Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Loslaten en vertrouwen in schoolkeuze kind?

Kind zit in groep 8. Tijdens thuisonderwijs Corona presteerde hij heel hoog in de I, daarvoor had hij II en III op zijn rapport. Sinds hij weer fulltime school heeft, gaat hij achteruit in de toetsen en heeft in groep 7 een II behaald met begrijpend lezen (overige vakken zijn nog in de I). Desondanks heeft hij als pre-advies enkelvoudig vwo gekregen.
Huiswerk, weektaak, plus- en levelwerk maakt hij naar behoren en op tijd van wat ik begreep van basisschool. Kind geeft zelf aan dat het vooral veel werk is en niet per se moeilijk. Kind wil graag meer uitgedaagd worden en leerkracht in groep 8 beseft dat wel, maar weet nog niet hoe te compacten. Ik ga vanuit dat in groep 8 dit ook niet meer van gaat komen.

Kind is overtuigd dat hij vwo aankan en wil per se naar een categoraal gymnasium. Denkt heel laks over hoe de II voor BL naar een I te veranderen. Wil niet extra oefenen, zegt dat hij bij de volgende toets dit gewoon doet. Als ik vraag hoe hij weet dat hij gymnasium gaat halen, zegt hij “omdat ik heel goed kan leren en ik wil voor extra uitdaging gaan”.

Ik heb mijn twijfels. Tijdens thuisonderwijs hebben we de hiaten weggewerkt en hij scoorde meteen in de uiterste van de I-en. Nu hij het zelf moet doen op school en zonder hulp van mij zie ik dat zijn cijfers afbuigen. Eerlijk is eerlijk, in groep 7 was door omstandigheden de kwaliteit van het onderwijs niet op een geweldig niveau. Echter, ook in het middelbaar onderwijs heb je te maken met lerarentekorten en de kans is groot dat hij dan ook meer ‘zelf’ moet gaan doen. En dat zelf doen daar heb ik vrees voor bij hem. Hij leert makkelijk, maar ik vind zijn werkhouding rampzalig, zijn werkwijze ongestructureerd icm de aandachtspanne van een goudvis. Ik voorzie dat hij gaat vastlopen in de hoeveelheid stof/huiswerk. Daarbij is hij in het verleden getest en het IQ-cijfer 115 was niet heel overtuigend vwo wel met kanttekening dat het werkelijke cijfer hoogstwaarschijnlijk hoger ligt ivm communicatie- en motorisch problematiek waar kind mee kampte rond de testperiode (Deze is, overigens, nu grotendeels weggewerkt). 

Aan de andere kant misschien zie ik te veel beren op de weg? Ik ben zelf een heel risicomijdend persoon die zichzelf vooral heel goed voorbereid en risico’s indek voordat er aan iets wordt begonnen. En misschien focus ik mij teveel op de eventuele problemen die misschien zouden kunnen komen? Kind is meer van “ik zie wel” en tot nu toe lijkt hij redelijk mee weg te komen, maar is daarmee geen hoogvlieger.

Mijn angst is, dat kind na een jaar gymnasium op zoek moet naar een andere school, afstroomt naar een lager niveau en misschien gedesillusioneerd raakt. Plus ik kan mijn kind niet veel helpen op de middelbare school. Ik ben de laatste tijd meer gaan werken en ben daardoor niet meer zoveel beschikbaar als toen tijdens de lockdown periodes. Daarnaast begint hij, start puberteit, steeds minder van mij aan te nemen. Het zal vanaf volgend jaar meer op hemzelf aan moeten komen.

Nu heb ik hulp/relativering nodig bij het volgende:
Vertrouw ik erop dat kind heel goed weet wat bij hem past? En als hij straks misschien toch een enkelvoudig vwo-advies krijgt toch inschrijven voor een categoraal gymnasium? Of kind komende paar maanden naar een scholengemeenschap en misschien wel een niveau lager praten?


Een IQ van 115 zou op zich goed genoeg moeten zijn voor VWO. Ik zou vertrouwen hebben in je zoon.

atheneum en gymnasium (beide vwo) zijn hetzelfde niveau. Enige verschil is dat op gymnasium ook grieks en latijn gegeven worden en je er minimaal 1 op eindexamen moet doen. Vraag is dus vooral of kind daar interesse in heeft. 

