Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Polly Shearman

Polly Shearman

10-12-2008 om 12:16

Lord of the rings voor jongens van 9 en 7,5

Wij gaan bijna op vakantie, Wij vinden het leuk om in de vakantie samen films te kijken (bij de haard)
Denken jullie dat jongens van 9 en 7,5 al toe zijn aan the lord of the rings?
Vorig jaar hebben we alle harry potter films gezien, en ook alle star wars films hebben ze al gezien.
wat denken jullie?

groet, polly


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

10-12-2008 om 13:19

Denk dat het wel kan

Ik ben nu Lord of the rings aan het voorlezen aan mijn zoon van 9. Hij vindt het erg spannend maar het is wel te doen. Natuurlijk is een boek minder heftig wat betreft beelden dan een film. Hij heeft de films nog niet gezien. Maar als ik kijk naar wat je zoons als wel hebben gezien (star wars en zo) denk ik dat het wel moet kunnen.

San

San

10-12-2008 om 13:34

Niet

Ik vind kinderen van die leeftijd echt te jong voor deze films. Toen ik deel 1 destijds (zonder kids) in de bioscoop zag, was ik onaangenaam verrast van het hoge 'actie-gehalte' (lees: vecht-gehalte) van deze film. Het accent in de films ligt duidelijk anders dan in de boeken. Ik zou wachten tot de kids wat ouder zijn en een en ander beter kunnen relativeren. Bovendien: er zijn zo ontzettend veel leuke films die veel beter aansluiten bij de belevingswereld van kinderen, bespaar ze de gewelddadigheden van deze film.

Ja hoor

Als ze Harry Potter aankunnen dan kunnen ze LOTR ook aan. Mijn zoons waren vorig jaar 7 en 4 toen ze onder onze begeleiding en heel gedoseerd de hele LOTR-cyclus gezien hebben. Vooraf op internet sites opgezocht waar je 'the making of'-filmpjes kon zien. Het was dus duidelijk voor ze dat de karakters en de scenes in de film nep zijn. We hebben ze ook bij enge scenes duidelijk uitgelegd hoe alles in elkaar stak.
Oudste (nu 8) is sindsdien geobsedeerd door alles wat LOTR is. Hij speelt met de poppen (Marktplaats), vindt de cd met muziek prachtig, speelt de spellen op de pc en heeft posters aan de muur. Broertje lift mee op de passie van oudste.
Ze verheugen zich nu al op de films die we in de kerstvakantie weer gaan kijken

De films zullen niet voor elk kind geschikt zijn. Oudste heeft een vriendje en die vindt de achtervolgingsscene over het water in De Kameleon al te eng

Mari

Mari

10-12-2008 om 18:14

Nee

Er bestaat een kijkwijzer, die bestaat er niet voor niks. LOTR is 12+ en imho ook echt voor rondom die leeftijd. Ik ben de filmen nu aan het kijken met dochter van 11, bepaald niet bang aangelegd, maar ze vind ze wel heftig af en toe. Hetzelfde verhaal met de latere HP films, die zijn ook 12+, heb jij die echt aan een 6 jarige getoont?!?! Er zijn zat leuke films die wel geschikt zijn voor de leeftijd van je kinderen.

Jade

Jade

10-12-2008 om 18:25

Mijn zoon....

.....was 8 toen hij deel 1 zag en 10 toen deel 3 de bioscoop in kwam. Deel 3 heeft hij 3x in de bioscoop gezien, hij vond het geweldig!!!

Tja, het hangt van je kind af.......mijn dochter is nu 10, maar die kon ik LOTR niet laten zien op dezelfde leeftijd als die van mijn zoon toen. Harry Potter overigens wel (hoewel ze wegdook toen de Dementors in beeld verschenen

Jade

Jade

10-12-2008 om 18:25

Uiteraard....

....heeft hij deel 2 ook gezien

San

San

10-12-2008 om 18:41

Wenselijkheid

Ik merk dat ik met mijn nee-advies afwijk van de meeste anderen. Geeft niet, meningen verschillen. Volgens mij is er echter meer dan de vraag of een kind het 'aan kan'. Ik vind dat er ook nog zoiets als wenselijkheid. Wil ik wel dat mijn kinderen op die leeftijd dit soort films kijken? Natuurlijk: ook in pokemon etc. op TV wordt gevochten. We beginnen dit blijkbaar allemaal heel normaal te vinden! Kinderen kijken er al niet meer van op dat er stevig op TV wordt gevochten, wapens worden gebruikt, gemoord etc. Het hoort er blijkbaar bij. Zal allemaal best, maar ik wil mijn kids nog een béétje behoeden voor deze schijnwerkelijkheid. En nogmaals: er zijn zo ontzettend veel leuke films, waarom dan zo nodig Starwars en The Lord of the Rings? Zijn de Kameleon, Pietje Bel, Huis Anubis en de Griezelbus niet meer interessant genoeg?!

