Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Loslaten en vertrouwen in schoolkeuze kind?


Kimdekim schreef op 01-10-2023 om 18:26:

[..]

Dat is dan ook precies het verschil. 2 vakken extra en dus andere vakken dezelfde stof in kortere tijd ( minder lessen). Ik weet niet zeker of het gymnasium zelf mag kiezen welke lessen maar mijn zoon had minder Frans en minder wiskunde dacht ik.

Ik kreeg gewoon Latijn en/of Grieks erbij. Dus niet minder tijd voor de andere vakken. Is dat nu anders?

Ik lees hier veel 'hij zal er op het gymnasium echt voor moeten werken', maar wie zegt dat dat zo is? Ik heb nooit mijn best hoeven doen op school. Alles bleef vanzelf wel plakken en vaak waren de toetsvragen ook zo logisch dat ik het antwoord wel kon afleiden. Zo ging het prima tot het derde jaar van mijn studie en zelfs toen deed ik niet erg veel. Dat kan dus ook gewoon, en zo uitzonderlijk intelligent ben ik niet.

Volgens mij verveelt je zoon zich nogal op de basisschool. Laat hem lekker naar dat gymnasium gaan. Niets te verliezen.

Ik probeer me in te leven in je bezwaren maar dat lukt me niet zo goed. Ik zie alleen maar alle seinen op groen? 
Ik snap ook niet waarom je vindt dat zijn werkhouding niet goed is als er vanuit school gezegd wordt dat hij alle werk goed en op tijd doet. Waar zit je moeite? 

Pinokkio schreef op 01-10-2023 om 19:00:

Ik probeer me in te leven in je bezwaren maar dat lukt me niet zo goed. Ik zie alleen maar alle seinen op groen?
Ik snap ook niet waarom je vindt dat zijn werkhouding niet goed is als er vanuit school gezegd wordt dat hij alle werk goed en op tijd doet. Waar zit je moeite?

Ik zie dat wel vaker bij ouders die zelf geen vwo hebben gedaan. Het wordt ook door basisschoolleerkrachten als iets heel bijzonders neergezet waarvoor je bovengemiddelde onderzoeksdrang en werklust moet hebben.

Peaches schreef op 01-10-2023 om 18:58:

[..]

Ik kreeg gewoon Latijn en/of Grieks erbij. Dus niet minder tijd voor de andere vakken. Is dat nu anders?

Ik lees hier veel 'hij zal er op het gymnasium echt voor moeten werken', maar wie zegt dat dat zo is? Ik heb nooit mijn best hoeven doen op school. Alles bleef vanzelf wel plakken en vaak waren de toetsvragen ook zo logisch dat ik het antwoord wel kon afleiden. Zo ging het prima tot het derde jaar van mijn studie en zelfs toen deed ik niet erg veel. Dat kan dus ook gewoon, en zo uitzonderlijk intelligent ben ik niet.

Volgens mij verveelt je zoon zich nogal op de basisschool. Laat hem lekker naar dat gymnasium gaan. Niets te verliezen.

Ik heb het even opgezocht in G1 had hij een uur minder Nederlands en een uur minder wiskunde en in G2 een uur minder Nederlands, Engels en Frans. Het laatste jaar had hij ook 5 uur Latijn per week ( Grieks was ook 5 uur) waar Frans of Duits maar 3 uur was.  Dus dan zijn het inderdaad meer uren. 

VroegeVogel schreef op 01-10-2023 om 02:12:

Een iq van 115 is net boven het gemiddelde, ik weet niet of dat voldoende is voor vwo of gymnasium.
Je zegt minder beschikbaar te zijn om te helpen, maar op de middelbare zullen ze het zelf moeten kunnen doen.

Praat met je kind, praat ook over hoe hij het op gaat lossen als dat makkelijke leren niet meer zo makkelijk gaat. Toont hij iets van realisme dan kun je er verder over nadenken. Zo niet leert hij meteen dat dit niet de houding is om te bereiken wat je wil.

Hoe slim je ook bent, hoe goed voorbereid je ook bent,.. om te bereiken wat je echt wil bereiken is gewoon inzet nodig. Ook als het je makkelijk af gaat.