Op mijn eigen atheneum  kon je ook kiezen voor latijn en daar examen in doen. 

Nadeel van een categoraal gymnasium is dat je van school moet wisselen als de klassieke talen je niet liggen. Op een scholengemeenschap waar beide worden aangeboden, is overstappen eenvoudiger.   

Ik denk dat het veel meer doet met een kind als zijn ouders niet in zijn kunnen geloven dan wanneer school te zwaar blijkt en hij af moet stromen. Ik zou hem dus de keuze laten maken. 

Ook zijn er op de middelbare school / in je woonplaats vaak verschillende mogelijkheden voor huiswerkbegeleiding als hij hier hulp bij nodig blijkt te hebben.

Mijn zoon is dit jaar gestart op een school met alleen gymnasium. Ik herken je zorgen.
Maar zoon was overtuigd van zijn keuze. Hij weer dat hij van school moet wisselen als hij het niet haalt.
Nu ben ik tot nu toe erg tevreden over school. Ze worden goed begeleid de kinderen. Meestal zijn het kinderen die nooit veel hebben hoeven doen, dus echt moeten leren leren. Daarnaast helpt het mijn inziens wel dat er op school alleen maar kinderen van dat niveau zitten, je wordt dan toch een beetje meegetrokken met de rest.
Het zijn wel lange dagen en veel huiswerk.

Ga vooral naar de open dagen. Ik had zelf bij deze school veel meer het idee dat ze er alles aan doen om kind het te laten halen, dan dat ik dat kreeg bij school waar ze naast gymnasium ook VWO en havo aanbieden.
School wil over het algemeen ook kinderen behouden natuurlijk. Is weer goed voor de cijfertjes 

Boktor

Boktor

30-09-2023 om 21:31 Topicstarter

Dank voor de antwoorden zover. Ik heb nav bericht van due-scimmie ingelezen in huiswerkbegeleiding. Ik moet wel wennen aan het idee, want vroeger deden we dat zonder, maar zie ook wel het voordeel van in. Vooral omdat ik zelf nu meer ben gaan werken en kind niet kan begeleiden met planning, etc. 

Het lijkt erop dat ik iets van een plan kan maken voor de grootste beren op de weg die ik zie. Een kostbaar plan, dat dan weer wel.

Boktor

Boktor

30-09-2023 om 21:34 Topicstarter

Amber82 schreef op 30-09-2023 om 21:29:

Mijn zoon is dit jaar gestart op een school met alleen gymnasium. Ik herken je zorgen.
Maar zoon was overtuigd van zijn keuze. Hij weer dat hij van school moet wisselen als hij het niet haalt.
Nu ben ik tot nu toe erg tevreden over school. Ze worden goed begeleid de kinderen. Meestal zijn het kinderen die nooit veel hebben hoeven doen, dus echt moeten leren leren. Daarnaast helpt het mijn inziens wel dat er op school alleen maar kinderen van dat niveau zitten, je wordt dan toch een beetje meegetrokken met de rest.
Het zijn wel lange dagen en veel huiswerk.

Ga vooral naar de open dagen. Ik had zelf bij deze school veel meer het idee dat ze er alles aan doen om kind het te laten halen, dan dat ik dat kreeg bij school waar ze naast gymnasium ook VWO en havo aanbieden.
School wil over het algemeen ook kinderen behouden natuurlijk. Is weer goed voor de cijfertjes

Dit is wel een heel fijn bericht om te lezen. Dank! Dit geeft vertrouwen en fijn dat mijn zorgen niet zo vreemd zijn.

Mugske schreef op 30-09-2023 om 21:02:

atheneum en gymnasium (beide vwo) zijn hetzelfde niveau. Enige verschil is dat op gymnasium ook grieks en latijn gegeven worden en je er minimaal 1 op eindexamen moet doen. Vraag is dus vooral of kind daar interesse in heeft.

Op mijn eigen atheneum kon je ook kiezen voor latijn en daar examen in doen.

Nadeel van een categoraal gymnasium is dat je van school moet wisselen als de klassieke talen je niet liggen. Op een scholengemeenschap waar beide worden aangeboden, is overstappen eenvoudiger.

Atheneum met latijn heeft een belangrijk verschil met gymnasium. Bij gymnasium (wat ook op een scholengemeenschap kan zijn) komt latijn of grieks in de bovenbouw ipv de verplichte tweede vreemde taal. Op het atheneum is dat niet het geval.

