Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Moederdag

Ik zag gisteren in de stad diverse dingen worden uitgedeeld aan kinderen, dat is voor je moeder, want morgen is het Moederdag. Zie je even later moeder met een paar bloemen sjouwen die de kinderen een tiental meter eerder in handen kregen geduwd. 

Mijn kinderen vergaten het meestal toen ze de knutselleeftijd voorbij waren, en ikzelf eigenlijk ook. Vorig jaar kreeg ik tot mijn verrassing een appje, "Gefeliciteerd met Moederdag". Dit jaar niet, ze zijn druk met andere zaken. Ik ben allang blij als ze mijn verjaardag niet vergeten, maar dat moe(s)t ook via mijn man die ze instrueert, mama is jarig volgende week/ morgen. En vice versa ik ook met de verjaardag van man, let op jongens, papa is binnenkort jarig!

Sinds de kinderen niet meer op de basisschool zitten hoeven ze van mij niets aan moederdag te doen. Ik vind het zelf een commercieel gebeuren. Leuk toen ze nog zelf wat knutselden, maar nu vind ik het zelf weer zo'n verplichte dag. En ik ben wars van verplichtingen haha. Mijn kinderen zijn hier blij mee, en soms komt er wel een kleinigheidje en zoals dit jaar helemaal niets. Helemaal goed! 

Mijn moeder vindt het vreselijk dat ik op deze dag niet kom, maar jammer de bammer, ik laat mij geen dingen verplichten, en dat weet ze nu ook donders goed. Ik neem heus wel eens iets voor haar mee, maar als ik daar zin in heb, en niet op een verplichte dag.

Mijn moeder leeft niet meer, en zij vond het niet boeiend. Zelf vind ik het enorm leuk, enorm blij met de lieve knutsels van kind en exman liet cadeautje en bloemen bezorgen, voel me zeer gezegend.

Hier vieren we altijd vader en moederdag. Wij vinden feestdagen heel waardevol om met het gezin te vieren en de kinderen vinden het erg leuk om iets te maken en kopen voor de ander. Vanmorgen genoten van het ontbijt wat ze gemaakt hadden en de cadeautjes. Hier maken ze op de scholen niks maar knutselen ze zelf en zijn ze met Gingerman gaan shoppen. Al die voorpret is ook leuk voor ze. En een keer per jaar iemand extra in het zonnetje zetten is leuk. Ik vind dat zelf leuker op een feestdag dan op een willekeurige andere dag. Gingerman brengt zijn ex vrouw altijd bloemen omdat hij dankbaar is dat zij de moeder is van zijn oudste zoon en drinkt daar altijd even koffie met zijn zoon.

Elke feestdag is wel door iets of iemand bepaald. De kerk heeft ook van alles verzonnen en het tot feestdagen bestempeld. De commercie ook. Koninklijke familie ook. Iets samen vieren kan heel waardevol zijn, ongeacht de oorsprong ervan.

Hier geen oma's meer om naar toe te gaan. Dus geen logistieke toestanden om bij ze langs te kunnen i.v.m. afstand.

Gingergirl schreef op 10-05-2026 om 15:10:

Hier vieren we altijd vader en moederdag. Wij vinden feestdagen heel waardevol om met het gezin te vieren en de kinderen vinden het erg leuk om iets te maken en kopen voor de ander. Vanmorgen genoten van het ontbijt wat ze gemaakt hadden en de cadeautjes. Hier maken ze op de scholen niks maar knutselen ze zelf en zijn ze met Gingerman gaan shoppen. Al die voorpret is ook leuk voor ze. En een keer per jaar iemand extra in het zonnetje zetten is leuk. Ik vind dat zelf leuker op een feestdag dan op een willekeurige andere dag. Gingerman brengt zijn ex vrouw altijd bloemen omdat hij dankbaar is dat zij de moeder is van zijn oudste zoon en drinkt daar altijd even koffie met zijn zoon.

Elke feestdag is wel door iets of iemand bepaald. De kerk heeft ook van alles verzonnen en het tot feestdagen bestempeld. De commercie ook. Iets samen vieren kan heel waardevol zijn, ongeacht de oorsprong ervan.

Hier geen oma's meer om naar toe te gaan. Dus geen logistieke toestanden om bij ze langs te kunnen i.v.m. afstand.

Als jullie het allemaal leuk vinden is dat natuurlijk prima!

Maar van  het 'moeten' omdat het nou eenmaal erbij hoort houd ik niet van. Net zoals bijvoorbeeld het vieren van andermans trouwdag.  Ik ben niet met ze getrouwd dus waarom zou ik dst moeten vieren?

Toen zoon nog op de basisschool zat regelde mijn ex een kadootje, school deed er niet aan. Bij mij in de familie is moeder- en ook vaderdag echt iets voor de onderbouw met een knutsel of gedichtje.

Tot mijn verrassing kwam zoon eergister binnen met: ik heb zondag geen tijd maar we gaan de week erna lekker sushi bestellen. Vorig jaar kreeg ik weken na moederdag ineens een appje: we gaan zo samen lunchen, jij mag zeggen waar, maar niet te duur aub, want nog voor moederdag. Dat spontane dat vind ik er heel leuk aan. 

