Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn zoon vertelt raar verhaal over vriendje

Beste allemaal, 

Een vriendje van mijn zoon heeft bij ons thuis gespeeld. Ze zijn naar boven gegaan en ik was beneden, dus ze waren buiten mijn zicht. Ze zijn allebei 6 jaar dus moet kunnen vind ik. 

Toen het vriendje naar huis was, vertelde mijn zoon wat schokkends. Hij zei dat het vriendje zijn broek en onderbroek uit had gedaan en naakt boven rondliep. Oke, dat zou nog kunnen op die leeftijd, maar nu komt het… Het jongetje wilde een foto van zijn plasser maken met mijn werktelefoon die op zolder lag (daar is mijn werkkamer). Dit is niet gelukt want hij kreeg mijn telefoon niet ontgrendeld. 

Wat moet ik hiervan denken? Ik heb het voorval niet met zijn ouders gedeeld. Waarschijnlijk wel goed om te doen maar dat durf ik niet. 

Ik heb mijn zoontje uitgelegd dat het niet netjes is als iemand zijn plasser laat zien aan andere kinderen of mensen. En dat hij dit zelf dus ook niet moet doen. Het is ook niet leuk of grappig als een vriendje dit doet. 
Ook heb ik verteld dat vriendjes niet aan mijn spullen mogen komen, zoals een telefoon. 

Nu heb ik het voorval aan mijn moeder verteld en zij vindt dat ik mijn zoontje niet meer bij het vriendje thuis moet laten spelen. Zij denkt dat het vriendje vaker foto’s van zijn plasser heeft gemaakt of dat zijn ouders dit misschien doen en hier geld voor krijgen!

Dit is misschien vergezocht maar hoe komt een jongen erbij om een foto van zijn plasser te maken? Dat is natuurlijk wel heel vreemd. 

Ik zit nu met een dilemma. Ik wil mijn zoon zijn vriendje niet ontzeggen. Ik vind dat hij bij hem moet kunnen blijven spelen. Als hij dat niet meer mag, vertelt hij mij nooit meer iets ben ik bang. 

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Heeft ooit iemand zoiets meegemaakt? 


Ik zou het dus wel delen met de ouders van dit kind! Immers, als de ouders geen signaal krijgen dat hun zoon iets doet wat niet hoort, dan kunnen ze het kind toch ook niet uitleggen dat dit niet hoort? Dan snapt het kind dus ook wellicht niet dat hij iets doet wat niet hoort. Je wilt die ouders toch een kans geven om dit op te lossen? 

De redenatie dat zijn ouders het misschien doen voor geld vind ik wel heel vergezocht, je zou je verbazen wat 6-jarige kinderen op school ook oppikken, zeker ook van kinderen uit oudere groepen.

Ik vind dit niet schokkend, hoor. Ik kom zelf uit een vrouwengezin en in mijn eigen gezin met alleen mannen (ondertussen). Had je me het vroeger gevraagd, had ik het vreemd gevonden maar nu als moeder van zonen, vind ik dat niet gek. Op deze leeftijd zijn ze niet bezig met seks maar dat ze trots op zichzelf zijn. En daarbij komt dat de hoogte van je piemel of vagijn, het midden van je lijf is. Ik zou er ook niet over beginnen bij die ouders en er thuis niets van zeggen. Als het mijn zoon was geweest zou ik zeggen, je bent mooi, je vindt je lijf fijn, dat is heerlijk voor jou maar bewaar het lekker voor jezelf en ons gezin. 

En die uitleg is een poging om er een logisch verhaal van te maken.

Sorry, maar die theorie van je moeder zou ik aan de kant schuiven. Vertel het aan de ouders van het kind. Maak er geen big deal van. De volgende keer dat het kindje bij jullie speelt ben je wat vaker boven of in de buurt zodat je wat meer zicht hebt wat er gebeurt zodat je kunt ingrijpen als dat nodig is. En met ingrijpen bedoel ik een luchtig gesprekje/uitleg dat dat niet de bedoeling is. 

