Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Bernadette de Vos

Bernadette de Vos

27-05-2009 om 11:56

Mijn zoon vernielt steeds sokken

Sinds een maand of 3 vernield mijn zoon van 8 steeds zijn sokken.
Als er al een klein gaatje inzit gaat hij dit groter maken. Het begon eerst met een stoffen kinderzakdoek heeft het dat meerdere malen kapot gemaakt, maar ook een pyamabroek. Heb hem hiervoor gestraft en zelf nieuwe sokken en pyama laten betalen van zijn zakgeld, maar dat helpt ook niet.
We dachten dat het met frustratie te maken had, door een buurman die hem overal de schuld van geeft en dit niet op een normale manier doet.
Heb hier afgelopen zaterdag ook een gesprek met de buurvrouw over gehad, dat mijn kind hier heel verdrietig van wordt. En sinds dien is er nog niets voorgevallen, maar heeft mijn zoon gisteren toch weer sokken gesloopt.
Tegen mijn man zei hij dat er een gaatje in zijn sok zat en mijn man zei dat hij dat tegen mij moest vertellen als ik uit mijn werk kwam. Daarna ging mijn zoon naar zijn kamer om iets te halen zei hij, en vervolgens heeft hij het gat zo groot gemaakt dat de sokken in de prullebak beladen. Hij kwam op zijn pantoffels weer beneden en vertelde natuurlijk niets aan mijn man.

Wie herkent dit soort gedrag en wil daarover verder met mij praten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stoppen

Ik herken het verder niet dat het zo consequent gebeurd, alhoewel het hier ook wel eens gebeurt, blijkbaar is het gewoon een lekker gevoel om te peuteren.

Ik denk dat ik zou investeren in een paar stopnaalden en een kartonnetje maaswol en mijn kind zou leren sokken stoppen.

Guinevere

Guinevere

27-05-2009 om 20:40

Onbewust

Ik heb het idee dat hij de sokken onbewust sloopt, zeg maar net zoiets als nagels scheuren/bijten? Gewoon om iets in handen te hebben en daaraan te frunniken lijkt me?
Je kunt hem gerust een paar maanden zonder sokken laten lopen, het wordt toch zomer (hoewel je dat gisteren en vandaag niet zou denken). Tegen de tijd dat het herfst wordt heeft ie het dan wel weer afgeleerd. En is het een idee om hem iets anders te geven om mee te frunniken, wellicht iets dat toch kapot mag? Of laat 'm stoere armbandjes vlechten, heeft ie iets in zijn handen en kan hij ze daarna weer uit elkaar prutsen.

Pippin

Pippin

27-05-2009 om 21:41

Herkenning

Als onze zoon gespannen is, wil hij ook graag dingen kapot maken. We geven hem dan een doos, krant, oude lap, of een stuk piepschuim bijvoorbeeld. Het lucht hem heerlijk op. Lekker friemelen met het materiaal tot er niets meer van over is.
Pippin

Bernadette de Vos

Bernadette de Vos

28-05-2009 om 21:43

Doekje

Wat je verteld dacht ik ook al aan. Ik had hem al een spuugdoekje gegeven waar hij aan mag frunneken of pulleken. Maar ondanks dat heeft hij dus deze week toch weer een paar sokken kapot gemaakt.

Bernadette de Vos

Bernadette de Vos

28-05-2009 om 21:46

Wanneer gespannen?

Hoe merk je aan je kind dat hij gespannen is. Het is nu al 2 keer bij ons gebeurd dat hij met iets anders bezig was (spelen met zijn broertje en tekenen) dat hij lekker ergens mee bezig was. Afgelopen week was hij aan het kleuren en ging naar zijn kamer om wat stiften te pakken en vernielde toen zijn sokken.

Tango

Tango

28-05-2009 om 22:00

Bernadette

Kun je niet aan je zoon vragen waarom hij het doet? Hij is tenslotte 8, dus misschien kan hij er zelf wel iets over zeggen. Zoals je het nu vertelt gaat het toch niet geheel bewust.

Tango

Tango

28-05-2009 om 22:01

Ahem

Zoals je het nu vertelt gaat het toch niet geheel bewust, schreef ik. Ik bedoelde eigenlijk onbewust. Omdat je zei dat hij naar zijn kamer ging om stiften te zoeken en toen snel even een paar sokken vernielde.

