Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Polly Shearman

Polly Shearman

10-12-2008 om 12:16

Lord of the rings voor jongens van 9 en 7,5


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

16-12-2008 om 23:35

Magraat

Je bent niet de enige, hoor. Mijn zoon van 11 heb ik afgelopen zomer deel 1 van HP mogen voorlezen. Voor die tijd vond ie het veel te eng. Hij werd daarna gegrepen en las delen 1 tot en met 4 in een ruk uit. Maar halverwege deel 5 vond ie het toch weer te eng worden.
Narnia hebben we vorig jaar halverwege uit moeten zetten wegens te eng.

LOTR gaat hier voorlopig ook nog niet aan.

Hier zijn films als Stormbreaker, James Bond, Star Wars, National Treasure en Spy Kids succesvol. Wel spannend, maar niet met enge fantasiemonsters.

Ik probeer nog altijd te begrijpen waarom kinderen HP nĂ­et eng vinden. De hoofdpersonen wordt angst aangejaagd. Je leeft je in de hoofdpersoon in, dan voel je toch zijn angst? Dat lijkt mij nou zo logisch. Ik heb zelf in de bioscoop meerdere keren mijn hoofd gestoten toen ik bij enge scenes wegdook, blijkbaar voldeed de filmkeuring voor mij ook al niet Nu heb ik zelf na te enge films gegarandeerd nachtmerries, dus ik begrijp mijn eigen kinderen prima.

Tihama

Bastet

Bastet

17-12-2008 om 07:24

Griezelen

Sommige kinderen vinden griezelen heerlijk!Ik kan me zelf nog herinneren dat ik altijd dol was op dracula-films enzo.Heel wat horror heb ik gezien,en ik ben dol op spannende sprookjes.Spidewick is trouwens meesterlijk,maar dat even terzijde..
Groetjes,Bastet

Tihama

Tihama

17-12-2008 om 14:53

Maar daarna dan?

Op mijn 15e zag ik een parodie op Dracula. Wekenlang schoot ik midden in de nacht nog wakker van de enge eindscene.
Mijn kinderen hebben dat ook. Die kunnen echt weken na het zien van een enge film daar nog over dromen. En maar doordenken...wat als dit en wat als dat...en waarom gebeurde dit toen...en wat dacht die persoon....

Ik hoor in mijn omgeving alleen maar van mensen dat hun kinderen probleemloos al die enge films kijken. Zijn wij nou de enigen?

Mijn man en ik hebben laatste de hele Indiana Jonesserie gekeken. Met in ons achterhoofd de vraag of dit leuk is voor zoon. Nou nee, dus, te eng.

En Pelle: als kinderen het zich niet aantrekken omdat ze het nog niet begrijpen, dan is het toch zonde om ze die film nu al te laten kijken?

Tihama

Maylise

Maylise

17-12-2008 om 14:56

Tihama

Maar eng kan juist ook leuk zijn. Lekker samen griezelen. Overigens vind mijn zoon van 9 (die Harry Potter 1 en 2 heeft gelezen) Harry Potter enger dan Lord of the Rings. Dat laatste lees ik hem nu voor maar het boek is veel minder heftig dan de film, alles is veel meer uitgesmeert. Ik sla soms wel eens een stukje over maar dan vooral uitgebreide landschap beschrijvingen. Hij vindt het zeker soms spannend (zwarte ruiters, moria enzo) maar best te doen. Hij leeft wel enorm mee en het is voor hem net echt. Hij gelooft half en half dat het allemaal echt bestaat. En ondanks dat wil hij toch graag lezen omdat spannend en eng ook wel leuk is.

Maylise

Maylise

Maylise

17-12-2008 om 15:01

Ermee blijven zitten

Ja, ze blijven er soms wel mee zitten heb ik het idee. Hangt van de omstandigheden. Ik weet wel dat mijn oudere zoon toen hij 11 was een keer was wakker geworden van een nachtmerrie want hij had gedroomd dat er dementors op zijn kamer waren. Dus toen zat hij er wel even mee. Misschien zou ik ze wat meer tegen dat soort dingen in bescherming moeten nemen. Aan de andere kant ik merk dat er niet echt een pijl op te trekken is wat eng gevonden wordt. Zo wil mijn dochter van 12 wel Harry Potter kijken maar liever geen Bambi, althans niet het begin als de moeder sterft. En Frank en Frey (zo heet de fox and the hound toch in het Nederlands) vindt ze ook zo zielig. Daar zit ze dus wel weer mee.

Maylise

Polly Shearman

Polly Shearman

17-12-2008 om 18:57

Gut een hp

Ik blijf toch bij het lezen van een HP'tje aan een heel ander soort film denken.

maar goed vanavond ga ik met manlief LOTR 1 kijken want het is voor ons ook lang geleden en dan gaan we nog eens even checken of wij vinden dat onze mannen het al aan kunnen.

groet, polly

Polly Shearman

Polly Shearman

17-12-2008 om 21:48

Besluit genomen!

Nee wij vinden bij nader inzien de film toch niet geschikt voor onze zoons!
We hebben hem niet eens afgezien, het eerste uurtje denk ik. Maar nee, ze snappen het verhaal toch niet, en het is gewoon te eng.

allemaal bedankt voor het meedenken.
groet, polly die een tv gids gaat kopen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.