Ik vind het wel vreemd gedrag. Kinderen van zes zitten vaak nog wel in de poep en pies fase en maken daar graag grappen over, dat ze hun lichaam ontdekken en dat ding wel komisch vinden helemaal prima, maar ze zouden op die leeftijd wel moeten weten dat je niet naakt gaat rondlopen in gezelschap. Thuis niet en al helemaal niet bij andere mensen. En dat je niet zomaar aan mensen hun spullen/telefoon komt. Ik vind dat je dat besef van een zesjarige echt wel mag hebben. En foto's maken van geslachtsdelen vind ik ook echt wel zorgelijk. Dat bedenkt een kind echt niet zelf hoor, dat heeft hij ergens van opgepikt.

Je zou ook aan het jongetje zelf kunnen vragen de volgende keer waarom hij dat deed en uitleggen dat dat niet normaal is en niet netjes is. Heeft je zoon ooit eerder verteld over dingen die daar thuis gebeuren of gedaan werden die hij vreemd vond? 

Ninoea schreef op 13-04-2023 om 11:58:

Sorry, maar die theorie van je moeder zou ik aan de kant schuiven. Vertel het aan de ouders van het kind. Maak er geen big deal van. De volgende keer dat het kindje bij jullie speelt ben je wat vaker boven of in de buurt zodat je wat meer zicht hebt wat er gebeurt zodat je kunt ingrijpen als dat nodig is. En met ingrijpen bedoel ik een luchtig gesprekje/uitleg dat dat niet de bedoeling is.

Maar er is feitelijk niets gebeurd én je hebt het van horen-zeggen dus dan maak je er imho een groot punt van..

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

13-04-2023 om 12:14

Praten over poep, scheten laten enzovoort is op die leeftijd ook heel grappig. Ze hebben net ontdekt dat jongens een piemel hebben en meisjes een spleetje. Daar hoeft an sich niets raars aan te zijn. Ze zijn op ontdekkingstocht. Vroeger was het ook spannend en super-balbadig om rokjes even op te wippen... tot je een onderbroek zag. Wedstrijdje "wie kan het hardst plassen" in bijv een weiland gebeurd ook. Ik vind het in eerste instantie schokkend, maar om gelijk er 100 dingen achter te denken, vind ik te ver gaan.

Ik zou het wel op een normale manier aan de ouders van het vriendje vertellen en inderdaad de volgende keer wat vaker boven checken wat ze aan het doen zijn.

En je zoon uitleggen (zoals je hebt gedaan) dat het grappig en baldadig is, maar dat hij het voortaan beter achterwege kan laten.

Nou ja, als mijn kind bij andere mensen thuis naakt gaat rondlopen en daar foto's van probeert te maken met de telefoon van een ander, zonder toestemming dan zou ik dat wel graag horen, want dan hebben we thuis nog wat werk te doen in de opvoeding.

Sec gezien is het hebben van foto's van kinderpiemels op je telefoon strafbaar.
En als het ook nog een werktelefoon is, kan dat best gevolgen hebben. 

Mijn kind mag niet eens zonder toestemming aan onze telefoons komen, laat staan aan die van andere volwassenen. 

Ik zou dit dus niet negeren als een 'kan gebeuren' incident.

Schokkend? Niet passend? Het is volstrekt normaal gedrag voor deze leeftijd!

"In de kantine van het zwembad hoorde ik een gesprek tussen twee moeders. Een van hen was erg geschrokken omdat haar kleuterzoon zijn piemel aan een vriendje had laten zien tijdens een logeerpartijtje. ‘Ze hadden er ook aangezeten bij elkaar’, vertelde ze. De andere moeder reageerde laconiek: ‘Ach, ik trok vroeger ook overal mijn onderbroek uit.’ Is dit gedrag inderdaad normaal? Hoe moeten ouders omgaan met het bekende ‘doktertje spelen’?

