Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Leandra

Leandra

30-12-2009 om 20:37

Logeren en gamen

Beetje vreemde titel, maar ik zal het uitleggen. Mijn zon van 8 is 2 nachten te logeren geweest bij een vriendje van zijn oude school. Dat zijn vriendje van gamen hield, wisten we wel al.
Zoon was terug bij de wisselplek vandaag erg vervelend en negatief. Kreeg ruzie met man. gebeurt natuurlijk weleens vaker. Thuis zei hij dat hij moe was en was jankerig. Uiteindelijk kwam het verhaal eruit. Hij heeft al die tijd bijna niets anders gedaan dan gamen. Maandagmiddag na aankomst direct op de DS. 's Avonds film kijken en de volgende dag op 7 uur weer op de DS en daarna op de Gamecube. Zoon wilde ook met meegebrachte lego spelen, maar vriendje niet. Zoon pakte niet door hier in. Hij heeft werkelijk de hele dag op de spelcomputer gezeten. Even 5 minuten eruit voor de hond, maar toen weer op de spelcomputer.En eten natuurlijk. Ze zijn ook uit geweest om ergens anders te teen, heel leuk. Ik sprak moeder 's avonds wel en die zei dat ze een gamedagje hadden, maar ik nam niet aan dat ik dat letterlijk moest nemen. 's Avonds nog 2 films achter elkaar gezien. Ze sliepen om 22.30 uur en vriendje was vanmorgen om 5 uur wakker en maakte zoon ook wakker. Gebeurt natuurlijk vaker. Maar vriendje ging naar beneden tv kijken en weer op de DS. 's Morgens zijn ze ook nog naar de bioscoop geweest en weer schermtijd dus. Zoon had toen al hoofdpijn. Ik heb een jankend wrakje thuis gekregen. Hij is in bad geweest en kan letterlijk geen beeldscherm zien en is misselijk en heeft hoofdpijn. Hij vond het ook niet leuk gaf hij aan, maar kon het ook niet stoppen. Deed wat vriendje wilde, helaas.Zoon geeft aan dat hij al die tijd bijna alleen gegamed heeft en heeft niet buitengespeeld of met iets anders gespeeld.
Ik wil graag jullie mening of ik overdrijf dat ik (wij!) dit niet wil(len). En lastig is hoe nu verder als je ideeën over gamen zover uit elkaar liggen.

Groetjes Leandra


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leandra

ik kan me helemaal voorstellen dat je hier niet blij mee bent. Het lijkt me dat je als je gaat logeren, je vooral ook samen wilt spelen. Goed dat doe je wellicht als je ds't of gamecubed, maar echt spelen vind ik het niet.

Als je mijn mening wilt horen, vind ik het een makkelijke invulling van de logeerpartij. Hupsakee ds, gamecube of televisie en klaar.

Hier heeft deze vakantie ook een vriendinnetje van oudste gelogeerd. Eens denken. Ze kwam aan het eind van de dag. Eventjes samen tv gekeken, toen gegeten en toen hebben ze inderdaad met z'n drietjes (broertje ook) Shrek 1 gekeken. Daarna naar bed en beetje kletsen. Volgende dag waren ze om zeven uur wakker. Tot acht uur op zijn kamer gespeeld, daarna mochten ze naar beneden. Toen hebben ze inderdaad ook televisie gekeken, ik geloof de film Scooby Doo. Daarna buiten gespeeld tot de lunch. Na de lunch nog gewii-ed en gespeeld met lego en Kapla.

Als ik zo terug kijk, ook nog aardig wat beeldschermuurtjes, maar niet zo extreem als jij beschrijft.

