Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

21-04-2009 om 14:08

Maar weer eens feestje

Dochter wordt over een dikke maand 5, uiteraard is ze zich al uitgebreid aan het bedenken wat ze wil gaan doen en wie ze wil gaan uitnodigen. Daar beginnen dus ook al meteen de eerste problemen. In eerste instantie hebben we gezegd dat ze 5 kindjes mag vragen, alleen er zijn 6 kindjes waar ze als groepje vaak meespeelt, dus dan toch maar uitwijken naar 6 kindjes uitnodigen.
En stel dat ik het op vrijdagmiddag wil vieren, moet ik ze dan gelijk om 12 uur meenemen of kan ik ze beter later laten komen.
Wat zouden jullie doen, bij lekker weer naar een speeltuin en een picknickmand meenemen of toch thuis vieren.
Daarbij moeten we ook rekening houden met dochter haar dieet, ze mag niet overal zomaar frietjes eten of broodjes eten. we zouden ook naar een speeltuin kunnen gaan, rond half 5 naar huis, frietjes maken en die thuis eten zodat alles glutenvrij is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

21-04-2009 om 16:04

Erg lang

Als je ze meteen meeneemt uit school is tot half 5 of later wel erg lang. Zou ik niet doen en inderdaad is een keer eten met ze zeker genoeg.
Je kunt ze uit school meenemen en dan inderdaad picknicken in de speeltuin met broodjes, drinken e.d. Tussendoor nog wat drinken en snoepje of chips.
Evt. wat spelletjes achter de hand houden voor als ze even niets leuks weten te doen en verder lekker laten spelen.
Tangozoon van 4,5 had afgelopen week toevallig ook een feestje in een speeltuin. Daar hadden ze o.a. gevoetbald, geschminkt (voor wie dat wilde, Tangozoon niet hoor, is zeer anti-schmink) en verder gewoon heel veel gespeeld. Hij vond het prachtig. Op die leeftijd hoef je ook nog niet veel te organiseren.

Jesse_1

Jesse_1

21-04-2009 om 20:07

Wat je zelf prettig vindt

Overigens vat ik de "thuisbreng-tijd" op een uitnodiging op als: voor deze tijd wordt hij niet thuis gebracht. Het is ook wel eens ruim een uur (!) later geweest, toen begon ik toch wel een beetje bezorgd te worden - ik kende de ouders ook niet echt goed.
Een paar uur is lang genoeg voor kleuters. Zelf neem ik ze net zo lief meteen mee uit school, dan zit je niet met een hyper-de-pieper jarige thuis. Maar vanaf 14.00 tot ca 17.30 heb ik ook wel gedaan.
Toevallig hebben wij morgen het feestje van onze jongste die 5 wordt. Om 12.00 halen we ze op uit school, naar het bos, daar picknicken, je kunt er bomen klimmen en spelen, wat spelletjes, speurtochtje, nog wat chips en drinken er in en het is wel weer mooi geweest.
Succes, Jesse

angel3

angel3

21-04-2009 om 20:24

Beide een keer gedaan

toen zoon 5 werd deden we het feestje van 2 tot circa 6 op een woensdagmiddag. Afgelopen keer werd hij 6 en nam ik ze meteen mee uit school. We zaten om 4 uur in de auto. Dus een feestje dat circa 4 uur duurt is lang genoeg.
Ik vind het zelf altijd leuk en makkelijk om een thema eraan te knopen. Dan kun je alles in die stijl doen maar goed hoeft niet maar ik vind dat zelf handig
Als het lekker weer is zou ik inderdaad gaan picknicken met leuke dingetjes en eventueel cakejes mee om te versieren en dan lekker spelen. Om 4 uur aftaaien
Met de ervaring van de 2 tijden zou ik zeggen: mee uit school tot uur of 4. De 2 uur thuis tot het feestje begint zijn inderdaad vervelend. WANNEER komen ze nouhouhou! Veel plezier!

angel3

angel3

21-04-2009 om 20:25

O ja

ander voordeel vond ik toch ook dat we om 5 weer thuis waren na het wegbrengen. Snel opruimen en toen kids in bed lagen was alles weer aan kant. Vorige keer moesten we dat nog doen na het bedritueel etc en ik was echt kapot geen zin om op te ruimen. Maar goed als het feestje buiten is heb je daar geen last van