emmonis

emmonis

10-12-2008 om 20:18

Ook nee

Mijn kinderen (bijna 7 en 8) hebben de eerste 3 delen van Harry Potter gezien en vonden ze niet eng, maar.....dat is toch heel andere koek dan LOTR. Er is ontzettend veel geweld in LOTR. En de orcs zijn zo ontzettend afgrijselijk, alleen om te zien al. Vooral deel 3, dat is alleen maar actie op actie. Ik heb onze dvd's van LOTR nog ver buiten bereik van onze kinderen liggen.

emmonis

emmonis

10-12-2008 om 20:20

mijn dochter zwijmelt denk ik nog niet weg bij Legolas .

Tango

Tango

10-12-2008 om 21:29

Ik zeg ook nee

Maar volgens mij ben ik gewoon een erg strenge moeder (ha, ha). Mijn dochter van 7 1/2 wil ook graag alle delen van Harry Potter zien, maar ze mag van ons alleen deel 1 en 2 kijken. Wij volgen heel braaf de kijkwijzer. Ik heb ook liever niet dat ze Pokemon kijken enzo.
Ik zag laatst een stukje van Lord of the Rings op televisie en vind dit echt veel te heftig voor kinderen van deze leeftijd. Vaak merk je op het moment dat ze kijken niet eens dat ze het eng vinden, maar komt het later terug (kunnen ze niet slapen ervan of ze dromen erover). Het zou ook totaal mijn keuze niet zijn hoor, ik vind er zelf niets aan.

Ligt aan kind.

Mijn jongens van nu bijna 9 en bijna 12 hebben een klein jaar terug alle 3 de delen gezien. Ik vond het voor jongste wegens het 12+ advies op het randje, maar hij wilde het zo graag zien, en ik ken hem natuurlijk. een robuuste knul, die goed snapt wat echt en nep is en niet snel ergens van wakker ligt. Daarom durfde ik het wel aan, en ...hij vond het fantastisch. Maar goed, ik ken jouw jongens niet. Dus dat zul je zelf moeten bepalen.

Ingrid

Fraz

Fraz

10-12-2008 om 21:57

Ook nee

maar ben denk ik ook vrij streng erin. We zijn ook niet zo gek van pokemon en avatar. Mijn zoontje mag het net aan kijken (7) maar niet te vaak/veel. Mijn oudste (9) is nu net begonnen met HP boeken maar na deel 2 vond ze het enger worden. Dus wachten we voorlopig weer met voorlezen/lezen en leest ze lekker weer olijke tweeling

Ik ben ook meer van voor die leeftijd zijn er zat leuke films/boeken. Waarom al zo vroeg. Zelfde voor pretparken. Zolang ze sprookjeswonderland leuk vonden (is oudst nu toch wel te oud voor) gingen we niet naar andere parken. Afgelopen jaar dus voor het eerst naar de efteling en met euro disney wachten we ook nog even.

*bella*

*bella*

10-12-2008 om 22:00

Hier ook niet

Maar hier zelfs nog geen hp. (wel voorgelezen eerste delen) Zoon is 7,5 maar zusje is 5, en zoveel is hij ook niet alleen.(en dochter vind ik dus nog te jong) Maar anders zou ik best voorzichtig met hp beginnen. Maar iets als lotr, nee. Ik verbaas me daar altijd een beetje over, hoor ook vaker in kleuterklassen over dit soort films. Idd, waarom toch, zoveel leuke films!! (waar je over 5 jaar niet meer mee aan hoeft te komen, en dan is lotr ed toch weer juist zo leuk??)