Mjn conclusie zou zijn....niet meer logeren daar of afspraken maken daarover.

groetjes van Purk

Puck2

Puck2

30-12-2009 om 21:02

Zelfde conclusie

Nee, je overdrijft niet vind ik. Ik zou er ook niet blij mee zijn als mijn kind 2 dagen van vroeg tot laat achter een beeldscherm zou zitten tijdens een logeerpartijtje. Kennelijk vinden ouders van het vriendje het heel normaal (het wordt in ieder geval toegestaan) dus dan zou ik mijn kind daar niet meer zo snel laten logeren tenzij ergoede afspraken gemaakt kunnen worden. Samen gamen is natuurlijk ook een vorm van samen spelen maar bij ons zou het niet gebeuren, 2 dagen achter schermpjes.

emma43

emma43

30-12-2009 om 21:05

Game verslaafde zoon

Mijn zoon is game verslaafd,daar ben ik niet trots op.Maar zo een logeerpartij vind ik echt niet kunnen.Zelfs zonder vriendjes mag zoon niet heel de dag gamen.En als er vriendjes komen gaat alles uit.er komen vriendjes om te spelen,toch??Soms komen er vriendjes die ook gamen en dan vast zitten in een spel en even hulp willen,dan mogen ze een uurtje gamen en dan is het weer klaar.Nu in de vakantie mag zoon 's morgens een uurtje of 2 en de rest van de dag niet.Ik moet hem dan echt bezig houden en stimuleren anders dan gaat hij zeuren.Zelfs het feit dat jou zoon aangegeven heeft iets anders te willen gaan doen en dat gebeurt niet,dat kan niet.Moeder van vriendje had dit echt wel kunnen sturen vind ik.Jammer zo een logeerpartij.

Tango

Tango

30-12-2009 om 21:33

Hmm, herkenbaar

Tangodochter kwam om 20.15 u. terug van het spelen en eten bij een vriendinnetje en vertelde dat ze vnl. met de wii gespeeld hadden, volgens mij erg lang. Alleen even een uurtje iets anders gedaan. Ze was er vanaf 13.30 u. geweest. Voor een middagje vind ik dat dan niet zo erg, maar ik zou me kunnen voorstellen dat als ze was blijven slapen ik haar ook zo terug had gekregen als Leandrazoon. Moeder van het vriendinnetje is wat dat betreft erg makkelijk, zolang ze zich maar vermaken vindt zij het prima. Niet helemaal mijn idee dus. Thuis mogen ze maximaal 2 uur per dag achter de computer als het weekend of vakantie is. DS en Wii hebben we niet dus dat scheelt al. Het gekke is dat ze er thuis ook echt niet om vragen, maar daardoor is het bij een ander dus erg interessant.
Ik zou als je zoon er weer eens gaat logeren het er eerst eens over hebben. De moeder had inderdaad kunnen ingrijpen zeker omdat Leandrazoon aangaf iets anders te willen doen. Ik vind het overigens ook wel apart dat de moeder zegt dat ze een gamedag hadden en dan ook nog met ze naar de film gaat en ze tv laat kijken. Wel een beetje teveel van het goede en erg makkelijk.

Guinevere

Guinevere

30-12-2009 om 21:56

Je kunt

Je kunt (voor de volgende keer) zeggen wat teveel gamen etc. voor een effect heeft op jouw eigen zoon, en dat hij dat van jou niet mag, ook niet als hij bij een ander is. Iets dergelijks heb ik ook gedaan, mijn zoon wordt volslagen hyper en onhandelbaar van trampolinespringen. Ik heb de moeder van het trampolinevriendje dus verteld dat mijn zoon niet op de trampoline mag als hij daar is, en ook waarom. Dit nadat ik hem 2 keer volledig onhandelbaar terug had gekregen na het trampolinespringen bij haar thuis. Zij reageerde hier helemaal niet vreemd op, nu gaan de kinderen gewoon iets anders doen als ze samen een afspraak hebben. Dat trampolinespringen ga ik liever zelf met hem oefenen, en dan heel gedoseerd.
Overigens mag er hier maar héél weinig gegamed worden als er kinderen op bezoek zijn, ik heb liever dat ze écht gaan spelen. Max. een half uurtje als de kinderen hier 3 uur spelen.

Schokkend

Ongelooflijk dat mensen een kind van 8 zolang achter computers en films parkeren. Ik vind het eigenlijk een vorm van verwaarlozing. Je hebt grote kans dat zo'n kind verslaafd wordt en zo'n puber wordt die niets anders doet dat achter de PC zitten. Wordt ook vast een hele leuke echtgenoot.