Asa Torell

Asa Torell

21-04-2009 om 20:27

Hangt van kinderen af

...wat ik zou doen. Als jouw dochter en de vriendinnetjes grote knutselfans zijn is een binnenfeestje vast ook heel leuk, met koekjes versieren of t-shirts verven of zoiets. Maar hier met zoon zou ik de volgende keer zeker naar buiten gaan bij lekker weer, dan kunnen ze zich lekker uitleven. Hoewel zoon en vriendjes binnen ook goed zelf kunnen spelen met lego, playmobil etc ging dat op het feestje (afgelopen maart, werd ook 5) helemaal niet, er werd steeds geruzied en zelfs gevochten. Een voortdurend programma was dus hier wel essentieel maar ik geloof dat dat wel een uitzondering is als ik hier de andere reacties lees.
Ikzelf zou trouwens eerder denken aan patat als afsluiting dan als lunch, en ze ook pas na de lunch laten komen. Dan na de kado's meteen naar buiten met wat kleine hapjes mee voor noodhonger, en aan het eind weer thuis de (glutenvrije) patatjes dus. Ik zou het zeker niet te moeilijk maken, zo'n groep kinderen is al vermoeiend genoeg als je het niet gewend bent.

Gewoon thuis

Ik zou voor een 5 jarige het feestje gewoon thuis houden. En zo'n 3 uur is echt lang genoeg. Zorg dat je wat ren en doe dingen ertussen hebt en laat ze wat knutselen.
Vorig jaar werd onze jongste dochter 5. Ik heb ze eerst cake laten versieren met hagelslag etc maar weet niet of dat te doen is ivm het dieet van je dochter. Daarna hebben ze van die doosjes van de Xenos (€1,50) geverfd en toen in de tuin spelletjes gedaan (Schipper mag ik overvaren, Stoelendans, Koekhappen etc etc, zorg wel dat je een even aantal kinderen hebt). daarna waren de doosjes gedroogd en mochten ze die beplakken met allerlei glittersteentjes etc. daarna weer spelletjes en toen frietjes gebakken, gegeten en naar huis. Ik had de doosjes voor het naar huis gaan nog gevuld met een klein cadeautje en wat snoep. De kids vonden het een leuk feestje.

Gr.
Moon32

liora

liora

21-04-2009 om 21:59

Jongens of meisjes inderdaad

Even een reactie op Asa: ik dacht ook meteen dat een binnenfeestje vast leuk is met meisjes, maar met jongens een ramp.

Mijn zoon en vriendjes moeten echt buiten kunnen spelen of in een overdekte speeltuin, energie kwijt kunnen. De hele tijd klimmen en rennen. Dat zou hier thuis totaal uit de hand lopen.

Ik vind trouwens dat je beter de kinderen uit school mee kunt nemen.

Liora

Emmawee

Emmawee

21-04-2009 om 22:12

Heksensoep

Wat hier erg leuk was, was het maken van Heksensoep. Lekker rotzooien in de tuin met modder, aarde, bloemblaadjes etc. in grote en kleine pannen, lekker roeren. Dit alles in een potje scheppen met een grote soeplepel. Op het potje een zelfgemaakt etiket: Heksensoep van (naam kind, zelf geschreven) en de datum.
Verder vind ik meteen uit school starten en dan eerst samen eten echt een erg leuke start van het feestje.
Veel plezier!
Maw.

Asa Torell

Asa Torell

21-04-2009 om 23:16

Liora

Op zich ging het best goed, we hebben zelfs zowaar t-shirts geverfd en dat deden ze eigenlijk een hele tijd heel rustig. Spelletjes vonden ze ook leuk. Alleen het vrij spelen ging niet, terwijl dat mij nou juist zo lekker voor ze leek, dat ze ook nog even gewoon hun gang konden gaan.
Maar ja, als het geen maart was geweest maar juni (of wanneer is jouw zoon ook alweer jarig) zou ik het ook wel weten hoor! Vriendjes van zoon hadden trouwens wel een buitenfeestje in de winter (speurtocht) wat heel goed ging, dus ik ga het volgend jaar ook proberen, met slechtweer-spelletjes-alternatief achter de hand.

ayla

ayla

22-04-2009 om 08:19

Uitwijken naar zaterdag

ivm werk kan het ik het jammer genoeg die week niet door de weeks vieren. Dus het wordt een zaterdag. En dan denk ik vanaf twee tot de frietjes op zijn.
Dochter is totaal geen knutseltype, nou ja, hoogstens voor 10 minuten. Ze heeft ook al zelf bepaaldt dat ze ergens naar toe wil. Tja en dochter is de baas, tenminste voor 1 dag dan.