Ik ga niet naar mijn moeder dat zou haar ritme te veel verstoren. Dus ik heb de dag aan mezelf en ga lekker 2x naar de film. 

Ysenda schreef op 10-05-2026 om 15:40:

Toen zoon nog op de basisschool zat regelde mijn ex een kadootje, school deed er niet aan. Bij mij in de familie is moeder- en ook vaderdag echt iets voor de onderbouw met een knutsel of gedichtje.

Tot mijn verrassing kwam zoon eergister binnen met: ik heb zondag geen tijd maar we gaan de week erna lekker sushi bestellen. Vorig jaar kreeg ik weken na moederdag ineens een appje: we gaan zo samen lunchen, jij mag zeggen waar, maar niet te duur aub, want nog voor moederdag. Dat spontane dat vind ik er heel leuk aan.

Ik ga niet naar mijn moeder dat zou haar ritme te veel verstoren. Dus ik heb de dag aan mezelf en ga lekker 2x naar de film.

Weken later nog gaan lunchen voor moederdag hahahaha. Dan kun je toch ook 'gewoon' samen gaan lunchen voor de leuk? Ik zie de meerwaarde van dat moederdaggebeuren niet.

Rekenenisleuktaalook schreef op 10-05-2026 om 14:21:

[..]

Daar hebben wij het ook wel eens over gehad. Toch besloten het wel te blijven doen. Burgerschap, waarden en normen. Stukje zorgen voor en omkijken naar elkaar.

Is waar, doen wij Pasen. Ook hoor ik wel: Je moet toch expressie doen. Maar, los van dat ik de meeste moederdagcadeautjes geen expressie vind maar een werkje, past het vaak niet binnen het thema. De tijd van het jaar zit ook bomvol dus voor ons was dit fijner. Nooit iets over gehoord dus ik neem aan dat de meeste ouders het begrijpen of niet boeit.

Alias1 schreef op 10-05-2026 om 09:54:

[..]

maar voor families waarin het uitgebreid gevierd moet worden: moederdagen moeten toch (bij leven en welzijn) altijd gecombineerd worden: je krijgt iets van je kinderen EN je moet bij beide oma's langs... Als die toevallig ver bij elkaar vandaan wonen, worden het dus bliksembezoekjes. Klinkt zo als een soort kerstdiner, maar dan zonder reservedagen als kerstavond en 2e kerstdag...

Ik kan me een moederdag herinneren toen onze zoon, nu inmiddels volwassen en samenwonend op zo'n 2,5 uur rijden hier vandaan, nog kleuter was. Ik had die ochtend moeten werken, daarna langs bij mijn moeder en vervolgens bij mijn schoonmoeder. Voor mijn gevoel heb ik weinig aan mijn dag gehad want ook ikzelf was/ben tenslotte een moeder. Op de terugweg dan maar besloten om ergens te gaan eten, zo hoefde ik in elk geval niet te koken.

Herfstappeltaart schreef op 10-05-2026 om 13:37:

Ik vind moederdag leuk zolang het om kleine kinderen gaat die iets op school knutselen voor mama. Daarna vind ik het commerciële onzin. Net als Valentijnsdag, Vaderdag, Secretaressedag enz.
Ik heb al vaak aangegeven dat het voor mij niet hoeft maar toe nu toe krijg ik toch steeds een bloemetje.
Leuk op zich, maar ik ben blijer met een spontaan bloemetje, niet op zo'n bedachte dag.

Nou dat dus!

Ik heb vorige week mijn zoon weer eraan herinnert dat ik niets hoef voor Moederdag en dat hij zijn gespaarde geld lekker bij zich moet houden want hij spaart al zo vreselijk lang voor iets duurs. 

Van de week was ik ziek thuisgekomen en lag in bed en heel lief ging zoon beneden spelen ipv boven en deed vervolgens de afwas.

Als ik hem vraag iets voor me te doen doet hij dat zonder morren en soms doet hij dingen uit zichzelf. Ik hoef geen Moederdag maar ik wil het elke dag gezellig hebben met mijn puber, dat lukt niet altijd door die hormonen maar gaat meestal wel goed!

Poezie schreef op 10-05-2026 om 15:28:

[..]

Als jullie het allemaal leuk vinden is dat natuurlijk prima!

Maar van het 'moeten' omdat het nou eenmaal erbij hoort houd ik niet van. Net zoals bijvoorbeeld het vieren van andermans trouwdag. Ik ben niet met ze getrouwd dus waarom zou ik dst moeten vieren?

Maar ik schrijf toch ook niet dat je iets perse moet vieren? Daar maakt iedereen zijn of haar eigen keuzes in. Ik gaf alleen aan dat elke feestdag wel door iets of iemand verzonnen is, of dat nou de kerk, plaatselijk cultureel gebruik of commercie is hoeft niet perse uit te maken. 

