Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
koentje

koentje

30-06-2011 om 11:15

Naar school fietsen door een natuurgebied

Zoon gaat straks naar het VO in nabijgelegen stad. Er zijn meerdere mogelijkheden om daar te komen, maar hij wilt graag gaan fietsen. Nu kan dat door een druk gedeelte waar ik het verkeer op sommige punten wat eng vind. En hij kan een hele mooie route fietsen voor een heel groot gedeelte door een natuurgebied... waar geen kip te bekennen is, zeker op die ochtenduren. Vind ik ook een eng idee. Is dit overdreven, wat vinden jullie?
In het begin zal ik meefietsen, later moet hij het echt alleen gaan doen. In de wintermaanden moet hij sowieso de drukke route gaan nemen, omdat het natuurgebied oonverlicht is en met slecht weer met de bus.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Irene

Irene

30-06-2011 om 13:08

Rustig/donker

Ik weet dat er veel mensen zijn die dat eng vinden, maar ik zelf zou mij er absoluut geen zorgen over maken als mijn kind (of ikzelf) door een stil en/of donker gebied rijdt. Ik neem aan dat je zorg is dat er "enge mannen" zijn, maar ik denk niet dat die kans erg groot is. Ik denk dat dat meer een angst in je hoofd is, dan dat er nou echt zo'n groot "gevaar" aanwezig is. Als je kind het niet prettig vindt is het natuurlijk een ander verhaal, dan zou ik zeker de andere route nemen.

liedewij

liedewij

30-06-2011 om 13:51

Niet door het natuurgebied

Geen haar op mijn hoofd die erover dacht om mijn kind alleen door een natuurgebied te laten fietsen. Maar is hij de enige in de buurt die rond die tijd die kant op fietst? Ik zou kijken of hij niet met een groepje uit der klas kan fietsen. Dan vind ik het wat anders. Ik zou hem liever deel laten nemen aan het verkeer dan hem alleen de stilte in te sturen. Eigenlijk denk ik objectief dat het gevaar van verkeer groter is dan het gevaar in het natuurgebied. Maar ik ben er niet zeker van.
Ik moet daarbij altijd denken aan dat meisje Nienke in Schiedam. Vermoord door een pedofiel maar er bleken er minstens 3 pedofielen door het park te lopen. Mensen die kwaad willen weten echt wel waar kinderen zich alleen bevinden.

Voor mij zou het natuurgebied echt uitgesloten zijn.

Hoe fietsen anderen?

Het lijkt me idd handig, als je eerst een paar keer meefietst. Dan krijg je meteen een idee hoe druk, of hoe rustig, het natuurgebied is.
Mogelijk fietsen er andere kinderen uit de buurt ook naar de stad? Misschien kan hij dan een fietsgroepje vormen?

Ach

Niet alle pedofielen zijn natuurliefhebbers, sommigen blijven gewoon in de stad rondhangen. En niet alle dronken automobilisten beperken hun actieradius tot de stad, sommigen komen ineens op het idee om lekker in een natuurgebied rond te gaan crossen. Het gaat er vooral om dat het moeilijk is om je kind ineens alleen op de fiets de grote boze wereld in te sturen... maar je kunt hem daar wel een beetje mee helpen natuurlijk, door gewoon een paar keer met hem te oefenen in de zomervakantie. En dan zou ik gewoon die stadsroute kiezen, want die moet hij in de winter toch rijden. Beter dat hij die bij licht goed leert rijden dan dat je hem in de winter in het het donker ineens in het diepe moet gooien.

Hoe rustig?

