Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Dimpel

Dimpel

21-04-2009 om 11:32

Mijn dochter speelt zo bazig

Hallo,
Mijn viereneenhalfjarige dochter speelt zo bazig. Als ze met haar kleine zusje (tweeëneenhalf) speelt, vind ik dat niet eens zo erg. Haar zusje snapt toch de helft niet en als puntje bij paaltje komt bijt ze wel van zich af. Maar mijn kleuter doet het ook bij vriendinnetjes. 'Jij moet dit. Jij moet dat. Nee, niet zo doen, maar zo. Jij gaat hier liggen en dan ga ik dit en niet bewegen. Nee, luister nou! Je doet het niet goed!'
Volgens mij maak je hier niet echt vrienden mee, om zo maar eens te zeggen. Moet ik haar hier op aanspreken? En hoe dan? Of gaat zoiets vanzelf over?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Herkenning

maar geen advies....lees dus graag mee.

Mijn kleuter zegt ook "als je dat niet zo doet dan wil ik nóóit meer met je spelen! ".Hier zeg ik wat van als vriendje/vriendinnetje weg is en vertel dan dat zoiets helemaal niet leuk is om te zeggen of te horen.Bij de vraag hoe hij het zou vinden als het tegen hem word gezegd dan verteld hij ook dat hij dat niet leuk zou vinden.
Ik zeg maar zo,doe bij een ander niet wat je bij jezelf ook niet leuk vind.

Groeten Pemm.

Sjillie

Sjillie

21-04-2009 om 12:46

Ook herkenning

Hier een bijna 5 jarige die dat ook zo doet.

Ik laat het een beetje van het andere kindje af hangen of ik ingrijp of niet. Dochter heeft een vriendinnetje dat net zo fel en bazig kan zijn als zij, hun laat ik het meestal zelf uitvechten. Ze zijn aan elkaar gewaagd en als ze er niet samen uit komen ben ik er snel genoeg bij. Ik laat het niet escaleren, als het nodig is kom ik er snel genoeg tussen. Maar bij hun is dat eigenlijk niet nodig.

Zijn er wat rustigere kinderen die het zich laten oveerschreeuwen door mijn dochter dan probeer ik op nuchtere toon dochter te corrigere door haar "te corrigeren.
Bijvooorbeeld als dochter tegen X zegt: Jij moet nu daar zitten." Reageer ik door tegen mijn dochter te zeggen: "Als je aan X vraagt of ze daar wil gaan zitten snapt ze beter wat je bedoeld." Zoiets zeg ik dan, pas het aan de stemming en situatie van het moment aan.

Gr Sjillie

Tango

Tango

21-04-2009 om 16:11

Mijn dochter was ook zo

Is inmiddels 8, maar toen ze 4 was deed ze precies hetzelfde. Wij hebben het ook een beetje gestuurd als het te erg was, maar verder ook erg gelaten. Op andere momenten, als ze met oudere kinderen samen speelde, deden zij weer hetzelfde bij haar. Het ene kind heeft dit gewoon meer dan het andere.
Het is nu een stuk minder, ze kan nog steeds wel de leiding nemen in het spel, maar dat komt vooral doordat ze veel fantasie heeft en andere kinderen doen dan graag mee met haar. Ze ziet nu wel beter in dat het niet werkt als je altijd maar zegt: jij moet dit en jij moet dat. Het gaat nu meer op de toon van: toen deed jij dit en toen dat. Klinkt al een stuk vriendelijker.

Dat van dan ben je mijn vriendin niet meer, zei ze laatst nog wel een keer tegen iemand. Maar dat gebeurt nog zelden. In dit geval had het andere meisje ook echt iets vervelends gedaan, dus helemaal onterecht was het niet. Toen ze 4 was hoorde ik dit dus echt heel vaak.
Wat leren ze toch veel in een aantal jaren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.