Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
TamTam

TamTam

12-10-2013 om 22:48

Mag je kind jouw pinpas gebruiken?


TamTam

TamTam

13-10-2013 om 22:54

Inzicht rekeningen

Mijn zoon heeft nog geen eigen rekening. Hij heeft een geldkist . De uitgaven die hij van zijn zakgeld doet, zijn juist meestal contant. Zoals bv iets kopen van de bakkerij op school.

Mijn vraag was meer een tegenvraag op dat ik las dat codes prive worden gevonden, maar je dan wel zou kunnen vragen of er genoeg geld op een rekening staat.

Dalarna

Dalarna

14-10-2013 om 06:45

hmm

Mijn oudste heeft eens de weekboodschappen van zijn lopende rekening kunnen betalen toen wij opeens onder nul stonden door wat machtigingen die allemaal tegelijk kwamen Wel handig zo'n kind! Meteen daarna natuurlijk het geld van de spaarrekening naar zijn rekening gesluisd en opgelost. Inmiddels heeft hij meer geld op zijn spaarrekening en zal de kans hierop wat kleiner zijn maar het komt dus wel voor.

Verder heb ik hier ook nooit contant geld in huis, het moet toevallig zo uitkomen om daarmee een kind boodschappen te laten doen. Dat zo'n kind daar dan zomaar snoep voor kan kopen is natuurlijk onzin want kind moet het bonnetje geven en als hij minder wisselgeld heeft dan zou moeten dan heeft kind dus wel een probleem en moet hij dat terugbetalen.

Puck

Puck

14-10-2013 om 11:03

TamTam

Ja, ik weet exact wat er op de rekening van mijn kinderen staat, via internetbankieren heb ik dat direct in beeld.
Wat betreft de vraag of mijn kind mijn bankpas mag gebruiken: nee.
Als ze een boodschap voor me halen krijgen ze of contant geld mee of ze pinnen van hun eigen rekening en stort ik het bedrag voor die tijd even bij. Met de internetbankieren app op mijn tablet is dat binnen een minuut geregeld.

Wel vragen

Ja, ik kan gewoon vragen of zoon genoeg geld heeft om een aankoop te doen, gaat gewoon in overleg. Als hij een boodschap voor me haalt hoef ik geen bonnetje en ik tel ook geen wisselgeld. Zelf doe ik regelmatig boodschappen voor anderen en leg gewoon bon en wisselgeld op tafel bij die mensen. Als ze me niet vertrouwen heb ik liever dat ze hun eigen boodschappen doen. Ik wil geen pinpas van anderen mee en zoon krijgt dus ook de mijne niet mee. Maar dat staat los van vertrouwen, meer met veiligheid. Als hij volwassen is en het blijkt handig te zijn ga ik hem machtigen en krijgt hij een eigen pas van onze rekening. Als ik dan met man met de camper door Amerika trek mag hij al onze financien behartigen en weet hij alles te liggen. Moeten we nog wel een tijdje sparen voor die dromen

Knurf

Knurf

14-10-2013 om 18:40

grappig Jasam

'En ook de toegangscode voor hun computer heb ik niet.'

Die heb ik juist weer wel. De mail van mijn dochter komt in mijn mailbox binnen, zodat ik er op tijd bij ben als ze digitaal gepest wordt.

Fiorucci

Fiorucci

14-10-2013 om 19:21

pincode van je partner

Wij kennen elkaars pincode, voor noodgevallen. Ik deel al 30 jaar mijn leven met hem, ik zie echt het probleem niet...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-10-2013 om 20:49

Voor noodgevallen

Tis geen kwestie van vertrouwen, maar het feit dat je je eigen pas met pincode hebt. Voor noodgevallen zijn onze pincodes wel in huis, maar ik gebruik de pas(sen) van mijn man nooit en heb dus zijn codes niet nodig. Andersom geldt hetzelfde.

Hanne.

Hanne.

15-10-2013 om 12:13

alleen contant

Ik heb geen enkele reden om mijn pincode met mijn man te delen. We gebruiken elkaars pas vrijwel nooit.

En mocht één van beiden geld te kort hebben op de rekening dan maak ik het over. Is inderdaad zo geregeld. Mijn partner doet dat niet en geeft mij dan wel zijn pas mee. En dat vind ik rot, want de code kan ik niet onthouden en schrijf ik dan dus op. Loop ik toch een tijdje met pas + code op zak.

Als mijn kinderen boodschappen doen moeten ze wel het bonnetje mee terug nemen. Deels omdat ik het belangrijk vind dat ze dat leren vragen, deels omdat ik ook wil controleren of de goede bedragen op de bon staan. Vertrouw de winkel niet zo goed.

