Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
sabje

sabje

07-10-2009 om 13:35

Luizen heb ik alles gedaan?

Gisteravond luizen gecostateerd bij dochterlief en zoonlief.
Vanmorgen school ingelicht ik moest ze thuis houden meteen shampoo gekocht en een spciale netenkam.
We hebben ons allemaal met de shampoo gewassen en daarna goed gekamd met de netenkam.
Verder heb ik al het bededengoed afgehaald op 60 graden gewassen de matras gezogen.Dekbedden in vuilniszakken gedaan (gelukkig hadden we nog een deel) kussen gezogen en zelfs vervangen ,er was er een stuk.
Kleding jassen ook gewassen (en wat nog te wachten staat op de was staat in afgelsloten vuilniszakken) knuffels in vuilniszakken in de schuur.Borstels en kammer uitgekookt.Haar dingetjes in de vriezer gedaan.Het hele huis goed gezogen incl de auto.Elke dag kammen en over een week weer de shampoo doen.
Wat heb ik nog vergeten ???
Pffffff ik hoop dat dit eenmalig is hoor want wat een gedoe zeg echt erg.
Vast bedankt
groetjes
Sabine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misschien nog...

Hoi, Sabine,
Om je even een hart onder de riem te steken: Jij hebt alvast de ouderwetse grote schoonmaak gedaan, voor een groot deel. Ik kan weinig bedenken wat je thuis nog zou kunnen / moeten doen.
Misschien nog even het volgende?
* Zijn je kinderen onlangs met iemand meegereden / ergens gelogeerd / uitgebreid op de bank gehangen? Die mensen even informeren. Hoofdsteunen van auto's worden nogal eens vergeten.
* Hebben je kinderen luizencapejes op school?
* Wat doet school eraan? Denk bijvoorbeeld als er knuffels / zitzakken / verkleedkleren in de klas zijn, dat die ook schoongemaakt moeten worden.

Nog een tip: Wij hebben een elektrische luizenkam. Die werkt erg makkelijk.

Succes. Hopelijk blijft het bij een keer.

Auto?

Ja vreselijk heh, zoiets moet niet te vaak voorkomen haha

Heb je aan de auto gedacht? Uh kussentjes op de bank of misschien de hele bank als het een stoffen bank is?

Sterkte, maar meestal ben je er weer snel vanaf hoor.

Handig

lees nu net dat je idd aan de auto hebt gedacht (ben blond)

sabje

sabje

07-10-2009 om 14:20

Ik ben net even bij de

buurvrouw geweest omdat ze daar gister gespeeld hadden.
Ja ze hebben een luizenzak die heb ik dus ook gewassen.
Ik voel allleen overal jeuk hahaha maar dat zit vast tussen de oren.
Kunnen huisdieren het eigenlijk ook hebben? Ik heb een hond en twee katten moet ik die niet behandelen ??

angel3

angel3

07-10-2009 om 18:06

Alleen mensen

luizen komen niet bij dieren voor (kan wel amar zijn andere luizen). Dit zijn mensenbloed luizen, dus dieren hoef je neit te behandelen.
Balen!!! voor je. Sterkte met al het gedoe

Tink

Tink

07-10-2009 om 22:09

Blijven kammen!

Zie de vele andere luizendraadjes die er al geweest zijn. Of je nou gif hebt gebruikt of niet, je zult echt nog zeker 2 weken 2x daags iedereen moeten kammen om zeker te zijn dat de beestjes weg zijn. Die middelen doden namelijk NOOIT 100% van de luizen en neten. (Het kan dus ook zónder die dure middelen, maar dat is een andere discussie.)
Een jong luisje kan pas na ongeveer 5 dagen zelf eitjes leggen, dus met 2x daags kammen vang je ze voordat ze zich kunnen voortplanten. Zo doorbreek je de cyclus.
Verder kan ik niet veel meer bedenken. Heb je het op school gemeld? Want het blijft meestal niet bij 1 geval per klas. En misschien kunnen ze op school ook even de verkleedkleren in zakken doen (weet niet of je kinderen nog in de kleuterklas zitten?). O wacht, dat zei Mamma X ook al. De gymkleren, heb je daaraan gedacht?

Sterkte met het gedoe!