Als ik zou horen dat mijn kind zoiets heeft meegemaakt dan zou mijn conclusie zijn dat mijn opvoedstijl te zeer afwijkt van dat van die ouders. Ik zou mijn kind daar zeker niet meer laten logeren en ook speelafspraakjes proberen te beperken.

Emma43

Als ik zou merken dat het gamen dergelijke problemen opleverde, dan ging bij mij de spelcomputer de deur uit.

Ze hebben nog niet hun eigen geld, dus jij kunt nu nog bepalen wat er wel en niet bij jouw in huis staat. Toch?

emma43

emma43

30-12-2009 om 23:01

Liat

Zoon heeft een paar moeilijk jaren gehad,op school,werd depressief en wilde dan niemand om hem heen,alleen het gamen gaf hem plezier.Als hij iedere keer over zijn toeren uit school kwam en niets wilde,liet ik hem maar.Natuurlijk fout,maar toen wist ik het niet meer.Nu moeten we het terug zien te draaien,ik wil het gamen hem niet af nemen,we zijn er bewust mee bezig.Dat geeft geen probleem,als hij zich dan maar niet gaat vervelen.Deze week heeft hij 2 dagen helemaal niet gegamed.als er een vriendje is mag hij ook niet.We leggen hem uit dat het niet goed is voor zijn hoofd en dat begrijpt hij wel.Hij gaat weer van andere dingen genieten,hij moet dat gewoon ook weer even opnieuw ontdekken.Het gaat steeds beter,hij is al zover dat hij zelf toegeeft dat niet gamen veel gezelliger is.Dus we komen er wel.Maar het is een echte verslaving hoor.Zoon kon aan niets anders meer denken dan aan zijn spel,het is echt heel erg.

Leandra

Ik word al naar als ik het alleen maar lees! Natuurlijk is dat niet goed, zo'n logeerpartij.

Wij hebben ook vriendjes met heel ander schermbeleid, maar daar wordt best wel veel over gepraat tussen de ouders onderling. De meesten zijn niet heel streng in hun leer dus ze veren een beetje mee met de anderen. De hyperbeeldschermers houden dus de schermen af en toe een uurtje uit omdat de andere ouders dat willen, en de schermweigeraars zijn juist wat soepeler als er een schermjunkie komt spelen.

Maar ja, dan heb je het over de mensen in de buurt. Die ouders van het verhuisde vriendje kun je natuurlijk niet zo makkelijk benaderen. Ik weet ook niet of dat moet. Pas als je zoon er weer dreigt te gaan logeren, of als jullie napraten en ze vragen hoe je zoon het vond, hoef je wat te zeggen.

Ik merk dat het een beladen thema blijft hoor, het is inderdaad niet makkelijk om het erover te hebben. Hier in de buurt gebeurt het zoals gezegd wel maar dat kan alleen met heel wat kwinkslagen en nadat je elkaar al jaren kent.

Leandra

Leandra

31-12-2009 om 10:32

Reactie

Het is dus niet raar dat wij dit willen hebben. Man is echt boos omdat hij het ook gevaarlijk vindt voor de gezondheid. Er zit niet voor niets een waarschuwing bij de spelletjes. Vriendje wil/kan echter niets anders dan gamen. Toen ze nog vlakbij elkaar woonden was dat ook al zo, maar dat waren we eingenlijk wat vergeten. Vriendje heeft veel specomputers: gameboy, DS, playstation, Wii en sinds Sinterklaas een gamecube. Broertje had ook met 3 al een DS en is nu 4 en gamede aardig mee volgens zoon.Bij ons mag zoon 45 min per dag op de DS en dat weet hij ook. Er mag ook niet constant van scherm gewisseld worden hier, maar goed, iedereen zijn regels.
Man wil gewoon geen logeerpartijen meer omdat de opvoedingsstijlen te verschillend zijn.Bij ons in huis mag ook niet gerookt worden (Man rookt boven of op eigen zolderkamertje) en bij hen weer wel. Ook eigen keus, maar niet onze keuzes. Nu moeten we nog zien hoe we dit nu afkappen. Gewone speelafspraakjes komen niet voor, de afstand is 200 km.
Ik denk trouwens dat vriendje al verslaafd is. Bij de wisselplek kwam hij man tegen bij toilet en man zei hem gedag. Vriendje keek hem met een nietszeggende blik aan en zei niets. In de auto bij het afscheid zei vriendje ook niets en keek heel vlak. Vriendje kan ook niet met iets anders spelen. In de zomer voetbalt hij wel. Weet ook niets als cadeautje voor verjaardag of Sinterklaas. Ik vind het eigenlijk heel sneu. Maar goed, dat vind ik omdat het onze keus niet is. We zullen zien hoe we dit fatsoenlijk kunnen afkappen. Ik wil ze ook niet voor het hoofd stoten.