Mugske schreef op 30-09-2023 om 21:02:

atheneum en gymnasium (beide vwo) zijn hetzelfde niveau. Enige verschil is dat op gymnasium ook grieks en latijn gegeven worden en je er minimaal 1 op eindexamen moet doen. Vraag is dus vooral of kind daar interesse in heeft.

Op mijn eigen atheneum kon je ook kiezen voor latijn en daar examen in doen.

Nadeel van een categoraal gymnasium is dat je van school moet wisselen als de klassieke talen je niet liggen. Op een scholengemeenschap waar beide worden aangeboden, is overstappen eenvoudiger.

Mijn nichtje zat op een categoraal gymnasium en mijn zoon op een gymnasium op een scholengemeenschap.  Als mijn nichtje op mijn zoons school had gezeten had ze niet verder mogen gaan op gym met haar punten,  maar omdat ze bij het categoraal van school had gemoeten mocht zij gewoon blijven.  Mijn zoon moest gemiddeld een 7 staan om door te gaan op gym. Zij gemiddeld een 5,5. Dus dat is dan het voordeel van een categoraal gym, dat ze daar iets meer moeite doen om kinderen te houden omdat ze anders van school af moeten.  Als zij niet op die school had gezeten had ze nooit haar gymnasium diploma gehaald.

Het is heel knap om als risicomijdend persoon een kind te hebben dat een uitdaging aan wil gaan. Dat heb je goed gedaan. Maar dat wil je je kind niet blind laten doen maar met inzicht want dat is wat je zoekt bij deze afweging. 

Ik zou kinds ambitie zoveel mogelijk in tact laten en aan de slag gaan met de dingen die je benoemt (concentratieboog, werkhouding, werkwijze etc.). Niet allemaal tegelijk. Je zou er een “als jij gymnasium wilt, laten we dan beginnen met x te verbeteren want dat heb je nodig op het gym”. Stel doel en doel gehaald naar het volgende doel. En als hij zegt dat hij het wel kan, laat maar zien.. dan kan de lat weer een stukje omhoog. Want als je iets wel kan, doe je het ook. 

Als hij met bepaalde doelen moeite heeft die hij echt moet halen, kan je besluiten daty hij naar een scholengemeenschap gaat met een gymnasium. Maar als hij echt wil, spoor je zijn ambitie juist aan. Daarmee heeft hij deels zelf zeggenschap over de richting die hij wil. 

Is er in de buurt de optie om hem naar een gymnasium te laten gaan waar bijvoorbeeld halverwege het jaar nog geswitcht kan worden naar "gewoon" vwo?

Valt het gym toch tegen kan hij het misschien wel nog halen op vwo. En moet niet dadelijk van school veranderen.

Heeft hij iets met talen? Want die krijgt hij straks meer dan genoeg. Als hij nu al eerder een wiskunde-freak zou zijn zou ik eerder motiveren richting algemeen vwo. Of de leerkracht uit groep 8 dat laten meegeven.

Boktor

Boktor

30-09-2023 om 22:56 Topicstarter

Philou schreef op 30-09-2023 om 21:40:

Het is heel knap om als risicomijdend persoon een kind te hebben dat een uitdaging aan wil gaan. Dat heb je goed gedaan. Maar dat wil je je kind niet blind laten doen maar met inzicht want dat is wat je zoekt bij deze afweging.

Ik zou kinds ambitie zoveel mogelijk in tact laten en aan de slag gaan met de dingen die je benoemt (concentratieboog, werkhouding, werkwijze etc.). Niet allemaal tegelijk. Je zou er een “als jij gymnasium wilt, laten we dan beginnen met x te verbeteren want dat heb je nodig op het gym”. Stel doel en doel gehaald naar het volgende doel. En als hij zegt dat hij het wel kan, laat maar zien.. dan kan de lat weer een stukje omhoog. Want als je iets wel kan, doe je het ook.

Als hij met bepaalde doelen moeite heeft die hij echt moet halen, kan je besluiten daty hij naar een scholengemeenschap gaat met een gymnasium. Maar als hij echt wil, spoor je zijn ambitie juist aan. Daarmee heeft hij deels zelf zeggenschap over de richting die hij wil.

