Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Peetje

Peetje

05-02-2009 om 13:06

Lego: maar 1x maken...

Hallo,

Niet echt een probleem, maar ik ben wel benieuwd of anderen die ook herkennen én wat zij er aan doen (of niks ).
Peetjezoon (9 jaar) is al sinds jaar en dag dol op Lego en we hebben door de tijd heen heel wat verzameld.
Maar wat er gebeurt is dat hij iets één keer maakt en er vervolgens weinig (of niet) mee speelt. Uiteindelijk valt het ding natuurlijk uit elkaar, dus losse stukjes gaan ik de ksit en tja... dat is het dan. Af en toe wordt er wat gebouwd, maar nooit meer het oorspronkelijke ding (kasteel, star wars etc) of echt iets anders.
En nu staat er weer vanalles op zijn wenslijst, maar ja, kweet nie hoor misschien is het tijd voor iets anders...

groeten,
Peetje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liedewij

liedewij

05-02-2009 om 13:24

Hier ook

Bij ons precies hetzelfde. Inmiddels heeft hij genoeg en koop ik niet meer. Jonger broertje vindt het inmiddels ook leuk en kan er nog plezier van hebben. Oudste vindt meccano nu leuker. Haalt ie sneller weer uit elkaar om er wat anders van te maken. Spelen met lego is nooit een succes geweest omdat het uit elkaar valt. En voorzichtig doen met piraatje spelen lukt natuurlijk niet.

liedewij

liedewij

05-02-2009 om 13:24

Hier ook

Bij ons precies hetzelfde. Inmiddels heeft hij genoeg en koop ik niet meer. Jonger broertje vindt het inmiddels ook leuk en kan er nog plezier van hebben. Oudste vindt meccano nu leuker. Haalt ie sneller weer uit elkaar om er wat anders van te maken. Spelen met lego is nooit een succes geweest omdat het uit elkaar valt. En voorzichtig doen met piraatje spelen lukt natuurlijk niet.

Ja, ook hier!

Mijn zoon, 11 inmiddels, is ook zo. Maar dan met alles wat je moet bouwen/puzzelen. Als het klaar is, is het klaar en kijkt hij er niet meer naar om. Het bouwproces is heel leuk, maar het eindresultaat is ook het eindstation. Inmiddels heeft hij zoveel Lego, Meccano en Knex dat hij niks meer krijgt.

Mijn stiefzoon van 10 heeft nog meer Lego (hier en bij zijn moeder tezamen) maar breekt wel dingen af en herbouwt zijn bouwwerken. Het is dus wel per kind verschillend.

Julia64

Julia64

05-02-2009 om 13:42

Hier ook

Ja, heel herkenbaar. Zoon van 7 heeft ongeveer 2 jaar geleden een heel vliegtuig + platform etc. gekregen. Samen met papa dat in elkaar gezet en vervolgens stond het stof te vergaren. Toen hij eindelijk bereid was om het uit elkaar te halen, verdween alles inderdaad in de bak met losse stukken.
Reden voor mij (nouja, zoon dus, maar gestuurd door mij ... om nooit meer hele bouwpakketten te vragen, maar alleen nog maar losse basisstukken, dakjes, raampjes/deurtjes etc. Dat is gewoon veel leuker!
Kun je lekker je eigen fantasie gebruiken. En zelfbedachte legobouwsels worden hier ook wel gecombineerd met ander speelgoed (Kapla, Playmobil etc.)
Mijn advies zou dus zijn, alleen nog maar losse basisstenen aanschaffen.

(Oja: zoon krijgt voor zijn verjaardag etc. nog wel eens van die kleine doosjes Lego (brandweer, politie enzo).
Het is dan wel weer leuk om daarvan de kleine apartere onderdelen (helmpjes, lampjes, wieltjes, EHBO-koffertje, ik noem waar wat) te integreren in je eigen bedenksels)

groet
Julia

Bastet

Bastet

05-02-2009 om 13:44

Ohja hoor

Mijn jongens maakten alles één keer,en dan ging het op de grote hoop.En dat is veel leuker,dan kun je zelf spannende dingen verzinnen.
Bastet

Hier

mijn dochter van 11 is dol op legocity en heeft zowat de hele stad bi elkaar gespaard, ze slaapt op zolder en een deel daarvan stad vol met lego, ze bouwt het aar 1 kee maar speelt erwel mee en veranderd de stad wel steeds en ook de trein rails veranderd ze

Peetje

Peetje

05-02-2009 om 14:28

Heerlijk....

