Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ff anoniem

ff anoniem

26-09-2014 om 15:55

leerkracht laat kind 'wegstemmen'

Binnenkort gaan de kinderen op kamp, met enkele overnachtingen. De klas bestaat uit 2 leerjaren en helaas zijn de slaapzalen zo, dat niet alle kinderen van één leerjaar bij elkaar op zaal kunnen. 3 groep-8-ers moeten bij groep 7. Maar ja, wie moeten dat worden? Leerkracht besluit dat daarover gestemd gaat worden en mijn kind is 'weggestemd'.
Kind heeft over het algemeen moeite om de woede in te dammen. Medeleerlingen beginnen na de stemming te sarren (vind je het vervelend dat je niet bij ons mag slapen -treiterend toontje-) en kind wordt boos. En yes, het is de klasgenootjes weer gelukt om kind boos te krijgen, lachuh!

En nu? Ik vind de werkwijze van stemmen werkelijk te belachelijk voor woorden (lootjes trekken had ook gekund), maar moet ik hier nu nog op terugkomen bij de leerkracht? Aan de andere kant vind ik dat kind ook gewoon soms verlies moet aanvaarden - jammer dan, volgende keer heb jij mazzel. Maar op deze manier is er wel weer een extra woede-aanval geweest, tot groot vermaak van de klasgenootjes...

Pff...

vlinder72

vlinder72

26-09-2014 om 16:02

belachelijk

Ik zou er zeker iets aan doen. Stemmen kan gewoon echt niet. En daarna lopen jennen. De leerkracht had natuurlijk moeten ingrijpen.

De school kan er ook voor kiezen om groep 7 en 8 volledig te mengen in de slaapzaal. Dan is het tenminste voor iedereen leuk. En de school maakt de indeling. Niet de kinderen.

Ik zou de school eerst maar een bellen om te vragen wat er nou gebeurd is. Vertel wat je gehoord hebt en vraag of het klopt dat de kinderen zelf drie kinderen mochten wegstemmen.

Barvaux

Barvaux

26-09-2014 om 16:04

Als leerkrachten in 2014 nog steeds de kinderen teams laten maken bij gym of zoals hier kinderen echt laten WEGstemmen dan moet je daarover aan de bel trekken. Hier ging de verdeling van kamers met kamp vorig jaar ook niet prettig (heel anders en het leek een beetje eerlijk maar ze waren iets vergeten waardoor het niet eerlijk was) en daar heb ik ook over aan de bel getrokken. Kamp is bij voorkeur een 'onveilig' iets en daar moet je zeer voorzichtig mee zijn. Wat is er inderdaad mis met lootjes trekken?

ff anoniem

ff anoniem

26-09-2014 om 16:10

dank alvast voor jullie snelle reacties

Soms denk ik dat ik te gevoelig ben, maar nu bleef het zo aan me vreten dat ik hier toch eens wilde peilen wat anderen hiervan vinden.

belachelijk

Lootje trekken was een optie, stemmen pertinent niet. Wat een onbenul van een leerkracht zeg!
Zeker aan de bel trekken en eisen dat het wordt veranderd.

Mijntje

Mijntje

26-09-2014 om 16:41

idioot

Idioot, dit werkt een slechte sfeer (pestsfeer) in de hand. Lootjes trekken zodat de helft van groep 7 bij de helft van groep 8 gaat. Geen slechts 3 uitzonderingen accepteren.

Voor je peiling

Ik vind het ook echt niet kunnen, deze achterhaalde, barbaarse manier van groepen maken. Het is toch geen Expeditie Robinson waarbij men elkaar moet wegstemmen. Ik neem tenminste aan dat kamp gewoon in Mierlo of Groesbeek is en niet op een tropisch eiland.

De oplossing die Vlinder gaf zou een eerlijke en logische manier zijn van het bepalen van een kamerindeling.

