Simone-1981
19-10-2025 om 12:47
Luier op basisschool
Wij hebben een super lieve, levendige en vrolijke kleuter van 4,5 jaar. Ze probeert op alle manieren van elk moment te genieten. Echter, er is een punt dat toch echt uit de weg geruimd moet worden. Sinds haar 2de poept ze keurig op de wc, omdat ze dat (toen al) vies vond, en dat leerde ze zich zelf min of meer aan. Nu zijn we 2,5 jaar verder, en elke plas beland nog in de pamper. Het ziet er ook echt niet naar uit dat Femke hier verandering in wil brengen. Sterker, de plas, die bij het poepje hoort gaat vooraf 'keurig' in de pamper waarna ze netjes op de wc poept. Wij hadden verwacht, omdat ze zo correct met het poepen was, dat het plassen vanzelf zou komen, maar niets is minder waar. Op de kleuterschool maken ze er (gelukkig) geen echt probleem van, omdat ze er geen extra werk mee hebben. Weet niet of het gemak is, of dat ze echt niet anders weet... Met plassen is ze dus ook nog nooit zindelijk geweest. Hoe dan ook, dit kan niet zo door gaan... Zijn er meer ouders met een vergelijkbaar probleem of zijn er ouders met tips??? 1000x bedankt!!!!

Aviendha
19-10-2025 om 12:54
Die pamper uit en dan plast ze maar in haar broek of op de bank. Beetje jammer dat ze al op school zit, dan kan dat niet meer zo makkelijk. Bij onze zoon hebben we bij 3,5 de luier gewoon uitgetrokken, na een paar dagen was hij dag en nacht zindelijk.

absor
19-10-2025 om 13:32
Zindelijk worden gebeurt heel soms automstisch, maar in de meeste gevallen moet je het gewoon leren aan je kind
ze is oud genoeg om van alles aan uit te leggen. Ook dat plas in de wc hoort en niet meer in de luier. Maak een stickerschema, elke plas in het toilet een sticker 10 stickers een kado. En vanaf nu een onderbroekje aan. Als het mis gaat hoef je niet te bestraffen, enkel als het goed gaat te belonen

Lena55
19-10-2025 om 14:34
Heb je onderzocht of er een medische reden is dat het niet lukt? Als dit is uitgesloten, zou ik per direct stoppen met de luier. Dan maar nat en 5 setjes schone kleding mee naar school. Eventueel oefenbroekjes kopen. Dan wordt ze wel nat, maar beland het niet meteen op de grond.
De luiers zijn zo goed, dat kinderen heel droog blijven. Er moet soms eerst ongemak bijkomen voor kinderen de motivatie krijgen om op de wc te plassen. Het zou me niet verbazen als ze binnen een paar dagen volledig zindelijk is. En inderdaad geen aandacht besteden aan nat worden, alleen veel complimenten als ze naar de wc gaat.

Roos57
19-10-2025 om 14:45
Lena55 schreef op 19-10-2025 om 14:34:
Heb je onderzocht of er een medische reden is dat het niet lukt? Als dit is uitgesloten, zou ik per direct stoppen met de luier. Dan maar nat en 5 setjes schone kleding mee naar school.
En dan de juf 5 keer laten verschonen.
Ik snap oprecht niet dat Femke nog in de luier plast .

Ted68
19-10-2025 om 14:46
Luier uit, en er geen drama van maken als ze in haar broek plast….
Hoe meer aandacht je het niet op de wc plassen geeft, hoe langer het gaat duren….En naar school een luierbroekje aan

Bakblik
19-10-2025 om 14:51
Pak het nu aan het is herfstvakantie! 5 setjes mee naar school zoals hierboven geopperd wordt is geen optie daar heeft de juf geen tijd voor.
Zijn er favoriete activiteiten waarbij die luier belemmerend is? Dan steeds benadrukken dat dat makkelijker gaat als ze op de wc kan plassen. Mijn kind kon niet goed fietsen, met de luier viel hij steeds van het zadel. Dat frustreerde geen enorm. Toen hij door had dat dat zonder luier niet gebeurde was hij in 2 dagen zindelijk. Toen was hij nog geen 4.

Decembermamma
19-10-2025 om 14:54
Roos57 schreef op 19-10-2025 om 14:45:
[..]
Ze is 4, herfstvakantie beginnen en net zo lang thuis houden tot ze wel zindelijk is.