Pippin

Pippin

10-12-2008 om 22:38

Wel jong

Ik vind 7,5 jaar nog wel erg jong. Zal je zoon het verhaal dan wel snappen? Het is toch best wel ingewikkeld, veel actie, veel personages, veel verschillende motieven. Ik vind het wel een stap verder dan Starwars en Harry Potter.
Of het te eng is? Tja, dat is afhankelijk van de mate waarin het kind onderscheid kan maken tussen realiteit en fantasie. Mijn oudste twee (10 en 12) kunnen dat erg goed, dus zij genieten erg van zulk soort films. Realistische films vinden zij veel minder interessant. (Mijn dochter heeft laatst "Spijt" van Carry Slee moeten lezen voor Nederlands, brrrr dat is pas een doodeng boek) Ook Griezelbus bijvoorbeeld vind ik best wel bedreigend. Dan gaat het over kinderen als zij die van alles meemaken, heel wat enger dan een stel bloederig geschminkte orcs en een toch wel zielige Gollum.
Pippin

Ulla

Ulla

10-12-2008 om 23:51

Nee

Mijn zoon (net 10) heeft alle 3 delen in 1 week gelezen. Natuurlijk was hij nieuwsgierig naar de films.
We zijn er speciaal voor gaan zitten met hem (zoon lekker tussen ons in).
Al in de eerste minuten kroop hij heel dicht tegen mij aan. Er gebeurde nog niets, maar die muziek...
Vervolgens kwam het aardige stuk waarin Bilbo afscheid neemt. Maar daarna werd het weer spannend en liet hij weten de rest niet meer te willen zien.
Hij vond het te spannend. Ondanks dat hij wist wat er ging gebeuren uit het boek.

Ik vond het zelf ook weer heel spannend.Ik herinner me van deel 1 nog dat ik me zat te verbazen over die jonge kinderen in de bioscoop. Veel te spannend nog hoor voor kinderen onder de 12.
Maar dat zal wel per kind verschillen.
7,5 lijkt me in ieder geval te jong.

Mindy

Mindy

11-12-2008 om 08:00

Nee, maar

mijn dochters mochten de films niet zien tot ze 12 waren. Ik vind de films prachtig, mooi gemaakt, spannend. Niet zo zeer het geweld vind ik erg, maar de dreiging van een grote overmacht en het daar tegenin gaan van een kleine groep. Het op elkaar in rijden met die speren vooruit en je zal maar in de voorste rij staan en dan toch gaan. Ik leef me teveel in geloof ik.
Toen dochters de film mochten zien vonden ze 'm soms zelfs saai. En mijn beleving zagen ze al helemaal niet. En eigenlijk vind ik dat juist erg.

Mindy

Tja

Ik kan niet zeggen of je het moet doen of niet. Op zich passen ze wel in het rijtje HP en star wars. Aan de andere kant denk ik, er zijn zo veel leuke animatie- of familiefilms waar ze nu nog van kunnen genieten. Lotr is ook nog leuk bij 12 +, veel familiefilms niet.

Polly Shearman

Polly Shearman

11-12-2008 om 10:16

Ik twijfel nog.

De starwars serie hadden ze stukje bij beetje bij een vriendje gezien en speelde ze altijd na: dan ben jij prinses Lea mama... pff ik had geen idee waar ze het over hadden en dus de hele serie maar eens geleent van een vriendin.
Met veel plezier gekeken, somminge stukjes waren ff spannend voor jongste maar toch begrepen ze goed dat het een film is en zijn ze nooit echt bang geweest.

Jullie zeggen dat er nog zoveel andere leuke films zijn, nou vertel dan maar: welke films zijn geschikt om met kerst te kijken met ons hele gezin, ja pollyman en ik willen ze ook nog wel leuk vinden.
Jongste is 2,5 maar die gaat toch op tijd naar bed, na een hele dag zwemmen en spelen.

groet, Polly

Pippin

Pippin

11-12-2008 om 11:08

Humor

Misschien is het leuk om het in de humoristische films te zoeken? Austin Powers, The Pink Panther, The gremlins, National Lampoon (erg flauw, kinderen vonden het geweldig), Superman, Spiderman, Robin Hood, Waterworld. Bij ons vinden ze Indiana Jones, James Bond en Pirates of the Caraiben ook erg leuk, maar dat vind ik ook grensgevallen qua geweld.
Pippin

Precies pippin

Juist omdat de LOTR-films zo over de top zijn qua vreemde wezens en massale vechtscenes, is dat voor onze zoons goed te behappen. Ze weten heel goed dat dit in real life nooit zou kunnen. Een film als Pietje Bell die in de gevangenis wordt gegooid is wat dat betreft veel realistischer en dat vinden ze dan weer heel spannend. Het is gewoon die hele fantasywereld die ze fantastisch vinden. Ook Narnia en de serie Walking with Dinosaurs (waarin dino's levensecht worden vertoond) vinden ze prachtig.

