Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter wil kort haar


Mevrouw75 schreef op 13-06-2023 om 06:36:

[..]

Kaders geven kinderen juist vrijheid.

Maar de vraag is, moet je kapsel binnen een kader vallen? Ik vind van niet. En er zijn andere dingen die wel binnen kaders vallen zoals je mag wel in de straat alleen spelen maar niet daarbuiten. 

Philou schreef op 13-06-2023 om 07:59:

[..]

Pfff, gevalletje invullen? Lees OP anders nog eens.
Als je vier bent, is je gender identiteit niet al set, in de meeste gevallen?

Dus de ouders kunnen die nog beinvloeden?

amarna schreef op 13-06-2023 om 08:09:

[..]

Dus de ouders kunnen die nog beinvloeden?

Hoezo? 

Due-scimmie schreef op 13-06-2023 om 08:03:

[..]

Maar de vraag is, moet je kapsel binnen een kader vallen? Ik vind van niet. En er zijn andere dingen die wel binnen kaders vallen zoals je mag wel in de straat alleen spelen maar niet daarbuiten.

Dan voed jij jouw kind zo op. Als de opvoeding maar genoeg steun en begeleiding én coherent is, toch? 

amarna schreef op 13-06-2023 om 07:48:

[..]

In dit geval is het kader de angst van de ouders die niet willen dat hun dochtertje voor een jongen wordt aangezien.

Maar stel dat het meisje niet goed beseft dat ze met stekeltjes voor een jongetje wordt aangezien en ze daar heel verdrietig van word. Ze is daar gevoelig voor want ze word al verdrietig als men haar schoenen niet mooi vind. Andere schoenen zijn zo aan gedaan maar je haren groeien ongeveer maar 1 cm per maand dus duurt lang voordat ze weer lang haar heeft. Ik vind dat je je kind daar ook tegen moet beschermen.

watertoren schreef op 13-06-2023 om 08:22:

[..]

Maar stel dat het meisje niet goed beseft dat ze met stekeltjes voor een jongetje wordt aangezien en ze daar heel verdrietig van word. Ze is daar gevoelig voor want ze word al verdrietig als men haar schoenen niet mooi vind. Andere schoenen zijn zo aan gedaan maar je haren groeien ongeveer maar 1 cm per maand dus duurt lang voordat ze weer lang haar heeft. Ik vind dat je je kind daar ook tegen moet beschermen.

Mee eens, mijn dochter had een echt meisjes kapsel maar wel maar tot de schouders, als enig meisje in haar klas. Zij kreeg als commentaar je bent geen echt meisje want je hebt geen lang haar. Hoewel mij dochter gevat reageerde deed het toch wat met haar en werd ze er verdrietig van. Dan kun je als volwassene wel zeggen dat ze er mooi, speciaal en uniek uitziet maar dat helpt dan niet echt meer. Ze heeft haar haar toen laten groeien, omdat ze geen commentaar meer wilde en niet wilde afwijken.

Kleuters zijn net mensen en trekken zich het commentaar van andere aan en willen niet buiten de groep vallen.

wat een vreemde discussie is dit geworden. Lijkt soms wel alsof mensen een beetje langs elkaar heen kletsen. En er worden wel heel grote woorden gebruikt hier en daar.
Als kind dat niet helemaal “in de meisjesmal” paste, heb ik het soms best voor mijn kiezen gehad. Ik snap best dat je je kind daarvoor wil beschermen (al vraag ik me af of dat kan). Weerstand was vaak latent, maar ook expliciet. En eigenlijk kwam dit hoogstzelden van kinderen, maar vrijwel altijd van volwassenen. En die lees ik hier soms weer. 
Erg jammer. Vooral omdat het zulke random conventies zijn. Wel eens in een museum geweest? Vol met mannen met lang haar, op hakken en in jurken/rokken. Vaak zelfs rijke mensen of mensen met aanzien. Ik zou willen dat iedereen wat minder waarde hechtte aan dit soort dingen. Zou het leven voor velen een stuk makkelijker maken. 

Is er nou echt niemand hier die bedenkt dat degenen (ook kinderen) die oordelen over het kapsel van een ander ook wel eens zou kunnen worden aangesproken op hun gedrag? Dat zijn toch ook kaders die je meegeeft?
Het gaat alleen maar over hoe vreselijk het is om er anders uit te zien in plaats van dat je elkaar eens een beetje met rust laat. Leer je kinderen dat als je kaders wil meegeven. Dat kan ook he?

