Simone-1981
19-10-2025 om 12:47
Luier op basisschool
Wij hebben een super lieve, levendige en vrolijke kleuter van 4,5 jaar. Ze probeert op alle manieren van elk moment te genieten. Echter, er is een punt dat toch echt uit de weg geruimd moet worden. Sinds haar 2de poept ze keurig op de wc, omdat ze dat (toen al) vies vond, en dat leerde ze zich zelf min of meer aan. Nu zijn we 2,5 jaar verder, en elke plas beland nog in de pamper. Het ziet er ook echt niet naar uit dat Femke hier verandering in wil brengen. Sterker, de plas, die bij het poepje hoort gaat vooraf 'keurig' in de pamper waarna ze netjes op de wc poept. Wij hadden verwacht, omdat ze zo correct met het poepen was, dat het plassen vanzelf zou komen, maar niets is minder waar. Op de kleuterschool maken ze er (gelukkig) geen echt probleem van, omdat ze er geen extra werk mee hebben. Weet niet of het gemak is, of dat ze echt niet anders weet... Met plassen is ze dus ook nog nooit zindelijk geweest. Hoe dan ook, dit kan niet zo door gaan... Zijn er meer ouders met een vergelijkbaar probleem of zijn er ouders met tips??? 1000x bedankt!!!!
Tuinfluiter
21-10-2025 om 16:17
Jorni schreef op 21-10-2025 om 15:41:
[..]
2,5 jaar is soms wel erg vroeg om ermee te beginnen hoor.Voor sommige kinderen is dat prima, maar bijvoorbeeld voor mijn kinderen was dat zeker te vroeg geweest. Gelukkig waren ze allemaal voordat ze 4 waren netjes zindelijk en best snel nadat we er echt mee waren begonnen. Vaak gaat het sneller en makkelijker als ze ouder zijn. Mijn kinderen hebben ook nooit op een potje geplast, altijd direct op de wc.
Gelukkig komt het meestal met wat inzet en geluk goed voordat een kind 4 jaar is. Soms is dat helaas niet zo. Maar ach als ze 18 zijn dragen ze zeker geen luier meer. Het komt wel.
Hoe weet je als ouder wanneer een kind instaat is om zindelijk te worden. Ik denk dat je daar alleen achter komt door het regelmatig uit te proberen. Voor mijn kinderen was 2,5 weer veel te laat geweest. Maar een 4,5 jarige waarbij je het nog niet echt geprobeerd hebt vind ik ronduit gek.
Jorni
21-10-2025 om 16:25
Tuinfluiter schreef op 21-10-2025 om 16:17:
[..]
Hoe weet je als ouder wanneer een kind instaat is om zindelijk te worden. Ik denk dat je daar alleen achter komt door het regelmatig uit te proberen. Voor mijn kinderen was 2,5 weer veel te laat geweest. Maar een 4,5 jarige waarbij je het nog niet echt geprobeerd hebt vind ik ronduit gek.
Ja dat lijkt me heel gek als het nog nooit is geprobeerd als een kind 4,5 jaar is. Zeker omdat kinderen meestal naar school gaan als ze 4 jaar zijn.
Ik deed dat op gevoel. Al wel een stuk eerder babbelde ik wel met de kinderen over plas en poep als ik de kind verschoonde, liepen ze achter me aan als ik naar de wc ging. Zelf aankondigen wanneer ik naar de wc ging. En dan probeer je erop in te spelen. Als een kind dan hapt dan kun je ermee verder gaan. Zo is het bij mijn kinderen gegaan, echt op gevoel en op gegeven moment de luier afdoen en ze op een speelse manier naar de wc lokken. Maar ieder kind en iedere ouder is anders.
Bakblik
21-10-2025 om 16:54
Tuinfluiter schreef op 21-10-2025 om 16:17:
[..]
Mijn oudste was met 18 maanden nacht-zindelijk. Toen hebben we het ook even overdag geprobeerd wat best goed ging. Helaas kwam er toen een spoedopname in het ziekenhuis en had ze een flinke "terugval".
Toen ze 28 maanden of was zei ze zelf:
Luier kan wel uit ik ga op de pot plassen. En zo geschiedde. Echt van de ene op de andere dag helemaal droog.
