilma

14-06-2011 om 16:48

Brunette

Da's een heel moderne verklaring! Wel een mooie!

Groetjes,
Wilma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.