Lucerna

Lucerna

15-10-2013 om 14:01

vertrouwen

Ik ben een beetje verbaasd dat er zo'n vertrouwenskwestie wordt gemaakt van die pincode. Voor mij is het zo logisch dat het alleen mijn code is en die van mijn man alleen die van mijn man. Dat heeft helemaal niets met al dan niet vertrouwen te maken. Hij heeft niets met mijn pas te maken en ik niet met de zijne. We hebben allebei ook een pas voor de gezamenlijke rekening, dus daar kunnen we gewoon bij.
En ik zal niet mijn pinpas meegeven aan mijn kind. Ook dat staat totaal los van vertrouwen. Het is een manier van voorleven dat je dat soort dingen voor jezelf houdt. Daardoor sta ik niet meteen verzuurd en wantrouwend in het leven

Dalarna

Dalarna

15-10-2013 om 18:46

tja

Wij hebben hier één gezamelijke rekening en twee passen en soms pin ik wel eens met zijn pas, bijv bij het tanken ofzo als ik mijn portemonnee niet bij mij heb en zo ga ik vast in de rij staan.

Ik vind niet dat het verboden kan worden om de pinpas en code van partner te gebruiken als het van dezelfde rekening is

Fiorucci

Fiorucci

15-10-2013 om 19:10

Vind ik ook Dalarna

Wij hebben een gezamelijke rekening, en ik nog een aparte omdat daar de kinderbijslag enzo op gestort wordt. Toen een keer mijn portemonnee gestolen was, kon ik dus boodschappen inslaan met pas van mijn man, ook al mag dat officieel niet enzo. Ik zie werkelijk het probleem niet van dit weten van elkaar.

Wel pas en pincode van man

Die gebruik ik "te pas en te onpas". Man niet die van mij, kan hij niet onthouden.

Lucerna

Lucerna

16-10-2013 om 16:50

Wil

Die gebruik je dus te pas en te pinpasfraude... Sorry, kon het even niet laten.

Lucerna

Lucerna

16-10-2013 om 16:52

Bah, die kloterige autocorrectie

Ik bedoel dus: te pas en te pinpas. Stomme tablet...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-10-2013 om 17:17

Hij was eigenlijk wel grappig...

Vind ik.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-10-2013 om 17:24

Hier ook samen

Ik gebruik de pinpas van m'n man ook zo nu en dan. Inderdaad omdat ik niet altijd m'n portemonnee meeneem als we samen weggaan. En zeker in de vakantie, dan hebben we altijd maar een portemonnee bij ons. Mijn pinpas gaat dan wel mee, maar die ligt ergens ver achterin de tent, voor als de andere pas kwijt of geblokkeerd is. En ik wil in de vakantie ook wel eens wat betalen...

Knurf

Knurf

16-10-2013 om 18:56

Dalarna

'Ik vind niet dat het verboden kan worden om de pinpas en code van partner te gebruiken als het van dezelfde rekening is'

Of het verboden is, weet ik niet. Maar ik krijg zelfs de pinpas en de code van mijn ex-man mee als dat nodig is. En nee, we hebben allang niet dezelfde rekening meer

Dalarna

Dalarna

17-10-2013 om 07:05

Knurf

Het is dus wél verboden om je pinpas met code aan iemand te geven (dus ook je kind) of daar ook je partner bij zit met dezelfde rekening vraag ik mij nu inderdaad af.

geen probleem mee

Vanaf een jaar of 10 mag mijn dochter best een boodschapje doen met mijn pas. Geen problemen mee. Ik pin ook met de pas van mijn man en vroeger vaak met die van mijn vader.
Loes

Dalarna

Dalarna

26-10-2013 om 08:56

Loes

Het gaat er vooral om of het wel mag... kijk eens in de voorwaarden van je bank

amk

amk

26-10-2013 om 10:03

uit de voorwaarden

van mijn bank:
2 De PIN-code is strikt persoonlijk en niet overdraagbaar. Cliënt is ten aanzien van de hem toegekende PIN-code verplicht geheimhouding ten opzichte van een ieder, daaronder mede begrepen familieleden, huisgenoten, mederekeninghouders en gemachtigden, te betrachten en mag deze code niet op de bankpas vermelden. Indien hij enige aantekening van de PIN-code maakt, zal hij dat in zodanige vorm doen dat de PIN-code niet voor derden herkenbaar is. Niet-naleving van het in dit artikellid bepaalde leidt tot aansprakelijkheid van cliënt overeenkomstig het bepaalde in artikel 6 lid 2 c sub 3. 