... hij is dus lekker gewoon . Nou, ik ben wel blij dat het dus vaker gebeurt!
K'nex speelt hij sinds een jaar bijna niet meer mee, playmobil een nekel keer (meestal als zusje ermee begint), meccano is geen hit en de Castellios samen met papa, maar niet vaak.
Ik denk dat ik van het weekend maar weer eens de giga-box met Lego naar beneden draag dan wordt er vast weer meegespeeld. (hoewel: laatste keer stortten box en ik bijna van de trap af...driekwart van de losse steentjes waren het eerst beneden... is niet lekker beneden komen met je blote voeten).
En inderdaad: de Kapla erbij (waar op school wel meegespeeld wordt, maar hier niet) en maar eens verschillende speeldingen mengen, goed plan! Hier werd het erg leuk gevonden om met klei en lego een huis te bouwen...yek wat een zooi werd dat (maar wel de hele middag plezier )
Ik hoop dat hij zo'n electriciteitsdoos leuk vind ofzo, ga die maar eens zoeken voor zn volgende verjaardag.

Allemaal heel erg bedankt en veel speelplezier,
groeten,
peetje

Jacoline29

Jacoline29

05-02-2009 om 14:42

Hier

ook veel lego city, maar zoonliefmaakt er ook van alles van,af en toe dan gaan we lekker met z'n tweeen naar zijn kamer en dan gaan we samen alles in oorspronkelijke staat maken,dus bv lego helikopter,brandweerkazerne ed,dat zetten we dan op de tafel,maar is nog niet "echt" genoeg, er moet nog een weg van legoplaten bij,die geef ik denk ik maar voor zijn verjaardag.Hij speelt er dan weer een tijdje mee en daarna zijn het weer allemaal kleine blokjes en fantaseert hij er op los met bouwen

Maylise

Maylise

05-02-2009 om 17:26

Liever spelen dan bouwen

Mijn jongste zoontje speelt heel graag met lego maar uitgebreid bouwen doet hij zelden. Hij heeft een lego stad met van alles er op en er aan. Daar speelt hij dan hele verhalen mee net als met de playmobil. Maar goed, hij speelt er wel mee. Hij verbouwt overigens wel regelmatig wat of bouwt er een extra helicopter of huisje of zo bij. Wij hebben zowel dozen met politie bureau,kasteel en zo als basis bouw dozen met blokjes en andere onderdeling. Alleen hij speelt er liever mee dan dat hij bouwt in tegen stelling tot zijn oudere broer die altijd de meest interessante en ingewikkelde bouwwerken bedacht.
Daarnaast is hij nu dol op lego star wars en daar speelt hij heel veel mee maar dat wil hij niet uit elkaar halen want dan wordt het nooit meer zo mooi volgens hem en dat mag ook absoluut niet met andere lego gemengd worden. Zijn pronkstuk is de star destroyer (die hij niet eens zelf in elkaar heeft gekregen, wij moesten helpen) waar hij heel veel mee speelt met een voorzichtigheid die ik niet achter hem had gezocht.
Om hem aan het bouwen te krijgen werkt het meestal wel om alle lego naar beneden te slepen en dan bijvoorbeeld een enorm kasteel of een pretpark te bouwen samen met hem. Dan krijgt hij er lol is en is zeker een paar dagen aan het bouwen. Daarna speelt hij er een paar weken mee en dan breken we het weer af.
Ach zo lang hij er mee speelt brengt het zijn geld op en vind ik het allang best.

