Rekenenisleuktaalook
10-05-2026 om 07:45
Moederdag
Moederdag vandaag, de dag voor een mooie knutsel van je kind en een ontbijt al dat niet op bed. Waarmee ben jij verwend? En heeft je kind dat op school gemaakt of niet?
Op mijn school maken we tot en met groep 8 iets voor Moederdag. Kinderen vinden dit niet altijd leuk meer om te doen, die kopen liever iets. Wordt het nog gewaardeerd door ouders, of kunnen we onze energie beter in rekenen en taal steken?
Kom maar op met je mening over het cadeautje, gemaakt op school, wat je van je kind kreeg. Ik ben benieuwd!
Nieuwe inspiratie ook welkom.
Biem
10-05-2026 om 09:01
Bij kind op school knutselen ze voor Moederdag alleen bij de kleuters. Kind is 9 en ik ben een alleenstaande moeder en ze is met 20 euro naar het winkelcentrum geweest. Ik kreeg een ontbijt met worstenbroodjes, verse aardbeien, macarons en beschuit en als cadeautje een heel goedkoop luchtje van de Kruidvat. Maar het feit dat ze alles zelf heeft geregeld maakt je als moeder natuurlijk heel trots 😉
Tuinfluiter
10-05-2026 om 09:02
Ik vond de moederdag knutsels van mijn kinderen altijd leuk. Op de school van mijn kinderen deden ze het niet tot groep acht in welk leerjaar het stopte weet ik niet meer, maar natuurlijk prima als een school het in de bovenbouw niet meer doet.
Ik vind als je thuiswonende kinderen hebt moederdag leuk. Het hoeft geen commercieel feestje met dure cadeaus te zijn een ontbijtje of later op de dag iets lekkers eten met z'n allen is helemaal prima en met een tuinplantje ben ik helemaal gelukkig, zonder ook trouwens.
Mijn volwassen kinderen die beide in een andere plaats wonen hoeven echt niet speciaal met moederdag langs te komen. Ik heb een goed contact met ze vindt het leuk om ze te zien of te spreken en dat doen we op een moment dat het ons goed uitkomt.
Tuinfluiter
10-05-2026 om 09:17
Rekenenisleuktaalook schreef op 10-05-2026 om 08:58:
[..]
❤️
Hier ook wel eens de vraag gekregen wanneer het dan kindertjesdag was.
Na het ontbijt was Moederdag ook meestal wel voorbij thuis hoor, want dan moeten ze mee naar de ene oma en dan naar de andere. Moederdag is op de tweede zondag in mei, en voor mij dus niet op zaterdag al even langs gaan. Of welk ander moment dan ook. Ik heb wel eens het cadeautje op zaterdag al gebracht (bloemen) maar ging dan op zondag op visite. Ouders wonen best dichtbij, dus lukt altijd prima.
Ik had toen ik zelf al kinderen had en op meer dan een uur rijden van (schoon)moeder woonde wel last van hun verwachting dat ik precies op die dag langs kwam. We hadden in die periode ook veel familie verjaardagen maar als ik het dan wilde combineren kwam er altijd commentaar.
Ik heb mij toen voorgenomen om dat zelf anders te doen en geen druk op mijn kinderen te leggen op zulk soort dagen.
Alias1
10-05-2026 om 09:25
ik ben ergens in de eerste 10 dagen van mei jarig, dus altijd rond moederdag. Eerlijk gezegd hoef ik dan niet 2x cadeaus. Heb dat ook al regelmatig tegen mijn nu volwassen kinderen gezegd. Maar ze kopen toch altijd n kleinigheid. Al n jaar of 10 krijg ik leuke, rare sokken van ze. Vaak met nog iets kleins erbij. Oudste woont op 1,5 uur rijden. Die komt niet langs. Samen met jongste en videobellen de cadeautjes mogen uitpakken.