Jongste had wat langer nodig die zag het nut pas toen hij kon fietsen met 3 jaar een 4 maanden. Met een droge luier kon hij fietsen maar met een natte kiepte hij steeds om. Goed gesprek gehouden en toen was het met 4 dagen ook klaar met de luier.
Simone-1981
21-10-2025 om 17:03
Hoi, wederom bedankt voor jullie reacties. Nee, met mijn dochter is niks mis mee, misschien heb ik het anders verwoord dan andere gewend zijn, maar het is gewoon een vrolijke kleuter. En ja, het opvoeden komt voor een groot deel bij mij terecht. Die keuze hebben we moeten maken en daar sta ik achter. Zou mijn man graag vaker zien, maar de situatie is nu eenmaal zo. En inderdaad, in de afgelopen periode had ik beter aan haar zindelijkheid moeten werken. Mijn baan mag daarvoor nooit een excuus zijn, en daar wil ik me ook echt niet achter verschuilen. Maar sorry, af aan toe is mijn dag ook gelopen als ik s-avonds thuis kom. Dan haal ik mijn dochter op en dan wil ik nog een leuke avond met haar hebben. En ik geef grif toe, soms zou ik dan best beter aan de slag moeten met haar zindelijkheid, maar soms is de situatie niet anders en willen we eenmaal even gezellig samen zijn. We werken allebei hard om de motor draaiende te houden en de spaarzame tijd met mijn dochter wil ik ook leuk doorbrengen. En ik beloof mijn dochter en iedereen, ook dit komt in orde, daar gaan we voor!
Rosehip
21-10-2025 om 17:21
Simone-1981 schreef op 21-10-2025 om 17:03:
Hoi, wederom bedankt voor jullie reacties. Nee, met mijn dochter is niks mis mee, misschien heb ik het anders verwoord dan andere gewend zijn, maar het is gewoon een vrolijke kleuter. En ja, het opvoeden komt voor een groot deel bij mij terecht. Die keuze hebben we moeten maken en daar sta ik achter. Zou mijn man graag vaker zien, maar de situatie is nu eenmaal zo. En inderdaad, in de afgelopen periode had ik beter aan haar zindelijkheid moeten werken. Mijn baan mag daarvoor nooit een excuus zijn, en daar wil ik me ook echt niet achter verschuilen. Maar sorry, af aan toe is mijn dag ook gelopen als ik s-avonds thuis kom. Dan haal ik mijn dochter op en dan wil ik nog een leuke avond met haar hebben. En ik geef grif toe, soms zou ik dan best beter aan de slag moeten met haar zindelijkheid, maar soms is de situatie niet anders en willen we eenmaal even gezellig samen zijn. We werken allebei hard om de motor draaiende te houden en de spaarzame tijd met mijn dochter wil ik ook leuk doorbrengen. En ik beloof mijn dochter en iedereen, ook dit komt in orde, daar gaan we voor!
Je hebt rare uitdrukkingen.
Maar goed, kennelijk heb je geen energie in haar zindelijkheid gestoken en denk je dat het met wat aandacht vanzelf goed komt? Dat zou fijn zijn. Maar dan snap ik niet zo waarom je om tips vraagt.
Anoniemvoornu
21-10-2025 om 17:28
Simone-1981 schreef op 21-10-2025 om 17:03:
Maar opvoeden is niet altijd leuk... je kan niet verwachten alleen maar leuke dingen te doen om te compenseren dat je minder tijd samen hebt dan je zou willen.
Anoniemvoornu
21-10-2025 om 17:30
Als tijdgebrek de reden is dat je kind met een luier om naar school gaat zou ik toch met vader om tafel gaan om te kijken of dit anders kan.
Decembermamma
21-10-2025 om 18:34
Tuinfluiter schreef op 21-10-2025 om 14:20:
[..]
Snap ik dat je de zomer handiger vond heb ik bij mijn zoon ook gedaan.
Ik reageerde in dit topic omdat iemand dacht dat een kind van 13 maanden niet zindelijk kan zijn. In de tijd van katoenen luiers en geen wasmachine begonnen moeders eerder uit pure noodzaak en af en toe had een moeder het geluk dat een kindje het gewoon al heel jong door had en met 13 maanden uit de luiers was. Je hebt positieve en negatieve uitschieters. Alleen de positieve vallen weg als je pas met 2,5 met trainen begint.
