Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
dani

dani

06-05-2009 om 15:21

Niet horen / niet reageren

Ik vraag me af of jullie dit herkennen en of het "normaal" is. Onze zoon is best vaak heel slecht in het antwoord geven. Hij lijkt het dan echt niet te horen, wordt zelfs boos als ik boos of ongeduldig wordt. Hij lijkt echt helemaal in een eigen wereld te leven waar niemand tussen komt (tenzij we echt hem beetpakken of gaan gillen). Soms als een "vreemde" iets aan hem vraagt waar hij geen raad mee weet (verlegenheid?) maar soms ook 's ochtends als ik hem vraag wat hij op zijn brood wil bijvoorbeeld..

Is hij er met zijn aandacht bij, dan hoort en snapt hij wel alles trouwens, ook dingen die niet voor zijn oren bedoeld zijn, haha. Dat is het punt niet.

Maar is dit herkenbaar? En wat moet ik daarmee? Boos worden? Opvoeden? Of is het gewoon zoals hij is en kan ik het hem niet echt kwalijk nemen en moet ik me aanpassen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
groene specht

groene specht

06-05-2009 om 16:09

Ik denk normaal

Ik denk dat het normaal is omdat onze beide kinderen (kleuter en 7 jaar) het ook hebben, terwijl ze onderling sterk verschillen. Maar het kan toeval zijn.
Ze hebben vaak helemaal niet door dat van hen verwacht wordt dat ze reageren, zitten in hun eigen wereld maar horen me wel. Alleen staat hun verbale reageervermogen dus 'uit'. Ze horen de vraag in je vraag niet.
We spreken regelmatig af dat ze op z'n minst moeten laten zien dat ze ons horen, door bv. te knikken. Dat lukt meestal wel, alhoewel ze dat ook nog wel eens vergeten. We hebben ook uitgelegd dat we het heel vervelend vinden als we geen reactie krijgen en we hebben het voorgedaan. Dat snapten ze wel.

lisse

lisse

06-05-2009 om 16:40

Hier ook!

zo herkenbaar! Ik vraag me ook wel eens af of ik bij hem een gehoortest moet af laten nemen. Maar aan de andere kant merk ik ook dat hij inderdaad dingen hoort die hij niet had hoeven horen! De afpraak om te laten merken dat je elkaar hoort, door bijv te knikken vind ik wel een goeie!
lisse

ayla

ayla

06-05-2009 om 21:03

dochter van bijna 5 heeft hetzelfde en wij hebben er nu ook opmerkingen van de meester over gekregen. Dochter is vaak in haar eigen wereld en hoort opdrachten niet. Ook thuis merken we het in bepaalde mate.
We hebben dochter nu een hoortest laten afnemen maar met haar oren is helemaal niets mis. Hier hopen we eigenlijk dat het vanzelf beter wordt

Michi

Michi

06-05-2009 om 21:39

Zucht, ja hier ook

en ik word er ondertussen helemaal kriegel van. Elke vraag die ik stel moet ik wel minstens 3 x herhalen voordat er ook maar een reactie komt. Ik kan daar zo slecht tegen, vooral omdat hij dingen die niet voor hem bestemd zijn, wel hoort. Dus aan z'n oren ligt het niet.
Ik weet eigenlijk niet wat de beste aanpak is, ik word de laatste tijd alleen nog maar kwaad, maar dat is naturlijk niet goed.
p.s. dit gaat al maanden zo, hij is trouwens 5

Ja hoor,

hier ook... En niet alleen bij de kinderen (6 en bijna 3) maar ook bij papa...

dani

dani

06-05-2009 om 22:09

Fijn! herkenning... (maar wat te doen?)

Ben blij dat er zoveel herkenning is. Onze dochter van bijna 4 heeft het veel minder dan haar broer, vandaar dat ik me afvroeg of het normaal was. Je leest het ook als een van de symptomen van autisme/asperger?! Gelukkig komen veel andere symptomen dan weer niet bij hem terug, maar toch...

En, ja, Egberdien, inderdaad heeft papa het ook. Vooral als de formule 1 aanstaat of (erger nog) hij uit zijn werk komt en nog niet gegeten heeft.... (-:

Blijft de vraag, wat te doen. Ik vind het vaak behoorlijk genant als hij zo doet tegen ooms/tantes/buurvrouwen/moeders van vriendjes etc.. die iets aardigs tegen hem zeggen, en dan lijkt het van zijn kant op compleet negeren..

Hoop op nog meer reacties!

Kleine van vijf

We wonen in thailand, maar mijn zoontje van vijf doet exact hetzelfde, soms is hij echt helemaal weg in zijn eigen wereldje.

wat ik nu doe is voor hem gaan staan en de vraag stellen..
een knik is ook wel goed alleen, soms sta je net ergens waar je hun hoofd niet kan zien...
als je vraagt waarom hij niet antwoord, zegt hij dat hij het niet gehoord had,
en zijn oren zijn perfect hoor,
ik denk dat het de leeftijd is, ze kunnen opeens zo geconcentreerd zijn...

Mijn dochtertje van 2 luistert (nog) goed...

Wilma

Wilma

11-05-2009 om 10:09

Genetisch bepaald

Volgens mij is dat hier genetisch bepaald, want mijn man heeft 't ook. En zo is 't soms ook erg moeilijk om aan mijn zoon (van tíen!) uit te leggen dat 't zo irritant is "want papa doet 't ook".

Van tijd tot tijd doe ik 't dus zelf voor bij hem. Kost me érg veel moeite dan, maar ik hou vol. Meestal met een vraag die voor hem belangrijk is. Mag ik op de Nintendo of mag ik een snoepje. In elk geval iets waarop hij antwoordt nodig heeft. En dan dus echt volhouden tot hij voor je moet gaan staan of gaat roepen of weet ik wat. En dan zelf rustig blijven en dan wanneer je het antwoord bijna gaat geven, zeggen dat dat heel vervelend is hè, als iemand geen antwoord is. Dat jij hem/haar dat al heel vaak hebt uitgelegd, maar dat het soms beter te begrijpen is als je het zelf een keer meemaakt. Nou wil jij in het vervolg ook best gewoon metéén antwoord geven, als hij/zij dat ook maar doet dan.
Meestal gaat 't hier dan wel weer eventjes goed.

En alleen knikken vind ik persoonlijk geen goeie, soms kan ik zijn hoofd niet zien en wil ik gewoon dat er geluid uit 'm komt.

Dochter van vijf heeft 't trouwens niet, maar die lijkt meer op mij qua gedrag.

Succes en ik vrees dat dit een gevalletje leer-ermee-leven is :-S.

Groetjes,

Wilma

Elisa

Elisa

14-05-2009 om 22:10

Niks aan de hand

waarschijnlijk is uw kind gewoon in iets verdiept
waardoor hij geen antwoord geeft

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.