Groetjes Leandra

Ise

Ise

31-12-2009 om 11:51

Bij jou

Ik zou het jongetje volgende keer gewoon bij jou laten logeren. Als de kinderen dan ook niet leuk met elkaar kunnen spelen, dan is de vriendschap misschien niet de moeite waard om in stand te houden. Wat bond hen toen ze nog wel bij elkaar in de buurt woonden?
Ik ben in de vakantie niet zo streng met gametijd en zo. Ik merk aan mijn kinderen dat ze soms erg graag willen wii-en of ds-en, maar er soms ook dagen of zelfs weken niet naar om kijken. Zolang er voldoende afwisseling is met 'gewoon spelen' maak ik er niet zo'n probleem van. Doordeweeks hebben ze het druk genoeg met sporten, muziekles, school, speelafspraakjes dat er voor gamen niet zo veel tijd overblijft.

Tante Truus

Tante Truus

31-12-2009 om 13:53

Grmbl

oh jee, wat word ik hier opstandig van! Een heel naar verhaal vind ik het, voor de zoon van postster maar vooral ook voor het vriendje die blijkbaar geen enkele begrenzing van ouderskant mag verwachten en zo gameverslaafd is geworden. Hier (zoon acht jaar) worden er geen games gespeeld. Ik houd het buiten de deur zo lang het kan maar ga het in de toekomst wel supervisen (is dit Nederlands?) hoor. Ik merk het al als het kind bij een tante 3 uur op de WII heeft gezeten: helemaal leeg en geen contact mee te krijgen. brrr
Tja, wat Rodebeuk zegt merk ik ook: mensen zijn er nauwelijks op aanspreekbaar. Waarom is dat toch? Maar ik zeg het wel als mijn zoon ergens gaat spelen of logeren: liever niet langer dan een uur beeldscherm.
Intussen vind ik hoe vriendje van stelster geen grenzen krijgt, niet eens verwaarlozing maar gewoon mishandeling. Hup, spelen of vervelen maar niet een tweedehands leven gaan leiden.

TT

Pippin

Pippin

31-12-2009 om 16:28

Met drommels eens

Mijn zoon zou het geweldig vinden zo'n dag! Juist omdat het hier nooit mag. Maar hij is wel al wat ouder, dat dan weer wel.
Soms heeft hij vriendjes spelen en dan wil hij gamen. Dat mag wel, als de vriendjes het ook leuk vinden. (maar niet onbeperkt, zoon mag ongeveer een uur per dag) De meeste jongens zeggen dan na een half uurtje dat ze het zat zijn, dan gaan beide jongens wat anders doen. Zoon heeft dat echter wel moeten leren en dat ging niet zonder slag of stoot. En dan wil je niet met een vriendje erbij een enorm conflict hebben met je kind (zoon is nogal heftig). Dus hebben we dit aan zoon moeten leren door met hem te evalueren en bij volgende speelafspraakjes van te voren afspraken te maken.
Ik zou de moeder van de jongen dus zeker inlichten. Zowel hij als jouw zoon, kunnen hier veel van leren.
Hier is het eens gebeurd dat een meisje spuugmisselijk is geworden op een (kook)feestje. Het bleek dat het kind weinig rem heeft en maar door bleef eten. Daar voelde ik me best schuldig over, maar aan de andere kant vind ik dat het meisje moet leren haar eigen grenzen te bewaken. Ik ga er eigenlijk vanuit dat speel- en logeerkinderen van een jaar of acht dat wel een beetje kunnen en naar mij toe komen als ze ergens last van hebben en er zelf niet uit komen met mijn kinderen.

