Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Met twee vingers typen!?! [typeles ja of nee]

Ik typ zelf met twee vingers en vind het reuzejammer dat ik het nooit geleerd heb. Nu zitten we 30 jaar later, middenin het 'computertijdperk' zeg maar, en het is alleen nog maar handiger geworden om het te kunnen!

Ik zou het van mijn kinderen graag willen dat ze het nu wel leren. Ik zie mijn dochter haar eerste boekbespreking maken, met 2 vingers. Ze is nu 10 jaar, heeft nu twee keer per jaar zo'n opdracht waarbij ze moet typen, valt op zich nog mee...
Is dit nu het juiste moment om haar op typeles te doen? Of kan ik nog even wachten? Of ben je er op een gegeven moment echt te laat mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-10-2009 om 20:12

Prima leeftijd

Een jaar of tien is zeker een prima leeftijd om te leren typen. Hier wordt ieder jaar via school een typecursus voor groep 7 aangeboden. Mijn zoon heeft dat destijds ook gedaan, het is hem erg goed bevallen.

Inge M

Inge M

29-10-2009 om 21:24

Kijk even in het archief

Vooral bij basischooltijd vind je veel discussies over dit onderwerp.
Goedkope en toch goede tip: cdrom Type expert junior.
Daarmee kan een kind prima leren typen. Loof wel een beloning uit als kind de eindtoets haalt. Dat scheelt een hoop cursuskosten.

tonny

tonny

29-10-2009 om 22:13

Ach

de biograaf van Reve heeft drie dikke boeken met één vinger getypt, zag ik net op TV...

tonny

Tihama

Tihama

30-10-2009 om 00:26

Snelheid

Wat voor een snelheid kun je eigenlijk halen als je 10 vingers beheerst?

Tihama

Minet

Minet

30-10-2009 om 08:52

Snelheid is

bij een geoefende blindtypende 10-vingersgebruikende typist 200-300 aanslagen per minuut.
Ik had ooit, toen ik 16 was, 245 aanslagen per minuut bij mijn typexamen, op een vrij zwaar tikkende typmachine. Inmiddels is die snelheid flink opgelopen.

Mijn man tikt met 4 vingers, ik vind het een ramp om naar te kijken, hij tikt daardoor ook vaak foute letters, want die handen vliegen van links naar rechts over dat toetsenbord.

Tihama

Tihama

30-10-2009 om 09:34

Test

Ik heb net een testje gedaan: http://members.quicknet.nl/e.snijders/typesnelheidsmeter.html

Ik had 335 aanslagen per minuut. Ik typ met 4 vingers en ik gebruik mijn duim voor de spatiebalk. Wel blind. Jarenlange training door veel chatten, schat ik .

Ik heb me al jaren afgevraagd of een typecursus voor mij nog zin zou hebben. Als ik nu blijkbaar al het aantal aanslagen haal wat je zou kunnen verwachten, is dat natuurlijk niet zinnig. Wat ik me nu dan weer afvraag: zou ik dan nog veel sneller kunnen typen als ik 10-vingers zou typen? Heeft iemand daar ervaring mee?

Tihama

kaatje66

kaatje66

30-10-2009 om 10:01

Online typeles

Kijk hier eens na. Is ook wel leuk.
http://www.jemagalles.nl/gratis/typeles/

groetjes Kaatje(66)

Tirza G.

Tirza G.

30-10-2009 om 12:33

Tihama

Ik wil niet lullig doen, maar dat leer je je niet meer aan. Als jij deze snelheid haalt met vier vingers, zal er niet veel verbetering meer in zitten. je moet het zó anders gaan aanwennen, dat je snelheid in eerste instantie zal zakken. Daarna misschien hooguit gelijk komen, maar er overheen? Mwoah, dat betwijfel ik. Probeer maar eens met je "verkeerde" hand je tanden te poetsen of creme op te smeren, dat gaat echt niet zo eenvoudig. Iets nieuws aanleren voor wat "ingebakken" zit, valt niet mee.

Tirza

Ellen Wouters

Ellen Wouters

30-10-2009 om 15:34

Vroeger en nu

De snelheden die we vroeger haalden met typles op ouderwetse machines, zijn niet te vergelijken met de snelheden die je nu op de computer haalt.
Ik haalde op mijn typdiploma 145 aanslagen per minuut (dat is weinig), op de computer 300. Maar een echt snelle typist kan op de computer zeker 400 aanslagen pm halen.

