Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Elise

Elise

13-02-2009 om 15:26

Leuke boeken voor snelle lezer gezocht (6 jr)

Zoon (6 jr, groep 3) is AVI-uit. In de klas leest hij zijn eigen boek tijdens de leeslessen. De boeken zijn niet aan te slepen. Hij heeft al veel gelezen en mijn inspiratie raakt een beetje op. Alle Annies MG's, Roald Dahls, Pinkeltjes en Kameleon heeft hij al gelezen. Paul Biegel vond hij niets. Het lastige is dat hij dus heel goed kan lezen maar nog wel gewoon 6 jaar. Technisch gezien leest hij met gemak Brief voor de Koning van Tonke Dragt maar na 2 hoofdstukken heeft hij het weggelegd want het was zielig want de jongen ging bijna dood.

Wij zijn dus op zoek naar leuke boeken die wel een beetje een uitdaging zijn om te lezen (liefst kleine letters) maar niet tè spannend. Iemand ideeen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stilton

hoi

Mijn dochter is net zo, en is de laatste tijd helemaal verslaafd aan Geronimo Stilton. Dat is een detective-muis die van alles mee maakt, superleuk geschreven! ze zijn hier bij de bieb te lenen (alleen moet ik ze reserveren omdat ze zo populair zijn). De fantasia-serie (3 boeken) vindt ze het leukste.

Verder heeft ze boeken van Kirkegaard (orla de kikkerslikker) en Carry Slee (oa kaatje en de biefstukbende). Kruimeltje is ook wel leuk, pietje bell vindt ze niets maar misschien jouw zoon wel? Gister een boek van Pipi Langkous gehaald, dat heeft ze ook al weer half uit.
Verder veel elfjes, prinsessen en glitterboeken maar ik denk niet dat je daar naar op zoek bent

Groetjes
gruffalo

Florien, madelief, madieke

Hallo Elise,

Ik had net al een reactie getypt, maar die is geloof ik 'lost in cyberspace'. Herkansing dus...

Een paar suggesties, die ik vroeger zelf met veel plezier gelezen heb:
-Het grote boek van Florien - A. de Vries
-Het grote boek van Madelief (oa. Met de poppen gooien, Op je kop in de prullenbak) - Guus Kuijer
-Madieke en Liesbeth - A. Lindgren

Een boel meisjesnamen in de titel, maar zeker niet alleen voor meisjes. Mijn zoon van 6 vindt ze geweldig als ik ze voorlees. Ik hoop dat hij net als jouw zoon ook zoveel plezier in lezen gaat krijgen. Heerlijk, even helemaal verdwijnen in een andere wereld...

Groetjes,
Mamamjan

margje van dijk

margje van dijk

13-02-2009 om 17:49

Ook geronimo, en harry potter

Mijn zoon van 6 is net als de jouwe.
Hij heeft recentelijk Geronimo Stilton ontdekt en dat vindt hij erg leuk.

In de klas is hij deze week in Harry Potter begonnen, maar nu is hij al op pagina 100 (en nog geen week bezig) dus ook dat gaat "veel te hard".

Mijn oudste zoon was ook zo, maar die herlas altijd heel veel. Gewoon nog een keer lezen. Hij was zelfs zo erg dat hij een boek soms 'achteruit' las (de hoofdstukken van achteren naar voren), of hoofdstukken om en om. Maar goed, daar moet je maar net lol in hebben.

En wat bij mijn oudste ook heel leuk was, als er niks meer te lezen viel: Schrijf zelf maar eens een boek! Dat is dan wel geen lezen, maar ook heel leuk. Je kunt het op de computer doen, maar veel leuker is 5 a-4tjes op elkaar, gekleurd velletje voorop, 2 nietjes in de middenvouw, dubbelvouwen en voilà, een boek. Mijn oudste heeft destijds hele series "De Beer" geschreven, ik heb de meeste nog bewaard. Per pagina maakte hij 1 tekening en schreef het verhaal er verder onder.

Kijk, als ze al zo goed kunnen lezen is lezen op zich geen doel meer, dus dan kunnen ze net zo goed op een iets andere manier bezig zijn met taal (wat ze zo leuk vinden).

