Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Liona Deboer

Liona Deboer

21-07-2010 om 18:50

Lengte

Hoi mijn zoon is 10 jaar en zo'n 1,29 lang (kort). Hij is daarmee de kleinste van de klas. Hij zit er wel wat mee in en ik probeer hem te troosten dat hij wel ineens een groeispurt zal krijgen. Wat is de lengte van jullie kinderen eigenlijk en is hij echt zo klein voor zijn leeftijd dat hij er mee inzit?

veel groetjes!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
emma43

emma43

21-07-2010 om 19:03

Andersom

Hoi Liona,

Wat vervelend dat je zoontje er zo mee zit.Ik heb eerlij kgezegd geen idee wat gemiddeld.Mijn zoon (10)is best wel groot 1.54,maar hij is jong voor zijn leeftijd.Dat geeft ook weleens problemen.

Guinevere

Guinevere

21-07-2010 om 19:09

Erg klein

Dat vind ik erg klein, Liona. Mijn zoon is net 8 en óók 1.29. En die hoort zelf al bij de kleinsten van de klas. Wat zegt de schoolarts/huisarts ervan? Is hij altijd zo klein geweest?

Yta Chalne

Yta Chalne

21-07-2010 om 19:45

Hij zit dan volgens mij zo'n beetje op de -2 lijn. Ik weet niet hoe lang jullie zijn, dat kan verschil maken, maar als hij die lijn volgt wordt hij maximaal 1.70m. Dat is niet zo lang voor een man, maar -2 valt wel binnen normaal in de statistieken van de schoolartsen. (Mijn jongste is 1.20m. Hij wordt over 5 wkn. 5. Hij zit keurig op de +2, zijn verwachte lengte is dan 1.98m.)

Nicole

Nicole

21-07-2010 om 20:12

Onze dochter van 7 jaar ook.

Onze dochter is 7 jaar (eind september 8) en is ook 129cm, ook zij behoort tot de wat kleinere uit de klas. Er zijn er 4 die nog kleiner van de 28 kinderen, maar die zijn dan ook bijna een jaar jonger. Dus ja in mijn ogen is jullie zoon erg klein.

Weet niet wat jullie (ouders) lengte is, misschien hoort dit wel bij jullie zoon en zal hij altijd wat kleiner/korter blijven. Misschien krijgt hij wel ineens een flinke groeispurt.

m@

m@

21-07-2010 om 21:10

Erg klein

Onze zoon van ruim 8 is ook 1.29 en inderdaad was hij, op 1 meisje na, de kleinste van de klas (groep 4). Zijn zus van bijna 6 is bijna net zo groot als hij (die is dus weer heel lang voor haar leeftijd). Ze denken vaak dat ze een tweeling zijn. Hij wil graag groeien, maar groeit gestaag.

Hij weet dat zijn huidige lengte niets zegt over zijn uiteindelijke lengte. Ik heb hem vaak verteld over een groepje kleine jongens bij mij in 4 vwo destijds. Die kregen even later een enorme groeispurt en waren ineens veel langer dan ik.

Verder is onze man "klein maar dapper". Hij is sterk (zit ook op judo) en handig en doet met stoeien absoluut niet onder voor zijn grotere klasgenoten. Ook daaruit haalt hij veel zelfvertrouwen. Hij leert ook veel van stoeien met zijn oudere broer van 10 natuurlijk.

Dus het is hier geen echt drama. Hij had liever wat groter geweest, maar kan er goed mee leven. Het is een pezig mannetje.

een mama

een mama

21-07-2010 om 22:32

Mijn kids zijn...

Zoon van 9,5 jr is 1.47 mtr, weegt 37 kg en dochter van 5,5 jr is 1.18 mtr en weegt 21 kg. Ze zitten allebei dus iets boven het landelijk gemiddelde. Ik ben 1.71 en man is 1.84.
Groetjes!

sleep

sleep

21-07-2010 om 23:28

In het zuiden

jemig, dan heb ik ook maar hele kleintjes als ik al die maten hier voorbij zie komen.

http://www.kindengroei.nl/site/index.php?id=36

Dochter heeft altijd op de onderlijn gebalanceerd, nu ze 15 is zal ze rond de 1.60 zitten. Hoort bij de kleineren maar niet bij de extreem kleintjes. Zoon is 9 en zal rond de 1.35 zijn. Is bij lange na nog niet de kleinste van de klas. Hebben we hier in het zuiden misschien kleinere mensen wonen . Nooit een probleem geweest, het zijn 2 uitblinkers in hardlopen en dat is wel heel leuk om te zien. Man en ik horen ook bij de kleineren maar niet apart klein. Ik 1.65, man weet ik niet.