Ga je er nog wat mee doen? Mocht je de leerkracht kunnen overtuigen dat de kamerindeling heroverwogen gaat worden, zorg er dan voor dat de medeleerlingen niet weten dat jij daar wellicht de aanleiding van bent. Het is niet ondenkbaar dat de frustratie over uit elkaar gehaalde vriendengroepjes dan op jouw kind botgevierd worden.

skik

ff anoniem

ff anoniem

26-09-2014 om 16:46

@Skik

Ja, ik ben zeker van plan er iets mee te gaan doen. Ik kon de leerkracht vanmiddag helaas niet meer bereiken, dus ik denk dat ik dit weekend even een mailtje ga dichten. Expeditie Robinson - ja, wordt 't voor mijn kind 'kamp hel'...

claire

claire

26-09-2014 om 16:47

mijn dochter smeekte me

of ik de indeling van wie bij wie zou slapen, op haar feestje, in verschillende tenten in de tuin, al vooraf zou maken. Nu was ik dat al van plan, maar om aan te geven dat dochter zelf ook gedoe voorzag als de dames een keus hadden en dat niet wilde op haar feestje. En dan was dat een vriendengroep, dus nog niet eens vervelend willen doen naar elkaar.
Ik vind het echt niet kunnen, en zo jammer, kamp is belangrijk.

inderdaad

Ik zou ook de neiging hebben de leerkracht te schrijven dat als het kamp wordt opgezet als Expeditie Robinson je toch wel verwacht dat het op een tropisch eiland wordt georganiseerd.

Is die vent nou helemaal van de ratten besnuffeld ...

En ze hadden inderdaad gewoon groep 7 en 8 moeten mengen in plaats van 3 groep-achters bij de lagere klas te stoppen.

Groeten,

Temet

caton

caton

26-09-2014 om 18:13

het lijkt soms net

Alsof leerkrachten denken dat kinderen geen gevoel hebben. Stel je voor dat dit op de werkvloer zou gebeuren dat collega's mochten stemmen wie er wel of niet koffie mocht drinken in de kantine. Belachelijke actie van de leerkracht!

Verschrikkelijk

dat zoiets gebeurd is. Ik kan me bij alle voorgaande reacties aansluiten. Soms vind ik dat er hier op het forum te negatief wordt gedaan over leerkrachten, er lopen echt een heleboel goeie rond, maar deze bezorgt ons weer een slechte naam! Ik zou er zeker iets van zeggen, maar het kwaad is natuurlijk al geschied. Leerkracht moet uiterste best doen om dit weer recht te zetten.

tante Sidonia

tante Sidonia

26-09-2014 om 19:00

wat een afgrijselijk idee

Om dat zo te doen!
Ik zou zeggen: de kinderen die hem ermee pesten bij groep7 laten slapen!

Uhuhuh

Ik zeg: hard aanpakken. Gesprek met leraar en directeur, vragen op zeer korte termijn omdat het zeer dringend is. Rustig uitleggen wat de gevolgen van de actie van de leraar zijn en zeggen hoe je het hebben wilt. Alleen concrete afspraken over hoe we het gaan doen en wanneer dit rond is (max. een week) zijn goed genoeg.

Merk je dat school hier neit in mee wil, dan dreigen naar de klachtencommissie te stappen als dit niet naar behoren opgelost wordt. Dit pik je niet!

Geen asjeblieft, eisen. Scholen (of instanties algemeen) houden niet van klachten. Grote kans dat ze eieren voor hun geld kiezen.

Voor het geval ze dat niet doen, zou ik alvast een 'blauwdruk' van mijn klachtenbrief maken, waarin je alleen nog het verloop van het gesprek hoeft in te vullen. En in dat geval het gesprek beeindigen met: dan zal vanavond nog een brief naar uw klachtencommissie de deur uitgaan. Hij lag al gereed voor het geval we er niet uit zouden komen. En ook de deur uit doen.

Na een klacht zal de school namelijk door de klachtencommissie worden gemotiveerd 'alsnog de onvrede weg te nemen'. Dus dan krijg je nogmaals hetzelfde gesprek, maar dan staat de school inmiddels onder druk van de klachtencommissie. Je klacht trek je pas in als er een oplossing is waarover jij tevreden bent. Komt die er niet, dan zet je door. Waarschijnlijk is het dan voor het kamp te laat, maar de mogelijkheid bestaat dan nog steeds dat de leraar eieren voor zijn geld kiest, zodat hij op de klachtzitting kan zeggen dat het toch nog opgelost was. En anders moet hij zich in ieder geval verantwoorden.