Overigens zijn mijn zoons net zo dol op Shrek, Madagascar e.d. hoor. Dus niet dat we hier alleen maar films kijken waarin met bijlen en zwaarden wordt gezwaaid

Jujube

Jujube

11-12-2008 om 14:56

Hmm, ik zie eigenlijk geen probleem. Mijn kinderen (nu 15, 12 en 11) hebben een paar jaar geleden alle delen gezien en verblikten of verbloosden er niet van. Dat komt m.i., zoals al eerder hier gezegd, omdat het duidelijk fantasie is.
Vorige week keken we met de kinderen een aflevering van Jonathan Creek op DVD en daar kwam een dode in voor (je zag 'm op de grond liggen). Jongste vond het eng en kon 's avonds niet slapen, terwijl ze stoïcijns naar LOTR, Harry Potter e.d. kijkt.
Groet,
Jujube

MRI

MRI

11-12-2008 om 17:22

Ik begrijp de vraag niet.

De leeftijdsindicatie is toch 12 jaar? Nou dan zijn ze er dus veel te jong ervoor. Ik zag het voorbijkomen bij het zappen (kind lag al op bed) en vond het zelf doodeng. En ik ben 50! Natuurlijk heeft het invloed als ze dat soort dingen tejong zien.
Op school hadden jongens bij mijn dochter in de klas 'the pirates of the carribean gezien'. Zeven jaar. 'heeft ie niks van' zeiden de moeders. En maar klagen dat hun zoontjes zo agressief zijn. Ja, duh?

MR

Grappig,

dat er duidelijk 2 kampen zijn.

Ik vind mijzelf redelijk 'streng' als het er om gaat wat mijn kinderen wel of niet mogen. Zo ben ik heel erg tegen computerspelletjes ec waar 'echt' bloed vloeit, of waar mensen omvergereden noeten worden met auto's ed. Vind ik gruwelijk.

Maar (net als Jujube zegt) die typische 'fantasy' dingen daar heb ik niet zoveel moeite mee, en de kinderen ook niet (integendeel, ze smullen ervan). Mijn jongens van 11 en 8 hebben ook de Pirates of the Carribean films gezien. Geen probleem. En mijn dochter van 7 verblikt of verbloost niet bij Harry Potter (als ze per ongeluk eens een flard ziet, in de hele films heeft ze nog geen zin), en is dol op Narnia (ze heeft regelmatig 'lucy-vlechtjes in haar haar). Ondertussen praat ze wel nog steeds met gefronste wenkbrauwen over 'die enge baby van de teletubbies, die in de zon zit en zo raar lacht'. Daar heeft ze vroeger wel eens van wakker gelegen....

Tja.

Ingrid

PS..ik herinner me trouwens zelf ook van vroeger dat ik vooral echt wakker lag van de echt realistische dingen. Q & Q en zo. Vreselijk....

Polly Shearman

Polly Shearman

12-12-2008 om 11:35

Ben er nog niet uit

zoons hebben idd pirates of the c ook al gezien, geen probleem.
Ze hebben eigenlijk nog nooit wakker gelegen van een film, nieuwe films kijken we altijd samen, en wij vertellen er veel bij en leggen veel uit. Ik kijk films in de bioscoop wel altijd keurig naar leeftijdsgrens, want op zo'n groot doek komt het altijd anders over dan thuis veilig op je eigen tvtje die je ook stop kan zetten om iets uit te leggen enz.

Mijn zoons zijn trouwens niet Boosaardig agressief, het zijn wel echte jongens, ze vechten en maken van knex zwaarden, alles spelenderwijs. Maar in contact met andere heb ik ze nog nooit op echte agressie kunnen betrappen. Dat wild spelen hebben ze op een of andere manier van kleins af aan al gedaan. Ik was vroeger nl erg anti geweld op tv. Ze mochten alleen naar zoetsappige dingen kijken, maar ik heb geleerd dat het niks uitmaakt. Wild spelen doen ze toch wel !! toen mijn oudste zoon 2,5 was speelde hij altijd de boze heks uit sneeuwwitje na. "een koude windvlaag om mijn hart".
Gelukkig kijken ze met liefde met hun kleine broer mee naar de teletubbies en vinden ze dat ook nog leuk.

Ik heb voor de kerstvakantie al wat heerlijke disney dvd's klaar liggen: frank en frey ( waar ik dus als kind nachtmerries van had) toy story enz..