Maylise

Pelle

wij waren laast bij de toy champ en daar stonden bakken waar je lego kan scheppen....losse dakpannen, ramen, deuren enzo is wel geen huisjesset maar mss heb je er iets aan

Yaron

Yaron

05-02-2009 om 21:06

Pelle

Er zijn wel doosjes met dakpannen, raampjes en deuren. Per doosje voor 9 euro. Het lukt me niet om hier een link neer te zetten, maar ik heb ze gevonden bij 2ttoys.nl.

sabje

sabje

06-02-2009 om 06:57

Dat vindt mijn zoon ook het frustrerende aan lego

Hij is gek op Lego Starwars zet het in elkaar en wilt ermee spelen maar ja dan valt het uit elkaar waardoor hij weer boos wordt.Mijn man wil het nu een beetje in elkaar lijmen zodat hij er toch mee kan spelen.
Mijn zoon is geen type om het elke keer weer opnieuw op te bouwen.Daarom is hij ook zo dol op playmobile daar kan hij ook heel goed zijn fantasie in kwijt.

Pippie

Pippie

06-02-2009 om 09:11

Zelf ontwerpen speeltuig

Ja, dat spul valt idd uit elkaar als ze er mee spelen. Met pijn in mijn hart zag ik dat dure starwarsspul verdwijnen tussen de 'gewone' stukjes. Hier geen frustratie voor zoon (7). Hij vindt het eigenlijk veel leuker om zelf ruimteschepen te ontwerpen. Daarna speelt hij er mee. Na een tijdje gaat alles weer in de bak en maakt hij weer heel nieuwe ontwerpen. Voor hem geldt dus idd eigenlijk vooral het ontwerpen en bouwen. Dat het af en toe los valt boeit hem misschien juist. Met playmobil heeft hij totaal niets.

Net als de bionicles trouwens. Ook van lego. Totaal eigen ontwerpen staan op de plank. En maar wat trots. Van spelen komt weinig. En als er dan gespeeld is, jawel... weer nieuwe ontwerpjes ha.

Die huis- en auto-onderdeeltjes hebben we hier ook aangeschaft. gewoon in een doos bij de Toys r us. En huizen en auto's kunnen daar goed mee gemaakt worden.

Pippie

Asa Torell

Asa Torell

06-02-2009 om 09:29

Pelle

Marktplaats? Bij ons heeft opa een hele koffer vol oude lego met enorm veel raampjes en deurtjes enzovoort. Als je zoiets zou vinden kun je even vooruit. Maar ja de prijzen zullen wel niet mals zijn.

Pippin

Pippin

06-02-2009 om 10:16

Leuk

Bij onze zoon is er nu juist net weer een periode aangebroken waarin hij bepaalde lego weer precies volgens de boekjes gaat bouwen. Dingen waar hij eerst bijna niet naar omkeek en die ik eigenlijk zonde van het geld vond, maakt hij nu met veel plezier (en veel geduld). Hartstikke leuk, ook om samen te doen. Net dat ene blokje uit die enorme berg zoeken, dat is een behoorlijke uitdaging die deze moeder niet kan weerstaan.
Ik ben blij dat we die boekjes zorgvuldig bewaard hebben.
Pippin

Irene

Irene

06-02-2009 om 13:06

Grappig

Hier bouwen zonen van bijna 8 en bijna 5 wel steeds wat anders met de lego. Als ze iets nieuws krijgen bouwen ze dat eerst een paar keer (dus afbreken/bouwen/afbreken/enz) en daarna verdwijnt het in een grote bak en gebruiken ze de stukjes om zelf verzonnen dingen te bouwen.
Grappig dat er hier gezegd wordt: er wordt niet mee gespeeld. Terwijl ze hier juist het bouwen zien als spelen.
Overigens blijf ik ze uitleggen dat playmobiel niet bedoeld is om mee te bouwen, maar ze blijven het toch telkens uit elkaar halen... het zijn meer lego-kinderen denk ik.

Tirza G.

Tirza G.

06-02-2009 om 14:41

Lego-bouwtekeningen

Zijn gewoon te downloaden van de site van lego. Onder klantenservice en dan kun je precies die tekening downloaden die je hebben wilt. Heel handig.