Mocht het niet landen bij hem, praat dan alvast over toekomstige banen. Denkt hij echt dat een werkgever hem een baan geeft als hij een instelling heeft van 'ik doe dat gewoon even wanneer het mij uitkomt tussen neus en lippen door'?

Huh? Een iq van 115 is niet " net" er boven hoor.

MMcGonagall schreef op 01-10-2023 om 19:09:

[..]

Ik zie dat wel vaker bij ouders die zelf geen vwo hebben gedaan. Het wordt ook door basisschoolleerkrachten als iets heel bijzonders neergezet waarvoor je bovengemiddelde onderzoeksdrang en werklust moet hebben.

Ja maar ook die bovengemiddelde onderzoeksdrang en werklust lijkt hij te hebben: in vrije tijd latijn en wiskunde. 

Boktor

Boktor

02-10-2023 om 09:55 Topicstarter

Pinokkio schreef op 01-10-2023 om 19:00:

Ik probeer me in te leven in je bezwaren maar dat lukt me niet zo goed. Ik zie alleen maar alle seinen op groen?
Ik snap ook niet waarom je vindt dat zijn werkhouding niet goed is als er vanuit school gezegd wordt dat hij alle werk goed en op tijd doet. Waar zit je moeite?

Begrijp ik en ik moest hier nog een keer goed over nadenken. Als ik zo de reacties lees dan vraag ik mij ook af waarom ik zoveel beren op de weg zie.

Kind leert makkelijk, veel makkelijker dan ik, maar is communicatief niet vlot. Zowel verbaal als schriftelijk niet. Hij is nooit uitgebreid geweest in zijn antwoorden/verhaal. Basisschool ziet daarin inderdaad geen reden tot zorg, maar het grootste deel van de populatie op school heeft een vorm van taalproblematiek (voornamelijk taalachterstand) waardoor ik ook rekening mee houd dat kind wel heel gunstig aftekent daarnaast. En de logopedische toetsresultaten malen vaak door mijn hoofd. Hij scoorde binnen de kaders, maar vaker aan de onderkant dan ruim er boven en op 1 onderdeel viel hij uit. Aan de andere kant het gaat om een toets van ruim 5 jaar geleden. In hoeverre is dat nog van toepassing op de huidige situatie? En toch zegt een stemmetje in mij "hij heeft door jaren ziek zijn een aantal gevoelige fases gemist voor bepaalde vaardigheden". Wat als dat hem toch gaat belemmeren in situaties waar hij meer moet laten zien dan de basisschool?

Van vrienden hoor ik voornamelijk dat hun middelbare schoolkind praktisch wekelijks wel iets van een schrijven moet inleveren. Het lijkt erop dat tegenwoordig op het vwo meer getoetst wordt middels het schrijven van essays/werkstukken dan in mijn tijd. Ik zie hem dat niet doen vooral niet in combinatie met het nemen van tijd voor de voorbereiding. De werkstukken die op de basisschool zijn gemaakt gingen hier met veel hangen en wurgen, maar met de vele ai-programma’s die te vinden zijn op internet zie ik dat probleem ook langzaamaan verdwijnen. Over de leertoetsen maak ik mij dan weer geen zorgen. 
Wat hij overigens wel mee heeft, is zijn eergevoel. Hij zal nooit accepteren dat hij aan de onderkant van een groep bungelt. Hij wil altijd ergens bovenin zitten. Hij hoeft niet de beste te zijn, maar is wel bereid om een extra kilometer te lopen om boven de middenmoot uit te komen. Dat zie ik met zijn sport en hopelijk straks ook met de middelbare school.

Kortom al met al zie ik mijn eigen beren op de weg ook meer en meer verdwijnen en begin ik steeds meer te vertrouwen op de schoolkeuze van mijn kind. Dit in combinatie met onzekerheid in het proces van los laten. Dank voor het relativeren jullie allemaal.

Ze leren daar ook weer in hè. Niet te druk over maken, ook gymnasiasten zijn niet altijd overal goed in. Maar ze kunnen wel dingen leren en door oefening beter worden. Steun je kind en geef hem de kans te laten zien wat hij kan. En als het dan toch niet lukt, jammer, maar dan heeft hij het wel geprobeerd en blijf je niet met de 'wat als...' vraag zitten. 

