Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Loslaten en vertrouwen in schoolkeuze kind?


Boktor

Boktor

03-10-2023 om 09:01 Topicstarter

S.ndra schreef op 02-10-2023 om 14:02:

Mijn kind zit in 2 gym van een categoraal gym. Ik ben maar even de partypooper. Ik zou goed navragen wat het schoolbeleid is voor bevordering van klas 1 naar 2. En vraag een rooster op. Praat met ouders die hun kind op die school hebben of liever nog met kinderen die op die school zitten. Misschien geldt onze ervaring alleen voor onze school, maar het is de moeite waard om uit te zoeken. Dan weet je waar hij aan begint.

Op onze school moet je namelijk van school af als je het 1e jaar niet haalt. Je kunt niet blijven zitten. Dat is niet iets om licht over te denken. Op de school van mijn kind gingen ze van 5 1e klassen naar 4 2e klassen. Dat betekent dat 20% van de kinderen afvalt. Het programma is ook navenant zwaar.

Hier werden ze wel degelijk in het diepe gegooid. Het programma was heel vol. Latijn natuurlijk 2 uur, maar extra ook alvast 2 uur Grieks in de 1e, 1 uur levensbeschouwing, 2 uur internationalisering, 2 uur techniek/cultuur… Ze had hele lange dagen, al die extra vakken waren verplicht, en als ze dan om 4 of 5 uur thuis kwam, moest ze nog 7 vakken huiswerk maken. Er was nauwelijks tijd voor andere dingen dan school. De toetsen waren heel zwaar met heel veel lesstof. De toetsweken waren pal na de vakanties gepland, dus er was ook geen tijd om bij te komen.

Resultaat: veel overbelaste en gestresste kinderen. Ook mijn kind. Het was bepaald geen gezellig 1e jaar waar ze wel aan alles kon wennen of waar je je rustig kunt ontwikkelen en leuke uitdaging krijgt. Het was pompen of verzuipen als je niet extreem makkelijk leert. Ze heeft het wel gehaald, maar als ik dit van tevoren had geweten hadden we denk ik een andere keuze gemaakt. Dit zal vast niet op elk gymnasium zo gaan, op mijn gym van vroeger in elk geval niet, daarom was ik er ook niet op bedacht, maar er zijn er dus waar het wel zo gaat. Dat kun je maar beter van tevoren weten.




Dit is idd wat door mijn hoofd schoot. Een afspraak deze week bij zijn buurjongen staat. Die zit nu in de 2e van zijn school van voorkeur. Buurjongen wil hem van alles vertellen en we kunnen dan ook in de boeken kijken. Uiteraard ben ik heel benieuwd hoe zijn ouders vorig jaar hebben ervaren.  Het scheelt ook dat de jongens vergelijkbaar zijn. Als buurjongen het haalt, dan is er ook een kans dat ons kind het gaat halen.

De middelbare school zelf doet veel aan begeleiding. Desalniettemin stroomt 20% af in het eerste jaar. Het is zeker een ding waar ik goed rekening mee houd. Het studieboekje van deze school hebben we doorgenomen en kind gebruikt de tips al bij bijv. begrijpend lezen. In het studieboekje staat ook een weekschema opgenomen in het kader van hoe te plannen en hij had al gezien dat na school er minimaal 3 uur besteed moet worden aan huiswerk. Hij lijkt dit te accepteren als een bijkomend iets. verder heb ik 2 buurvrouwen/docenten klaar staan die desgewenst hem bijles willen geven in klassieke talen. Grieks is namelijk het enige waar wij niet bij kunnen helpen omdat we dat allebei hebben laten vallen. Het scheelt ook dat ze tegenwoordig een woordenboek bij het examen mogen houden, dat mocht ik toen niet (ja, ik ben een oude moeder). En nu is het vooral afwachten hoe hij de toetsen na de herfstvakantie maakt. Ik heb begrepen dat deze, voor hem, nu heel belangrijk zijn voor het schooladvies. Als hier havo/vwo uitkomt dan gaat het hele verhaal niet door.