Lena55
19-10-2025 om 18:18
Roos57 schreef op 19-10-2025 om 14:45:
[..]
Kind is nog niet leerplichtig. Dus dat is aan de school of ze daar in meegaan of niet. Kinderen kunnen zich over het algemeen met makkelijke kleding redelijk zelfstandig omkleden. Mijn man heeft jaren als kleuterdocent gewerkt en er was regelmatig een kind bij wie het zo ging. Het zal je verbazen hoeveel kinderen nog niet zindelijk naar school komen. Sommige scholen zeggen dat je als ouder zelf moet komen. Kind zichzelf leren omkleden doen de meeste ouders. Alleen bij ontlasting helpt mijn man.
Een plashorloge kan ook helpen zodra het redelijk goed gaat en kind herinnert moet worden om naar de wc te gaan op school.

Anoniemvoornu
19-10-2025 om 18:52
Lena55 schreef op 19-10-2025 om 18:18:
[..]
Kind is nog niet leerplichtig. Dus dat is aan de school of ze daar in meegaan of niet. Kinderen kunnen zich over het algemeen met makkelijke kleding redelijk zelfstandig omkleden. Mijn man heeft jaren als kleuterdocent gewerkt en er was regelmatig een kind bij wie het zo ging. Het zal je verbazen hoeveel kinderen nog niet zindelijk naar school komen. Sommige scholen zeggen dat je als ouder zelf moet komen, kind zichzelf leren omkleden doen de meeste ouders. Alleen bij ontlasting helpt mijn man.
Luier maar omhouden lijkt me geen optie.
Maar de taak aan het onderwijsend personeeel overlaten ook niet ... het is nu herfstvakantie , tijd om zelf thuis te oefenen. Super fijn dat jouw man die mogelijkheid heeft maar dat is niet overal het geval. Niet zindelijk is een luier om naar school in dit dorp bijv. Een ongelukje kan gebeuren maar zindelijkheidstraining kan het kinderdagverblijf bij ons in het dorp niet aan kwa bezetting laat staan de school zelf. Hier zijn is het personeelstekort zo groot dat we zelf als ouders sinds corona bijspringen op zowel het kinderdagverblijf en school.
To wat heb je al geprobeerd om het te stimuleren? Poepen ging vanzelf geef je aan , Heb je belonen geprobeerd? Praten erover? (Luier is voor baby's)

Lena55
19-10-2025 om 19:28
Anoniemvoornu schreef op 19-10-2025 om 18:52:
[..]
Maar de taak aan het onderwijsend personeeel overlaten ook niet ... het is nu herfstvakantie , tijd om zelf thuis te oefenen. Super fijn dat jouw man die mogelijkheid heeft maar dat is niet overal het geval. Niet zindelijk is een luier om naar school in dit dorp bijv. Een ongelukje kan gebeuren maar zindelijkheidstraining kan het kinderdagverblijf bij ons in het dorp niet aan kwa bezetting laat staan de school zelf. Hier zijn is het personeelstekort zo groot dat we zelf als ouders sinds corona bijspringen op zowel het kinderdagverblijf en school.
To wat heb je al geprobeerd om het te stimuleren? Poepen ging vanzelf geef je aan , Heb je belonen geprobeerd? Praten erover? (Luier is voor baby's)
Ik zeg nergens dat het de taak wordt voor het onderwijspersoneel. To heeft het specifiek over school. Daar reageer ik op. Het is vanzelfsprekend dat ze dit snel en krachtig in de thuissituatie moet gaan oppakken. Ik weet niet waar TO woont, in Zuid is de herfstvakantie al geweest.
Man had die mogelijkheid overigens ook niet perse met 28 a 32 kleuters.

Anoniemvoornu
19-10-2025 om 19:47
Lena55 schreef op 19-10-2025 om 19:28:
[..]
Ik zeg nergens dat het de taak wordt voor het onderwijspersoneel. To heeft het specifiek over school. Daar reageer ik op. Het is vanzelfsprekend dat ze dit snel en krachtig in de thuissituatie moet gaan oppakken. Ik weet niet waar TO woont, in Zuid is de herfstvakantie al geweest.
Man had die mogelijkheid overigens ook niet perse met 28 a 32 kleuters.
Als een kind 5 keer de boel onderplast gaf je man dan ook 5 keer een emmer met sop om het op te ruimen want een broek houd dit niet tegen.. stoel , vloer enz wordt ook nat.. het aantal niet zindelijke kinderen stijgt ontzettend de laatste jaren op scholen die vaak al overbelast zijn , 5 keer met een emmer in de weer gaat toch niet als je 30+ kinderen hebt?

Simone-1981
19-10-2025 om 20:00
Hartelijk dank voor jullie reacties! Femke gaat thuis zonder pamper proberen en hopelijk kan ik binnenkort een positief leerproces beschrijven. Femke doet het prima, alleen dit moet nog opgelost worden, maar ook dit gaat lukken. Bedankt voor jullie tips