Sera

Sera

31-12-2009 om 21:17

Soms wel

Het zou eigenlijk hier ook kunnen gebeuren. Mijn kinderen hebben soms ook dagen dat ze de hele tijd gamen of films kijken. Ze hebben net een nieuw spelletje gekregen voor de wii vorige week en toen hebben ze de daar het grootste deel van de dag meegespeeld. Ik vind dat helemaal niet erg. Als nu ze nu altijd alleen maar zouden gamen is het een ander verhaal natuurlijk maar dat is niet zo.

Als er hier vriendjes komen logeren vinden ze het soms ook leuk om de hele dag achter de wii of playstation te zitten. Het kan best voorkomen dat we dan 's avonds ook nog eens een film gaan kijken.

Twee dagen achter elkaar alleen maar gamen vind ik wel veel. Als er hier een vriendje komt logeren en ze hebben al de hele dag spelletjes gedaan op de spelcomputer dan zou ik de volgende dag wel voorstellen dat ze iets anders gaan doen. Meestal probeer ik sowieso wel wat leuks te doen met de kinderen tijdens een logeerpartijtje zoals samen koekjes bakken of spelletjes spelen of naar het zwembad gaan.

Als het kind wat hier logeert of speelt geen zin heeft om te gamen is het natuurlijk wat anders. Dan zou ik ook niet willen dat mijn kinderen spelletjes gaan spelen op de computer. Gelukkig vinden mijn kinderen veel verschillende dingen leuk dus ze vinden het ook prima om wat anders te gaan doen.

Ik vind wel dat er hier erg overdreven op wordt gereageerd. Het is echt geen gevaar voor de gezondheid om een keer twee dagen te gamen of films te kijken of iets dergelijks. Schokkend en verwaarlozing vind ik geen termen die echt van toepassing hier op zijn.

Zelf zou ik het niet erg vinden als mijn kind ergens zo'n logeerpartijtje had. Mits uiteraard mijn kind het zelf wel leuk zou vinden. Dat vind ik het belangrijkste.

Tante Truus

Tante Truus

31-12-2009 om 23:43

Tja sera

"Ik vind wel dat er hier erg overdreven op wordt gereageerd. Het is echt geen gevaar voor de gezondheid om een keer twee dagen te gamen of films te kijken of iets dergelijks." ja ik denk dat dat het wel is, voor de geestelijke gezondheid dan. Niet als het eenmalig gebeurd en het kind kan herstellen maar wel als een kind ook nog een twee of drie uur per dag achter een beeldscherm zit. (zoals ik de situatie van het vriendje inschat) Ik denk dat de visie hierop aan voortschrijdend inzicht onderhevig is. Dat we hier over tien jaar heel anders over denken. Voor nu zou ik mijn kind hier niet graag aan blootgesteld zien.
En dat kinderen iets leuk vinden, vind ik echt nog argument om er aan toe te geven hoor.

TT

Pippin

Pippin

01-01-2010 om 11:22

Artikel

http://www.jmouders.nl/Nieuwsartikelpagina/GamenMaaktSlimmer.htm
Ik vond bovenstaand artikel een goede eye-opener. Toen ik het jaren geleden las, realiseerde ik me, dat mijn vader vroeger door zijn ouders reprimandes kreeg omdat hij elk vrij moment (en dat waren er niet zoveel) met zijn neus in een boek zit. 'Zit je nu alweer te lezen, dat is niet goed voor je, ga eens iets nuttigs doen!'

Fraz

Fraz

01-01-2010 om 13:13

Zo slecht doen we het dus niet

Zoon is ook wel erg gefocust op gamen. Als het aan hem ligt doet hij niks anders. Nou dat gaat me zeker te ver dus een beperking stellen we wel (doordeweeks een uur per dag computer/gamecube/ds of tv). Daarnaast is hij gek op bordspellen , stripboeken lezen en voetballen. Soms wilt hij met zijn zus nog wel eens fantasiedingen spelen (toneelstukjes) of met de houten treinbaan maar het liefst dus toch echt computeren. Nou vind ik zelf computeren beter dan tv kijken want tv kijken is dan weer passiever. Hoewel een goede familiefilm met z'n allen kijken ook wel weer fijn is.