Goed leren typen is echt handig.

Minet

Minet

30-10-2009 om 16:30

384

Dat waren mijn aanslagen in de test van Tihama. Het kan dus sneller met 10!

Heirthe

Heirthe

30-10-2009 om 18:08

Heeft het nog zin?

Is het nog wel belangrijk om met tien vingers te kunnen typen? Mijn kinderen typen allemaal met twee vingers en volgens mij niet minder snel dan ik met tien (en ik ben snel)
Ik wist niet eens dat typecursussen nog bestonden!

Tihama

Tihama

30-10-2009 om 18:33

Hee hee pelle

Beetje rustig, he, met MIJN test

Ik geloofde de test overigens ook niet. Dus ik heb Word gestart, mijn telefoon met de timer op 3 minuten gezet en ben toen gaan typen. Daarna met word count het aantal tekens excl. spaties geteld.
Ik had 910 aanslagen in 3 minuten. Ik denk dus dat het wel degelijk klopt.

Ik denk dat er een paar dingen spelen: een typmachine is niet te vergelijken met een toetsenbord. En ik vermoed ook dat je met een 4-vingersysteem blijkbaar toch een aardig eind kunt komen als je maar lang genoeg oefent. Ik oefen al 14 jaar met veel chatten

Tihama

Supersnel

Is het belangrijk om met tien vingers te kunnen typen? Mmmwah, 't is maar net wat je belangrijk vindt natuurlijk. Maar makkelijk is het in ieder geval wel. Ik kon vroeger ook heel snel typen met twee vingers en vond het dus ontzettende onzin dat ik moest leren typen. Nu ben ik er alleen maar ontzettend blij mee en moeten ook mijn kinderen op typeles. Zolang de typeles duurde, deden ze niets anders dan mopperen, maar nu moeten ze toch wel toegeven (uiteraard heel schoorvoetend) dat ze het toch wel heel fijn vinden.

Ik denk dat het verschil niet eens zo zeer zit in met hoeveel vingers je typt, maar dat je "blind" kunt typen. Dat is gewoon heel handig.

Overigens heb ik de test ook gedaan, want zo werkt het wel wat makkelijker dan zelf een minuut bijhouden en daarna gaan tellen enne.... ik was echt supersnel (Altijd leuk om te weten, voor wat het waard is)

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2009 om 21:06

328

En dat viel me heel erg mee. Ik heb vroeger op een gewone typemachine typeles gehad en examen gedaan en daarop haalde ik 160 aanslagen.

mar-ank

mar-ank

30-10-2009 om 21:54

Heel handig

Ik heb het vroeger geleerd in de zesde klas van de lager school. Daarna jaren niets mee gedaan, omdat wij op de middelbare school (in het tijdperk voor de computer) eigenlijk alles nog gewoon schreven (bijna niet meer voor te stellen!). Pas toen ik ging studeren kwam het typen weer in zicht. Ik was bang dat ik het verleerd zou zijn, maar het is net als met fietsen; je verleert het niet. In het begin een beetje roestig, maar na een paar middagen oefenen kon ik het weer. Snelheid weet ik niet, maar voor mij snel genoeg. Het belangrijkste/fijnste vind ik dat ik het blind kan; ik hoef niet naar mijn vingers te kijken. (Kan op dit moment zelfs ondertussen TV kijken en toch doorgaan met typen.) Of iets lezen wat naast de computer ligt en tegelijk typen.

410 ...

ik heb het vroeger in de 2e klas van de middelbare school geleerd. En daar ben ik nog altijd blij mee! ik zie duidelijk het verschil met collega's die met 2 vingers typen. Ik heb niet echt een secretariele functie maar moet wel regelmatig een verslag schrijven, mailtjes, noem maar op. Met mijn typesnelheid is dat zo gebeurd.

Mijn dochters zullen in groep 5 ook een type cursus krijgen. ik heb al goede ervaringen gehoord over TypeTopia, een cursus via internet. Wat mij betreft hoort het er bij, net als zwemles. Het is een basisvaardigheid die je niet verleert maar verrekte handig is bij veel beroepen en tijdens studie.

Groetjes
Gruffalo

maan.

maan.

30-10-2009 om 22:19

478

Tjongejonge dat is stressen.. maar de uitslag viel me geheel niet tegen!! Ik vraag me alleen af hoe dat ding telt.. ik maak weleens blinde tikfouten die ik dan meteen corrigeer.. wordt dat ook als 'aanslag' meegeteld?