snuffie60

snuffie60

22-07-2010 om 00:04

Liona,

Richting pubertijd krijgen de meeste kinderen een groeispurt, maar ik denk niet dat je kan verwachten dat je kind dan ineens in een totaal andere groeilijn terecht komt. Waarschijnlijk wordt je kind ook via cb en schoolarts in zijn groei gevolgd. Mochten zij afwijkingen zien in de groei ( afbuiging,niet passend bij oudergrootte of slechte conditie kind) , dan was er wel verder naar gekeken. Ik heb een kind dat door medische redenen van de -3 naar de -2 lijn gegaan is. En, nee dat is soms niet leuk. "k weet dat mijn kind hierdoor later dan leeftijdsgenoten zal gaan puberen.
Als je je zorgen maakt is de huiarts de aangewezen persoon.
snuffie

Hillary

Hillary

22-07-2010 om 08:57

Klein

Ik denk wel dat het erg klein is ja. Mijn dochter van 10 is 1.42 en het eerstvolgende meisje boven haar qua lengte is ca. 10 cm langer. Van de jongens zijn er een stuk of 4 kleiner dan zij en dan heb ik het ook weer over een cm of 10 (op het oog, was laatst bij een uitvoering dus heb het goed kunnen zien), dan komen ze wel dicht in de buurt van jouw zoon. Overigens heb ik het hier over een aankomende groep 8, dus kinderen zijn nu meestal wel 11 of worden dat bijna.

Ook klein

onze zoon is 10 jaar (en 3 mnd). zijn lengte is 1.31 cm en weegt 24 kg.
hij is de op 1 na kleinste van de klas.
ooit is hij door de kinderarts gevolgd ivm lengte, maar deze was niet verontrust. papa en mama zijn ook niet de grootste.

Hillary

Hillary

22-07-2010 om 09:55

Schoolarts

Nog vergeten te zeggen. Als je zoon dit jaar naar groep 7 gaat komt denk ik ook de schoolarts langs. Bij mijn dochter werd gezegd dat ze aan de kleine kant was, maar dat ze nog altijd hetzelfde lijntje volgde als altijd al, dan is er niks aan de hand.
Wij zijn overigens vrij lang (1.87 en 1.74) en oudste ook, dus in groep 2 bij de schoolarts werd wel gezegd dat haar lengteverloop afweek van de verwachting obv onze lengtes. Op grond daarvan mochten we de onderzoeksmolen in, maar er werd bijgezegd dat er meestal niks wordt gevonden. Wij hebben dat niet gedaan. Het is eerder zo dat mijn mans lengte erg afwijkt van die van zijn (Indische) ouders dus wij vinden haar geringe lengte niet zo vreemd. We zien in de familie heel veel dochters die weer veel kleiner zijn dan de moeders.

Puck

Puck

22-07-2010 om 10:03

Binnen 1 gezin

Hier binnen 1 gezin, met dezelfde paps (1.98) en mams (1.64) 2 kinderen: de jongste volgt keurig de +2 en de oudste de -2. Dat heeft tot gevolg dat er regelmatig gevraagd wordt of ze een 2-ling zijn: ehhh, nou nee, zusje is ruim 3 jaar jonger dan broer. Oudste (jongen dus) is 12 en 1.47, Jongste is nog geen 9(meisje) en 1.42. Volgens de schoolarts zijn beide prima.

Puck

Puck

22-07-2010 om 10:57

Tja pelle

Als jij dat weet, dan weet ik het ook. Maar volgens de berekeningen van de schoolarts (voor wat die waard zijn) zou Puckzoon toch nog mewet gemak ergens in de 1.80 uit kunnen komen en ik voorzie dat Puckdochter vroeg de pubertijd in gaat dus dan is de groei er ook snel uit. Zo worden we misschien toch nog een doorsnee gezin

Moet ik me zorgen maken?

Zoon, is 11 en half en is net 1,30 meter en weegt 25 kilo. Zelf ben ik 1,72m en zijn vader is zo'n 1,80m. Maar broers van vader zijn wel kleiner. En ook diens moeder was erg klein.