Margje

Bastet

Bastet

13-02-2009 om 18:10

Dolfje weerwolfje

De hele serie was zowel bij mijn zoon als dochter een succes.Ook mijn dochter was al heel jong avi uit.
Zij heeft een periode heel graag informatieboeken voor kinderen gelezen!
Groetjes,Bastet

Elise

Elise

13-02-2009 om 19:45

Dolfjes ook al gelezen

Oh de Dolfjes was ik nog vergeten, hij heeft toevallig net de laatste Dolfje uit die hij nog niet gelezen had.

Elise

Elise

13-02-2009 om 19:46

Margje

Leuk dat jij 2 leesmonsters hebt. Is Harry Potter niet te "heftig"? Hij heeft wel de film gezien (deel 1) en dat vond hij wel leuk geloof ik. Leest je oudste nu ook nog zoveel?

margje van dijk

margje van dijk

13-02-2009 om 20:23

Harry Potter is wel heftig, maar mijn jongste is de derde, en hij is dus door de wol geverfd. Hij heeft de vijfde film ook al gezien, dus hij schrikt niet zo gauw meer ergens van. Vandaar dat ik hem rustig Harry Potter laat lezen.

Met oudste had dat nooit gekund. Die kon op die leeftijd nog niet eens naar een Disney-film kijken zonder vervolgens drie weken niet meer te kunnen slapen

Oudste leest nog steeds heel erg veel, inderdaad. En hij herleest ook nog steeds heel veel. En dan bedoel ik dus niet maar 1 keer herlezen, maar rustig 5 keer.

Hij houdt trouwens ook ontzettend van informatieve boeken, wie zei dat nou, Bastet denk ik. Hij leest graag de junior encyclopedie, de atlas, specifieke naslagwerken en zo.

Dat levert soms wel eens grappige dingen op, hoorde ik laatst op het oudergesprek van school. Een paar weken geleden hadden ze een topografie-toets over Noord-Afrika. Ze moesten 6 landen en 6 hoofdsteden leren. Maar de leerkracht had in de toets 12 landen met 12 hoofdsteden gevraagd ("want 6 vond ik zo weinig"). Daarnaast, had hij gezegd, mochten de kinderen nóg meer erbij schrijven als ze dat wisten (ze vulden in op een lege kaart van Noord-Afrika), en dan zouden ze bonuspunten krijgen.

Zoonlief had 27 bonuspunten

Voor de rest is hij verstrooider dan een baal suiker, hij vergeet alles, hij is min of meer volkomen wereldvreemd, maar als het op papier gedrukt in een boekje staat heeft het zijn volle aandacht.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

13-02-2009 om 20:25

Oudste was al avi-uit in groep 1, dus toen was hij net 5, misschien maakt dat wel uit hoor. Ik heb de indruk dat onze jongste niet zo extreem is als oudste.

Linda99

Linda99

13-02-2009 om 21:09

Leuk

Ik dacht van de week nog aan het starten van een soortgelijk draadje, ik lees dus mee. Hier een net 7 jarige dame die ook al lang en breed avi uit is. Dinsdag 6 nieuwe en wat dikkere boeken bij de bieb gehaald en ze zijn nu al uit!

Allebei

Hier 2 meiden (5 en 7 jaar oud), die (oude) avi-uit zijn. Ook hier veel prinsessenboeken, Floortje-boeken etc, maar ja daar schiet jij niks mee op.
Ook lezen ze de serie 'bolleboos plus'; boeken avi8-9 speciaal voor jonge kinderen met een hoog avi-niveau, maar deze waren wel snel uit.
Ook de boeken van het huis Anubis vonden ze super en sprookjesboeken. Alle boeken met 'heksen' in de titel vinden ze leuk en het boek van 'meester Jaap'.

rosa

rosa

14-02-2009 om 10:48

Kuifje, odo hirsch, oomen

Ik heb bijgehouden wat dochter las toen ze 8 was, dus wel iets ouder dan jouw zoon.
Heel veel Kuifjes (en dat is ook best wel lezen, grote stukken tekst voor een strip), alle boeken van 'de vijf' (Enid Blyton), veel van Henk Hokke (het geheimzinnige schrift, verzinnen is geen liegen, de geheime gast), veel junior informatieboekjes, Jacques Vriens, Harry Potter (ook nog deels voorgelezen, want ze wilde van ALLE woorden weten wat ze betekenden), Odo Hirsch (Bart en de ijsreis!), Preussler (de kleine heks), Oomen (hoe overleef ik mijn vakantie, Quarks), alle Waanzinnig om te weten boeken, Astrid Lindgren, Hannah Kraan (boze heks), Carry Slee (Drakenpad, Hebbes)

