Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
lukke

lukke

29-05-2009 om 22:47

Net vier en maar 9 uur slapen

Mijn dochtertje is net vier geworden en slaapt zo'n negen uur, soms een half uurtje meer. Daar redt ze het prima op, ze is de hele dag blij en vrolijk.

Ik zou wel willen dat ze wat meer zou slapen ('s avonds maar een uur later dan je vier jarige naar bed gaan is ook niet alles), maar ik eigenlijk geen idee wat ik daaraan zou kunnen doen. Zou meer lichamelijke inspanning helpen? Iets anders?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

Hier is 9 uur jarenlang al genoeg.
Wat is er erg aan een uur na je kind naar bed gaan? Ik duik er vaak genoeg ook in zodra ze liggen.

Dat voor 7-en je bed in moeten is ook maar cultureel hoor (typisch hollands), maar 't past niet bij ieder kind.

Guinevere

Guinevere

30-05-2009 om 09:13

Prima toch?

Zolang ze overdag niet moe is lijkt het me uitstekend zo! Je hebt alleen niet echt een avond voor jezelf, is dat waar de schoen wringt?

liora

liora

30-05-2009 om 09:45

Weinig

Hoi,

Lijkt me ontzettend weinig slaap. Laatst stond er een artikel op OOL over hoeveel slaap kinderen nodig hebben, en hoe je kan zien of ze genoeg slaap krijgen.

Maar negen uur voor iemand van net 4 klinkt wel heel weinig, volgens mij was dat in het artikel 13 uur of zo.

Liora

Was hier ook zo

maar op de lange duur ging het toch opbreken toen er school en meer buitenschoolse activiteiten bij kwamen. Het ene kind heeft meer slaap nodig dan het andere maar het weinig slapen en laat naar bed gaan is soms ook een gewoonte/gewenning. Ik denk persoonlijk dat er niets mis mee is om je kind toch uiterlijk rond 8 uur/half 9 naar bed te brengen met misschien wat afspraken over zachtjes spelen op de kamer, boekje lezen of iets dergelijks. Komt ze toch alvast wat tot rust en je eigen avond is ook wat langer, met misschien nog een onderbreking de eerste tijd om aan te gaan geven wanneer het echt tijd is om te gaan slapen.

m@

m@

30-05-2009 om 14:08

Geen probleem

Zolang je dochter overdag niet moe is en ´s morgens zelf op tijd wakker wordt en fris uit haar bed stapt, is er helemaal niks aan de hand. De een heeft gewoon minder slaap nodig dan de ander. Geen kind is het zelfde. Dus no worries.

Onze oudsten sliepen ongeveer 10 uur toen ze 4 jaar waren. De oudste van bijna 10 slaapt nu iets van 8 1/2 uur denk ik. Gaat op schooldagen rond 21.30 uur naar bed. In het weekend kan het later worden.

Ik heb geen zin om dan de hele tijd bij hem te zitten. Vanaf een uur of 20.30 ga ik mijn eigen gang. Hij weet dat en vindt dat geen probleem. Als ik iets anders op tv wil zien, dan hij, dan kijk ik wat ik wil. Heeft hij daar problemen mee, dan kan hij wat anders gaan doen of naar bed gaan. En dat weet hij. Dus zo zorg ik er voor dat ik, ondanks dat hij (en zijn broer van 7) laat op zijn, ik toch aan mijzelf toekom.

M@

Vic

Vic

30-05-2009 om 14:46

In bed

Mijn dochter van 4 heeft ook niet altijd 12 uur slaap nodig. Ze gaat over het algemeen wel rond 19.00 uur naar bed, en als ze nog niet moe is mag ze dan nog even een boekje lezen.

lukke

lukke

30-05-2009 om 21:36

@ma

Ja, zo doe ik het ook. Wil je 's avonds nog beneden zijn? Prima, maar dan ga ik niet de hele tijd met je spelen en dan kijken we ook geen kinder tv meer.

Maar ik voel me dan wel beperkt in de programma's die ik kan kijken (ze vangt er wel wat van op natuurlijk) en in de gesprekken die ik met mijn man kan voeren (ook daar vangt ze van alles van op.

We deden haar heel lang eerder naar bed, maar merkten dat ze dan echt minimaal twee uur wakker was in haar kamertje en op den duur bijna radeloos (ja, dat zou ik ook zijn als ik klaarwakker naar mijn slaapkamer moest). Dus sinds een paar weken houden we haar langer op. Als ze dan naar haar kamertje moet, slaapt ze ook binnen een half uurtje.