Inmiddels heb ik wel met kind al wat geoefend en zie dat hij slordigheidsfoutjes maakt omdat hij zijn aandacht niet bij houdt. De opgaves zijn niet echt uitdagend te noemen; het is niet omdat het moeilijk is voor hem. Qua netheid/duidelijkheid van schrijven heeft hij ook nog een slagje te maken. Hij maakt de toetsen regelmatig in de helft van tijd wat ervoor staat, hebben wij te horen gekregen van de basisschool, en ik kom nu achter dat dat niet komt omdat hij zoveel aandacht geeft aan zijn schrijfwijze. Maar goed hij is zich bewust van dat deze slordigheidsfoutjes het verschil maken in een I of een II als cijfer en hij is op het moment gemotiveerd om hier aan te werken. BL wordt nu bijv. volgens de tips van het gymnasium aangepakt en niet volgens aanpak van de basisschool. Het is uitgebreider, daardoor meer werk en niet altijd van toepassing op teksten op basisschoolniveau, maar als hij dat wil dan vind ik het prima. Het aantal fouten zakt en het is maar meteen een goede voorbereiding voor de middelbare school, denk ik dan maar.

Pfff wat zit je er bovenop, misschien moet je het toch een beetje loslaten. Het gaat echt tot in detail hoe je je zoon beschrijft, heel eerlijk wist en weet ik dat allemaal niet van mijn zoon. 
Zoals het leest zitten jullie heel erg presteren en wordt zoon daar ook heel erg in meegetrokken, hij is zich bewust van slordigheidsfoutjes, weet waar hij aan moet werken, geeft extra aandacht aan dit, de bijlessen zijn voor het geval dat al geregeld. Let it go! En vooral ook voor je zoon, lijkt me niet leuk als kind als je ouders er zo bovenop zitten. Het kind is 11/12, geen werknemer die een functioneringsgesprek krijgt en zich bewust moet blijven ontwikkelen. Hij ontwikkelt zich sowieso wel en laat hem daar een beetje ze eigen weg in vinden en stuur bij waar nodig, maar niet continu.

Zoon heeft VWO advies, wil graag naar een specifieke school en weet dat de consequentie is dat hij van school moet wisselen als hij het niet haalt. Meer heb je niet nodig. 

Boktor

Boktor

03-10-2023 om 09:40 Topicstarter

Amber82 schreef op 03-10-2023 om 09:22:

Pfff wat zit je er bovenop, misschien moet je het toch een beetje loslaten. Het gaat echt tot in detail hoe je je zoon beschrijft, heel eerlijk wist en weet ik dat allemaal niet van mijn zoon.
Zoals het leest zitten jullie heel erg presteren en wordt zoon daar ook heel erg in meegetrokken, hij is zich bewust van slordigheidsfoutjes, weet waar hij aan moet werken, geeft extra aandacht aan dit, de bijlessen zijn voor het geval dat al geregeld. Let it go! En vooral ook voor je zoon, lijkt me niet leuk als kind als je ouders er zo bovenop zitten. Het kind is 11/12, geen werknemer die een functioneringsgesprek krijgt en zich bewust moet blijven ontwikkelen. Hij ontwikkelt zich sowieso wel en laat hem daar een beetje ze eigen weg in vinden en stuur bij waar nodig, maar niet continu.

Zoon heeft VWO advies, wil graag naar een specifieke school en weet dat de consequentie is dat hij van school moet wisselen als hij het niet haalt. Meer heb je niet nodig.

Probleem is hij heeft het vwo-advies nog niet en hij wil het graag. Ondanks dat ik hem laat inzien wat erbij komt komen, wil hij nog steeds graag naar de school van zijn voorkeur. Dat is prima en dan is het fijn als hij een uitgebreider beeld heeft dan wat op een open dag tentoon wordt gesteld. Ik zie dat hij overtuigd is van zijn kwaliteiten en kunnen en dat vind ik mooi.Dat stemt mij ook gerust. Als de wil er is dan komt de rest vanzelf.

Iedereen pakt dingen anders aan en ik begrijp dat jij het anders doet. Ook goed.


Ik zou het ook proberen toch zeker voor 98% te laten gaan

Punt is natuurlijk ook dat als je zo’n ontzettend Project ervan maakt het bijna ondoende is nog te falen.
Ik proef ook wel flink wat faalangst bij jou: bang dat het hem niet gaat lukken.
Maar 1) het is van hém, niet van jou en 2) het is echt niet erg als het om welke reden dan ook niet gaat lukken.
Goed dat hij goed gemotiveerd aan de slag gaat en zich goed wil voorbereiden maar ik zou daar eerder een wat afremmende houding in hebben dan een nog- 16-flinke-schepjes-er bovenop. 
Maar vooral: op achtergrond en afwachtend. 