Maar voor savonds als de kleinste op bed ligt wil ik gewoon iets spannends en in druk wekkends. Want over harry potter van vorig jaar hebben ze het nu nog.. daar hebben ze zo van genoten! en dat hoorde ook zo echt bij die dagen...!

groet, polly

Maylise

Maylise

12-12-2008 om 13:47

Loopt in elkaar over

Het zal wel per kind verschillen maar bij mijn zoontje van 9 merk ik dat fantasie hem net zoveel raakt als realistisch. We zijn nu lord of the rings aan het voorlezen en dat hobbits en orcs niet echt zijn maakt voor hem geen verschil. Hij vindt het even spannend als een realistischer boek. De films heeft hij nog niet gezien. Misschien volgend jaar als het boek uit is.

Ik zou niet zo vlug een andere film weten die aan jullie criteria voldoet. Ze zijn er vast wel daar niet van. Ik kom er alleen niet op. Ik kies zelf meestal familie films uit als ET, the incredible journey, far from home: the adventures of yellow dog, Fly away home, Shiloh enzo. Geen hele spannende films dus maar ik vind ze entertainend genoeg voor mezelf. Ik weet alleen niet wat jullie eisen natuurlijk precies zijn.

Lord of the rings is op zich vind ik een mooie film (al is het niet zo goed als het boek) maar er zijn behoorlijk wat geweldadige vechtscenes in. Er vallen redelijk wat doden en het is soms redelijk heftig. Zeker omdat je ook nog een zoon van 7 hebt zou ik het persoonlijk denk ik niet zo vlug doen. Lastig wat Star Wars heeft ook best wel een aantal heftige scenes zoals inderdaad de dood van Ani's moeder en Ani's reactie er op in the attack of the clones, Anakin die de younglings en de rest dood, het feit dat iedereen dood is zo'n beetje, de moord op aunt beru en uncle owen en zo kan ik nog wel een lijstje noemen. Dus op zich hebben je zoons al behoorlijk wat gezien dus gebaseerd daarop misschien wel.
Mijn zoon van 9 heeft Star Wars dit voorjaar ontdekt en hij vond het ook geweldig maar het kwam af en toe wel heftig bij hem aan. Ik geloof overigens niet dat dit soort films persé agressief maken.

Maylise

Pippin

Pippin

12-12-2008 om 15:35

Tops

Groovy baby!!!! ))
Pippin

Pippin

Pippin

12-12-2008 om 15:35

Tops

Groovy baby!!!! ))
Pippin

Wij hebben hier zaterdag met groot genoegen met z'n allen gekeken naar : Hook. Daarop aansluitend vonden jongens ook leuk: mss Doubtfire, home alone, snow buddies, nanny mcFee, night at the museum, jumanji, mr Bean en vast nog veel anderen.

Wat zijn jullie kinderen allemaal al stoer

ik mag van mijn zoon nog niet eens HP voorlezen, laat staan dat hij de films wil zien. En hij is 10. Hij vindt het te griezelig. Ik heb nu wel de SW films voor hem onder de kerstboom liggen, de drie oude. Want hij is gek op Darth Vader en in de nieuwe films is die er nog niet echt. Ik heb hem laatst de eerste Indiana Jones laten zien en die vond hij ook geweldig. Al vond hij die scene met al die geraamtes wel eng.
Daarentegen vind hij 'revenge of the killer tomatoes' de max. Gelukkig snapt hij de wat pikantere grappen niet.
Maar dat sommigen van jullie kinderen het boek van LOTR snappen, wauw. Is dat niet veel te moeilijk ?
Ik ben zelf een enorme fan van LOTR, heb de films en ook verschillende van de figuren en ik kijk er naar uit om dat met mijn zoon te delen. Maar dat zal dan toch nog wat moeten wachten; ik ga toch eerst met HP beginnen. Da's toch nog een graadje minder indrukwekkend.

Jolijt

Jolijt

16-12-2008 om 19:08

Ik heb gemerkt

dat onze kinderen redelijk fantasieloos zijn. Dat is niet leuk met tekenen ed, maar met boeken en films is het wel heel makkelijk. Ze leven mee met het verhaal zolang het er maar ook geen minuut langer. Pokemon en Avatar zijn hier gewoon verboden. Maar Harry Potter (1/2) en de Spiderwick chronicles vallen erg goed bij onze 4-jarige. In Universal Studios vloog ie achter Spiderman aan en wil sindsdien de films zien (als hij ondertitels kan lezen mag het). De rest van zijn lievelingsfilms bevatten oa kleine Einsteins en de Phantom of the Opera.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.