Ik dacht dat school zou helpen, maar dat maakt niks uit. We proberen nu wat meer te voetballen en te rennen en zo aan het eind van de middag, maar dat lijkt ook niet uit te maken.

Dan maar zo...

Erg weinig

Ik heb ooit eens gehoord: "slaap kan je niet afdwingen, een rustige avond zonder kinderen om je heen, wel". Dan maar zingen in bed, maar hier liggen ze er toch echt tussen 19.00 en 19.30 uur in. Zomer of winter. Daar heeft cultuur niets mee te maken, kleine kinderen horen gewoon op tijd in bed te liggen. Klokje rond.

Oudste is bijna 5 en jongste 11 maanden.

Ik kan me wel voorstellen dat sommige kinderen langer wakker in bed zijn. (zingen, boekje lezen of zo) Die van ons slapen doorgaans binnen 10 minuten.

Linda

Klokje rond is cultuurbepaald

Natuurlijk is het cultureel bepaald dat JIJ vindt dat een kind om 7 uur in bed moet en klokje rond moet slapen.

Kijk eerst eens buiten de deur voor je zo'n boude uitspraak doet.

Guinevere

Guinevere

31-05-2009 om 16:52

Tja linda

"kleine kinderen horen gewoon op tijd in bed te liggen. Klokje rond", zeg je. Dat vind ik wel zwaar kort door de bocht, mag ik zoiets zelf bepalen? En de starter van deze draad ook? Dat dat bij jouw kinderen wellicht een goede methode is, en ze al na 10 minuten slapen, maakt het nog geen regel. Ga jij zelf ook maar om 21.00 naar bed, of je slaap hebt of niet. Kijken of je dan ook na 10 minuten slaapt.

lukke

lukke

31-05-2009 om 23:46

Cultuur

De cultuur, de manier van doen van een bepaald volk/land in een bepaalde periode heeft denk ik alles te maken met wat je beschouwd als 'wat hoort'.
'Wat hoort' is niet een wetenschappelijk bewezen iets, maar een gangbare mening binnen een bepaalde groep.

Iets wat hoort heeft per definitie met cultuur te maken, en kinderbedtijd is daar één van de onderwerpen binnen. Vlieg er eens uit (letterlijk), kijk om je heen en zie: kinderbedtijd hier is iets anders dan daar.

Dat wil niet zeggen dat wij er in meerderheid naast zitten (of goed), maar wel dat je omgeving van invloed is op wat jij vindt dat hoort.

Dat de kinderen van Linda na 10 minuten slapen lijkt me trouwens heerlijk voor haar (en vast goed voor de kinderen). Maar voor wat hoort ben ik niet gevoelig en mijn vierjarige al helemaal niet.

Boude uitspraken

Als ik kinderen zie die laat naar bed gaan, ("hebben nog geen slaap" "ze doen het zo goed, ook al gaan ze laat naar bed), dit zijn vaak de kinderen die stikvervelend zijn omdat ze niet op tijd naar bed gaan. Kleine kinderen horen gewoon op tijd in bed te liggen. Punt. Ik vind het echt niet goed dat een kind van 4 of 5 jaar nog om 21.00 uur buiten rondloopt.

En boude uitspraken? Nee hoor, dit is mijn mening over dit onderwerp. Cultuurbepaald heeft er al helemaal niets mee te maken.

Linda

Prulletje

Prulletje

01-06-2009 om 23:19

Ja maar

Ik kan mijn kind best om half acht in bed stoppen. Maar ze slaapt echt niet voor negen uur/half tien. Buiten laten rondlopen doe ik ook niet. Maar in bed? Nee. Twee uur spelen of lezen in bed gaat na een paar dagen ook wel vervelen. Dus Linda, jouw mening is prima in jouw gezin en met jouw kinderen. Maar kinderen als de mijne in huis moet je toch echt je mening herzien.

Prulletje

Guinevere

Guinevere

02-06-2009 om 11:00

Kortzichtig linda

Wat een ongelooflijk kortzichtige mening heb jij dan, Linda. Mijn zoon gaat al van kleuter af aan om 21.00 slapen. Leuk dat ie dan volgens jou stikvervelend doet en tot 21.00 buiten loopt. Wat een onbeschrijflijke nonsens. Punt.

Misschien kortzichtig

Maar wel mijn mening en het staat me vrij om deze te geven. Daarvoor is een forum als dit bedoeld. Ik ben gewoon van mening dat (kleine) kinderen op tijd in bed moeten liggen. Dat dat bij anderen niet zo werkt, dat kan. Punt. .

