Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Maya

Maya

02-09-2011 om 12:56

Meisje 8 jaar en nu al in de puberteit?

Mijn dochter van 8 heeft sinds kort de volgende verschijnselen: wisselende stemmingen met sombere buien, borstontwikkeling wat pijn doet, zweetgeur, plotselinge groeispurt. Mijn moeder had een schildklier aandoening, iets met jodium geloof ik en is erg klein gebleven. De huisarts zegt dat het normaal is om op 8 jarige leeftijd borstontwikkeling te hebben. Maar toch vertrouw ik het niet helemaal. Ik zou het sneu vinden als ze niet veel groter wordt dan ze nu is. Mijn moeder is echt een kop kleiner dan ik ben. Graag hoor ik van ouders die ook een kind hebben met vervroegde puberteit. Weet er iemand iets over schildklier aandoening en prepuberteit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

02-09-2011 om 13:43

Schildklier

Volgens de endocrinoloog van mijn dochter zie je schildklierproblemen het duidelijkst bij het ingaan van de puberteit. Schildklierhormonen zijn ook nodig bij het groeien en vaak zie je bij schildklierproblemen dat in de puberteit er geen groeispurt komt.
Mijn dochter heeft een te traag werkende schildklier en omdat ze zo klein is (12.5 jaar en 140.1 cm) krijgt ze puberteitsremmers om haar nog tijd te geven te gaan groeien.
Borstgroei op je achtste wordt volgens mij tegenwoordig niet meer als 'te vroeg' gezien.
Lees maar eens op www.pubertas.nl.

Vera

Primavera

Primavera

02-09-2011 om 16:09

Schildklier

Hier ook een kleine dochter (bijna 13) met schildklierproblemen. Zij komt juist langzamer in de puberteit, wat waarschijnlijk komt omdat ze behalve antilichamen die haar schilklier remmen ook antilichamen heeft die juist de schildklierhormoonproduktie versnellen en die laatste zijn op het ogenblik in de meerderheid, maar zal waarschijnlijk vroeg of laat omslaan van hypertiroidie in hypotiroidie.
Ze heeft het van geen vreemde want zelf heb ik ook autoimmune schildklierproblemen. Tegenwoordig hypo, maar achteraf gezien heb ik als puber waarschijnlijk dezelfde ontwikkeling als van dochter doorgemaakt. Ik heb als puber (misschien hierdoor???) nooit een groeispurt gehad en ben daardoor 5 tot 10cm korter als ik volgens mijn groeilijntje zou worden.
Aangezien je je zorgen maakt en er schildklierproblemen in de familie zitten zou ik vragen of ze die bij je dochter de bloedwaarden kunnen checken en verder vinger aan de pols houden. Bij mijn dochter (en als ik me het goed herinner ook die van Vera) waren de waarden eerst nog normaal.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.