Traumatisch

Wat een traumatische manier van werken! Mijn zoon heeft ooit zoiets meegemaakt: groepjes maken en niemand wilde hem hebben. Dat het echt een trauma was merkte ik pas een jaar later, toen er opnieuw een kamp voor de deur stond en hij nachtmerries kreeg. Toen kwam het verhaal van een jaar eerder er pas uit. Ondertussen had ik wel allemaal signalen dat er iets niet goed was, veel boosheid vooral, maar ik schoof dat op de echtscheiding. \Net als de school. En net als de psycholoog later. Alleen de echtscheiding was helemaal geen probleem. Daar kon hij gewoon over praten. Maar over het pesten en wat er gebeurd was, daarover kon hij jaren later nog niet praten.
Ik ben toen wel naar de school gestapt en heb uitgelegd wat er vorig jaar gebeurd was en gevraagd of ze alstublieft een andere manier van groepjes maken zouden kiezen.

Ik snap niet dat zoiets niet met koeieletters op het bord van de PABO staat: Laat kinderen niet zelf groepjes kiezen voor een kamp. Met hoofdletters. Moeten ze van buiten leren. En wie het toch doet mag aangeklaagd worden wegens kindermishandeling en aanzetten tot pesten.

Tsjor

Tabitha

Tabitha

28-09-2014 om 14:06

en thuis houden?

Het klinkt niet alsof dit een leuk kamp gaat worden voor je kind. Vooral de reactie van de klasgenoten na het stemmen vind ik zorgwekkend en blijkbaar was het niet de eerste keer dat je kind vervelend behandeld werd. Ik vraag me af of het veel beter wordt voor kind bij een andere indeling.

Jammer,

Dat die meester niet eerst gevraagd heeft of er drie kinderen zijn, die bij elkaar in dat groepje van klas 7 ingedeeld wilden worden. Dan hadden ze een dag bedenktijd. Op de oude bs was ook een meisje die aangaf niet in haar klas maar in die andere klas ingedeeld wilde worden.
Juist door het stemmen, weten die 3 8-groepers hun positie in de hiërarchie in de klas.

Monique D*

Monique D*

29-09-2014 om 15:45

Waarom wordt op de Pabo hieraan geen aandacht besteed?

Tsjor:
"k snap niet dat zoiets niet met koeieletters op het bord van de PABO staat: Laat kinderen niet zelf groepjes kiezen voor een kamp. Met hoofdletters. Moeten ze van buiten leren. En wie het toch doet mag aangeklaagd worden wegens kindermishandeling en aanzetten tot pesten."

Helemaal mee eens!!!

Barvaux

Barvaux

29-09-2014 om 16:25

nee

Nee, een vis kleien is belangrijker en als die uit elkaar valt en je schrijft een goede rapportage krijg je een zeven... (vrij naar Meester Mark).

benieuwd

Ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat. Ik zat me plaatsvervangend kwaad te maken. Ik vertelde het verhaal aan dochter, die op de basisschool enorm is gepest, en die kwam met een paar soortgelijke voorbeelden die ze me nog nooit had verteld. Echt gruwelijk. Ik geloof niet dat ik mijn kind in zo'n onveilige setting mee op kamp zou laten gaan.

Katniss

Katniss

29-09-2014 om 19:25

Pabo-project

Was er niet ooit eens een draadje over een pabo-stagiair die een sociale plattegrond van de klas moest maken en daarvoor de kinderen lijstjes liet invullen met hun favoriete en minst favoriete medeleerlingen? Er wordt dus wel aandacht aan besteed, hoe dat in de praktijk uitpakt hangt ook een beetje van het gezond verstand van de leerkracht af.

Annet

Annet

29-09-2014 om 19:36

Katniss

Helaas is dat geen pabo-project maar een activiteit die op meer scholen standaard is om te doen.

ff anoniem

ff anoniem

29-09-2014 om 19:41

korte terugkoppeling

We zijn nu met school over dit incident (en andere zaken) in gesprek. Kind heeft heel veel zin in kamp en is uiteindelijk ook best tevreden met de (kinderen in de) slaapkamer waar kind terecht is gekomen. Kortom, kind gaat wel mee op kamp. Ik ken een aantal ouders die meegaan (en kind kent en vertrouwt hen), dus de omgeving is redelijk veilig en vertrouwd.

Barvaux

Barvaux

29-09-2014 om 19:49

katniss

Daar is gewoon een heel computerprogramma voor gemaakt geloof ik en inderdaad veel scholen gebruiken dat om de 'lijntjes' in de klas duidelijk te krijgen (wie met wie en wie niet met wie en is dat wederzijds...)