Linda

Hanne.

Hanne.

02-06-2009 om 12:21

Menig of feit?

Ik vind je ook nogal kort door de bocht gaat Linda, je presenteert je mening nl als 'feit' en geeft tussendoor alle ouders die het anders doen even een flinke veeg uit de pan (want hun kinderen zijn DUS vervelend, en die ouders kijken DUS niet naar hun kind want het kind had wel meer slaap nodig.....)

Je mening geven mag, maar dan graag niet als 'feit' gepresenteerd, of goed onderbouwd.

Baseer je je mening toevallig op die paar kinderen die je 's avonds laat nog ziet, en die ook overdag vervelend zijn, of heb je ook bij alle lieve kinderen gevraagd hoe laat ze 's avonds naar bed zijn gegaan? Of ben je op een andere manier tot je mening gekomen? (en dan ben ik uiteraard erg benieuwd hoe)

gr Hanne

(2 kinderen die vaak om 20.00 nog op (en soms zelfs buiten!) zijn, maar ook als het nodig is om 18.00 in hun bed liggen)

Mening of feit

Aangezien de originele posting een verzoek om meningen was of een kindje van vier nu veel of weinig slaapt, lijkt het me niet zinvol om mijn mening verder te onderbouwen.

Behalve dan het feit dat ik vroeger ook op tijd in bed lag en ik ken het niet anders in mijn familie en schoonfamilie. Zoals ik hierboven al eerder zei, slaap kan je niet afdwingen, een rustige avond, zonder kinderen om je heen, wel.

En het gaat om kleine kinderen, mede OOL-ers, van vier jaar oud, niet om oudere kinderen, toch? Mijn oudste gaat (incidenteel) ook wel eens later naar bed. Maar het blijft een kind van vier en gaat de volgende dag gewoon weer op tijd zijn mandje in....

Linda

Hier schema aangepast

ook hier 2 kids die altijd weinig hebben geslapen. Kinderarts vond het geen probleem zolang ze maar goed uitgerust waren en mee konden doen. Groei e.d. ook allemaal volgens boekje. Waardoor ze hier toch uiteindelijk langer zijn gaan slapen is dat we meer in het ritme van de kids zijn gaan zitten, beide kids en papa zijn mega avondmensen al vanaf dag 1.
Dus hier niet om 7 uur naar bed maar eerder zo rond 8 uur, half negen en opstaan is tussen 7 en half 8 (en in het weekend en vakanties is het lekker lui uitslapen in de ochtend en later naar bed).
Kids geven zelf aan dat ze het zo prettiger vinden en beter en eerder kunnen slapen. En ze zijn dus meer gaan slapen uiteindelijk, gemiddeld 10/11 uur.
7 uur naar bed zou hier ook niet eens kunnen, zitten we vaak nog aan tafel en soms moeten we dan nog beginnen met eten zeker nu het zomer is.

lukke

lukke

02-06-2009 om 22:04

Kinderarts

Leuk dat de arts dat zei. Ik kijk zelf ook steeds: is ze moe? is ze hangerig? Heeft ze nog zin om dingen te ondernemen?

Dan ga ik er maar vanuit dat het genoeg slaap is.
Ze slaapt meestal van 10 tot half 8, 's weekends schuift het nog wel eens een half uurtje op.

Vroeger

Leuk dat jij er vroeger vroeg ingestopt werd Linda. Waarschijnlijk een geslacht van ochtendmensen?

Ik ging als kleuter ook al later naar bed hoor. Mijn ouders hadden namelijk al snel door dat ik als ik om 7 uur in bed gestopt werd ik 2 of 3 uur ongelukkig lag te wezen in bed.

Grote voordeel voor mijn ouders was dat ik niet 's morgens om 6 uur al naast hun bed stond. Dat is namelijk een groot nadeel van je kind te vroeg naar bed sturen: ze staan ook te vroeg weer op.

Haha, dirksmama

Ik een ochtendmens, whoehahaha. Integendeel. Vreselijk, vroeg opstaan. Ik ben altijd al een langslaper geweest.

Enneh... later naar bed brengen werkt hier ook niet. Gewoon tussen 6 en 7 wakker, of ze nu laat of vroeg naar bed gaan. Die vlieger gaat dus niet op. Feit

Linda.

Hanne.

Hanne.