Ja goede, hier was ik idd al mee aan het stoeien, maar miste nog zijn uitwerking. Ik heb het plannings- en studieboekje gedownload van de site van de school van zijn eerste keuze en daarin staan veel tips voor de eerstejaars hoe het schoolwerk aan te vliegen. We hadden het toevallig afgelopen dagen samen doorgenomen zodat hij een idee heeft wat er bij komt kijken op de middelbare school. Het maakte niet veel indruk...

Hoe dan ook de spanningsboog is het eerste punt wat ik aan wil pakken en in 1 van de boekjes wordt uitgelegd om het werk te verdelen in blokken van 30 minuten (25 minuten werken en 5 minuten rust en voor diegenen die langer kunnen concentreren heb je de versie 50 minuten aaneengesloten werken en dan 10 minuten pauze). Ik denk dat ik ga beginnen met voorstellen door wel te oefenen met begrijpend lezen en dan in blokjes van 30 minuten. Dat is behapbaar, je kan daarvoor met een app werken en laat nou alles wat met een app gaat zijn interesse hebben.

Boktor

Boktor

30-09-2023 om 23:12 Topicstarter

Marty1984 schreef op 30-09-2023 om 22:22:

Is er in de buurt de optie om hem naar een gymnasium te laten gaan waar bijvoorbeeld halverwege het jaar nog geswitcht kan worden naar "gewoon" vwo?

Valt het gym toch tegen kan hij het misschien wel nog halen op vwo. En moet niet dadelijk van school veranderen.

Heeft hij iets met talen? Want die krijgt hij straks meer dan genoeg. Als hij nu al eerder een wiskunde-freak zou zijn zou ik eerder motiveren richting algemeen vwo. Of de leerkracht uit groep 8 dat laten meegeven.

Bij de reguliere scholengemeenschappen kan dat en die opties hebben wij zeker. Nu is alleen het geval dat hij 'verliefd' is geworden op een categorale gymnasium (en ik begrijp kind hierin heel goed; het voelde echt fijn daar. Sfeer, docenten, visie, het klopte allemaal behalve dan de afstand). Helaas wekte een andere categorale gymnasium dichter bij ons in de buurt dat gevoel niet op.

Kind is nu ingeschreven voor een junior academie (voor een periode van 10 weken volg je daar een module/vak onder schooltijd daar) op 'zijn' gymnasium en ik hoop dat, als hij is ingeloot, hij daardoor ervaart hoe het is om daar naar school te gaan.

Hij heeft zeker wat met talen en thuis doen we al wat aan Latijn. Dit omdat hij aangaf meer uitdaging te willen omdat hij dat op basisschool niet krijgt. Voor de rest heeft hij zeker een goed gevoel voor wiskunde. Hij gaat ook vrijwillig naar wiskundekampen en vindt het jammer dat zijn huidige basisschool niets doet met de kangoeroewedstrijden. Hopelijk kan hij dit wel doen op de middelbare school waar hij uiteindelijk naar toe gaat. Een klein gelukje op de open dag vorig jaar was dat de wiskundedocent met wie hij in gesprek was vrijwilliger was op de wiskundekamp waar hij naar toe gaat. Dat voelde als een warm bad voor hem. Dit zou ook wel mee te maken hebben gehad dat hij deze school zo leuk vindt.

Ik zou hem zeker laten gaan als hij zelf enthousiast is en hij het benodigde advies krijgt. 

In de laatste zin van de OP heb je het over, naar een lager niveau praten. Doe dat alsjeblieft niet. Daar raakt hij heel gedemotiveerd van. 

Als je kind een vwo-advies heeft en graag naar dat gymnasium wil, zou ik hem die kans geven. Laat maar zien dat hij het aankan. Daar zit het vol met kinderen die weinig hoefden te doen op de basisschool. En ook met genoeg kinderen waarvan de ouders niet/weinig begeleiding kunnen bieden omdat ze dat niveau zelf nooit gedaan hebben. 
De school fijn vinden kan ook een reden zijn om je goed in te zetten, want als hij moet afstromen, moet hij naar een andere school. De school zal zelf ook niet zitten te wachten op een hoge uitstroom voor het examen, dus bepaalde begeleiding voor deze doelgroep zullen ze vast ervaring mee hebben.

Ouders die geen vertrouwen in je hebben doet pijn. Geef hem het vertrouwen en dan mag hij het laten zien. En als het niet lukt, jammer, maar geen ramp. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.