Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Snuggle's

Snuggle's

17-07-2011 om 18:32

Loslaten, wat mag jullie 9 jarige?

Naar aanleiding van wat opmerkingen in andere draadjes ben ik wel eens benieuwd wat jullie ongeveer 9 jarigen zoal zelfstandig mogen doen.

Ik las bijvoorbeeld dat (volgens mij Manda) haar dochter niet naar een zwemfeestje mag. Oeps denk ik dan, die van mij zwemt heerlijk het hele zwembad door terwijl ik aan de kant lig met een boek en af en toe een blik werp, en waarbij ze soms in het andere bad is waar ik haar niet zomaar kan zien. Is dat te onverantwoord?

En nav het draadje hierboven zou mijn 9 jarige al wel met een 17 jarige oppas naar het pretpark mogen geloof ik.

Op de camping mocht ze zelf naar de kinderclub lopen, thuis speelt en fietst ze buiten waar ik haar niet altijd kan zien.

Ze speelt/ verzorgd de pony's op haar manage zonder dat wij erbij zijn (wel mobiel bij en halen en brengen).

Zelf naar de manage fietsen mag ze niet, ondanks dat ze helemaal binnendoor door een parkje zou kunnen.

Boodschap halen bij grote supermarkt een paar straten verderop mag ze ook als ze zin heeft.

Snuggle's

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Snuggle's

Snuggle's

17-07-2011 om 20:43

Tuurlijk

Natuurlijk zitten daar grote verschillen in en is het niet helemaal met elkaar te vergelijken. Maar dat is de leeftijd waarop je kind gaat lopen ook niet, of de leeftijd waarop je kind met een oppas tiener naar een pretpark kan ook niet, of...enz. Maar dat neemt niet weg dat ik wel nieuwsgierig ben.

Snuggle's

Zus

Zus

17-07-2011 om 21:06

Om aan je nieuwsgierigheid tegemoet te komen

Ik heb er eentje van 8 en eentje van 10, maar goed, mag nog wel he? Mijn 10jarige zou wel met een 17jarige naar een pretpark mogen, die van 8 niet. Ze mogen allebei mee naar een zwemfeestje.
Als zij zwemmen, lees ik een boek.
Ze halen allebei weleens een boodschap alleen in een supermarkt. Die van 10 fietst alleen naar sporten, die van 8 nog niet.
Ze lopen allebei alleen naar school (OK, met z'n 2-en).
Ze mogen allebei een half uurtje alleen thuis zijn, maar nooit 's avonds.
Maar alles is in kleine stapjes gegaan trouwens, eerst begeleid en dan steeds meer alleen.

merene

merene

17-07-2011 om 21:20

Mijn 9-jarige

mag alleen een boodschap gaan halen in de supermarkt (3 min lopen) en loopt alleen naar school (5 min).

Hij blijft regelmatig een uur alleen thuis en samen met zijn zus van bijna 11 loopt dat op naar 2 uur alleen thuis. Ik of mijn man zijn dan binnen de 5 km en hebben een mobiel bij ons.

Met een 17-jarige mag hij gerust naar een pretpark.

Maar het ene kind is het andere kind niet.

Guinevere

Guinevere

17-07-2011 om 21:44

Die van mij

Mijn 9-jarige mag 1,5 uur alleen thuis blijven, alleen naar school lopen (1,5 km incl. spoorwegovergang), boodschappen voor me doen bij de supermarkt. Maar hij mag niet zonder begeleiding over straat fietsen. Bij zwemmen houd ik ook liever een oogje in het zeil. Met een 17-jarige naar een pretpark? Dat ligt aan die 17-jarige.

Margriet*

Margriet*

17-07-2011 om 21:45

Dochter van ruim 8

fietste op haar zesde al naar de winkels op drie minuutjes afstand en redelijk veilige fietsroute. Mocht ook met puber buurmeisjes naar een winkelcentrum om gericht iets te kopen (zat ze achterop). Mag ook in de zomer alleen op de fiets naar de manege, met mobiel mee. Moet bellen als ze is aangekomen en moet na de les ook bereikbaar zijn. In de winter is het stuk te rustig, ondanks dat wij in de Big city wonen, het is een fietspad redelijk in het groen maar wel met huizen er omheen. Dochter mag alleen een uur thuis zijn maar moet ook dan bereikbaar zijn en mag de deur dan niet uit, ook niemand binnenlaten. Dochter heeft een grote broer van 11 dat scheelt. Dochter is wel zelfstandiger maar beiden doen eigenlijk nooit rare dingen.