Monique D*

Monique D*

30-09-2014 om 17:45

Lijntjes?

De kinderen zouden moeten leren om gewoon met elkaar moeten omgaan. Je kan niet iedereen even leuk vinden, maar daarom kan je wel leren om, ondanks de verschillen, elkaar te respecteren. Dat zal je op het werk ook meemaken. Dat werkt zo'n project of computerprogramma niet in de hand.

Verder ben ik benieuwd wat ze dan doen als het via dit programma uit is gekomen dat Pietje Jantje niet mag of Patty heeft een hekel aan Janet.. wat is eigenlijk de toegevoegde waarde hiervan?

Het is niet voor niets dat ze op de basisscholen de tafelgroepen in de klas om de zoveel tijd "door elkaar husselen". Wel moet de leerkracht alert zijn op pesten.

Ilva

Ilva

01-10-2014 om 16:30

lijstje

Zo'n soort lijstje is er bij ons op school ook ooit eens gemaakt. Maar dat werd niet in de klas gedeeld. De kinderen moesten inderdaad aangeven met wie je het liefste speelde en met wie helemaal niet. Bij het oudergesprek (we maakte ons wat zorgen over zoon) vertelde juf dat zoon op geen van de lijstjes voorkwam. Hij was dus niemands beste vriend maar niemand vond hem ook vreselijk. Zolang het niet gedeeld wordt met de kinderen heb ik er niet zo veel moeite mee. Ik was wel blij om te horen dat niemand hem in ieder geval vreselijk vond, maar het was dan ook wel een leuke klas.

Als een juf een nieuwe klas krijgt is het misschien wel handig om te weten hoe het in elkaar zit in zo'n klas. Deze juf is echt geweldig en weet van iedere klas echt één geheel te maken. Ik moet eerlijk zijn dat als een andere leraar het had gedaan ik het misschien niet leuk had gevonden, maar zij is echt geweldig.

Monique D*

Monique D*

02-10-2014 om 13:48

Belang van lijstje

Als men zo'n lijstje maakt en er wordt geconstateerd dat een kind buiten de groep ligt (niemand vindt hem of haar interessant) dan kan dit ook het begin zijn van pesten (negeren, buiten de groep geplaatst worden). De juf kan hier wel wat aan doen. Zij kan bijvoorbeeld ervoor zorgen middels opdrachten in de klas dat het kind beter wordt geaccepteerd in de groep. Uiteraard moet ze dit ook blijven observeren en bijsturen. Dit kan ze ook toepassen bij andere kinderen die ook niet zo populair zijn.

Anders heeft zo'n lijstje geen zin. Leuk dat dit wordt geconstateerd, maar als er niets aan wordt gedaan dan blijft deze situatie bestaan.

Uiteraard moet dit lijstje niet getoond worden aan de kinderen.

Ilva, wat heeft die juf verder voor actie genomen nadat ze dit aan de hand van dit lijstje heeft geconstateerd? Al is jouw zoon "niemands beste vriend" ligt hij toch buiten de groep. De problemen die jij met de juf wilde bespreken kan ook hierdoor zijn ontstaan.

zo'n lijstje

Zo'n lijstje voegt meestal niet veel toe aan wat je als juf allang weet en hebt gezien.

En Monique, als je niet als iemands beste vriend bent gekozen, lig je toch nog niet buiten de groep! Misschien ben je steeds iemands derde beste vriend en kom je zo niet in beeld (als er bijv eerste en tweede gevraagd worden).

Er zijn verschillende soorten van die sociogrammen.

Expeditie Robinson o.t.

Eigenlijk wel gek. Op TV als programma vinden we 'wegstemmen' (voor een veelkoppig publiek) amusement, maar als het onze eigen kinderen betreft is het een heel ander verhaal!!

En wat als je kind meedoet aan The Voice, Expeditie Robinson, Heel Holland Bakt of noem maar op?

Mijntje

Mijntje

06-10-2014 om 10:56

bromvlieg

Tegen die tijd zijn ze volwassen. Daarom is het minder erg. Het is hun keuze om aan zo'n programma mee te doen. Op school heb je geen keuze.

Plus

Je noemt nu spellen, die na een paar uur en Expeditie Robinson een paar weken voorbij zijn. Je schooltijd duurt een hele jeugd en vormt mede de basis voor de rest van je leven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.