Ach, hier kiest dochter ook voor een 'rustige weg door natuurgebied'. Maar die is 'rustig' in mijn beleving. Volgens dochter is het er 's morgens als zij naar school gaat helemáál niet rustig in werkelijkheid. Een stuk is alleen fietspad. En zij ziet daar elke dag (omdat ze ong. dezelfde tijd weggaat) dezelfde mensen. Een aantal fietsen deze kant uit om te gaan werken, een aantal laten hun hond uit. Er zijn er altijd wat aan het hardlopen en een aantal fietsen ook dezelfde kant als dochter op.
Soms komen we mensen tegen (volwassenen dus) en die zeggen dochter vrolijk goedendag.......en waar kent ze die van? Ja, van het fietspad, die kom ik altijd tegen 's morgens.
Er is een alternatieve route, over fietspad langs druk bereden wegen, maar die is qua afstand iets langer.
Dus fietst dochter vaak die 'rustige' en b.v. 's avonds die andere. Onderweg haalt ze een vriendin op en samen fietsen ze het grootste stuk ná het 'rustige stuk' zeg maar.
Dat dat stuk in mijn beleving zo rustig is, is niet zo raar. De keren dat ik er fiets (moet bijna nooit die kant op) zijn het minder drukke tijdstippen. Geen spitstijden in ieder geval.
Dus probeer het eerst eens uit óp spitstijden. Dus 's morgens om 7.30 uur ofzo en dan wel vóór de vakantie begint.
groeten albana

koentje

koentje

01-07-2011 om 16:00

Tja.........

pelle, jij weet precies welk gebied ik bedoel. Het is inderdaad niet erg dicht. Maar wel onverlicht voor een groot gedeelte. Ik denk toch dat ik voor de drukke route ga, er is ook nog wel een deel van de gevaarlijke weg te omzeilen als ik hem dat goed aanleer.

Netel

Netel

05-07-2011 om 10:14

Door het natuurgebied

Blijft verbazend hoe eng mensen een natuurgebied vinden terwijl een gevaarlijke weg geen enkel probleem schijnt te zijn.

Rosase

Rosase

06-07-2011 om 20:27

Nou netel

Dan heb jij volgens mij niet goed gelezen.

Tis hier meer een kwestie van kiezen tussen twee kwaden...

Netel

Netel

07-07-2011 om 08:07

Nou rosase

Ik heb wel goed gelezen en ik lees dat het natuurgebied niet erg dicht is, maar voor het grootste gedeelte onverlicht. Goede verlichting en gaan door dat gebied.
Op de een of andere manier is een natuurgebied zó eng terwijl daar meestal niet veel gebeurd. Qua gevaar is het ochtendverkeer een stuk enger.

koentje

koentje

07-07-2011 om 09:02

Nee meestal

gebeurt er niet veel netel. Maar als er iets gebeurt, met énge mannen' o.i..d. is er in geen velden of wegen iemand te bekennen die hem kan helpen. En dan wordt er weken gezocht naar een vermoord jongetje die in de sloot ligt... of zo iets...

Netel

Netel

07-07-2011 om 21:30

Koentje

Naturgebieden worden frequent bezocht door hondenuitlaters, fietsers, natuurliefhebbers, joggers en als er een rivier bij is; vissers.
Geen enkel natuurgebied is leeg en verlaten en zolang de meeste enge mannen nog te vinden te zijn op scholen, in sportclubs, familie en religies zou ik me minder druk maken om een natuurgebied.
En ik weet waar ik over spreek, ik kom van het platteland, fietste altijd een gedeelte achteraf en vond dat toen lekker rustgevend. Nu nog, fiets ik een paar keer per week door een stuk natuur naar mijn werk, weet je, ik kom zoveel mensen tegen.

Jeanne

Jeanne

07-07-2011 om 23:56

Niet door natuurgebied

Ik zou hem niet alleen door het natuurgebied laten fietsen, alleen als ik zeker wist dat er meer kinderen mee fietsen. Drukke wegen en dergelijke zou ik hem in de vakantie mee leren omgaan. Dat lijkt mij persoonlijk minder eng dan door een stil natuurgebied. Ik woon ook in een buitengebied en mocht vroeger ook niet door het bos fietsen, maar moest 3 kilometer omfietsen. Die ene keer dat ik wel door het bos fietste kwam ik een hele enge man tegen (vond ik toen), hij fietste daar gewoon, maar ik ben nooit meer alleen door het bos gefietst.