Ik probeer het dus een beetje in balans te houden maar wel goed dus om te lezen dat computeren ook weer positieve kanten heeft.

Leandra

Leandra

01-01-2010 om 16:55

Hier ben ik weer

Vriendje heeft hier ook al eens gelogeerd en dan wil hij ook bijna niets anders. Ik kap het af en stuur ze naar Zoon's kamer om met lego o.i.d. te spelen.(computerspel bij tv staat op zolder) Ook heb ik ze naar buiten gestuurd om te spelen en heeft Man 2 keer met ze gevoetbalt. TV mag hier 's morgens niet aan, dus dat is geen issue.Maar logeren is om en om. Ik kan moeilijk zeggen dat mijn zoon daar niet mag slapen. Computerspelletjes zijn daar erg belangrijk en moeder vindt het mooi dat zoon goed kan gamen. Ik denk dat het een te groot verschil is in opvoedingsideeën. Man wil dat zoon daar niet weer heengaat. Zoon heeft normaal geen problemen met assertiviteit, alleen bij dit Vriendje. Waarom weet ik niet precies. Als hij bij vriendje is, is dit ook sterker dan als hij hier is.Ik vind het ook sneu voor vriendje deze situatie aangezien hij buiten zoon geen vriendjes heeft en nu zoon verhuisd is helemaal niets meer heeft en daardoor denk ik nog meer gamed. Maar ja, dat is niet mijn verantoordelijkheid, maar ik vind het wel vervelend. Zoon daarentegen heeft in zijn nieuwe omgeving veel vriendjes. In oude buurt was gewoon niets, ook voor Zoon niet en ze hadden elkaar. Voor ons heeft de verhuizing heel goed uitgepakt in een leuke kinderrijke buurt.Voel me daar wel wat schuldig over al is dat onzin.
Maar we gaan stoppen met het logeren. Nu nog nadenken hoe we dat inkleden. Nogmaals, ik wil hen niet voor het hoofd stoten.
We denken verder!

Groetjes Leandra

Tante Truus

Tante Truus

01-01-2010 om 17:30

Ja maar leandra

Misschien is "hen voor het hoofd stoten" (hoewel is dat zo als je gewoon je eigen grenzen aangeeft?) wel het beste wat je voor ze kan doen. Niet dat je agressief moet worden of zo maar gewoon, dat je merkt dat jouw zoon hier naar van wordt. Misschien gaan ze er dan eens over nadenken.
Ik geef je man dus groot gelijk.

TT

Leandra

Leandra

01-01-2010 om 17:38

Tante truus

Ik geef mijn man ook gelijk, hoor! Ik weet alleen niet hoe ik het naar ouders van vriendje moet communiceren dat we geen logeerpartijen meer willen. Ik zou het persoonlijk heel erg vinden als bij ons een vriendje niet meer mocht logeren omdat ouders onze opvoedingsmethod niet waarderen. En dan zo erg, dat logeren ook niet mag. Maar misschien maakt het hen wel niets uit en vinden ze ons overdreven en liggen ze er niet wakker van.

Groetjes Leandra

Tante Truus

Tante Truus

01-01-2010 om 18:40

Leandra

Ja wat dat betreft is het jammer dat vriendjes moeder niet zo open staat voor dialoog maar inderdaad ook dat het over en uit is nu. Zou je niet toch kunnen proberen met haar in gesprek te gaan? Zo van "joh, Jantje kan wel bij jullie logeren maar wij willen echt niet meer dan anderhalf uur beeldschermtijd"?

TT

Aïda

Aïda

01-01-2010 om 18:41

Zoals je het beschrijft

misschien wel heel erg veel van het goede.
Maar als ik dan reakties lees van, verwaarlozing, slecht enz dan vind ik dat ook wel weer erg overtrokken.