Wat is de reden dat hij per se naar een categoraal gymnasium wil gaan? Omdat dit het 'hoogste' is in zijn ogen? Daar zou ik als ouder wel een gesprek over voeren en op doorvragen. Ik snap eigenlijk best jouw twijfels, want met alleen willen kom je er niet. Die I of II zeggen niet zoveel, zijn gemeten IQ ook niet (valt ermee in havo - havo/vwo), maar wel zijn werkhouding en concentratievermogen. 
Dat afstromen is ook geen ramp. Eigenlijk kan je niet voorspellen hoe het uit gaat pakken. Daarom zou ik hem wel volgen in zijn keuze. 
Ga naar open dagen en laat hem de sfeer proeven. Ik zou hem nu niet meer stutten, met allerlei bijlessen, laat hem er komen op eigen kracht. 

Boktor

Boktor

03-10-2023 om 10:21 Topicstarter

En je opmerking bevat ook waarheid hoor Amber82. Dit hele draadje is ook een proces wat mij voornamelijk een spiegel voorhoudt (en indirect ook kind helpt).

Het is wennen om te accepteren dat je kind meer kan. 
In het verleden werd bij ons de optie geopperd dat hij naar een academisch ziekenhuis voor onderzoek dcd moest, omdat hij zo ongelooflijk slecht bewoog. Dit jaar heeft hij meerdere malen geopperd dat hij open staat om in aanmerking te komen voor de selectie van het districtsteam van zijn sport en zijn hoofdtrainer staat niet onwelwillend tegenover om hem hiervoor op te geven. 
Qua school in groep 3 en 4 kon hij maar niet lezen en werd ons verteld dat dit nou eenmaal zijn niveau is (wij zijn toen ook van school gewisseld). En nou heeft hij de potentie om vwo te doen. Het verschil is zo enorm om te beseffen wat een achterstand hij heeft weggewerkt en dan ben ik op zoek naar zekerheid, omdat ik ook bang ben dat dit een keer ophoudt. Ik wil ook gewoon het beste voor mijn kind en dan heb ik soms gekke gedachtes. Daarom is het fijn dat ik dit draadje heb geopend om weer even dingen te relativeren.

Boktor

Boktor

03-10-2023 om 10:25 Topicstarter

Labyrinth schreef op 03-10-2023 om 10:11:

Wat is de reden dat hij per se naar een categoraal gymnasium wil gaan? Omdat dit het 'hoogste' is in zijn ogen? Daar zou ik als ouder wel een gesprek over voeren en op doorvragen. Ik snap eigenlijk best jouw twijfels, want met alleen willen kom je er niet. Die I of II zeggen niet zoveel, zijn gemeten IQ ook niet (valt ermee in havo - havo/vwo), maar wel zijn werkhouding en concentratievermogen.
Dat afstromen is ook geen ramp. Eigenlijk kan je niet voorspellen hoe het uit gaat pakken. Daarom zou ik hem wel volgen in zijn keuze.
Ga naar open dagen en laat hem de sfeer proeven. Ik zou hem nu niet meer stutten, met allerlei bijlessen, laat hem er komen op eigen kracht.

Dank en ook fijn om te lezen dat mijn zorgen niet zo raar zijn. Hij heeft alleen nu geen bijlessen. Ik heb een plan achter de hand omdat ik het fijn vind om een plan te hebben. Ik heb nu alleen een toetsje van internet afgehaald om te kijken waar zijn hiaten zitten qua begrijpend lezen.

Een kind met een vwo advies heeft geen bijles nodig. Ook zou ik hem thuis niet lastig gaan vallen met toetsen etc. Dat legt toch een bepaalde druk op.
Heel mooi dat je kind zulke grote stappen heeft gezet en zich zo goed ontwikkelt, maar laat hem ook gewoon kind zijn. Uiteindelijk moet hij het zelf doen. Je bent nu al bezig met mensen regelen voor bijles Grieks. Het kind is nog niet eens begonnen.
Legio ouders hebben zelf geen gymnasium gedaan en kunnen een kind daar niet mee helpen. Dat hoeft ook niet.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

03-10-2023 om 10:42

het klinkt alsof je kind wel bijles heeft, namelijk van jou. Ik word benauwd van je berichten, moet ik eerlijk zeggen.

" In het studieboekje staat ook een weekschema opgenomen in het kader van hoe te plannen en hij had al gezien dat na school er minimaal 3 uur besteed moet worden aan huiswerk"

Dat is dus kennelijk informatie vanuit de school zelf hè, dus niet van Boktor. 

