Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

20-04-2009 om 13:56

Linkshandigheid bij kleuters

Mijn dochter lijkt er de voorkeur aan te geven om fijnmotorische dingen met haar linkerhand te doen. Betekent dat dat ze linkshandig wordt (is), of kan het nog veranderen? Ik heb er verder geen problemen mee, maar ik vind het zo vreemd aangezien er geen linkshandigen in de familie zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Links

wij (ik en man) zijn beide links. Ik heb ooit op internet eens een test gevonden om te zien hoe "links" je was. Ik was zeer links. En het zit inderdaad in onze families.

Maar onze beide kinderen zijn absoluut rechts. Volgens de statistieken is daar met 2 linkse ouders 25% kans op. Ik weet niet of het omgekeerde ook geldt maar je kan daar zeker informatie over vinden.

Verder: je zegt niet hoe oud je dochter is. Ik dacht dat de echte voorkeur naar voren komt rond een jaar of 4/5? Als ze rond die leeftijd zit, zal ze inderdaad mss. gewoon links zijn.

Ach, zolang ze geen ouderwetste juffen krijgt die linkshandigheid zien als des duivels, komt alles goed. Ik heb er goed mee leren leven alhoewel sommige dingen vroeger echt moeilijker waren: schrijven natuurlijk, leren knippen moest ik met de rechterhand, dat was echt ellende (en dat is het enige dat ik nu niet links kan), of dat ik mijn viool 'verkeerd' moest vasthouden, dat ik bij autorijden mijn pook met de verkeerde hand moest leren bedienen,... Maar: nu rijd ik probleemloos door alles heen!

Veel eerder hier

Bij mijn dochter begon je al met anderhalf een heel duidelijke voorkeur voor linkshandigheid te zien. En hoewel ze bij het CB zeiden dat dat nog wel kon veranderen is dat nooit gebeurd. Maar zij is ook echt stijflinks. Ik heb zelf lang 'getwijfeld' volgens mijn moeder en ben nog wel later (als kleuter) echt rechtshandig geworden. Jonne

Sjillie

Sjillie

21-04-2009 om 12:52

Zoon

heeft als kleuter lang getwijfeld of het links of rechts werd. Mijn man is ook links, dus zit in de familie en een tante van mij is ook links.

Heb het er toen met de kleuterjuf over gehad, die vertelde dat zolang kinderen nog echt twijfelen proberen ze de kinderen meer met rechts te stimuleren omdat de wereld toch meer rechts ingesteld is.
Maar op het moment dat het kind duidelijk aangeeft links te zijn gaat de juf volledig links mee.

Zoon is uiteindelijk toch rechts.

Volgens mij ontwikkeld zich dit echt in de kleuterklassen.

Gr Sjillie

Agnet

Agnet

21-04-2009 om 13:40

Hier al heel vroeg

Toen mijn zoon een maand of 6 was heb ik in zijn schrift van het kinderdagverblijf geschreven: volgens mij is Pietje linkshandig. Echt alles pakte hij toen al met links aan. We hebben toch ook de rechterkant geprobeerd te stimuleren, maar nog steeds is hij een overtuigde linkshandiger. Hij is de enige in de familie. Er zijn genoeg foefjes te vinden om toch bepaalde dingen te leren. Veters strikken bijvoorbeeld, ik ging tegenover hem zitten en doordat hij mij zo na deed (in spiegelbeeld) was het voor hem heel duidelijk. Het enige "probleem" zit nog steeds in jassen, over de rits zit vaak zo'n flap en die zit voor hem aan de verkeerde kant. Hij tobt heel wat af met z'n jassen.

Vic

Vic

21-04-2009 om 21:17

Toch apart

Ik had begrepen dat linkshandigheid erfelijk is, maar er is niemand in de familie (ouders, grootouders, zussen) die ook linkshandig is. En toch lijkt het er behoorlijk op dat dochter dat toch echt is. Vandaag viel me ineens op dat ze zelfs haar tanden poetst met links. Ik zal eens met haar juf overleggen of het zin heeft rechtshandigheid te stimuleren. Dat lijkt me zoveel makkelijker.

Links handig

Onze dochter 3 jaar is overtuigens linkshandig. Dit was al duidelijk te merken toen ze een maand of 7 was. Wat ik alleen nooit begrepen heb is dat iedereen er op hamerd (o.a consultatiebureau) dat ze rechts gestimuleerd moet worden. En vaak alleen omdat het makkelijker is en de maatschappij op rechtshandigheid ingesteld is. Een rechtshandig kind stimuleer je toch ook niet om dingen met links te doen. Mij bekruipt toch altijd nog het gevoel dat er veel mensen denken dat linkshandigheid een "handicap" is. Ik laat mijn dochter lekker links zijn en mocht het ooit veranderen is het ook prima.

gr Aapie

Agnet

Agnet

23-04-2009 om 10:52

Over stimuleren

Wij hebben geprobeerd de rechterkant te stimuleren omdat zijn rechterhand gewoon bleef liggen, hij deed er niets mee. Even nog gedacht dat er iets medisch aan de hand was maar dat was niet zo. Rechts zijn is volgens mij gewoon makkelijker, maar ja, sommige mensen zijn héél erg overtuigd linkshandig.

lukke

lukke

23-04-2009 om 23:50

Heel vroeg

Mijn dochter was op 2 jarige leeftijd al helemaal linkshandig. Vroeg volgens de arts (die we voor iets anders zagen), maar kleuterleeftijd schijnt wel echt normaal te zijn.

Heidi

Heidi

29-04-2009 om 15:29

Ook links

ik ben zelf links, maar ik kan niet zeggen dat ik daar nadelen van heb ondervonden vroeger, nu trouwens ook niet. Er zijn linkse vulpennen en scharen te koop. Ik leg papier altijd scheef zodat ik er niet overheen wrijf met schrijven.

Mijn oudste en jongste zijn beiden ook links en oma die leerkracht is wilde iid rechts stimuleren, maar dat heeft niet geholpen, zelf is oma trouwens ook links en mijn schoonzus ook....Linkse mensen zijn over het algemeen creatiever toch ?? In mijn geval is dat wel zo....

Gr Heidi

oja, ik heb ooit van een leerkracht van schoevers vernomen dat als je in je handen klapt, de hand die bovenligt, (bv rechts) je ook overwegend rechtshandig bent. Als ik in mijn handen klap ligt links dus boven !!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.