03-06-2009 om 10:40

Klokje rond

Maar eh..Linda

Je hebt toch niet echt geprobeerd om je kinderen later naar bed te doen in de hoop dat ze later wakker zouden worden? Dan kan niet kinderen moeten om 19.00 in bed liggen.

En als je kinderen om 6 uur wakker zijn, hoe verplicht je ze dan om door te slapen (of in bed te blijven?), want dan hebben ze nog niet klokje rond geslapen en dat kan niet.

Kinderen moeten nl om 19.00 in bed liggen en klokje rond slapen volgens Linda (Feit)

(sorry kon het niet laten, deze moest ik inkoppen)

Rafelkap

Rafelkap

03-06-2009 om 20:24

Eens met linda

Ik ben het eens met Linda. Vroeger ook als kind op tijd naar bed. Mijn kinderen (2 en 4) gaan om 7 uur naar bed en dat blijft voorlopig zo. Hebben we ook even voor ons zelf. Later wordt dat wel wat later, maar na 20.30 vind ik persoonlijk voor een kleuter (dit is kleutertijd) best laat.

lukke

lukke

03-06-2009 om 21:32

Consultatiebureau

Vandaag met mijn dochter naar het consultatiebureau geweest (inenting). Direct maar even gevraagd en het aangezet tot 9 uur slaap (vaak is het wel iets langer). Nou heb ik een ontzettend strenge consultatiebureau arts (echt je hoort de hele buurt er over), maar dit vond ze geen enkel probleem. Valt ze overdag niet in de slaap? Hangt de niet lusteloos en verveeld/vervelend rond? Nou, gefeliciteerd, dan hebt u een kind dat weinig slaap nodig heeft. Ik murmelde nog iets over mijn eigen tijd blablabla, maar volgens haar kregen alle ouders vroeger of later hun kind 's avonds in de kamer en bij ons komt het dus gewoon vroeger.

Lukke mooi toch

jouw cb zegt hetzelfde als onze kinderarts. Vroeg precies hetzelfde en wat zij ook belangrijk vond was of de kids zelf in de ochtend wakker werden en hoe het slaappatroon in het weekend/ vakanties was. Als het patroon hetzelde was en ze sliepen niet ineens 12 uur hij wijze van, dan zag zij geen probleem.
Jij en ik hebben alleen geen eigen tijd zo begrijp ik persoonlijk nog nooit de aanwezigheid van mijn kids, overdag of 's avonds zo ervaren.

liora

liora

04-06-2009 om 07:55

Wat bijzonder

Hoi Janeausten,

Wat bijzonder dat je geen behoefte hebt aan eigen tijd. Ik vraag me toch af of er geen verband bestaat tussen het niet hebben van die behoefte, en het laat gaan slapen van kinderen. Misschien is het wel de behoefte om een avond voor jezelf te hebben, waardoor velen van ons enorm hechten aan een kinder-bedtijd.

Hoe het ook zij, het komt enorm goed uit dat je die behoefte niet hebt. Ik zou gillend gek geworden zijn als mijn zoon altijd pas rond negen uur naar bed ging.

Liora

Eigen tijd

Ook met de kinderen heb ik gewoon mijn eigen tijd hoor. Daarvoor hoeven ze niet in bed te vertoeven.
En ik vind het wel gezellig om er samen met ze in te kruipen, even lekker knuffelen voor het slapengaan.
Zou ik dat om 19 uur al doen, dan ben ik zelf ook meteen onder zeil...

Pfff

Gelukkig zijn er OOL-ers die mijn mening delen (bijv. Rafelkap en Liora). Ik vreesde al even dat ik hopeloos ouderwets was met mijn kinderbedtijd.

Linda

liora

liora

04-06-2009 om 09:58

Dirksmama

Hoi Dirksmama,

Ik vraag met toch af hoe oud jouw kinderen zijn. Begrijp ik het goed dat ze elke nacht in bed slapen bij jou? En is dat hun behoefte of de jouwe?

Liora

Rafelkap

Rafelkap

04-06-2009 om 10:37

Linda

Jaja, ben ook heerlijk ouderwets, maar ook wel zo modern dat ik het advies van het cb goed vindt. Je moet wel blijven kijken naar je kind. Zolang het kind er geen last van heeft kan het met minder slaap toe dan het klokje rond. Maar ik hoop wel dat onze kinderen zo lang mogelijk vroeg naar bed kunnen gaan! (en nee: ze zijn geweldig, maar ik heb ze al de hele dag om me heen, ik wil ook wel es zonder kinderen praten met mijn man)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.