Als het een keertje voorkomt, is er in mijn ogen nog geen man overboord. En een keer 3 uur achter de wii?
Ligt er ook aan met hoeveel ze zijn.
Wij hebben gisteravond 3 uur staan wii-en met 6 man, en dat is dan echt niet stoicijns hoor. Veel lachen, juigen, en bewegen.. Als het een keer voorkomt kan het naar mijn idee geen kwaad.
Elke dag zou een ander verhaal zijn. Maar gelukkig gaan ze maandag weer naar school, dan word er weer minder gegamed en minder tv gekeken.

Jade

Jade

01-01-2010 om 18:59

Wel of niet...

Staan ze nou wel of niet open voor een dialoog? Dat kan ik niet uit jouw postings terugvinden.

Ik zou het als tante Truus aanpakken en op die manier proberen in gesprek te gaan.

Doen ze het af als onzin dan zou ik hem daar niet meer laten logeren.

Ik heb het nog nooit zo bont meegemaakt en ik vind het idioot dat ze hun zoon (en dus ook jullie zoon) zo lang laten gamen en ook nog eens naar films laten kijken, alsof ie nog niet genoeg vierkante ogen heeft

Tante Truus

Tante Truus

01-01-2010 om 20:46

Pelle

Hoe lang mogen ze bij jou dan?

Pippin

Pippin

01-01-2010 om 20:51

Wat doen ze

Ik vind het heel belangrijk wAt de kinderen doen achter het scherm. Op de wii (die wij niet hebben) vind ik heel iets anders dan stompzinnige spelletjes spelen op internet. Een ingewikkelde strategiegame spelen, vind ik heel wat anders dan stompzinnig naar de zoveelste herhaling van spongebob kijken. En we kijken soms films waar zoon heel wat meer van leert dan van een hele dag duf naar een saaie meester in de klas luisteren, die sommen uitlegt die het kind allang begrijpt.

Guinevere

Guinevere

01-01-2010 om 21:29

Mmm

Nou, als er hier gemiddeld een half uur per week wordt gespeeld op de DS en op de WII is het al veel hoor. Desalniettemin is zoon erg blij met die dingen. Een uurtje per dag op de computer en dat is het wel bij hem. Hij gaat véél liever gewoon spelen. Ik voelde me deze vakantie echt zo'n ouderwetse moeder terwijl mijn 2 kinderen de hele dag met autootjes en lego over de grond kropen. Tuurlijk kun je veel leren achter de diverse soorten computers. Maar haalt dat het bij het "ouderwetse" spelen? Bovendien, alles met mate. Als een kind door het gecomputer niet eens meer de vaardigheden kan ontwikkelen om "echt" te spelen, dan ontzeg je hem iets. Anderhalf uur per dag vind ik best kunnen trouwens, maar 7 uur per dag is bespottelijk.

Pippin

Pippin

01-01-2010 om 21:45

Zorgen maken

In dit opzicht vind ik de opmerking van M. Lavell in het draadje over Laura wel een mooie. 'Zorg ervoor dat ik me geen zorgen hoef te maken.' Dat is ongeveer wel de boodschap naar onze kinderen toe. 'Als jullie verantwoord met 'schermtijd' om gaan, zodat wij ons geen zorgen hoeven te maken over jullie ontwikkeling en spelgedrag, dan zullen wij geen flauw tijdsslot op de pc zetten en zijn we hier en daar flexibel met een half uurtje.'
Dus als we net een nieuwe game hebben, of als het slecht weer is, of als we toch thuisblijven de hele dag, spelen ze wat langer. En een andere dag komt er niets van en dan wordt er helemaal niet gespeeld.

Tante Truus

Tante Truus

02-01-2010 om 00:04

Pelle

Waarom zoveel kapitalen?
En? Waar komt het dan op uit als jij kijkt... en ziet wanneer het klaar is? Ik bedoel na hoeveel tijd is het dan genoeg? En wordt die tijd ook langer of blijft het hetzelfde?