Rafelkap

Rafelkap

22-04-2009 om 10:15

Hoe zit dit met halen /brengen?

Hoe doen jullie dat met halen en brengen (hier nog geen ervaring, maar als oudste 5 is wil ik wel een feestje geven). Er kan maar 1 kind in een autostoeltje met de auto. Op de fiets kan ik 2 kinderen meenemen. Worden genodigden geacht te worden gebracht?
Veel plezier Ayla!

Halen & brengen

Halen en brengen: het is maar wat de gewoonte is. Ik kan me goed herinneren van vroeger toen ik zelf klein was dat er op de kaartjes werd geschreven: 'je wordt thuisgebracht'. Bij ons is nu de norm: kinderen worden door ouders gebracht (of meteen uit school meegenomen)EN opgehaald. Tot nu toe (zoon is 6) heb ik het nog niet meegemaakt dat ze thuis werden gebracht. En gelukkig houden de ouders zich ook goed aan de eindtijd. Eén kanttekening: toen mijn zoon pas zijn feestje gaf, op een zaterdagmiddag, kwam 1 jongetje 3 kwartier te vroeg. Lang verhaal, zal ik hier niet doen, maar ik was daar niet heel erg blij mee...

Caroro

Maylise

Maylise

22-04-2009 om 13:36

Hier

Verjaardagspartijtjes zijn hier meestal direct uit school. Soms op zaterdag en eigenlijk nooit op zondag. Echter ik weet dat bij vrienden van ons onder Amsterdam feestjes juist vaak op zondag worden gehouden.
Er zit eigenlijk altijd wel een keer eten bij. Op woensdagmiddag is het dan meestal eerst eten en dan feestje en op andere middagen meestal eerst feestje en als afsluiter eten. Als eten is er meestal frites (hoe orgineel) maar ook wel pannenkoeken, pizza, hotdogs.
Zaterdag zou je bijvoorbeeld van 14:00 tot 17:00/18:00 en dan zelf de kinderen thuis brengen.
Als je ergens heen wilt maar je kan de kinderen niet zelf halen/brengen en het is ook niet mogelijk om met de bus te gaan dan kan je vind ik ook best aan de ouders vragen om de kinderen te halen/brengen naar de locatie.
Ik heb meestal meegemaakt dat kinderen of meteen meegingen uit school of gebracht werden door de ouders op zaterdag feestjes bijvoorbeeld. Halen verschilt erg. Soms worden de kinderen thuisgebracht en soms moeten ze opgehaald worden. Ik denk dat het 50/50 is hier. Mij maakt het niks uit zolang het maar op de uitnodiging staat.
Het komt hier ook wel voor dat er op de uitnodiging staat dat de kinderen naar een bepaalde locatie gebracht en gehaald moeten worden. Zolang dat binnen de gemeente is vind ik dat geen punt. Minder leuk vond ik die keer toen we gevraagd werden om de kinderen te brengen en te halen bij een locatie 30 km verderop. 120 km op een dag rijden voor een feestje vond ik wel wat veel gevraagd. Dat was gelukkig eenmalig.

Maylise

Sjillie

Sjillie

22-04-2009 om 15:27

Wij

laten de kinderen door hun eigen ouders bij ons brengen. Na het feestje brengen wij de kinderen zelf weg.

Wij geven ook altijd een plus minus eindtijd op,onze reden hiervoor is dat we het zelf in de hand hebben. Meestal sluiten wij met eten af, zijn we vroeg dan kunnen we daarna de kinderen toch al weg brengen. Zijn we wat later dan hebben we geen wachtende ouders.

Bij de meeste feestjes waar de kinderen heen gaan doen de ouders het ook zo.