Hillary

Hillary

22-07-2010 om 15:00

Wat zegt de schoolarts?

Het lijkt mij wel heel erg klein hoor. Mijn zoon is 12,5 en is ca. 1.60, dochter 10 jaar en 10 mnd en is 1.42 en die is het kleinste meisje van de klas. Gaat hij naar groep 7 of 8? Als hij naar groep 8 gaat zou hij afgelopen jaar bij de schoolarts moeten zijn geweest, anders komt dat dit jaar. Hoe was zijn lengte bij de laatste controle in groep 2? Was hij toen ook al erg klein? Dan is het niet zo'n probleem misschien, als hij toen gemiddeld en of maar iets daaronder was is het misschien niet onverstandig om eens langs de huisarts te gaan en niet op de schoolarts te wachten. Een klasgenootje van mijn zoon is denk ik ca. 1.35, zij is net 12, en die loopt hiervoor wel bij een kinderarts.

Vic

Vic

22-07-2010 om 15:22

Groeien

Mijn dochter (11 jr 2 mnd) is de afgelopen 8 maanden zo'n 10 (!) centimeter gegroeid. Ze is nu met haar 1.46 m nog steeds een van de kleinsten in groep 8, maar er zit toch schot in. Op deze manier gaat ze haar streeflengte wel halen (tussen de 1.55 en 1.65 m.).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-07-2010 om 18:14

Klein

Mijn zoont(je) van 9,5 is toevallig net gemeten en hij meet nu 1.31 en weegt 25 kg. Ja, hij zit onder de gemiddelde groeilijn (vanaf zijn geboorte al) maar hij kan best nog de 1.80 halen. Omdat hij gestaag door blijft groeien en vooral omdat zijn vader ook net zo klein was maar in de puberteit als een speer omhoog schoot en uiteindelijk toch nog 1.83 werd Ikzelf ben 1.58 dus ook niet de grootste. Zowel vader als ikzelf zijn ook nog eens supertenger gebouwd en zoonlief heeft duidelijk de bouw van zijn vader. Oh, hij gaat nu naar groep 8 dus het moge duidelijk zijn dat hij absoluut de kleinste van de klas is Hij zit er niet mee en de rest van de kinderen ook niet. De jongens respecteren hem gewoon en de meiden vinden hem vooral "schattig". Het is maar net hoe je het bekijkt want wij noemen de rest "relatief groot" ipv dat hij "relatief klein" is. Ik denk dat zolang je kind gezond is, goed eet en gestaag door blijft groeien/aankomt er weinig aan de hand is. Zeker als de lengte en gewicht op lijn blijft en niet plotseling afbuigt. Maar als je je zorgen maakt kan je natuurlijk altijd even naar de ha gaan en je evt. door laten verwijzen naar een kinderarts.

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

23-07-2010 om 00:35

Klein maar fijn

Mijn oudste is bijna 11 en ongeveer 1.32 en 23 kilo. Voor z'n gewicht (icm darmproblemen) is hij bij de kinderarts geweest, en die vond hem klein maar gezond.

Omdat hij al vanaf dag 1 (of iets later ) dezelfde curve volgt hoeven we ons geen zorgen te maken. Het is bij hem vrijwel uitgesloten dat er iets medisch aan de hand is. Man en ik zijn ook niet de allergrootsten.

Zoon is wel de kleinste van de klas, zelfs in een combinatiegroep 6/7/8 (waarbij hij dus in 8 zit). Troostprijs: hij is ook (een van) de slimste(n)

Overigens zit hij er zelf helemaal niet mee. Toen ik hem vroeg wat hij aan zichzelf zou veranderen als dat zou kunnen, antwoordde hij: niks, ik vind mezelf prima zo. Nou, mooi toch!

Afgelopen halfjaar is hij trouwens ruim 5cm gegroeid!