Tirza

Jessy69

Jessy69

06-02-2009 om 17:15

Hier ook

bakken vol met lego. De mooiste ontwerpen moeten ergens er tussen zitten. Het wordt 1x gemaakt en daarna nooit meer. Hier op zich niet frustrerend omdat zoonzijn eigen ontwerpen ermee maakt. Heel soms wil hij nog wel vanaf een bouwtekening maken, maar die frustratie is mijlen hoger want zie maar eens dat ene steentje te vinden tussen al dat lego!

Overigens heeft hij nu laatst een auto van technisch lego gehad en dat zit stukken steviger in elkaar. Dat blijft tenminste zitten als je ermee speelt

Astrid

Astrid

09-02-2009 om 01:54

Lego goed organiseren

Volgens mij helpt het als je de lego goed organiseerd voor je kind. Ik heb wel 6 platte doorzichtige dozen gekocht (makkelijk om uit te werken). In de ene doos zit bv wit, oranje en groen, in de andere lichtgrijs en rood en alle wieltjes enz. En in een doos zitten alle boekjes. Zo is het heel makkelijk om weer iets te vinden en opnieuw te maken. In het begin moet je helpen, nu begint de jongste van 5 ook en gaan ze samen aan de slag. Als alles weer eens rommeltje wordt, help ik weer alle kleuren te verdelen.

Pippie

Pippie

09-02-2009 om 10:09

Astrid

hihi ik ben al lang blij als zoonlief (koning van de chaos) alle stukjes in 1 grote bak weet op te ruimen. Hier beginnen we er maar niet aan ha ha ha. Ook al vind ik dat een geweldig idee. Ik ben zelf ook wel van het georganiseerde.

Pippie

reina

reina

09-02-2009 om 13:15

Spelen

Sommige kinderen bouwen met lego na wat er op het voorbeeld staat en that's it. Dan is de lol er snel af. Anderen bouwen dingen uit hun eigen fantasie, dan kunnen ze er veel langer mee bezig zijn, want het is eindeloos uit te breiden én het is niet erg als je het voorbeeld kwijt bent. Ook bouwt de een iets om er daarna mee te spelen, terwijl voor de ander het bouwen zelf het spelen met lego is. Hier wordt er eindeloos mee gespeeld, vroeger door onze kinderen, tegenwoordig door kinderen van vrienden en neefjes. We hebben bakken vol lego, de voorbeelden halen we nooit tevoorschijn (met technisch lego wordt veel minder gespeeld dan met het gewone spul trouwens).

Monique D

Monique D

10-02-2009 om 20:14

Per set sorteren / regelmatig even op zolder

Hallo,

Mijn zoontjes van bijna 5 en bijna 7 spelen nooit met hun lego maar bouwen er "alleen maar" mee. Ik heb daarom alles per set, met bijbehorende bouwtekening, in aparte plastic zakjes (ziploc) gedaan. Als ze met de lego gaan spelen kiezen ze telkens een zakje, ze hebben dan meteen alle benodigdheden bij elkaar. Als het bouwwerk klaar is verhuisd het vrij snel naar een lege plank in de boekenkast en pakken ze weer een nieuw zakje. We hebben afgesproken dat alles minimaal 2 dagen mag blijven staan en maximaal één week. Dan wordt het weer afgebroken en gaat het in een zakje terug. Onderdelen die we op de grond vinden gaan in het "reservezakje" en als ze eens iets missen kunnen ze het meestal in het reservezakje terugvinden.

Ik zet regelmatig de dozen op zolder want als ze er een paar weken niet mee gespeeld hebben vallen ze er weer op aan alsof het nieuw is.

Voordeel van deze manier is dat ze geen tijd kwijt zijn om naar al die kleine onderdeeltjes te zoeken, want dan vinden ze het al niet meer leuk. De laatste tijd gaan ze fantasiedingen maken met verschillende zakjes... tja, dat kost mij dan wel weer wat tijd om het uit te zoeken...maar ja, ik vind die lego eigenlijk zelf ook wel leuk...

Misschien brengt het je op een idee.

groetjes, Monique

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.