Toen de kinderen klein waren heb ik met veel plezier hun knutsels in ontvangst genomen. Hoewel de eenheidsworst hierin mij soms tegenstond.
Poezie
10-05-2026 om 09:34
Ik vind moederdag vreselijk, net als alle andere "thema" dagen zoals secretaressedag.
Mijn moeder hecht er helaas wel veel waarde aan dus voor haar doe ik er wel aan mee.
De vraag "wat heb jij gekregen voor moederdag" vind ik raar omdat het een waardeoordeel geeft over jouw moederschap terwijl dat in mijn ogen totaal nietszeggend is.
Rekenenisleuktaalook
10-05-2026 om 09:49
Tuinfluiter schreef op 10-05-2026 om 09:17:
[..]
Ik had toen ik zelf al kinderen had en op meer dan een uur rijden van (schoon)moeder woonde wel last van hun verwachting dat ik precies op die dag langs kwam. We hadden in die periode ook veel familie verjaardagen maar als ik het dan wilde combineren kwam er altijd commentaar.
Ik heb mij toen voorgenomen om dat zelf anders te doen en geen druk op mijn kinderen te leggen op zulk soort dagen.
Commentaar vind ik zo niet bij Moederdag passen. Ik vind het mooi dat alle moeders tegelijk in het zonnetje worden gezet, maar als het eens niet uitkomt ook helemaal prima.
Volgende week zondag mag je ook langs komen, maar dan hoef je het geen Moederdag meer te noemen. Voor mij dan hè, een ander mag het anders doen.
Rekenenisleuktaalook
10-05-2026 om 09:50
Poezie schreef op 10-05-2026 om 09:34:
Ik vind moederdag vreselijk, net als alle andere "thema" dagen zoals secretaressedag.
Mijn moeder hecht er helaas wel veel waarde aan dus voor haar doe ik er wel aan mee.
De vraag "wat heb jij gekregen voor moederdag" vind ik raar omdat het een waardeoordeel geeft over jouw moederschap terwijl dat in mijn ogen totaal nietszeggend is.
Als in, hoe groter het cadeau hoe hoger de waardering?
Alias1
10-05-2026 om 09:54
Tuinfluiter schreef op 10-05-2026 om 09:17:
[..]
maar voor families waarin het uitgebreid gevierd moet worden: moederdagen moeten toch (bij leven en welzijn) altijd gecombineerd worden: je krijgt iets van je kinderen EN je moet bij beide oma's langs... Als die toevallig ver bij elkaar vandaan wonen, worden het dus bliksembezoekjes. Klinkt zo als een soort kerstdiner, maar dan zonder reservedagen als kerstavond en 2e kerstdag...
RaSa
10-05-2026 om 10:03
De knutsels van de kinderen vindt ik altijd leuk. Maar verder doen we echt niets bijzonders. Het is bij ons gewoon een zondag zoals elke zondag. Oudste had dit jaar voor het eerst niets gemaakt op school. Mij maakt t niets uit maar ze was er zelf wel verdrietig over. Mijn moeder had er ook nooit wat mee. Schoonmoeder wel geloof ik, die heeft wel eens gevraagd waarom we nooit komen.
Tuinfluiter
10-05-2026 om 10:22
Rekenenisleuktaalook schreef op 10-05-2026 om 09:49:
[..]
Commentaar vind ik zo niet bij Moederdag passen. Ik vind het mooi dat alle moeders tegelijk in het zonnetje worden gezet, maar als het eens niet uitkomt ook helemaal prima.
Volgende week zondag mag je ook langs komen, maar dan hoef je het geen Moederdag meer te noemen. Voor mij dan hè, een ander mag het anders doen.
Dan sta je daar dan met je trotse kleuter met tekening en bloemen één week eerder, omdat drie zondagen op rij echt te vermoeiend is en dan zegt oma oh krijg ik nu al een cadeautje het is pas volgende week moederdag, komen jullie dan niet. Terwijl we dat wel van te voren hadden aangegeven en ze dan niet zei dat ze dat niet wilde.