Ben ik nou de enige die drie uur huiswerk (minimaal!) per dag belachelijk veel vindt?

Niet dat het uitmaakt, mijn advies aan Boktor zou sowieso zijn om zoon maar gewoon te laten gaan, maar ik vroeg me dus wel af of ik nou zo'n watje ben dat ik 3 uur huiswerk teveel vind. 

En voor Boktor: menig gymnasiast kan het gymnasium wel aan -eventueel met extra inspanningen - maar heeft op een gegeven moment gewoon geen zin meer om zoveel tijd aan die dode Grieken en Romeinen te besteden. Dat is dan maar zo. Mijn zoon kreeg in de 2e of 3e zo iemand in de klas die ook van een categoraal gymnasium kwam. Wel even vervelend, zo'n schoolwissel, maar dat komt uiteindelijk ook wel weer goed. 

To, ik zou het voor nu loslaten. Want voor hetzelfde geld haalt hij het vereiste niveau niet. Voor hetzelfde geld adviseert de school een gewoon vwo of havo.

Zelf als hij wel gymnasium als advies krijgt, dan is het goed om te bespreken of dat echt handig is. Als hij niet zo talig is of niet goed weet hoe hij moet studeren, is het namelijk ook niet de beste plek. Het niveau en tempo ligt vaak gewoon hoger dan op een gewoon vwo.

Ik heb zelf op het gymnasium gezeten. Ik kreeg het advies van de school en zelf vond ik het ook heel cool om naar het hoogste niveau te gaan. Maar ik heb het niet afgemaakt omdat ik geen idee had hoe ik moest leren en daardoor struikelde over alle talen, naast dat de cultuur niet bij mij paste.

 Er bestaat geen gewoon VWO advies dat anders is dan een gymnasium advies. Als school VWO adviseert kan hij daarmee naar het gymnasium.

Daglichtlamp schreef op 03-10-2023 om 11:23:

Er bestaat geen gewoon VWO advies dat anders is dan een gymnasium advies. Als school VWO adviseert kan hij daarmee naar het gymnasium.

En bij ons nemen ze ook leerlingen aan met een HAVO/VWO advies. En kun je ook blijven zitten in de 1e klas. Wel is het zo dat ze in de 1e wel afhankelijk is of ze verwachten dat de leerling het uiteindelijk wel zal halen.

hier 1 kind op een categoriaal gym, 1 kind op een scholengemeenschap. De laatste had een havo/ VWO advies, maar door wil en drive topklas met gymnasiumadvies na de 1e. Inmiddels 5 VWO met Latijn, gaat uitstekend, moet er voor werken en doet dat ook. Vindt t ook echt leuk.
Andere kind wilde graag, met een vwoadvies, naar deze school, is HB, vindt school vreselijk saai en heeft beslist nog te winnen aan werkhouding. Bewuste keus voor deze school, om de kans juist te vergroten dat hij niet afstroomt. Op deze school kan er in de 1e klas wel zittengebleven worden, weet niet wat daar de criteria voor zijn, was nl voor ons niet van toepassing. 

Motivatie - naast het schooladvies lijkt me de belangrijkste factor. Je kind moet t namelijk doen. Als hij dit wil, zou ik hem van harte ondersteunen. Succes!

Marit

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

03-10-2023 om 12:27

Temet schreef op 03-10-2023 om 11:20:

" In het studieboekje staat ook een weekschema opgenomen in het kader van hoe te plannen en hij had al gezien dat na school er minimaal 3 uur besteed moet worden aan huiswerk"

Dat is dus kennelijk informatie vanuit de school zelf hè, dus niet van Boktor.

Ben ik nou de enige die drie uur huiswerk (minimaal!) per dag belachelijk veel vindt?

Niet dat het uitmaakt, mijn advies aan Boktor zou sowieso zijn om zoon maar gewoon te laten gaan, maar ik vroeg me dus wel af of ik nou zo'n watje ben dat ik 3 uur huiswerk teveel vind.

En voor Boktor: menig gymnasiast kan het gymnasium wel aan -eventueel met extra inspanningen - maar heeft op een gegeven moment gewoon geen zin meer om zoveel tijd aan die dode Grieken en Romeinen te besteden. Dat is dan maar zo. Mijn zoon kreeg in de 2e of 3e zo iemand in de klas die ook van een categoraal gymnasium kwam. Wel even vervelend, zo'n schoolwissel, maar dat komt uiteindelijk ook wel weer goed.

Is die drie uur niet per week?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.