Staat toch heel duidelijk dat je niemand expliciet gemeld ook je familieen huisgenoten niet, je code mag verstrekken

Knurf

Knurf

27-10-2013 om 09:12

maar AMK

'Staat toch heel duidelijk dat je niemand expliciet gemeld ook je familieen huisgenoten niet, je code mag verstrekken'

Dat is alleen maar om te voorkomen dat de bank opdraait voor de kosten als er door een snode boosaard geld van de rekening wordt gehaald zonder toestemming van de eigenaar. Het is geen WET, het is een algemene voorwaarde om de bank in te dekken. Daaromst aat er verderop ook iets over de aansprakelijkheid van de client.
Alleen de WET zegt mij wat ik moet of mag, niet de bank.

Wat zijn jullie allemaal een stelletje angsthazen zeg. Dus als ik nu zeg dat jullie een meter hoog MOETEN springen, doen jullie dat?

amk

amk

27-10-2013 om 09:29

knurf

dit is een voorwaarde van de bank, maar met pasfraude gaat het vaak om veel geld, en niet alleen dat wat gepint wordt. En die gevolgschade is ook niet meer gedekt.

Op het moment dat je zo'n contract tekent en gebruik maakt van die pas is dat ook gewoon een verplichting of hoef je je hypotheek ook niet te betalen omdat dat slechts een contract is en geen wet?

Knurf

Knurf

27-10-2013 om 09:49

AMK

'Op het moment dat je zo'n contract tekent en gebruik maakt van die pas is dat ook gewoon een verplichting of hoef je je hypotheek ook niet te betalen omdat dat slechts een contract is en geen wet?'

Als ik besluit om dat niet te doen, zijn de consequenties voor mij. Maar daaarmee is geen sprake van een VERBOD. Dat is een enorm verschil.
Als ik de hypotheek niet betaal, mag de bank op grond van de door ons afgesproken voorwaarden mijn huis innemen. Maar ik ga niet de gevangenis is! Als ik mijn pinpas uitleen en diegene neemt te veel geld op, is dat mijn verantwoordelijkheid. De bank hoeft dan niet voor de kosten op te draaien, wat logisch is. Maar ze kunnen mij NIET aanklagen! Het verbod gaat over hun aansprakelijkheid, en nergens anders over.

Een contract is geen wet. Ik ben zelf verantwoordelijk voor de keuzes die ik maak.

Je lijkt nu op mijn dochter, die thuiskomt en zegt dat ze geld mee MOET nemen omdat de juf dat gezegd heeft. De juf heeft niet de macht om mij ergens toe te verplichten, dus als ik geen geld wil meegeven, heeft de juf echt pech.

Dalarna

Dalarna

27-10-2013 om 14:30

Knurf

Als jou pincode wordt afgekeken en gebruikt of als er iets anders met jouw pinpas gebeurt waar jij financieel nadeel van hebt terwijl jouw kind pint kan de bank besluiten om jou niet te compenseren. Daar gaat het om, niet omdat de bank zo bang is dat jouw kind teveel geld van je rekening haalt.

Er zijn compensaties mogelijk in geval van skimmen etc.

Koffie

Koffie

27-10-2013 om 14:38

Mijn zus heeft dat dus gehad en dan krijg je bijna alles vergoed door de bank. Als je blijkt dat jij je niet aan de voorwaarden hebt gehouden, kan je naar je geld fluiten. Als de bank een escape ziet om niet te betalen, zullen ze daar gebruik van maken.

Knurf

Knurf

27-10-2013 om 16:05

klopt Koffie

'Als je blijkt dat jij je niet aan de voorwaarden hebt gehouden, kan je naar je geld fluiten. Als de bank een escape ziet om niet te betalen, zullen ze daar gebruik van maken.'

En terecht.
Maar dat neemt niet weg dat het nog altijd mijn keuze is of ik mijn dochter of iemand anders mijn pas en pincode meegeef.

Lucerna

Lucerna

28-10-2013 om 10:53

dat klopt, knurf

Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn: je overtreedt geen wet, dus een rechter zal er niet aan te pas komen, tenzij je het oneens bent over hoe het contract uit te leggen. Maar het staat er tamelijk expliciet. Dus als jij besluit je pinpas aan een ander mee te geven en de pincode te vertellen, is dat verder jouw risico.

Risico

Precies, het is mijn risico als er wat mis gaat. Gezien die kans en gezien het bedrag wat op de lopende rekening staat vind ik dat geen probleem.

Verder is het niet verboden hoor, heb zelfs met mijn vaders pas gepind de dag nadat hij overleden was, dus het was duidelijk niet de pashouder. Toelichten en als de erfgenamen geen bezwaar hebben is het prima.

Loes

Dalarna

Dalarna

02-11-2013 om 11:16

Loes

Ja je kunt het nu wel volhouden maar het staat in de voorwaarden waar jij mee akkoord bent gegaan dus het is WEL verboden. Dat jij je daar niet aan houdt maakt het niet opeens het tegendeel. Verder: hoe moet de pinautomaat weten dat jouw vader is overleden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.