> Een iq van 115 is net boven het gemiddelde, ik weet niet of dat voldoende is voor vwo of gymnasium.

Onzin. Met een IQ van 115 hoort hij tot de top 15%. 20% van de leerlingen krijgt een enkelvoudig vwo-advies. En ja, 1/3 van die 20% heeft niet de vereiste scores in het lvs.  Maar verreweg de meeste daarvan komen prima mee in het voortgezet onderwijs.

Je kunt niet verwachten dat een kind studievaardigheden en een ijverige werkhouding ontwikkeld terwijl het ondervraagd wordt. Studievaardigheden ontwikkel je alleen als je voldoende uitgedaagd wordt. 

Vertrouw op je kind en op de leerkracht die dat advies niet voor niets gegeven heeft. 

Boktor schreef op 02-10-2023 om 09:55:

[..]

Begrijp ik en ik moest hier nog een keer goed over nadenken. Als ik zo de reacties lees dan vraag ik mij ook af waarom ik zoveel beren op de weg zie.

Kind leert makkelijk, veel makkelijker dan ik, maar is communicatief niet vlot. Zowel verbaal als schriftelijk niet. Hij is nooit uitgebreid geweest in zijn antwoorden/verhaal. Basisschool ziet daarin inderdaad geen reden tot zorg, maar het grootste deel van de populatie op school heeft een vorm van taalproblematiek (voornamelijk taalachterstand) waardoor ik ook rekening mee houd dat kind wel heel gunstig aftekent daarnaast. En de logopedische toetsresultaten malen vaak door mijn hoofd. Hij scoorde binnen de kaders, maar vaker aan de onderkant dan ruim er boven en op 1 onderdeel viel hij uit. Aan de andere kant het gaat om een toets van ruim 5 jaar geleden. In hoeverre is dat nog van toepassing op de huidige situatie? En toch zegt een stemmetje in mij "hij heeft door jaren ziek zijn een aantal gevoelige fases gemist voor bepaalde vaardigheden". Wat als dat hem toch gaat belemmeren in situaties waar hij meer moet laten zien dan de basisschool?

Van vrienden hoor ik voornamelijk dat hun middelbare schoolkind praktisch wekelijks wel iets van een schrijven moet inleveren. Het lijkt erop dat tegenwoordig op het vwo meer getoetst wordt middels het schrijven van essays/werkstukken dan in mijn tijd. Ik zie hem dat niet doen vooral niet in combinatie met het nemen van tijd voor de voorbereiding. De werkstukken die op de basisschool zijn gemaakt gingen hier met veel hangen en wurgen, maar met de vele ai-programma’s die te vinden zijn op internet zie ik dat probleem ook langzaamaan verdwijnen. Over de leertoetsen maak ik mij dan weer geen zorgen.
Wat hij overigens wel mee heeft, is zijn eergevoel. Hij zal nooit accepteren dat hij aan de onderkant van een groep bungelt. Hij wil altijd ergens bovenin zitten. Hij hoeft niet de beste te zijn, maar is wel bereid om een extra kilometer te lopen om boven de middenmoot uit te komen. Dat zie ik met zijn sport en hopelijk straks ook met de middelbare school.

Kortom al met al zie ik mijn eigen beren op de weg ook meer en meer verdwijnen en begin ik steeds meer te vertrouwen op de schoolkeuze van mijn kind. Dit in combinatie met onzekerheid in het proces van los laten. Dank voor het relativeren jullie allemaal.

Niet alleen op een gymnasium moeten er regelmatig werkstukken en opdrachten met redelijk wat tekst worden ingeleverd dat is ook zo bij vwo en havo.

Bij mijn kinderen zag ik wel dat er in Latijn en Grieks meer tijd gestoken moest worden dan in bv Duits. 

Mijn kinderen hebben in een gymnasium klas op een vwo/havo school gezeten. Het voordeel daarvan vond ik dat ze na de onderbouw de keuze konden maken om wel of niet eindexamen in een klassieke taal te doen. Zoon koos het niet en dochter wel als examen vak. Bij ons was geen categoraal gymnasium met een redelijke reistijd in de buurt dus dat maakte de keuze ook makkelijker. Ze vonden hun middelbare school wel een hele leuke en hebben ook echt zelf gekozen.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

02-10-2023 om 11:52

Boktor schreef op 02-10-2023 om 09:55:

[..]