Gr Sjillie

angel3

angel3

22-04-2009 om 17:03

Hier ook thuis brengen en nu zaterdag?

let op dat sommige kinderen op zaterdag al sporten (als ze 5 of 6 zijn....).
Hier is het ook gewoonte dat kids thuis worden gebracht. Ik heb een extra verhoger ooit gekocht voor een 10je, en ik heb nog een dochter van 3,5 die niet op feestje was dus niet in de auto hoefde dus had 2 stoelen extra. Maar anders ff lenen inderdaad.
Ik bied weleens aan eigen kind op te halen want wij wonen 7 kilometer uit de route.... maar is eigenlijk nooit nodig.
veel plezier

Asa Torell

Asa Torell

22-04-2009 om 19:56

Hier worden ze gehaald en gebracht

Althans zo ging het tot nu toe bij alle feestjes die ik heb meegemaakt. Het lijkt me ook vreselijk veel gedoe om ze te brengen of halen, je moet toch zelfs met 4 zitjes algauw twee keer rijden. Maar als iedereen het doet ga je het natuurlijk gewoon vinden, dat kan ik me ook wel weer voorstellen.
Ook waren hier tot nu toe alle feestjes op zaterdag, en nog geen problemen met sporten, dat doen de meeste kinderen eerder door de week. Zwemles van zoon is wel op zaterdag maar dan s ochtends en de feestjes tot dusver steeds s middags, dus dat gaat wel samen.

Asa Torell

Asa Torell

22-04-2009 om 20:11

O was lekker onduidelijk

Ik bedoel dus dat de kinderen hier door de ouders naar het feestje worden gebracht en ook weer door de ouders afgehaald.

Maylise

Maylise

23-04-2009 om 02:02

Pelle

Normaal gesproken was dat wel de oplossing inderdaad om te gaan carpoolen maar in dit geval kende ik de andere ouders niet omdat het om een vriendje van de sportclub ging en mijn zoon de enige was die van de sportclub was uitgenodigd. De andere genodigden zaten bij de jarige op school en dat is dus niet dezelfde school als mijn zoon. Ik had er natuurlijk wel achter kunnen komen via de moeder van de jarige maar zo initiatiefrijk was ik niet

Voor een keer was het ook geen ramp maar ben wel blij dat zoiets geen trend is.

Maylise

Jongensfeestje...

Afgelopen maart mijn allereerste echte kleuterfeestje voor mijn zoon gevierd. Ik weet niet wat je eraan kan uitgeven, maar ik was zooooo blij dat we het in Ballorig hebben gedaan!! Ik denk dat ik gek zou zijn geworden thuis, wat een energie hebben die jongens zeg... en helemaal bij elkaar.

We hebben ze meteen van school opgehaald met 2 auto's (kinderzitjes zaten al in de auto van mijn moeder en onze auto heeft 2 ingebouwde zitjes dus dat kwam precies uit) en meteen doorgereden, in de auto een krentenbol met wat drinken gegeven en daar kregen ze nog patat enzo. Na afloop meteen weer thuisgebracht en ik kwam thuis in schoon huis. Zoon vond het geweldig, vriendjes ook. Man blij, ik blij...

Maar mss als het rustige knutselmeiden zijn... dan kun je een leuke themamiddag doen. Dat deed mijn mama vroeger ook met verjaardagen.

Thuisbrengen?

Grappig dit te lezen. Thuisbrengen komt hier nooit voor. Meeste feestjes zijn thuis ( kind nu 6,5 jr) en bij het ophalen is er regelmatig nog een borreltje voor de ouders. En dan eten we gelijk alles restjes op
Het zijn wel vrij grote feestjes ( 10 kinderen of zo), omdat het zo'n hecht clubje is. Op locatie komt ook wel voor, dan wordt je geacht je kind te brengen en te halen. Een keer was dat ver buiten de stad, dat vond ik minder maar jonneman heeft het verdeeld met een andere vader en dat was ook weer opgelost.
Jonne

Jesse_1

Jesse_1

23-04-2009 om 23:05

Grappig

NIET thuisbrengen komt hier eigenlijk nooit voor (ik heb het nog niet meegemaakt hier).
Jesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.