Je kunt er niet blij mee zijn dat het Moederdagbezoek niet op Moederdag komt maar het op die manier uiten vond ik niet leuk en kwam de band niet ten goede.
Ninoea
10-05-2026 om 10:24
Wij hadden kinderen op verschillende basisscholen, daardoor had het ene kind dan wel wat en het andere niet of tot een bepaalde leeftijd. Dat verschil in invulling was soms wel wat vervelend voor de kinderen zelf. Zeker voor het kind waar er minder aan gedaan werd want die had dus minder te geven. En als je dat als ouder weet of doorhebt kun je er dan natuurlijk wel zelf wat mee, maar dat is weleens wat lastig geweest hier.
lientje69
10-05-2026 om 10:36
Mijn oudste woont een stuk verderop en had vandaag geen tijd. Die appte of het ook goed was als ze volgende week kwamen. Daar werd zojuist heel lief een grote bos bloemen voor me bezorgd. Jongste woont naast ons en heeft gisteravond laat geappt ( toen sliep ik al ) of ik vanavond bij haar kom eten voor moederdag.
Mijn moeder kom ik sinds ik ziek ben wat minder. Vorige week had ik dingen online voor haar besteld die ze nodig had. Die heb ik toen heengebracht en gelijk koffie gedronken en ook mijn moederdag cadeautje meegenomen voor haar. Deze week ga ik dus niet , moet zuinig met mijn spaarzame energie omgaan . Heb net wel ff gebeld, dat werd al op prijs gesteld.
Happyapple
10-05-2026 om 10:42
Rekenenisleuktaalook schreef op 10-05-2026 om 08:58:
[..]
❤️
Hier ook wel eens de vraag gekregen wanneer het dan kindertjesdag was.
Na het ontbijt was Moederdag ook meestal wel voorbij thuis hoor, want dan moeten ze mee naar de ene oma en dan naar de andere. Moederdag is op de tweede zondag in mei, en voor mij dus niet op zaterdag al even langs gaan. Of welk ander moment dan ook. Ik heb wel eens het cadeautje op zaterdag al gebracht (bloemen) maar ging dan op zondag op visite. Ouders wonen best dichtbij, dus lukt altijd prima.
Haha ja het is hier bijna elke dag al kinderdag 🤣😉
Onze ouders en schoonouders wonen dus verder weg, en gelukkig hier geen gezeur dat we ze vandaag niet allebei afgaan voor een bliksembezoekje (maar ook met gezeur deed ik t niet trouwens en ik wil dat later ook zeker niet bij mijn kinderen gaan 'eisen')
MamaE
10-05-2026 om 10:44
Ninoea schreef op 10-05-2026 om 10:24:
Wij hadden kinderen op verschillende basisscholen, daardoor had het ene kind dan wel wat en het andere niet of tot een bepaalde leeftijd. Dat verschil in invulling was soms wel wat vervelend voor de kinderen zelf. Zeker voor het kind waar er minder aan gedaan werd want die had dus minder te geven. En als je dat als ouder weet of doorhebt kun je er dan natuurlijk wel zelf wat mee, maar dat is weleens wat lastig geweest hier.
Kinderen kunnen natuurlijk ook zelf iets maken als ze het niet leuk vinden dat broer of zus wel wat heeft.
Net als wanneer je het zelf belangrijk vindt en school het niet doet. Dan regel je het zelf ipv te klagen bij school dat het hoort.
MamaE
10-05-2026 om 10:49
Ik vond het vroeger als kind altijd hectisch en gedoe, want eerst moest je bedenken waar je die verdomde knutsel had verstopt, dan nog naar beide oma's, heel heen en weer gesjees en dan woonden ze niet eens heel ver uit elkaar. En toen ze dood waren moest je alsnog naar de begraafplaatsen waar ze lagen.