Begrijp ik en ik moest hier nog een keer goed over nadenken. Als ik zo de reacties lees dan vraag ik mij ook af waarom ik zoveel beren op de weg zie.

Kind leert makkelijk, veel makkelijker dan ik, maar is communicatief niet vlot. Zowel verbaal als schriftelijk niet. Hij is nooit uitgebreid geweest in zijn antwoorden/verhaal. Basisschool ziet daarin inderdaad geen reden tot zorg, maar het grootste deel van de populatie op school heeft een vorm van taalproblematiek (voornamelijk taalachterstand) waardoor ik ook rekening mee houd dat kind wel heel gunstig aftekent daarnaast. En de logopedische toetsresultaten malen vaak door mijn hoofd. Hij scoorde binnen de kaders, maar vaker aan de onderkant dan ruim er boven en op 1 onderdeel viel hij uit. Aan de andere kant het gaat om een toets van ruim 5 jaar geleden. In hoeverre is dat nog van toepassing op de huidige situatie? En toch zegt een stemmetje in mij "hij heeft door jaren ziek zijn een aantal gevoelige fases gemist voor bepaalde vaardigheden". Wat als dat hem toch gaat belemmeren in situaties waar hij meer moet laten zien dan de basisschool?

Van vrienden hoor ik voornamelijk dat hun middelbare schoolkind praktisch wekelijks wel iets van een schrijven moet inleveren. Het lijkt erop dat tegenwoordig op het vwo meer getoetst wordt middels het schrijven van essays/werkstukken dan in mijn tijd. Ik zie hem dat niet doen vooral niet in combinatie met het nemen van tijd voor de voorbereiding. De werkstukken die op de basisschool zijn gemaakt gingen hier met veel hangen en wurgen, maar met de vele ai-programma’s die te vinden zijn op internet zie ik dat probleem ook langzaamaan verdwijnen. Over de leertoetsen maak ik mij dan weer geen zorgen.
Wat hij overigens wel mee heeft, is zijn eergevoel. Hij zal nooit accepteren dat hij aan de onderkant van een groep bungelt. Hij wil altijd ergens bovenin zitten. Hij hoeft niet de beste te zijn, maar is wel bereid om een extra kilometer te lopen om boven de middenmoot uit te komen. Dat zie ik met zijn sport en hopelijk straks ook met de middelbare school.

Kortom al met al zie ik mijn eigen beren op de weg ook meer en meer verdwijnen en begin ik steeds meer te vertrouwen op de schoolkeuze van mijn kind. Dit in combinatie met onzekerheid in het proces van los laten. Dank voor het relativeren jullie allemaal.

Ik zou je aanraden je kind wat meer als een kind te zien. Hij gaat naar school om straks nog te leren, zowel vaardigheden als kennis. Dit bericht komt op mij over alsof je een volwassen en gestructureerde werkhouding verwacht waar niemand anders dat doet.

Onze oudste (jongen, snel afgeleid, echt niet hoogbegaafd) zei afgelopen zomer dat hij blij was dat hij naar het gymnasium was gegaan. Als hij naar een scholengemeenschap was gegaan, had hij naar eigen zeggen nooit het vwo gehaald, maar was hij zeker afgestroomd naar de havo en mogelijk nog wel naar het vmbo.
Op het gym was er extra aandacht voor planning en 'leren leren' en kon hij zich optrekken aan andere leerlingen. Uiteindelijk heeft hij zijn school in 6 jaar afgemaakt, weliswaar met een 5 voor zijn klassieke taal, maar wel gehaald.

syboor schreef op 02-10-2023 om 10:57:

> Een iq van 115 is net boven het gemiddelde, ik weet niet of dat voldoende is voor vwo of gymnasium.

Je kunt niet verwachten dat een kind studievaardigheden en een ijverige werkhouding ontwikkeld terwijl het ondervraagd wordt. Studievaardigheden ontwikkel je alleen als je voldoende uitgedaagd wordt.

Vertrouw op je kind en op de leerkracht die dat advies niet voor niets gegeven heeft.