69er

69er

08-10-2009 om 22:21

Bijscholing

toevallig net bij de ggd geweest.
Nee, mensen en dieren hebben verschillende parasieten, maar luizen kunnen wel 48 uur bij een dier verblijven net als ze dat bij bijv. een knuffel kunnen.
Het wordt nog gekker, niet alleen 60 graden was ( geen verkort programma) alleen volwasmiddel (geen fijnwas of voor speciale kleuren) en indien mogelijk de wasdroger gebruiken.
Vertrouw er niet op dat je met een netenkam alle neten verwijderd, dus met je nagels.
(en al eerder genoemd, liever geen gif en zeker niet bij mensen die niet besmet zijn, een even goed of slecht werkend alternatief zijn middelen met dimeticon, ze doden namelijk geen van beide de neten.)
69er

Buiten hangen 48 uur, speelvriendouders inlichten

Ik las op een apotheeksite dat je ook spullen 48 uur buiten kunt hangen, zoals knuffels, dan zijn de beestjes dood van de honger. Ik heb bij mezelf trouwens niet alleen de shampoo moeten gebruiken, maar ook de sterkere lotion want er kwamen nog steeds levende luizen van de kam (yech yech), en blijven kammen, gezellig, nog 14 dagen twee keer per dag. er zijn nu wel veel betere ijzeren kammen te koop bij de apotheek, die kammen veel plezieriger, kan ik echt aanraden. Ik heb trouwens de stoffen bankhoes maar naar de stomerij gebracht, ben nu luizenvrij- o ja ik heb alle ouders ingelicht waar mijn kinderen meespeelden- en ja hoor, 2 hadden ook luizen bij de kinderen. Dus roep het van de daken als je luizen hebt, anders lopen ze vrolijk van vriendjes weer terug naar je kind.

margje van dijk

margje van dijk

15-10-2009 om 11:52

Denkster

"Ik heb bij mezelf trouwens niet alleen de shampoo moeten gebruiken, maar ook de sterkere lotion want er kwamen nog steeds levende luizen van de kam (yech yech)"

Als je blijft kammen, hoef je helemaal geen sterkere lotion te gebruiken. En ja, je kamt levende luizen uit het haar, maar als je dat gewoon blijft volhouden kom je er net zo goed vanaf hoor. Daar heb je geen extra lotion voor nodig. Levende luizen spoel je meteen door de kraan of knik je met je nagel doormidden.

En buiten hangen is ook niet nodig hoor, je kunt ook spullen 48 uur ergens neerzetten waar je ze niet gebruikt. Het maakt niet uit waar dat is. Dan zitten er ook geen levende luizen meer in.

Margje

Tink

Tink

16-10-2009 om 13:21

Neten

De luizen zijn kassiewijle na 48 uur, maar de neten niet. Dus mocht het ons nog eens overkomen (heaven forbid, pffff) dan stop ik toch echt alle knuffels e.d. weer voor 2 weken in afgesloten vuilniszakken.
Ik word nogal smetvrezerig bij het idee van luizen in mijn huis, dat zal het wezen
Verder geheel eens met Margje, geef je geld niet uit aan nog meer gif maar aan een goeie kam. En een ijsje voor iedereen als het leed weer geleden is . Ook die sterkere lotion doodt NIET 100%.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

20-10-2009 om 19:52

Allemaal niet nodig

Ook ik heb gewassen, gezogen, kleren in een zak buiten in de vorst gezet en een bug bag aangeschaft voor elk kind. Het blijkt volgens de nieuwste inzichten allemaal niet nodig te zijn. Luizen die uit het haar vallen, overleven maar zeer kort. Alles op 60 graden wassen, invriezen en al die dingen is dus helemaal niet effectief, de kriebelbeestjes verplaatsen zich vooral via hoofdcontact als de kids aan het spelen zijn.
Wat wel helpt is iedere dag kammen, kammen en nog eens kammen met een goede luizenkam. De Assy netenvreter is een kam die belooft ook de neten te bestrijden en dat scheelt, ik ga deze proberen. Zie de link, met ook veel (inmiddels achterhaalde) tips m.b.t. wassen e.d.: http://www.assy.nl/
Elisabeth.

snuffie60

snuffie60

20-10-2009 om 22:11

Elisabeth

Ik denk dat je met deze bewering toch iets voorzichtig moet zijn.
Een luis kan buiten het lichaam 2-3 dagen overleven afhankelijk van omgevingstemperatuur, al wordt deze dan welliswaar wel steeds trager.
Ik heb pas een kind (niet mijn eigen) zo goed mogelijk luisvrij gemaakt en daarbij niet alleen de luizen uit het haar, maar ook zoveel mogelijk van de kleding weggehaald.
Nog steeds moeten ggd verpleegkundigen hulp verlenen aan gezinnen die er zelfs met alle kam en schoonmaakinstructies niet vanaf komen.....
(en de frustratie bij deze ouders kan dan leiden tot overmatig gifgebruik of uiteindelijk de moed opgeven).
snuffie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.