rosa

Hetzelfde hier

voor Dochter van 6. Die las toen ze net 5 was al Pluk van de Petteflet. Gelukkig leest ze boeken meerdere keren, anders zou het snel op zijn. Ze heeft nu ook net het eerste deel van Harry Potter gelezen. Verder de boeken van de boze heks (Hannah Kraan), Stoute Hendrik (Francesca Simon), Juf Wijs (Terence Blacker), heksenboeken van Patricia David, de Computerheks-serie (Francine Oomen). Boeken van Leonie Kooiker zijn ook leuk, zoals de Boevenvangers of het malle ding van Bobbistiek. En de serie de kleine vampier (Angela Sommer-Bodenburg)
Ze leest ook "oude" boeken zoals Lotje, en Eelke, van Jaap ter Haar. En Pim, Frits en Ida van Godfried Bomans. Verder heel veel sprookjes. Boeken van Enid Blyton. Mary Poppins (P.L. Travers)

Maylise

Maylise

14-02-2009 om 17:11

Ideeën

Astrid Lindgren was hier rond die leeftijd erg geliefd. Sommige van haar boeken zoals de gebroeders Leeuwenhart zijn misschien meer voor oudere kinderen maar anderen zoals Michiel van de Hazelhoeve en Bolderburen zijn prima op die leeftijd.
Informatieve boeken doen het ook altijd goed en ze steken er heel veel van op.
Verder Winnie de Poeh (A.A Milne), de Wind in de Wilgen (Kenneth Graham), de boeken van Enid Blyton ( de vijf en de zeven dectives zijn leuk voor jongens van die leeftijd).
Verder inderdaad gewoon rond kijken in de bibliotheek. Daar kom je van alles tegen. Het verschilt ook per kind natuurlijk. Een van mijn kinderen vond Arendsoog geweldig op al vrij jonge leeftijd terwijl een ander kind die hele Arendsoog nooit heeft zien zitten.

Maylise

mammie2

mammie2

15-02-2009 om 23:15

Kikker en pad

van A. Lobel zijn erg leuke verhalen (maar zullen ze zo uit hebben). Mijn dochter van 7 heeft ook zo'n leeshonger. Ze heeft net een kinderversie van 1001 nacht gelezen, was wel een dik boek, vond ze erg leuk.

Asa Torell

Asa Torell

18-02-2009 om 22:18

Dolfje

Toevallig laatst naar staan kijken als voorleesboek voor zoon, die 5 wordt. Aangezien sommige van jullie de serie kennen: is het leuk voor die leeftijd? Niet te eng? (zoon is niet speciaal bangig). Of te moeilijk?

Asa (dolfje)

Ik heb mijn zoon van 5 Dolfje voorgelezen. Hat was absoluut niet eng, ligt natuurlijk ook aan je kind, maar hij was niet onder de indruk. Ik vond er overigens geen fluit aan, wat een flutverhaal zeg. En afschuwelijk geschreven. Ik was dan ook blij dat hij niet om deel 2 vroeg

(lees Paul Biegel! lees Paul Biegel!)

Pippie

Pippie

19-02-2009 om 16:44

Asa

Hier wordt Dolfje momenteel helemaal 'verslonden'. Beide kinderen twee in een week, zijn nu bezig aan deel 3. Ik heb ze nog nooit zo aan een boek vast gezien
Smaken verschillen natuurlijk wel

Pippie

*bella*

*bella*

19-02-2009 om 20:35

Hier ook

Ik denk dat zoon ook zo´n 5 jaar was toen hij begon met dolfje. Vond ik wel juist ideaal om zelf te laten lezen omdat het in de lagere avi-nivo´s is. En omdat het wel een tikje spannend is maar juist niet te eng. Hij vond ze super.

Asa Torell

Asa Torell

19-02-2009 om 21:38

Ha, bedankt

Mij leek het wel een aardig boek, dus ik zal er nog eens naar kijken voor zijn verjaardag. Goed om te weten dat het dus wel kan voor die leeftijd.
Paul Biegel is evengoed een goede tip, die vonden wij vroeger fantastisch!!! Eens meenemen van bij opa en oma denk ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.