Tja zo'n huwelijksfeest; als je dat niet leuk vindt dan ga je er niet heen. voor degene die het organiseert ook niet leuk als iemand tegen zijn zin gaat zitten mokken op je feest. 

Aan de andere kant; als je weet dat bv je oom en tante of ouders dat wel heel erg waarderen kun je het ook wel gaan puur om een ander een plezier te doen. Een keer iets voor een ander doen, is toch ook niet perse heel erg toch?  Of on topic; wel met een bloemetje langsgaan op moederdag als je weet dat je moeder dat heel leuk vindt ( mits dat kan natuurlijk), ook al heb je zelf er niks mee. Tenzij je een draak van een moeder hebt natuurlijk

Gingergirl schreef op 10-05-2026 om 16:51:

[..]

Maar ik schrijf toch ook niet dat je iets perse moet vieren? Daar maakt iedereen zijn of haar eigen keuzes in. Ik gaf alleen aan dat elke feestdag wel door iets of iemand verzonnen is, of dat nou de kerk, plaatselijk cultureel gebruik of commercie is hoeft niet perse uit te maken.

Tja zo'n huwelijksfeest; als je dat niet leuk vindt dan ga je er niet heen. voor degene die het organiseert ook niet leuk als iemand tegen zijn zin gaat zitten mokken op je feest.

Aan de andere kant; als je weet dat bv je oom en tante of ouders dat wel heel erg waarderen kun je het ook wel gaan puur om een ander een plezier te doen. Een keer iets voor een ander doen, is toch ook niet perse heel erg toch? Of on topic; wel met een bloemetje langsgaan op moederdag als je weet dat je moeder dat heel leuk vindt ( mits dat kan natuurlijk), ook al heb je zelf er niks mee.

Nou nou, alsof dat het enige is wat je "weleens voor een ander kan doen". Ik vind belangrijker om door het jaar heen verschillende dingen voor een ander te doen, die in mijn ogen veel waardevoller zijn dan met een gebakje en een kop koffie op een stoel te zitten.

Rekenenisleuktaalook schreef op 10-05-2026 om 14:21:

[..]

Daar hebben wij het ook wel eens over gehad. Toch besloten het wel te blijven doen. Burgerschap, waarden en normen. Stukje zorgen voor en omkijken naar elkaar.

Kinderen maken twee, drie of vier cadeautjes. En kiezen zelf wat ze aan welke ouder geven. Ze mogen dus ook voor stiefouders of pleegouder iets maken. Ze mogen ook beide cadeautjes aan dezelfde ouder geven bij afwezigheid van de andere ouder. Veel collega's maken beide cadeautjes al voor Moederdag. En bewaren dan de cadeautjes voor vaderdag nog een paar weken op school.

Ik kan me voorstellen dat het zoiets ergens wel in het lesprogramma past, gedichtje uit het hoofd leren, knutselen, fijne motoriek oefenen met mooi schrijven, borduren of naaien. Moederdag, vaderdag, kerstmis, pasen, vakantie, sneeuw, lente, je hoeft maar een thema te hebben, toch? Dat moeders op school moeten komen om daar moederdag te vieren vind ik echt verkeerd. Dan draai je de verkeerde kant op. Het gaat er niet om dat de school moederdag viert, maar dat je iets educatiefs doet wat nuttig kan zijn en vreugde geeft. Dat is allemaal niet het doel. Het doel is knippen, plakken, uit het hoofd leren, mooi schrijven etc. 

MamaE schreef op 10-05-2026 om 08:48:

[..]

De leerkracht tijdens het kringgesprek. Dochter was de eerste keer nogal verbaasd dat dat blijkbaar moest omdat ze het niet kende.

Maar is het zo heel raar dat het gevraagd wordt? In de klas van mini- Ginger (groep 6, 32 leerlingen) viert nagenoeg iedereen moederdag en ja veel mensen kopen iets, niet zo gek dat daar dan over gesproken wordt in het kringgesprek. Als je altijd rekening moet houden met de minderheid die iets niet kent of viert of doet kun je nergens meer naar vragen. Het is geen norm maar een veelvoorkomende gewoonte. Alleen als je er zelf geen affiniteit mee hebt voelt het denk ik sneller als norm.

Poezie schreef op 10-05-2026 om 16:57:

[..]

Nou nou, alsof dat het enige is wat je "weleens voor een ander kan doen". Ik vind belangrijker om door het jaar heen verschillende dingen voor een ander te doen, die in mijn ogen veel waardevoller zijn dan met een gebakje en een kop koffie op een stoel te zitten.

Nee dan snap je mijn punt niet want ik schrijf nergens dat dat het " enige" is wat je kunt doen voor iemand. 

Natuurlijk kun je het hele jaar dingen voor een ander doen. Maar als de ander dat gebakje op moederdag heel erg waardeert en belangrijk vindt kun je( een keuze dus, niet verplicht)  dat voor de ander doen ook al heb je er zelf niets mee. Voor jou is iets op andere momenten doen belangrijker, en voor een ander is een feestdag belangrijker. Dan kun je soms ook afwegen iets wel te doen omdat je een ander er blij mee maakt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.