Dit zeggen de deskundigen

‘Veel ouders hebben geen idee wat een normale seksuele ontwikkeling bij kinderen inhoudt’, zegt klinisch psycholoog Iva Bicanic, hoofd van het Centrum Seksueel Geweld. In de leeftijd tussen de 3 en 7 jaar is het normaal dat kinderen vadertje en moedertje of doktertje spelen, zegt ze. ‘Het is onderdeel van de vorming van hun seksuele identiteit. Maar de emotionele lading die volwassenen eraan geven, zit er nog niet bij. Ze zijn gewoon nieuwsgierig. Kort gezegd gaat het om de vraag: hoor ik bij de mensen zonder of met piemel?’ aldus Bicanic.

Op iets latere leeftijd draait het ook om het prettige gevoel dat kinderen krijgen door deze spannende spelletjes. Vaders en moeders hoeven hier niet van te schrikken, zegt Bicanic. ‘Sterker nog: je mag elkaar als ouders eigenlijk feliciteren, want het is een teken van een gezonde ontwikkeling.’ Met haar eigen kinderen vond de psycholoog het een lollige fase. ‘Ik herinner me nog hoe explorerend ze toen bezig waren. Het is mooi als ouders het kunnen zien als een ontdekkingsreis. En het is een fase die ook weer overgaat.’"

https://www.volkskrant.nl/beter-leven/hoe-reageer-je-als-ouder-in-deze-tijd-op-het-aloude-doktertje-spelen~b34b6aae/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Ik vind dat je er slecht op hebt gereageerd door het zo sterk af te keuren en veroordelen. Dat ze van je telefoon af moeten blijven is een duidelijke boodschap en dat er sowieso risico's zitten aan het maken van foto's met een erotische inhoud, is ook goed om op kinderniveau te bespreken. Ook een gesprek over hoe het voor jouw kind voelt en dat dit alleen maar leuk is als beide kinderen er een fijn gevoel bij hebben en dat hij ook mag zeggen dat hij het níet wil, is natuurlijk heel goed om te voeren. Maar zoals jij het nu beschrijft heeft dit jongetje niet veel verkeerds gedaan en vind ik jouw afkeuring en afwijzing zelfs heel heftig om te lezen. 



MamaE schreef op 13-04-2023 om 12:15:

Nou ja, als mijn kind bij andere mensen thuis naakt gaat rondlopen en daar foto's van probeert te maken met de telefoon van een ander, zonder toestemming dan zou ik dat wel graag horen, want dan hebben we thuis nog wat werk te doen in de opvoeding.

Sec gezien is het hebben van foto's van kinderpiemels op je telefoon strafbaar.
En als het ook nog een werktelefoon is, kan dat best gevolgen hebben.


Mijn kind mag niet eens zonder toestemming aan onze telefoons komen, laat staan aan die van andere volwassenen.

Ik zou dit dus niet negeren als een 'kan gebeuren' incident.

Dat overzien die kinderen toch helemaal niet. Het is gewoon spannend, onderzoekend. Dat er van alles met zo'n foto kan gebeuren, is totaal niet in het bewustzijn van een zesjarige. En logisch ook. Ik zou juist denken dat het een gweldige aanleiding is om erover te praten en mijn kind daar wereldwijzer in te maken! Dit alleen maar afkeuren en vinden dat je moet 'ingrijpen' vind ik een gemiste kans.

Mija schreef op 13-04-2023 om 12:23:

[..]

Dat overzien die kinderen toch helemaal niet. Het is gewoon spannend, onderzoekend. Dat er van alles met zo'n foto kan gebeuren, is totaal niet in het bewustzijn van een zesjarige. En logisch ook. Ik zou juist denken dat het een gweldige aanleiding is om erover te praten en mijn kind daar wereldwijzer in te maken! Dit alleen maar afkeuren en vinden dat je moet 'ingrijpen' vind ik een gemiste kans.