Doemijdieglazenbol schreef op 13-06-2023 om 08:40:

wat een vreemde discussie is dit geworden. Lijkt soms wel alsof mensen een beetje langs elkaar heen kletsen. En er worden wel heel grote woorden gebruikt hier en daar.
Als kind dat niet helemaal “in de meisjesmal” paste, heb ik het soms best voor mijn kiezen gehad. Ik snap best dat je je kind daarvoor wil beschermen (al vraag ik me af of dat kan). Weerstand was vaak latent, maar ook expliciet. En eigenlijk kwam dit hoogstzelden van kinderen, maar vrijwel altijd van volwassenen. En die lees ik hier soms weer.
Erg jammer. Vooral omdat het zulke random conventies zijn. Wel eens in een museum geweest? Vol met mannen met lang haar, op hakken en in jurken/rokken. Vaak zelfs rijke mensen of mensen met aanzien. Ik zou willen dat iedereen wat minder waarde hechtte aan dit soort dingen. Zou het leven voor velen een stuk makkelijker maken.

Dat was toen mannelijk. Het was niet alsof ze zich zo kleden omdat ze graag een vrouw wilden zijn. 

EmmaT schreef op 13-06-2023 om 08:42:

Is er nou echt niemand hier die bedenkt dat degenen (ook kinderen) die oordelen over het kapsel van een ander ook wel eens zou kunnen worden aangesproken op hun gedrag? Dat zijn toch ook kaders die je meegeeft?
Het gaat alleen maar over hoe vreselijk het is om er anders uit te zien in plaats van dat je elkaar eens een beetje met rust laat. Leer je kinderen dat als je kaders wil meegeven. Dat kan ook he?

De juf in de klas van mijn dochter had het niet echt door. Mijn dochter barste niet in huilen uit maar reageerde gevat maar het deed wel iets met haar.

Ik heb het er later wel met de juf overgehad, was trouwens een erg goede leerkracht maar ze had het gewoon niet door, omdat mijn dochter wel van zich afbeet en verder genoeg vrienden had, gezellig was en goed mee kwam in de klas.

Maar het "leed" was toen al geschied en ze wilde net als de andere meisjes lang haar.

amarna schreef op 13-06-2023 om 08:09:

[..]

Dus de ouders kunnen die nog beinvloeden?

Je zit te zoeken. De tendens lijkt wel of "je" móet opvallen, een buitenbeentje móet zijn omdat anderen dat waren of "je" dat juist níet mocht zijn van de ouders. Ouders hier lijken dat juist weer aan te moedigen, om expressie te geven aan anders zijn.

Maar dat anders zijn is op de leeftijd meestal helemaal geen issue. En willen mixen in de menigte, tot grote afschuw van sommigen, zou net zo moeten mogen als hier.

Je ziet het vaker, het opscheppen of naar voren halen van "anders zijn" als talent of gave, terwijl het dat niet altijd is, wel of niet dankend aan die geweldige opvoeding.

Het gebeurt, ook in het klein. Ik herinner me ellenlange topics over wat je je kinderen te eten geeft, waarbij dan bijna trots gezegd wordt dat sommige kinderen alleen gezond eten...olijfjes, tomaatjes en liever rauwe vis dan een patatje en voorkeur geven aan een museum boven bv de speeltuin.

En ook hier wordt zelfs een kapsel door sommigen gelijkgesteld aan identiteit en dat móet nagevolgd worden anders ben je ( zelfs) een dictator. Soms denk ik: zit daar een eigen frustratie achter,  moeten we tegenwoordig geslachtsloos zijn, moet je áltijd fysiek uiting geven aan een gevoel of wens?

Mag het ook gewoon soms een keer een kind zijn zonder problemen die een, in haar ouders ogen, veel te resolute smaak heeft die niet zomaar te fixen valt, waardoor je als kleine vier-jarige met een beetje pech jaren moet lopen met de gevolgen van een keus die je niet overziet?

Mag het gewoon 1x een probleem zijn zonder diagnoses van anders zijn of van gender/identiteit?

Je wordt toch hondsmoe van oudercompetities als dit over opvoeding enz. Waarom hebben mensen dat zo hard nodig, compensatie, bewijsdrang?

amarna schreef op 13-06-2023 om 07:48:

[..]

In dit geval is het kader de angst van de ouders die niet willen dat hun dochtertje voor een jongen wordt aangezien.

Niet waar. Lees de reacties van TO over het waarom. 

Mijn oudste had al vanaf peuterleeftijd duidelijke ideeën over hoe ze eruit wilde zien. Ik heb wel eens moeders op het kleuterplein moeten aanspreken toen ze opmerkingen maakten over haar kleding (niets ‘geks’, jurken en glitterlaarzen). Later ging ze verschillende fases door, we hebben een gothic periode gehad (leuk) en een jaren ‘50 tijdperk (ook leuk). Dat terwijl klasgenoten niets anders aan hadden dan spijkerbroek, shirt, vest en sneakers. Moet ik dan zeggen dat ze zich wat meer mainstream moet kleden, zodat ze dan misschien niet meer wordt nageroepen op straat? Lijkt me dat die mensen met commentaar eerder zouden moeten inbinden.
In dit geval gaat het om een kapsel. Waar maak je je druk over. Het is maar haar, dat groeit vanzelf weer aan. Het is ook niet zo dat lang haar bij al die meiden per se het beste staat, maar als je wat anders wilt, krijg je dit soort gedoe. Bizar.