Margriet*

Margriet*

17-07-2011 om 21:46

Zwemfeestje

mag ook, camping ook (maar we staan nooit op hele grote onoverzichtelijke campings), met 17 jarige naar pretpark, hangt erg van die 17 jarige af.

sidneysheldon

sidneysheldon

17-07-2011 om 21:53

hier een van 8,5 jaar. zwemfeestje ok, maar alleen boodschappen doen nee, alleen bij de manege laten nee. en zelf boekje lezen terwijl zij zwemt, nee.
en het is best een zelfstandige dame.

Evanlyn

Evanlyn

17-07-2011 om 22:26

Zelf boekje lezen bij het zwemmen?

Ik sta altijd gezellig bij de badmeesters. "Waren er maar meer moeders zoals u", zei er een zonder enige introductie. Gevolgd door een uiteenzetting over de gevaren, terwijl wij beiden onze ogen op het water gericht hielden. Tja, ik weet het niet; ik kan dat gewoon niet anders.

Maar lopen door de buurt (geen grote wegen) mogen ze wel vanaf hun negende; fietsen pas vanaf hun elfde (nog steeds geen grote wegen).

Tango

Tango

17-07-2011 om 22:31

En hier

10-jarige die op de camping gerust zelf naar de animatie mag (graag zelf, ik heb echt geen zin steeds mee te lopen). En dat mocht ze vorig jaar en het jaar daarvoor ook al. Sinds haar negende fietst ze ook zelf naar school en weer naar huis, ongeveer 7 minuten fietsen op een zeer overzichtelijke en veilig route. Sinds een half jaar mag ze ook naar het winkelcentrum fietsen om iets te kopen.
Zwemfeestje vind ik ook geen probleem en alleen thuisblijven doet ze ook weleens een uurtje, niet 's avonds, maar dat wil ze ook niet.
Ik ben geloof ik ook wel een erg makkelijke moeder als ik dit zo lees.
Oh ja, dat pretpark, ligt inderdaad aan de 17-jarige. Aan onze 17-jarige neef zou ik haar nooit meegeven, nog eerder aan 15-jarige nichtje met heel veel verantwoordelijkheidsgevoel.

Snuggle's

Snuggle's

18-07-2011 om 08:36

Leuk

Leuk om te lezen allemaal. Alleen thuisblijven gebeurt hier dan eigenlijk zelden, tenminste, niet zonder grote broer (15), met broer wel.
Gek genoeg misschien heb ik juist het idee dat ze veiliger is op openbare plekken omdat er dan altijd wel iemand is om te helpen ofzo denk ik.

Snuggle's

Evanlyn

Evanlyn

18-07-2011 om 12:16

Thuisblijven

Alleen thuisblijven voor een uurtje mag hier vanaf 8 jaar. Dan zet ik ze voor de computer en vind ik ze op exact dezelfde plek terug na een uur, helemaal blij en relaxed.

Ook best veel

Mijn dochter van 9 mag met iedereen mee gaan zwemmen (3 diploma's) maar een disco-zwem-feest tot 23.00 na de schoolreis mocht van ons niet. Ze gaat ook zelf naar de winkel (hier verderop in de straat), fietst alleen naar school (2 km) en is ook wel eens alleen thuis (half uur, uur).
Over 2 jaar zal ik nog veel meer moeten loslaten als ze naar het VO gaat......

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-07-2011 om 13:06

Ook wel veel

Dochter van bijna 9 was 6 toen ze alleen naar school liep (om de hoek). Boodschapjes doet ze ook al een paar jaar voor me. Ze mag alleen thuis blijven, maar dan is de buurvrouw wel op de hoogte en ze mag niemand binnen laten. Ze fietst zelf door de wijk naar vriendjes en vriendinnetjes. Dus ze heeft veel vrijheid.
Alleen met zwemmen ben ik minder makkelijk. Zwemfeestjes alleen met mensen die ik vertrouw hierin ( ik heb het wel eens verboden) en als ik met haar zwem lees ik geen boek en ga ik er zeker niet vanuit dat de badmeesters- en juffen wel opletten. Er hoeft maar een idioot op haar te springen en ze is weg, hoe goed ze ook kan zwemmen.
Dendy

Snuggle's

Snuggle's

18-07-2011 om 13:32

Alleen zwemmen anders dan alleen fietsen?