Pippin

Pippin

29-05-2009 om 08:51

Gespannen

Als onze zoon gespannen is, dan merk ik dat doordat hij dingen kapot maakt. Veel op zijn kleren kauwt (ja, dat doet hij ook nog ). Veel nagels bijt. Negatieve uitlatingen doet over van alles. Prikkelbaar is en zich snel aangevallen voelt. Hij kan dan slecht slapen en hij is nog onrustiger dan normaal.
Inderdaad kan hij dan gewoon rustig spelen of zo, en dan opeens overvalt de gedachte of het verdriet om en slaat zijn stemming om.
Ik las dat je in eerste instantie je zoon straf ervoor hebt gegeven. Schaamt hij zich er nu voor, doet hij het stiekem? Want dan kan je met hem afspreken dat dingen kapot maken ok is: zolang het maar niet ..... is. Ik bedacht nog dat zoon het ook heerlijk vindt om houtjes te breken. Ijsstokjes, sateprikkers en dergelijke. Misschien is het een idee om jouw zoon wat te laten timmeren en zagen.
Wat ook kan helpen, is een friemeldoos. Een doos met een stressbal, van die frummeldingetjes van dat flexibele rubber en van die behendigheidsspelletjes.
Pippin

m@

m@

29-05-2009 om 22:52

Centjes!

Onze zoon raakte steeds zijn hockeybitjes kwijt. Gek werd ik er van. Steeds weer zo´n nieuw rotding kopen. Al 100 keer gezegd dat hij hem in zijn hockeytas moest bewaren. Nou...niks hoor.

Totdat ik heb aangekondigd dat de volgende die kwijtraakt, betaald wordt met zijn zakgeld. Dat is 1 keer gebeurd en nooit weer. Werkt uitstekend. Meneer is namelijk dol op zijn zakgeld en koopt daar graag leuke dingen van.

Dus tja...misschien je zoon eens een setje nieuw sokken uit zijn eigen portemoneetje laten betalen. (Eerst waarschuwen natuurlijk). Kan wonderen doen.

M@

Bernadette de Vos

Bernadette de Vos

31-05-2009 om 09:09

Centjes

Nieuwe sokken heb ik al twee keer van zijn zakgeld betaald en zelfs een nieuwe pyama, die wat duurder is als sokken. Maar ook dat helpt niet.

Zakgeld inhouden lijkt me niet werken

..als een kind spanning ontlaadt door iets kapot te maken. Een hockeybitje vind ik geen goede vergelijking, dat heeft meer met onnadenkendheid en slordigheid te maken.

Als kinderen dit soort gedrag vertonen moet je op zoek naar de spanning erachter. Ik geef je op een briefje dat je het niet gaat oplossen door straf te geven.

Iedere keer opnieuw zeggen dat het niet mag moet je natuurlijk blijven doen, maar daarnaast moet je een opening zoeken om met je kind in gesprek te raken. Samen alternatieven zoeken wat hij kan doen als hij zich naar voelt. Andere wegen zou ik niet zo snel weten.

MaximeM

MaximeM

31-05-2009 om 19:44

Alternatief ja

Hoi,

Inderdaad wel blijven zeggen dat hij zijn sokken niet kapot mag maken, maar hoe doet hij dat dan? Is er al een klein gaatje in de sok, of maakt hij een sok kapot die eerst nog heel was?
Hier gaan sokken met een gat erin toch meteen de vuilnisbak in, dus het zou mij niet uitmaken of hij deze stuk maakt. Een pyamabroek met een mini-gaatje is nog wel te repareren, of wij knippen hier de pijpen eraf, dan hebben ze een korte pyama broek.
Mijn zoon houdt ook wel van friemelen en ik heb hier altijd (ivm mijn werk) van dat bubbeltjesplastic liggen (om dingen veilig in in te pakken of te versturen) dat vindt hij ook wel lekker spul om mee te friemelen, net zolang drukken tot alle bubbeltjes kapot zijn. (ze verkopen dit ook in rollen bij de bouwmarkt, kan je hem zo nu en dan eens een stukje geven) of je bewaart het als je eens iets hiervan bij de post krijgt ofzo.

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.