Kiki

Kiki

30-10-2009 om 22:32

Dat vroeg ik me ook af

398 aanslagen met tien vingers, dat is echt veel. Ik wist niet dat ik zo snel tikte, volgens mij klopt hij niet.

Caro

Caro

31-10-2009 om 01:07

Deze test............

telt geen fouten.

Ik heb net ff een minuut lang allerlei toetsen ingedrukt! Zoals ;lakjfjdljfoisauferjerjejfoa enz enz

En toen had ik 996 aanslagen per minuut!

Er zijn vast wel betere testen op het internet te vinden.

Verder heb ik vroeger ( 11 of 12 jaar) wel een typ cursus gehad, en er nogsteeds profijt van. Dus ja, ook mijn kids gaan in groep 7 op typles. Ik denk gewoon thuis via een cd rommetje, maar als het op school gegeven wordt vind ik het prima

Groet Caro

bibi63

bibi63

31-10-2009 om 16:13

Mijn dochter

heeft vorig jaar in groep 6 de online cursus van het LOI gedaan. Ben blij dat het achter de rug is (lastig om kind 5 dagen per week half uur haar les te laten doen). Maar het is de moeite waard! Heerlijk, zij kan het nu en kan nu in groep 7 vlot haar werkstukken doen.
Groetjes,
Bibi

bibi63

bibi63

31-10-2009 om 16:14

Ze leren daar ook de basiskennis van Word en Excel. Zeer handig voor werkstukken, ik hoef haar niets meer uit te leggen.....
Groetjes,
Bibi

Cursus typetopia

Mijn zoon (9) heeft afgelopen jaar de online cursus Typetopia gedaan. Met goed resultaat, hij heeft zijn typediploma gehaald en typt nu sneller dan ik. Ik type zelf met geloof ik 8 vingers en ben behoorlijk snel, maar heb wel mijn eigen systeem. Ik dacht dat het voor mij ook wel handig was om het nu echt goed te leren, maar toen ik met mijn laptop naast mijn zoon ging zitten om de les te volgen raakte ik al snel de kluts kwijt. Ik zit te vast in mijn eigen systeem.

Typetopia (google maar eens) werkt online. Het kind leert op een speelse manier typen, door middel van type-oefeningen maar ook door spelletjes. De eerste vijf lessen zijn gratis, daarna kun je de hele cursus afnemen door 150,- te betalen. Via school kregen we een formulier waarmee we 15,- korting kregen. Uiteindelijk heeft zoon er wel een maand of 9 over gedaan voor hij klaar was (per week gemiddeld 3 lessen van ca. 20 minuten). Als ik hem nu bezig zie met het maken van werkstukken e.d. ben ik blij dat hij kan typen. Het scheelt enorm veel tijd en inmiddels vind hij het zo leuk dat hij ook maar aan het typen van een eigen boek is
begonnen!

Vic

Vic

02-11-2009 om 11:24

Snelheid

Bij de test van Randstad (http://www.randstad.nl/content/home/werknemers/test-jezelf/typetest.xml) kwam ik uit op 345, met een nauwkeurigheid van 98%. Het testje van Tihama gaf als resultaat maar liefst 387. Toen ik mijn typediploma haalde, op een stenentijdperk typemachine, kwam ik niet verder dan 140 ofzo. En continue geblesseerde pinken omdat ik tussen de toetsen terecht kwam

Mover

Mover

04-11-2009 om 15:22

Stenen tijdperk

Ik heb ooit nog eens gesolliciteerd bij de EG in Straatsburg. Daar moest ik een type-test doen op zo'n ouderwets apparaat waar ze het correctielint hadden uitgehaald, of de correctietoets hadden geblokkeerd, zoiets !!!
Nodeloos te zeggen dat ik toen gezakt ben voor die test. Hoe vaak ik idd zonder nadenken de backspace gebruik en automatisch terughaal en blindelings de goede letter tik...
Ik denk dat het aantal aanslagen pm ook heel erg afhankelijk is van het stuk tekst dat je moet tikken. Zitten daar veel bijzondere karakters in, dan wordt het ook al weer moeilijker. Ga die randstad test nog eens doen. Leuk voor het zelfvertrouwen.
Mover (uit de tijd dat 145 aanslagen pm goed was voor een diploma in de brugklas)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.