Zelf was ik normaal ook niet met 14 maanden begonnen bij mijn dochter maar toen zij een droge nachtluier had dacht ik toch eens kijken of het overdag ook lukt en ik werkte ook niet 40 uur dus had de tijd ervoor.
Ik schijn rond de 12 maanden zindelijk te zijn geweest mijn zus rond de 4 jaar we verschillen 3 jaar. Ik kreeg als baby blijkbaar een tik voor de billen als ik een vieze luier had om mijn zus te leren dat het vies is een luier te gebruiken.
Simone-1981
21-10-2025 om 18:44
Nou, misschien heb ik de nadruk te zeer gelegd op de minder positieve punten. Wij zijn, ondanks dat vader niet vaak thuis is, een liefdevol gezin, met aardige en vriendelijke familie en kennissen. Inmiddels ben ik met mijn dochter zo ver dat zij zonder luier verder gaat, en na een paar dagen met een aantal missertjes lukt dit gelukkig ook steeds beter tot nagenoeg foutloos. Hoewel mijn dochter inderdaad te lang met een luier heeft gelopen ben ik er door gesprekken met de juf wel achter gekomen, dat dit echt wel vaker voorkomt. Hoe dan ook, wij gaan verder met ons leventje. Bedankt voor jullie tips en posts
Fiorah
21-10-2025 om 18:46
Stimpie schreef op 21-10-2025 om 09:42:
[..]
Ja joh, geef de luierfabrikanten er de schuld van dat mensen te lui zijn (of te soft) om hun kind zindelijk te maken.
Hoe vaak ik niet dingen hoor als 'Ze mag haar er eigen moment voor kiezen', 'Hij wíl gewoon nog niet zonder luier, hij is er dus nog niet aan toe denk ik'. 'Als ik het woordje wc al nóém raakt ze in paniek', 'Hij zegt gewoon NEE!', 'voor de zekerheid doe ik toch nog wel even een luier aan als we van huis gaan hoor' (en dan vervolgens 'de hele vakantie hebben we leuke dingen gedaan! (Dus zelden thuis geweest)'). Neem die vakantie eens de tijd om je kind zindelijk te maken! Blijf gewoon een paar dagen thuis en stel je in op veel was. Dan is het zo geregeld!
Dit is echt niet altijd waar.
Anoniemvoornu
21-10-2025 om 18:54
Simone-1981 schreef op 21-10-2025 om 18:44:
Nou, misschien heb ik de nadruk te zeer gelegd op de minder positieve punten. Wij zijn, ondanks dat vader niet vaak thuis is, een liefdevol gezin, met aardige en vriendelijke familie en kennissen. Inmiddels ben ik met mijn dochter zo ver dat zij zonder luier verder gaat, en na een paar dagen met een aantal missertjes lukt dit gelukkig ook steeds beter tot nagenoeg foutloos. Hoewel mijn dochter inderdaad te lang met een luier heeft gelopen ben ik er door gesprekken met de juf wel achter gekomen, dat dit echt wel vaker voorkomt. Hoe dan ook, wij gaan verder met ons leventje. Bedankt voor jullie tips en posts
Wat fijn dat het al binnen 2 dagen gelukt is
Anoniemvoornu
21-10-2025 om 19:00
Decembermamma schreef op 21-10-2025 om 18:34:
[..]
Ik schijn rond de 12 maanden zindelijk te zijn geweest mijn zus rond de 4 jaar we verschillen 3 jaar. Ik kreeg als baby blijkbaar een tik voor de billen als ik een vieze luier had om mijn zus te leren dat het vies is een luier te gebruiken.
Wat erg! Dan vind ik omkopen met een stuk speelgoed etc. toch een heel stuk beter.
Moxxie
21-10-2025 om 19:10
Dat zindelijk maken verliep stroef maar jij klinkt als een leuk mens en bent vast een prima moeder!
Tuinfluiter
21-10-2025 om 19:33
Fiorah schreef op 21-10-2025 om 18:46:
[..]
Dit is echt niet altijd waar.
Klopt soms is het een wat moeilijker proces maar 30 jaar geleden werden kinderen gemiddeld 8 maanden eerder zindelijk en was maar een enkel kind niet zindelijk als het naar de basis school ging. Kinderen, en wat ze op een bepaald moment kunnen, zijn echt niet veranderd.
Jorni
21-10-2025 om 19:37
Wat een positief nieuws! Dat komt dan helemaal goed.