Renmuis

Renmuis

13-06-2023 om 09:51 Topicstarter

amarna schreef op 13-06-2023 om 07:48:

[..]

In dit geval is het kader de angst van de ouders die niet willen dat hun dochtertje voor een jongen wordt aangezien.

Laat ik voorop stellen dat als mijn dochter voor jongetje aangezien zou willen worden, dan zou ik daar geen enkel probleem mee hebben.

Ze is nu nog in de fase dat ze eigenlijk geen genderidentiteit heeft. Hij / zij gebruikt ze door elkaar. Ze noemt zichzelf een kindje. Ik vind dat mooi en wilde dat het zo kon blijven.

Maar rond de kleuterleeftijd gaan kinderen zich vaak heel sterk verbinden met een gender omdat ze de wereld willen categoriseren. Dat is ook het moment dat trans-kindjes vaak voor het eerst zich bewust gaan identificeren met het andere geslacht. Het is voor kinderen in deze fase, of ze nou trans zijn of niet, dan vaak vervelend en zelfs pijnlijk om aan te worden gesproken met het verkeerde geslacht. Het ligt voor veel meisjes gevoelig als ze voor jongetje aangezien worden, en vice versa. (Als dat niet zo zou zijn, zouden transpersonen niet bestaan). 

Als dochter in die fase komt en aan zou geven dat ze stekeltjes wil omdat ze een jongetje is of wil zijn, of omdat ze geen meisje wil zijn, dan neem ik haar zo mee naar de kapper. Want dan is dat een bewuste keuze. En dat betekent heus niet per se dat ze dan transgender of non-binair is, want experimenteren met gender is ook volkomen normaal, maar hoe dan ook: prima. Of als dochter door die fase heen is gegaan, en lekker in haar vel zit, en toch kiest voor stekeltjes omdat ze dat mooi vindt, dan vind ik dat ook geen probleem. Mijn probleem met de situatie, en mijn zorgen zitten hem in haar gebrek aan bewustzijn, gecombineerd met haar gevoeligheid en haar wil om niet op te vallen. De kans is gewoon vrij groot, mijns inziens, dat haar ontwikkeling in deze na de zomer in een stroomversnelling komt omdat ze naar groep 2/3 gaat, en ze er spijt van krijgt als ze beseft dat stekeltjes een gender-marker zijn.



MMcGonagall schreef op 13-06-2023 om 09:44:

Mijn oudste had al vanaf peuterleeftijd duidelijke ideeën over hoe ze eruit wilde zien. Ik heb wel eens moeders op het kleuterplein moeten aanspreken toen ze opmerkingen maakten over haar kleding (niets ‘geks’, jurken en glitterlaarzen). Later ging ze verschillende fases door, we hebben een gothic periode gehad (leuk) en een jaren ‘50 tijdperk (ook leuk). Dat terwijl klasgenoten niets anders aan hadden dan spijkerbroek, shirt, vest en sneakers. Moet ik dan zeggen dat ze zich wat meer mainstream moet kleden, zodat ze dan misschien niet meer wordt nageroepen op straat? Lijkt me dat die mensen met commentaar eerder zouden moeten inbinden.
In dit geval gaat het om een kapsel. Waar maak je je druk over. Het is maar haar, dat groeit vanzelf weer aan. Het is ook niet zo dat lang haar bij al die meiden per se het beste staat, maar als je wat anders wilt, krijg je dit soort gedoe. Bizar.

Nee hoor, maar je hangt er wel een oordeel aan. Haar stijl noem je leuk en anderen: "niets anders dan...zie zwartgedrukte.

Ik vind het prima als iemand zich wil uitdrukken, ik zal daar verder niets van vinden en waardeer mensen om wie ze zijn ze hoe ze zich gedragen en niet op hoe ze er uitzien, maar mag je dan het omgekeerde ook verwachten of accepteren dat het niets met gender of identiteit te maken heeft maar soms gewoon met een smaak die altijd persoonlijk is?

En dat het niet altijd te maken heeft met perfecte ouders die perfect opvoeden en die andere ouders maar belachelijk en bekrompen dictators vinden en wiens kinderen "maar" mainstream zijn?

Misschien moet er ergens eerst een onzichtbare angel uitgehaald worden voordat ouders kunnen stoppen met het veroordelen van elkaar als ouder, we doen immers allemaal maar wat,  maar wel uit liefde voor je kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.