In veel reacties staat dat de kinderen wel alleen mogen fietsen maar niet alleen mogen zwemmen. Ik vraag me af waarom het een gevaarlijker zou zijn dan het ander? In het zwembad is tenminste nog toezicht, al kunnen die ook niet alles in de gaten houden.
Ervan uitgaand dat ze hun zwemdiploma's hebben, is er voor zwemmen toch minder inzicht ed nodig dan voor deelnemen aan het verkeer ?

Snuggle's

Vic

Vic

18-07-2011 om 13:42

9-jarige

Mijn oudste dochter heeft als 9-jarige haar A-diploma gehaald, en mocht een maand later naar een zwemfeestje. Daarvoor heb ik het altijd verboden, en dat bleek een mooie stok achter de deur om weer zwemlessen te willen. Ze mocht destijds ook op de fiets door het (grote) dorp, en boodschappen doen. Volgens mij liet ik haar destijds nog niet alleen thuis met haar jongere zusje (toen 3), maar alleen gerust wel een uur of 3. Op vakantie mocht ze al 'los' toen ze 6 was, maar het is dan ook een heel verstandig kind.
Mijn jongste is nu 6. Die mag buiten spelen, in de buurt. Niet oversteken, behalve naar een vriendje waarvoor ze een rustig straatje over moet. Naar de supermarkt kan dus ook nog niet, omdat je dan een best drukke weg over moet. Weliswaar met zebrapad, maar er rijden nogal wat idioten. Op de fiets ergens heen zal nog wel heel lang duren. Ze mag sinds een paar maanden een uurtje alleen thuis blijven. Een zwemdiploma heeft ze nog niet, maar zwemfeestjes worden in de regel ook pas vanaf een jaar of 8 gegeven.

Sahara

Sahara

18-07-2011 om 14:05

Onze 9 jarige

mag op de fiets naar vriendjes toe. Mag zelf naar voetbaltrainen gaan (ook 's avonds). Gaat op vrijdagmiddag zelf naar huis en fiets na het middageten weer zelf terug naar school.

Alleen thuis blijven mag hij niet omdat hij snel in paniek raakt. Wij zijn nu wel aan het oefenen maar echt alleen blijft hij niet. Alleen als zijn jongere broer er ook is.

Zijn broer van net 7 is trouwens veel zelfstandiger. Die gaat gewoon zelf naar huis als zijn muziekles afgelopen is. Soms moet hij even op mij wachten maar dat vindt hij onzin. Dus vertrekt hij maar vast. Alleen thuis blijven vindt hij echt geen enkel probleem. Hij vindt dat hij ook best zelf naar school kan fietsen en weer naar huis. Vind ik niet en bovendien moet ik toch zijn zusje ook naar school brengen en fietst hij maar mooi met ons mee.

Zwemmen? Nog niet aan de hand gehad. Maar deze zomer mogen ze samen van ons naar het zwembadje in het appartementencomplex. Ze kunnen prima zwemmen. Wij volgen dan als ouders iets later met onze andere twee (jongere) kinderen.

Alleen zwembad?

mijn zoon van 9 wil vrijdagavond alleen naar het zwembad voor een discoavondje. met een vriendje.
Ik vind dat veel te jong om alleen te gaan,toch?

Annemir

Ik zou het niet doen......Zeker bij dat discozwemmen zijn er vaak een boel drukke pubers die echt niet op de jongere kinderen letten. Is er geen volwassene die mee kan? Desnoods niet-zwemmend maar wel aanwezig?

Snuggle's

Snuggle's

18-07-2011 om 20:26

Annemir

Ik zou er ook bij blijven denk ik. Voor welke leeftijd is het bedoeld?

Snuggle's

Hier is discozwemmen

alleen voor de basisschoolleeftijd eigenlijk, ik zag nooit oudere kinderen. wie weet is dat bij jullie ook?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.