Nee, een kind overziet inderdaad nog niet de gevolgen die het kan hebben. Dus zeker goed om het daar over te hebben. 

Maar ik vind het echt allerminst normaal om naakt rond te gaan lopen in gezelschap. Zeker als je al zes bent. Dat kinderen zichzelf ontdekken en ermee spelen, prima. Of dat ze hun piemel aan een vriendje showen tijdens het plassen. Maar dat is iets anders dan poedelnaakt door het huis van een ander gaan lopen. 

En dat je van de spullen van een volwassene afblijft hoor je op die leeftijd in mijn ogen ook te weten. Ze mogen ook niet aan alles wat op het bureau van de juf ligt komen. En ook niet aan alle spullen in de gereedschapskist.

Dan laat je het jongetje bij jou spelen.

Mija schreef op 13-04-2023 om 12:17:

Schokkend? Niet passend? Het is volstrekt normaal gedrag voor deze leeftijd!

Ik vind dat je er slecht op hebt gereageerd door het zo sterk af te keuren en veroordelen. Dat ze van je telefoon af moeten blijven is een duidelijke boodschap en dat er sowieso risico's zitten aan het maken van foto's met een erotische inhoud, is ook goed om op kinderniveau te bespreken. Ook een gesprek over hoe het voor jouw kind voelt en dat dit alleen maar leuk is als beide kinderen er een fijn gevoel bij hebben en dat hij ook mag zeggen dat hij het níet wil, is natuurlijk heel goed om te voeren. Maar zoals jij het nu beschrijft heeft dit jongetje niet veel verkeerds gedaan en vind ik jouw afkeuring en afwijzing zelfs heel heftig om te lezen.

Sorry Mia, maar ik zie geen afkeuring en afwijzing. To heeft haar zoon uitgelegd dat het niet netjes is om aan anderen je plasser te laten zien en dat ze niet aan haar spullen mogen komen.

Voor mijn gevoel heeft ze dit op een goede en rustige manier gedaan. 

Ik zou het met de jongetjes er samen over hebben, als het kind de volgende keer weer komt spelen. Gewoon rustig, zoals je het er met je eigen kind erover hebt gehad. Of ik het aan de ouders mee zou delen hangt er vanaf hoe goed ik ze ken of hoe ik ze inschat.
Je wilt ook niet dat het kind ongenadig op zijn falie krijgt voor gezond experimenteergedrag.

Het zou wel iets zijn dat ik als ouder graag zou willen weten overigens. Ik was ook blij met de moeder die me er van op de hoogte  bracht  dat mijn engeltje haar een schop had verkocht. Dan kun je het met je kind er over hebben, en het excuses laten aanbieden. In  jouw geval voor de telefoon, niet zozeer voor de moderne variant van doktertje spelen.

Als mijn kind zoiets zou hebben uitgevreten had ik dat ook wel graag gehoord, zodat ik kind had kunnen uitleggen dat het niet gepast is om zomaar je broek te laten zakken, en dat je met je vingers van andermans telefoon moet afblijven.

MamaE zegt, meen ik, dat dat jochie ergens het idee moet hebben opgepikt om foto's van zijn plasser te maken. Maar zo gek is dat niet, foto's van geslachtsdelen en wat daarmee allemaal fout kan gaan is een onderwerp dat nogal eens besproken wordt in het journaal enzo. Hij hoeft maar een keer een gesprek over Overmars te hebben opgevangen...

Ik vind dat je de theorie van die moeder dat kind mss misbruikt wordt helemaal niet aan de kant moet schuiven

aan elkaars piemel zitten of kijken is jongensgedrag op bepaalde leeftijd maar dat hij denkt aan een foto maken niet.   Helaas komt kindermisbruik veel meer voor dan dat je denkt. Dat hoeft niet door ouders te zijn he, een opa,broer, oom, huis riend kan ook een keer iets hebben gedaan en nu denkt jongetje dat het normaal is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.