Dat is ook gelijk de reden waarom sommige slimme kinderen afstromen om op een niveau te komen waar de motivatie helemaal verdwijnt. Vertrouw op je kind maar alleen met slim zijn zal het het niet alleen redden. Ze zijn daar allemaal in dezelfde orde van slim. Daar waar andere kinderen allerlei vaardigheden hebben aangeleerd, bijgeschaafd, fine getuned, opnieuw onder de loep genomen, uitgebreid, herzien en uitgevogeld welke nu echt bij ze paste, gebruiken slimmerds hun werkgeheugen niet eens, leren ze niet automatiseren.
Krijgen ze op dat niveau les in leerstrategieën? Zo niet dan gaat het g, a of vwo systeem er van uit dat die kennis ergens opgedaan is. De stof gaat zo snel, zeker op een gym, dat er nauwelijks tijd is om dat in een maandje knip en klaar te hebben. Nu zijn er natuurlijk ook slimmerds die wel hebben gewerkt of moesten werken en die zullen het er veel beter redden. 

Vertrouw op je slimmerd maar zorg dat je kind die dingen onder de knie krijgt en begeleid hem daarin het eerste jaar (of twee).

MamaE schreef op 02-10-2023 om 10:55:

Ze leren daar ook weer in hè. Niet te druk over maken, ook gymnasiasten zijn niet altijd overal goed in. Maar ze kunnen wel dingen leren en door oefening beter worden. Steun je kind en geef hem de kans te laten zien wat hij kan. En als het dan toch niet lukt, jammer, maar dan heeft hij het wel geprobeerd en blijf je niet met de 'wat als...' vraag zitten.


Het is niet zo dat ze ineens in het diepe worden gegooid zodra ze op de middelbare school zitten. Volgens mij worden er in de brugklassen (ongeacht het niveau) nog studiebegeleiding lessen gegeven maar misschien kan dat per school verschillend zijn? 

Zoals iemand anders al vermeldde, ook op de havo moet je werkstukken maken en op den duur je profielwerkstuk, onze zoon zag daar best tegenop maar de decaan had aangegeven dat dit in etappes ging, ook hier werden ze dus niet in het diepe gegooid. 

Mijn kind zit in 2 gym van een categoraal gym. Ik ben maar even de partypooper. Ik zou goed navragen wat het schoolbeleid is voor bevordering van klas 1 naar 2. En vraag een rooster op. Praat met ouders die hun kind op die school hebben of liever nog met kinderen die op die school zitten. Misschien geldt onze ervaring alleen voor onze school, maar het is de moeite waard om uit te zoeken. Dan weet je waar hij aan begint.

Op onze school moet je namelijk van school af als je het 1e jaar niet haalt. Je kunt niet blijven zitten. Dat is niet iets om licht over te denken. Op de school van mijn kind gingen ze van 5 1e klassen naar 4 2e klassen. Dat betekent dat 20% van de kinderen afvalt. Het programma is ook navenant zwaar.

Hier werden ze wel degelijk in het diepe gegooid. Het programma was heel vol. Latijn natuurlijk 2 uur, maar extra ook alvast 2 uur Grieks in de 1e, 1 uur levensbeschouwing, 2 uur internationalisering, 2 uur techniek/cultuur… Ze had hele lange dagen, al die extra vakken waren verplicht, en als ze dan om 4 of 5 uur thuis kwam, moest ze nog 7 vakken huiswerk maken. Er was nauwelijks tijd voor andere dingen dan school. De toetsen waren heel zwaar met heel veel lesstof. De toetsweken waren pal na de vakanties gepland, dus er was ook geen tijd om bij te komen.

Resultaat: veel overbelaste en gestresste kinderen. Ook mijn kind. Het was bepaald geen gezellig 1e jaar waar ze wel aan alles kon wennen of waar je je rustig kunt ontwikkelen en leuke uitdaging krijgt. Het was pompen of verzuipen als je niet extreem makkelijk leert. Ze heeft het wel gehaald, maar als ik dit van tevoren had geweten hadden we denk ik een andere keuze gemaakt. Dit zal vast niet op elk gymnasium zo gaan, op mijn gym van vroeger in elk geval niet, daarom was ik er ook niet op bedacht, maar er zijn er dus waar het wel zo gaat. Dat kun je maar beter van tevoren weten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.