Oei

Blijkbaar zit de mijne toch wel erg onder de norm; Misschien toch de huisarts eens polsen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-07-2010 om 16:56

Magraat

Is jouw zoon te vroeg geboren, is hij langdurig ernstig ziek geweest, heeft hij bijv. last van allergieen, eet/slaapt hij goed? Heeft het CB en/of de schoolarts nooit iets opgemerkt over zijn kleine gestalte? Mijn zoontje is dan ook wel relatief klein maar jouw zoon zit zelfs nog onder de onderste groeilijn (-2,5), ook qua gewicht. Zelfs al zou hij die curve blijven volgen zou hij max. 165 lang worden. En jullie als ouders zijn toch niet de kleinsten... Er is een formule waarmee je ruw kan schatten hoe groot je kind kan worden en met jullie lengte zou zijn streeflengte 186 zijn (met een marge van 9 cm eronder of erboven). Zie http://www.groeihormoonbehandeling.nl/sites/Groeihormoonbehandeling/Ouders-Verzorgers/Pages/Streeflengte.aspx Als ik jou was zou ik zeker hiermee naar de huisarts gaan en een verwijzing vragen naar een kinderarts. Alhoewel bijv. een groeihormoonbehandeling gezien de leeftijd van je zoon denk ik niet meer toegepast zou kunnen worden omdat hij al (bijna) in de puberteit zit. Maar wellicht kan wel bekeken worden of er een oorzaak is voor zijn achterblijven in groei. Soms is er geen duidelijke oorzaak en is er sprake van idiopathische kleine gestalte. Het lijkt mij sowieso prettig voor zowel jullie als je zoon om in ieder geval te weten hoe, wat en waarom; ook al zou je niets meer kunnen doen om zijn groei te bevorderen. Dan kan je je er in ieder gewoon bij neerleggen dat hij klein van postuur blijft.
http://www.nvgg.nl/6-Kind_en_groeihormoon.html http://www.kindengroei.nl/site/index.php?id=44

Ker

Ker

24-07-2010 om 18:53

Ter vergelijking

Mijn dochter van 8 jaar is 1,48 meter en zo'n beetje de langste van de klas. Ze heeft vaak kleren aan voor meisjes van 10-12 jaar.

Ik ben zelf 1,78 en haar vader is 1,87. Helemaal niet extreem lang dus. Ik vermoed dat we met haar wel op meer dan 1,80 meter zullen uitkomen...

Mijn zoon van ruim 3,5 jaar is 1,08 m, geen idee of dit lang is, hij zat altijd wel bij de 25 procent langsten. Binnenkort weer met hem naar consultatiebureau.

Ker

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-07-2010 om 22:19

Ker

Jij bent 1.78, haar vader is 1.87 en jij noemt dat niet extreem lang??? Jullie zijn allebei veel langer dan gemiddeld; zeker jij... De gemiddelde lengte van de Nederlandse vrouw is 1.67 en die van de Nederlandse man 1.81. Allebei je kinderen zitten ook op of zelfs boven de bovenste groeilijn (+2,5). Je zoon kan dus makkelijk 2 meter lang worden en je dochter 1.85 meter lang... Zie hier de meest recente groeicurve voor kinderen http://www.groeistichting.nl/site/index.php?id=4

liora

liora

25-07-2010 om 12:29

Raar

Dat vind ik vreemd, waarom zouden allochtonen het gemiddelde niet meebepalen? Zij zijn toch ook Nederlanders en worden net zo goed in de curve gezet!

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hier

Vader 1.83 en mam 1.65.
Hier 4 kids, oudste altijd boven gem. groeilijn. Nu okt 17 en 1.85 en 60 kg. (zou volgens artsen 1.85 - 1.90 worden) Onze derde is bijna 12, 1.50 en 43 kg. Dus gemiddeld over net boven de lijn. (volgens arts moet hij 1.80 - 1.85 worden).
Onze tweede en vierde zijn echter klein. Onze tweede is nu bijna 15 en 1.54 met 46 kg, meeste zijn echter 2 koppen groter, heeft zelfs een kameraad (even oud) maar nu 1.95, wij roepen altijd mini en maxi. Onze vierde heeft het zelfde. Met 4 jaar was hij 97 cm. Nu ¾ jaar later is hij pas 1.01 en 15 kg. Tweede zou 1.70 en vierde moet 1.72 worden. Kleiner maar nog binnen alle lijnen. Ze zijn beide altijd verreweg de kleinste van de klas. Ook met hun schoenmaat. 2e 36 en 4e 26. De 1e heeft 46-47, 3e 38.
Maar als het kind er echt last van zou hebben dan zou ik kijken of er iets aan te doen is.
Een paar jaar geleden kende ik ook iemand, haar dochter was ook erg klein. Lengte weet ik niet meer precies. Zij had er ook last van. Zij is dus naar de arts gegaan en met insuline (speciale dosis) is zij beter gaan groeien.
GR. Rymcke

liora

liora

25-07-2010 om 14:33

Wel

Dat gebeurt wel Pelle, dat is mijn point juist.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-07-2010 om 15:31