Niet door natuurgebied

ik ben vroeger zelf een keer op de hei een heel eind achternagefietst door een (enge) meneer. Ik heb nog nooit zo hard gefietst! Er hoeven echt geen bomen te staan om je te verschuilen als engerd, open stukken zijn ook eng.
Druk verkeer, daar kan je mee om leren gaan, niet met griezels.
Alleen met een groep kinderen, dan kan het wel. Met 1 vriend of vriendin niet, stel dat die dan ziek is, of smiddags met een ander afspreekt? dan fietst je kind nog steeds alleen.

Of het nou een natuurgebied of een fietspad langs een autoweg is

het is in alle gevallen prettig als je met iemand samen kunt fietsen. Als iemand je langs een autoweg lastig valt, gaat er heus geen auto stoppen hoor, die ziet jou als fietser niet eens. Verwacht daar niet teveel van.

Verder - alle situaties hebben eigen risico's maar ik denk wel dat sommige ouders teveel visioenen van enge mannen hebben. Er gebeuren veel meer ongelukken door verkeer dan door dergelijke idioten.

Probeer een beetje vertrouwen te hebben. Door je zo angstig te gedragen en zelfs de eerste tijd mee te fietsen geef je je kind de boodschap mee dat het heus erg gevaarlijk is, daarbuiten. Is dat wat je wilt uitstralen?

Marjoleine64

Marjoleine64

09-07-2011 om 11:51

Hier geen natuurgebied maar stille landweggetjes

en die route langs de stille landweggetjes is dus wel de kortste weg. Scheelt een hele km, op een totaal van 16 (of 17 dus) enkele reis. En die kortere route heeft ook een lastige oversteek over een (in de spits) drukke provinciale weg zonder middenberm. De langere route gaat meer door de dorpen, en steekt dezelfde drukke weg over maar dan wel bij een rotonde, met middenberm. Veel ouders laten de kinderen wel de korte route rijden, behalve 's ochtends in het donker. Dus de helft van het jaar mag het wel, en 's middags ook, maar 's winters niet in de ochtenden. Jammer, maar veiligheid (in dit geval verkeersveiligheid) gaat voor. Afgelopen jaar hebben we deze discussie met oudste gehad, komend jaar gaat jongste ook. Dat zal nog lastiger worden, want jongste moet waarschijnlijk vaker alleen fietsen (nee, samen fietsen is echt geen optie, dat is binnen 5 min ruzie, en oudste fietst al samen met een vriend).
Marjoleine

Evanlyn

Evanlyn

10-07-2011 om 11:05

Haha

Ik kreeg ook een iets langere route voorgeschreven omdat die veiliegr was. Denk maar niet dat ik me daar aan hield, en dat was al op de basisschool. Volgens mij weet mijn moeder dit nog steeds niet.

ManonW

ManonW

10-07-2011 om 22:35

Ja inderdaad

Wat een zorgen allemaal ... Wat wil hij zelf? En wat doet hij als je iets voorschrijft? Misschien de eerste maand nog netjes wat je zegt, maar daarna gewoon waar hij zelf zin in heeft. je kunt voor- en nadelen van beide routes samen bespreken, maar laat hem toch zelf kiezen, híj moet het fietsen, niet jij.
Ook veel herkenning bij bromvlieg: alles heeft risico's (het leven ook trouwens) en welke boodschap wil je meegeven? Dat de natuur onveilig is? Wees blij met een stukje groen. Zeker in het dichtbevolkte deel van nederland.
Zelf heb ik altijd (zonder vrees trouwens) over de 'stille landweggetjes' van marjoleine64 gefietst. Prachtig, heerlijk stil, mooie uitzichten, kende op een gegeven moment alle weidevogels en hun roep. Genieten ... (zelfs toen ik pas 12 was).
Pubers hier (oudste is inmiddels bijna 17) hebben ook keus in schoolroute, vanaf het prille begin hebben ze zelf gekozen. En ja, het kan misgaan; laten we het niet hopen. Maar ik ben beduchter voor een vrachtwagen in het stadsdeel van hun route dan voor een 'enge man' op de dijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.