TT

Sera

Sera

02-01-2010 om 01:47

Tijd

Ik heb ook geen maximaal aantal uren dat de kinderen tv mogen kijken of spelletjes mogen spelen. Ik vind een half uur per dag ook wel erg weinig. Dan is het spelletje net opgestart en moet je al weer afsluiten. Hier mogen ze zoveel spelen als ze willen. Als ze net een nieuw spelletje hebben dan spelen ze vaak wel heel lang. Dan zitten ze helemaal in het spelletje en willen het ook uitspelen. Als het spelletje eenmaal uit is dan verliezen ze vaak een poosje hun belangstelling voor de spelcomputer en zijn ze weer met iets anders bezig. Soms spelen ze ook dagen er niet mee.

We hebben een PS2 en daar hebben we meer verhalende spelletjes op met een begin en een einde. Die spelletjes spelen ze dan uit en daarna kan zo'n spelletje voor maanden in de kast verdwijnen voor ze het weer eens te voorschijn halen. Voor de wii hebben we meer spelletjes die ook bij herhaling leuk blijven zoals wii sports en mario party. Die spelen ze juist vaak als er vriendjes zijn. Bovendien zijn dat spelletjes waarbij je ook actief bent.

De Nintendo DS hebben ze ook en die gebruiken ze vooral in de auto of buitenshuis. Soms ook wel thuis natuurlijk. Mijn dochter speelt echt bij vlagen op haar DS, soms weken niet. Mijn zoon wel veel vaker maar dan korter.

Op de PC hebben we internet maar voor de kinderen wel beperkt. Ik wil namelijk niet dat ze zomaar naar allerlei sites kunnen surfen. Ze mogen dus alleen internetten als ik in de buurt ben en we hebben er ook een filter op zetten. Ze mogen ook best spelletjes doen op de PC. Dat doen ze ook wel vaak. Je kan van die kleine gratis spelletjes spelen online of via een kleine vergoeding downloaden. Dat doen we wel eens. Verder hebben we voor de PC juist heel veel leerzame spelletjes. Tegenwoordig heb je voor de Nintendo DS ook leerzame spelletjes dus dat is ook leuk. Daarnaast vind mijn dochter het heel leuk om creatieve dingen te doen op de PC zoals filmpjes maken en zo.

Ik laat ze zelf kiezen hoe lang ze achter een spelcomputer of de PC willen zitten. Als ze niks anders meer zouden doen dan zou ik me daar wel zorgen om maken en dan zou ik wel maatregelen nemen. Gelukkig vinden ze ook heel veel andere dingen leuk. Ze zullen computer spelletjes wel noemen bij hun favo activiteiten maar daarnaast zullen ze ook genoeg andere dingen benoemen.

Ik denk niet dat het een gevaar is voor hun geestelijke gezondheid als ze af en toe een dagje hebben dat ze alleen maar achter een scherm hebben of als ze regelmatig meerdere uren achter een scherm doorbrengen. Heel veel mensen zitten vanwege hun werk ook 7 uur of meer per dag achter een scherm. Ik denk niet dat dit een aanslag is op hun geestelijke gezondheid. Ik zit voor mijn werk ook veel achter de PC.

Hierom logeerpartijen verbieden zou ik niet doen. Ik zou er wel wat van zeggen dat als mijn kind het eigenlijk niet zo leuk vond om de hele dag achter de computer te zitten.

Puck2

Puck2

02-01-2010 om 11:09

Tante truus

Hier werkt het eigenlijk ook heel makkelijk en hoef ik ook geen limiet in te stellen. Nu, in de vakantie en met veel binnenspelen wordt er soms ook een groot deel van de dag achter de Wii (voor Sint gekregen) doorgebracht. Ik zie er het probleem voor mijn kinderen ook niet van in en net als Pelle merk ik aan de kinderen als het tijd is om wat anders te gaan doen. Ze worden dan baldadig of juist sneller boos op elkaar worden. En dat kan de ene keer na een half uur zijn en de andere keer na 4 uur. Ik ga dan niet als een schoolmeester na een uur of zo afkappen als ze leuk aan het gamen zijn onder het motto "dat de tijd om is". Overigens komt het hier in de periode dat er lekker buiten gespeeld kan worden ook voor dat er echt weken achtereen niet gegamed wordt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.