Pelle

Nee hoor, dit zijn getallen van het CBS. En het CBS merkt ook op: "De groeivertraging van de laatste jaren is niet het gevolg van toename van het aantal ouderen en is ook niet toe te schrijven aan een groter aantal mensen met een niet-westerse achtergrond." http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondheid-welzijn/publicaties/artikelen/archief/2008/2008-2367-wm.htm

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-07-2010 om 18:27

Pelle

Ik heb geen idee hoe ze die getallen berekenen en welke uitgangspunten ze nemen. Die laatste groeicurve van Kind en Groei wijkt al behoorlijk af van het groeidiagram jongens dat ik heb overgenomen van OOL een aantal jaar geleden en die van de Vrije Universiteit Brussel/Katholieke Universiteit Leuven uit 2004. Ik hou de groei en het gewicht van mijn zoontje goed bij om diverse redenen en volgens het ene groeidiagram zit hij net onder de -1 groeilijn, volgens de ander op de -2 etc. Nou scheelt het maximaal maar 5 centimeter dus de verwachte streeflengtes wijken niet zoveel van elkaar af maar dat meten met verschillende maten is wel verwarrend Ik gebruik die formule van lengte vader/lengte moeder= verwachte streeflengte kind ook alleen maar als grove richtlijn en ik denk niet dat je je echt op een zo'n formule of een groeidiagram moet vastpinnen maar ze geven wel een aardige indicatie of je kind relatief klein of groot is/wordt. Zie het kind van Magraat en de kinderen van Ker voor totaal tegenovergestelde lengtegroei. Dan is die van mij nog redelijk "gemiddeld". Ach, het is allemaal idd maar relatief...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-07-2010 om 20:06

Groeicurve

Die groeicurve heb ik van jou trouwens. Lijkt me wel dat die gemiddelde lengte hoger ligt dan die van een andere curve maar nogmaals, ik weet niet precies hoe ze eea berekenen en gemiddelen. Volgens mij heeft de WHO recentelijk de groeicurves aangepast maar zij zullen weer een ander uitgangspunt nemen en anders gemiddelen. Het is feitelijk best interessante materie.

Elisa

Nee, hij is keurig op tijd geboren en nooit ernstig ziek geweest. Hij eet ook goed, slaapt prima. Zijn beste vriend, prematuur geboren op zes maanden, is hem nu stilaan aan 't voorbijsteken. CB of schoolarts hebben nooit opmerkingen gemaakt over zijn lengte. Zelf heb ik me er ook nooit echt zorgen over gemaakt omdat hij wel gestaag blijft groeien. En hij loopt nu eenmaal met alles achter. Dus het past gewoon in het plaatje. Het viel me pas op toen ik een par maanden geleden besloot dat een 11 jarige eingelijk niet meer in een autostoel hoort te zitten en merkte dat hij nog maar net de wettlimiet van 130cm haalde.
En zoals ik al zei, mijn zus haar tweede is ook heel lang klein geweest en schoot dan ineens in een maand tijd omhoog. Maar misschien dat ik toch eens de HA pols.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-07-2010 om 16:40

Magraat

Tja, als alles goed gaat sta je natuurlijk niet zo snel stil bij de geringe lengte van je kind. Maar ik zou toch eens de HA polsen om te kijken of er een lichamelijke oorzaak is voor zijn geringe lengtegroei. Want zeker gezien jullie lengte en zijn leeftijd is hij wel buitengewoon klein en licht. Die van mij is ongeveer net zo klein en licht maar hij is wel bijna twee jaar jonger en hij is al aan de kleine en lichte kant; genoeg reden dat de artsen zijn lengte en gewicht om de drie maanden controleren... Ik begrijp dat zo'n kind opeens een enorme groeispurt kan maken in de puberteit (net zoals de vader van mijn zoontje) maar persoonlijk zou ik niet afwachten of dat ook wel gaat gebeuren. Want als een kind eenmaal in de puberteit zit valt er niet zoveel meer te doen om die groei te sturen. Zat jouw zoon nog in een kinderautostoel?? Die van mij zit al sinds zo'n twee jaar (vanaf dat hij zo'n 20 kg weegt) op een zittingverhoger met een gordelgeleider zodat de gordel goed over zijn schouder loopt en niet over zijn hals.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.